Gå til innhold
Hundesonen.no

Barnefrie soner eks. offentlig transport/restaurant osv


Mirai

Recommended Posts

Jeg føler meg enig med Maria og Marie&Ellie. Folk blir bare mindre og mindre tolerante ovenfor hverandre - og mine øyne er det mest en prinsippsak at folk ikke skal få betale for å få unngått andre.

Og som hundeier som reiser masse med kollektiv transport, så vet jeg hvor kjedelig det er å bli diskriminert.

Jeg reiser MASSE og jeg er ikke noe barneelsker (har ingen planer om å få noen selv per dags dato hvertfall), allikevel er det bagateller i mine øyne. Om et barn skriker på bussen så tar jeg på meg headset'et mitt, og løper de frem og tilbake på toget så snakker jeg til dem. Problem løst.

Signerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Å sammenligne barn og hunder blir litt feil i mine øyne. Ingen er allergiske mot barn, f.eks. Hunder er jo forbudt nesten overalt på innendørs offentlige steder, og selv om det skulle bli "barnefrie soner" vil vi neppe få se "barn forbudt"-skilt utenfor kjøpesentrene i vår levetid. :ahappy: En barnefri togvogn f.eks er kanskje litt mer realistisk, men det vil jo ikke bli mer tungvint for foreldre å reise av den grunn, sånn som det er for oss hundeeiere når vi skal reise.

Jeg tror folk bør prøve å være litt tolerante, og eventuelt ikke være redde for å si ifra hvis det går altfor langt, i stedet for å isolere oss fra dem og la problemene fortsette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Å sammenligne barn og hunder blir litt feil i mine øyne. Ingen er allergiske mot barn, f.eks. Hunder er jo forbudt nesten overalt på innendørs offentlige steder, og selv om det skulle bli "barnefrie soner" vil vi neppe få se "barn forbudt"-skilt utenfor kjøpesentrene i vår levetid. ;) En barnefri togvogn f.eks er kanskje litt mer realistisk, men det vil jo ikke bli mer tungvint for foreldre å reise av den grunn, sånn som det er for oss hundeeiere når vi skal reise.

Jeg tror folk bør prøve å være litt tolerante, og eventuelt ikke være redde for å si ifra hvis det går altfor langt, i stedet for å isolere oss fra dem og la problemene fortsette...

Det har vi alt, stillevogn kalles det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vi alt, stillevogn kalles det ;)

Det var akkurat det jeg hadde tenkt å nevne nå, da... :ahappy:. Utmerket tilbud der man både slipper barneskrik og idioter som snakker i mobiltelefon om alt jeg egentlig ikke føler behov for å høre om !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til dere får barn jeg.. De kommer til å være så veloppdragne og aldri ha en dårlig dag eller være syke.. Det blir bra, det :ahappy:

Nettopp derfor jeg ikke skal ha unger. Aldri. Ever. Jeg hadde ikke orket dem over lengre tid. Jeg hadde blitt gæærn.

Og igjen. Å legge skylden på foreldrene i alle tilfeller er jo helt absurd. Det finnes så uendelig mange grunner til at et barn kan hyle en hel flytur f.eks. Må man fly med barnet, så må man det. Om alt ikke går etter planen - ungen griner hele turen fordi den har vondt i magen f.eks - så kan vel ikke foreldrene lastes for det? Da gjelder det jo for folk å klare å vise litt empati ovenfor dem som i utgangspunktet kan være irriterende. Jeg velger å ha troen på at folk flest gjør så godt de kan med å vise hensyn og å holde ungene sine så rolig som de klarer jeg altså. Selv om jeg vet unntakene finnes, selvsagt.

Det handler jo ikke om å nekte barn m/foreldre adgang på en flytur, det handler om å gi et tilbud til de som IKKE har barn, og ei heller er overbegeistret for barn som leker oppå dem, hyler på trass, ikke får noe respons fra foreldrene uansett hva de gjør, ikke hører etter om de blir snakket til and so on. Det handler jo ikke om å presse barn UT, men å gi et pusterom til andre, i TILLEGG til alle de arenaene barn har tilgang til.

Mener dere at man også skal åpne for at barn kan bli med på barer/puber, da, eller strippeklubber? For man kan jo ikke si at barn ikke får være med noe sted, tydeligvis? (ja, det er irrelevant og teit, men, jeg blir irritert her.)

Tror det hadde vært fint for både barn og voksne jeg, å la de som virkelig VIL slappe av og sitte i fred uten barn overalt, få muligheten til å bestille en slik reise, på lik linje med komfort-vogna på toget, der du betaler 75kr ekstra for aviser, strøm til pc and so on. Barna har jo fortsatt lekevogn og heeele resten av toget å herje på, f.eks. Også slipper de å få tilsnakk av de aller gretneste av oss voksne.

