Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal kjøpe nytt objekt.


Rocket

Recommended Posts

Mulig du kjenner til siden fra før av, men vil anbefale deg en titt på ratingen de ulike objektivene du vurderer får her - Fred Miranda Reviews.

Her finner du det objektivet du vurderer - det får en gjennomsnitts-score på 5,6, mens f.eks Canon 55-250mm f/4-5.6 IS får 9... :whistle: Vurderingene er da såklart gjort med tanke på alt fra pris til ytelse til byggekvalitet av mange ulike brukere, men man kan få et visst inntrykk i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den linsa er for tung. Jeg har nettopp kjøpt meg dette:

http://www.japanphoto.no/product/objektive...0mm-f-4-5-6-is/

Jeg ville ikke hatt noe tyngre eller lenger enn dette. Jeg hadde en 200mm før, som var veldig lett og liten. Det ga meg store fordeler i forhold til hvor stødig det var å holde kameraet. I tillegg skal man ha mer "ork" for å gidde å dra med seg en tung linse på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Vill jo ikke ha noe som er for tungt helder nei..

Jeg er ikke så voldsomt flink, men jeg lærer. (har tenkt å ta et fotokurs eller to også)

Det jeg er ute etter er en linse som gir meg gode bilder på en viss avstand. (si f.eks på en utstilling eller et stevne å ha muligheten til å kunne ta greie bilder fra sidelinja av dyrene som er i ringen) Eller ha muligheten til å ta bilder av f.eks fugler, sommerfugler osv på en viss avstand.

Hadde ikke sett den siden der nei, men den var meget interessant :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et objekt = gjenstand, ting; gjenstand for en handling

En linse = gjennomsiktig, lysbrytende legeme

Et objektiv = linse(kombinasjon) som vender mot den gjenstanden som avbildes

Synes det er litt morsomt, tre ord som brukes om samme ting, alle er relevante i sammenhengen, men to er likevel feil...

Et objektiv er en sammensetning av mange linser...

Et objektiv brukes til å ta bilde av objekter...

Det er kun objektiv som er det riktige ordet for et objektiv, de andre er ord for andre ting... :whistle:

(bare en opplysning til alle på forumet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blandet selv linse og objektiv i noen år før jeg lærte meg til logikken... :lol:

Men, si du går inn i en fotobutikk, fotovideo foreksempel, ekspeditøren er en 50år gammel erfaren fotograf...

Om du spør om de har linser til Canon... Eller om du spør om de har objektiver til Canon...

Er forskjellen på hvor seriøst ekspeditøren tar deg, og hvilken service du får...

Kan være, just saying... :whistle:

Men nok pjatt om det.... :P

Hvilket objektiv du bør kjøpe kommer helt an på krav og preferanser...

Du sier du har et 17-85 nå, å eneste du ønsker er å få zoomet inn mer, så du får tatt bilder i utstillings ringer, fugler ol...?

Monos forslag er kjempebra, CANON EF-S 55-250mm f4-5.6 IS

55-250 er et fint område, det er ikke noe du drar med deg på bursdager og julaften innendørs, da det ikke har noe vidvinkel..

Men derfor du har det andre 17-85 objektivet...

55-250 fungerer godt både til portretter, landskap, fugler, og actionbilder i greit lys...

IS = Image Stabilisator, som hjelper deg i situasjoner med dårligere lys og forhindrer uklare bilder pga bevegelse på kameraet i det man tar bildet...

iom. at 55-250 med IS koster mindre en 70-300 uten IS, så er valget enkelt... :P

Vertfall om du har et budsjett på under 3000kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...