Som sagt over her, jeg skal aldri ha barn, for det første er det et alt for stort ansvar, jeg hadde vært daunervøs for om de kom til å bli mobbere/mobbeoffer, om livet deres kom til å bli helt skakkjørt, om de kom til å oppføre seg mot andre mennesker, og mot dyr, osv osv. For det andre, så hadde jeg blir gæærn av å alltid ha dem rundt beina på meg(selv om det jo muligens kunne forandres hvis jeg FIKK barn, men jeg har ikke tenkt å ta sjansen og så sitte der depressiv resten av livet), også å vite at jeg hadde det ansvaret for resten av livet. Tenk om de syntes jeg var verdens teiteste mor, eller jeg synes de var verdens verste drittunger? Jeg hadde aldri klart å oppdra dem skikkelig, og jeg har heller ikke lyst til å prøve.

Nei, barn får andre ta seg av, jeg kan fint passe et barn en kveld, jobbe med barn osv, jeg liker unger, har jobba på ridesenter og alt, men på fritiden min vil jeg gjerne ha fri fra noe jeg ikke ønsker meg i livet mitt på heltid, og ei heller klarer å forstå at andre ønsker seg(selv om jeg respekterer deres ønsker.)

Derfor hadde det vært fint om de MED barn, kunne respektere at jeg IKKE vil ha barn rundt meg hele dagen, eller når jeg reiser med tog, eller med fly, eller med buss. Selvsagt, de kan løpe rundt og leke, bare de har en viss respekt for andre mennesker og deres intimsone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg mest på museer. Det er KJEMPEBRA at barn drar på museumer og liknende, men her skulle jeg faktisk ønske det var en del tidspunkter hvor man kunne hatt museumet for seg selv. En liten "barnefri" time. F.eks var jeg på geologisk museum i Oslo, og prøvde å lese om oslofeltet i en forminsket versjon. I mens løp det en barnehage rundt og hoiet, så litt på dinosauren og hoiet mer. Jeg måtte flytte meg unna til en annen del av museet for å få "ro" nok til å få med meg og sette det jeg så inn i en sammenheng. Forøvrig jobber jeg på museum selv og holder jevnlig foredrag om både arkeologi og naturvitenskap for barn fra både barnehage og skole, det er gøy for barna! Stimulerer til vitenskapelig interesse, såvel som historisk og kulturell. Men ... siden de får det så tilpasset, så skulle jeg ønske det kunne vært en liten stille periode for oss som har en helt annen utnyttelse av museum enn barna. Museum er for alle!

Ikke at jeg har behov for barnefrie soner, men kan irritere meg litt jeg og :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener dere at man også skal åpne for at barn kan bli med på barer/puber, da, eller strippeklubber? For man kan jo ikke si at barn ikke får være med noe sted, tydeligvis? (ja, det er irrelevant og teit, men, jeg blir irritert her.)

Og jeg blir irritert over at folk er så diskriminerende. For å sette det på spissen slik du gjør, skal man kunne betale for å få unngå ungdommer (for ungdommer spiller bare høy musikk og fniser og ler høylytt), og for å slippe å spise på restaurant med utlendinger (for alle utlendinger prøver å stjele vesken din), eller for å unngå gamle menn (for alle gamle menn lukter vondt)?

Jeg klarer meg fint med barn, men det er andre mennesker jeg misliker, men jeg tolererer det selv om.

Vi lever da i 2009, diskriminering burde ikke høre hjemme her. Hvorfor skal alle sittes i bås? Skal man ha egen dyrevogn på tog, egen barnevogn, egne eldrevogn, egen svenskevogn, hvor ingen får lov til å trå over hos hverandre?

For meg er det moralske her mye viktigere enn bagateller. Om man skal ha barnefri sone, hvorfor skal da grensen da gå akkurat der? Hvorfor skal ikke andre kunne diskriminere folk de ikke liker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg enig med Maria og Marie&Ellie. Folk blir bare mindre og mindre tolerante ovenfor hverandre - og mine øyne er det mest en prinsippsak at folk ikke skal få betale for å få unngått andre.

Og som hundeier som reiser masse med kollektiv transport, så vet jeg hvor kjedelig det er å bli diskriminert.

Jeg reiser MASSE og jeg er ikke noe barneelsker (har ingen planer om å få noen selv per dags dato hvertfall), allikevel er det bagateller i mine øyne. Om et barn skriker på bussen så tar jeg på meg headset'et mitt, og løper de frem og tilbake på toget så snakker jeg til dem. Problem løst.

Der skrev du mye av det jeg tenker.

Jeg hadde aldri betalt ekstra for å slippe å sitte i nærheten av barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenligne barn og hunder blir litt feil i mine øyne. Ingen er allergiske mot barn, f.eks. Hunder er jo forbudt nesten overalt på innendørs offentlige steder, og selv om det skulle bli "barnefrie soner" vil vi neppe få se "barn forbudt"-skilt utenfor kjøpesentrene i vår levetid. :ahappy: En barnefri togvogn f.eks er kanskje litt mer realistisk, men det vil jo ikke bli mer tungvint for foreldre å reise av den grunn, sånn som det er for oss hundeeiere når vi skal reise.

Men som hundeeiere vet man hvordan det er å bli diskriminert, og hvor tungvidt det kan bli. Jeg klarer bare ikke å se poenget med barnefri sone. Makan så bortskjemte vi er, alt skal være perfekt hele tiden. Du har helt rett, ingen er allergiske mot barn, og derfor ser jeg heller ingen grunn til at vi skal kunne isolere oss mot dem. Barn er fremtiden, vi har alle vært barn, deal with it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal man kunne betale for å få unngå ungdommer (for ungdommer spiller bare høy musikk og fniser og ler høylytt), og for å slippe å spise på restaurant med utlendinger (for alle utlendinger prøver å stjele vesken din), eller for å unngå gamle menn (for alle gamle menn lukter vondt)?

Dette gjør man jo gjerne på businessclass på lengre flyreiser. Der har man vel attpå til rett til å si i fra til flyvert(inn)ene om folk som bråker/oppfører seg dårlig :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som hundeeiere vet man hvordan det er å bli diskriminert, og hvor tungvidt det kan bli. Jeg klarer bare ikke å se poenget med barnefri sone. Makan så bortskjemte vi er, alt skal være perfekt hele tiden. Du har helt rett, ingen er allergiske mot barn, og derfor ser jeg heller ingen grunn til at vi skal kunne isolere oss mot dem. Barn er fremtiden, vi har alle vært barn, deal with it.

Dette handler da virkelig verken om diskriminering eller perfeksjon, men jeg ser ikke hvorfor jeg skal måtte akseptere barnas bråk, mens barnefamiliene ikke må akseptere at på enkelte steder må det være ro? Er det ikke da like mye diskriminering av oss andre? For meg handler det om at når jeg tar meg råd til å gå ut for å spise middag, eller skal avgårde på en ukes etterlengtet ferie så er det ikke andres hylende unger jeg ønsker som hovedattraksjon verken under restaurantbesøket, på flyturen elller på hotellet. Jeg mener absolutt ikke at barn ikke skal få lov til å være barn, men det blir også feil å si at dette må alle bare takle fordi vi har vært barn selv. Rolige barn med litt høyere lydnivå enn normalt er helt ok, men unger a la de man kan se i sånne nannyprogrammer på tv blir det bare flere og flere av. Med tilsvarende oppgitte foreldre som lar ungen fare sitt eget løp uten tilsnakk eller nedroing. Vi betaler igjen for den samme tjenesten, og da forventer jeg å bli hensyntatt på lik måte som barnefamiliene. Alle har forståelse for at barn ikke kan sitte stille og holde kjeft hele tiden, men jeg ser ikke hvorfor det skal være feil å tilrettelegge for valgmuligheter her? Så kan barnefamiliene gå til restauranten der de andre barnefamiliene er, og lydnivået er litt høyere, mens vi som ønsker en litt roligere atmosfære kan få den type restaurant for oss selv. Dette er jo ikke nye tanker i det hele tatt, hvorfor tror dere markedet opererer med målgrupper?

Men ja, den flyoperatøren som først kommer med en type stilleavdeling vil jeg tro får stor suksess med den. Med rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle likt å se det flyet som hadde en egen "voksen-avdeling" (eller barnefri sone, om man foretrekker å kalle det det). Lyd bærer gjennom de teppene som skiller, og vegger er det ikke så innmari aktuelt å sette opp, vil jeg tro - så jeg ville likt å se det flyet som faktisk hadde en "stille-avdeling" som funka..

Om man skal kunne betale for ting man ikke liker, så betaler jeg gjerne for å slippe dumme folk.. Og brautende kakser som skryter av feteste bilen og digre huset og alt annet godt de har ervervet seg gjennom sossejobben sin.. Og gamle tanter som gnåler om hvor mye bedre det var før i tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon.

På langdistanseflygninger kunne jeg gjerne tenke meg at de laget en stille-sone tilsvarende det de har på toget. Ikke bare pga barn (satt en gang ved siden av en 5-6 år gammel gutt og hans mor på 11 timers flytur, de snakket ikke et språk jeg forstod, og ungen fikk herje fritt, hoppe i setet, kaste lekene sine rundt meg, løpe rundt i midtgangen, osv osv, heeeeele turen, da hadde jeg glatt betalt noen tusenlapper ekstra for å bli flyttet), men også for å unngå de voksne som bråker (har hatt både gledelige tog- og flyturer med feks halvfulle fotballfans) Ser ikke på det som diskriminering akkurat, mer at på slike turer ønsker jeg å sove, og jeg har problemer med å sovne om det er mye aktivitet rundt meg. Og det hadde vært greit med det tilbudet.

Men barnefrie restauranter, busser, ol... Nei, det trenger de ikke opprette for min skyld :ahappy:

Har selv hatt gleden av å være ute på slike steder og reist med min "amerikanske lillebror", som har ADHD, da han var 6 år gammel. Og det er ikke alltid like lett for verken barnet eller familien når man blir plassert ved siden av "grinebiter" som hisser seg opp over at ungen fyker i taket når han ikke får is før middagen. Han var i tillegg slik at om fremmede snakket til han i tillegg, ble han ti ganger verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Og gamle tanter som gnåler om hvor mye bedre det var før i tiden..

Øyhhhhh.... Alt VAR bedre før, for tenk!! :ahappy:

Utviklingen med stadig fler og mer uoppdragne, ufordragelige nordmenn medfører kanskje at man etterhvert må innføre soner for vanlig folkeskikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle likt å se det flyet som hadde en egen "voksen-avdeling" (eller barnefri sone, om man foretrekker å kalle det det). Lyd bærer gjennom de teppene som skiller, og vegger er det ikke så innmari aktuelt å sette opp, vil jeg tro - så jeg ville likt å se det flyet som faktisk hadde en "stille-avdeling" som funka..

Tja, en Boeing 747-400 har da et upper deck :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke påstå at jeg aldri har irritert meg over unger - det har jeg gjort to ganger bare i dag, liksom. Men alle dere som lider så forferdelig når unger bråker på restauranter, busser, tog også videre - hvorfor sier dere ikke fra? Unger flest er veldig mottakelige om de blir snakket til - på en rolig og forklarende måte, selvfølgelig - fra fremmede mennesker, og de fleste unger har foreldre eller andre ansvarspersoner i nærheten som det går an å si i fra til om du syns ungene oppfører seg urimelig dårlig. Folk flest har forbausende mye sosial samvittighet, selv om det ikke kan virke sånn ved første øyekast.

Selv har jeg overhodet ikke barnetekke, jeg har ikke noe naturlig forhold til hvordan man oppfører seg rundt unger og jeg er veldig konfliktsky. Allikevel får til og med jeg til å si i fra om barn plager meg...

Forøvrig kan jeg ikke gjøre annet enn å signere labbis sine innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksakt antall har jeg ikke, men de kan iallefall lande på Gardermoen og Flesland. Nå sa du nå en gang "jeg skulle likt å se" - og jeg "viste" deg ;)

Ja, jeg skulle likt å se et fly på den størrelsen brukes på (og mellom) norske flyplasser, gjerne sett hvilke avganger det ville lønt seg å ha så digre fly på også.. Beklager, jeg burde presisert det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å ønske seg fly uten alkoholpåvirkete foreldre klokka sju om morgenen, også? Hvorfor tror folk det er helt i orden å bælme innpå fordi de er på vei til syden? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er motstander av uoppdragne barn, uoppdragne voksne, fulle menn, fulle damer, fulle fjortiser, høylydte mennesker som i falsett oppdager at du er deres sårt savnede nylige bestevenn, amerikanske damer som hyler utover hele Continental at de må bare ta på håret ditt eller mannfolk som bare må klype deg i rumpa fordi du jobber å ikke kan dælje til dem.. Det er mange ting jeg virkelig misliker, men ikke nok til at jeg melder meg ut av denne verdenen. Men jeg hadde gladelig booket meg inn på barnefri hoteller som ikke serverer paraplydrinker av bartendere som snakker svensk.. Som så mye annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man slipper barna, da slipper også barna oss.. på en måte. Hvordan skal de lære å ta hensyn til andre da? Hva slags voksne blir de? For å dra den litt videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man slipper barna, da slipper også barna oss.. på en måte. Hvordan skal de lære å ta hensyn til andre da? Hva slags voksne blir de? For å dra den litt videre..

Det er jo det jeg prøver å si, bare med litt flere og sintere ord. ;) Det er jo ikke det at de er barn som er problemet. Det er oppførselen til enkelte av dem (nei, slett ikke alle) som er ufordragelig. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil veldig gjerne ha en resturant UTEN smattere, knasere, knorpere.... Alle som lager LYD når de spiser er bannlyste...

og jeg vil ikke at de som lukter vondt skal få gå der... eller de som har skeve neser...

eller de som klår på meg i fylla...

eller de som snakker trøndersk...

Hva ER det for ett samfunn vi lager om vi skal lage egne områder for alle som missliker/hater noe eller noen....

Nei takke meg til, heller en vogn full av barn enn en med voksne, NÅR som helst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...