Gå til innhold
Hundesonen.no

merle fargede hunder


malinholmgren

Recommended Posts

Blant FCI raser er fargen godkjent og forekommer i:

- australian shepherd

- collie

- shetland sheepdog

- border collie

- mudi

- welsh corgi cardigan

- dunker

- dachs

- chi hua hua

(EDIT: - Beauceron, så klart!)

(har jeg glemt noen?)

altså hovedsakelig gjeterhunder og noen drivende/jakt (+ chi hua hua, men den er godkjent i alle farger...)

Fargen er også relativt vanlig i grand danois (harlekinlinjer), men er (foreløpig?) ikke godkjent, og kan i enkelte tilfeller forekomme i andre raser som puddel, cocker spaniel mm men trolig som følge av blanding med merlerase, da fargen er dominant og ikke bare plutselig dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Det der er jo en forferdelig stygg puddel, med en forferdelig stygg klipp (skurtresker?), så det er et lite flaterende bilde...

En skikkelig puddel, med alle pudlens kvaliteter, i merle, er flott! Pudlen fins jo i mange ulike tegninger/farger som ikke er godkjent i FCI, som sobel, flekket (hvit grunn med flekker i en hel farge) og tan (kalt phantom).

Brun merle, med tantegning og hvite avtegn, er noe av det vakreste på hund, etter min mening :ahappy: Uansett rase! Har lenge ønsket meg en slik aussie, men vet det er for krevende hund for meg nå.

Mvh Cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er jo en forferdelig stygg puddel, med en forferdelig stygg klipp (skurtresker?), så det er et lite flaterende bilde...

En skikkelig puddel, med alle pudlens kvaliteter, i merle, er flott! Pudlen fins jo i mange ulike tegninger/farger som ikke er godkjent i FCI, som sobel, flekket (hvit grunn med flekker i en hel farge) og tan (kalt phantom).

Brun merle, med tantegning og hvite avtegn, er noe av det vakreste på hund, etter min mening :ahappy: Uansett rase! Har lenge ønsket meg en slik aussie, men vet det er for krevende hund for meg nå.

Mvh Cec

Syns puddelen var fin, jeg.

Det heter rød merle forresten, og jeg håper for all del at ikke folk som liker merlehunder velger rase/hund etter farge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Du kan jo kalle fargen hva du vil, men det er en brun hund med gen for merle, dvs en brun merle... De ulike fargene heter ulike ting på ulike raser, men det er den samme genetikken bak. En "blue" merle er en svart hund.

Merle-genet fungerer ikke på rød (ressesiv rød da altså), og det vil aldri kunne være en "rød" merle.

Den brune fargen, som alle sjokoladefargede hunder (fra dyp kokesjokolade til lys rødaktig melkesjokolade) har ikke noe med rødt å gjøre. Denne fargen heter alt fra brun, lever og sjokolade til rød, det kommer helt an på rasen. Men genetisk er den altså den samme.

Den røde fargen, som en irsk setter og en rød puddel har, er genetisk en gul hund (med rødforsterkning), og er samme som en aprikos puddel, en gul labrador og en "blond" golden retriver. Det er samme farge genetisk, med ulike modifikatorer.

Jeg har veldig vanskelig for å kalle en brun hund med merlefaktor en "rød" merle. Samme med en "rød" A Kelpie og en "rød" aussie. De er alle brune, genetisk.

Jeg sier ikke at ikke de ulike fargene får ha ulike navn på ulike raser, det respekterer jeg fullt ut, men når det nå er snakk om fargen generelt er ikke rød og blå de betegnelsene man bruke, da dette er kun det de heter på visse raser. På puddel bl.a "heter" en brun merle "chocolate merle" og på mudi og bergamasco heter det black merle.

Og hva er galt med å velge farge, når alt annet også er på plass? Jeg tar det som en selvfølge at jeg også skal få velge fargen på hunden, når alt det andre ved hunden er ting jeg velger (størrelse, pels, kjønn osv). Det er ingenting negativt med å legge vekt på farge/tegning, så lenge det ikke går utover noe annet ved valget/avlen. Som ved all annen avl, så selekterer man på egenskaper, og ingen god avl, uansett selekteringsgrunnlag, lar dette gå ut over andre verdier.

Hundenes fargegenetikk er kjempeinteressant. Det er det også dette med at samme genetiske sammensetning heter så utrolig ulike ting på ulike raser/typer. Det gjør det ikke akkurat enkelt å stokke seg gjennom "jungelen" ;)

Nå skal jeg ta min "røde", brune, sjokoladefargede og leverfargede lille engel med meg ut på tur. For meg er hun verdens beste, selv om hun har farge som ... (joda, kan anta at det var torv jeg mente :ahappy: ..).

Cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns puddelen var fin, jeg.

Det heter rød merle forresten, og jeg håper for all del at ikke folk som liker merlehunder velger rase/hund etter farge...

Må si meg enig i det.. Synes den var ganske fin.. Litt snål hale, men ellers ganske søt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip*

Og hva er galt med å velge farge, når alt annet også er på plass? Jeg tar det som en selvfølge at jeg også skal få velge fargen på hunden, når alt det andre ved hunden er ting jeg velger (størrelse, pels, kjønn osv). Det er ingenting negativt med å legge vekt på farge/tegning, så lenge det ikke går utover noe annet ved valget/avlen. Som ved all annen avl, så selekterer man på egenskaper, og ingen god avl, uansett selekteringsgrunnlag, lar dette gå ut over andre verdier.

Hundenes fargegenetikk er kjempeinteressant. Det er det også dette med at samme genetiske sammensetning heter så utrolig ulike ting på ulike raser/typer. Det gjør det ikke akkurat enkelt å stokke seg gjennom "jungelen" :ahappy:

Takk for info.

Men det er stor forskjellpå å velge hund/rase etter farge og å velge frem egenskaper man vil ha, og deretter foretrekke en farge.

For det finnes mange av førstnevnte. Jeg vet om en familie som var så nippet til å kjøpe en merleaussie uten å vite noe som helst om rasen, etter å ha møtt min merle. Eller alle de utallige menneskene som stopper oss på gaten og på utstillinger og spør hva fargen heter, for en sånn skal de ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merlefargen er nydelig ja! Virkelig :ahappy: love it!

Men må også legge ti: Det prøves å forby merle på chihuahua, da dette er en farge som ikke hører til på rasen, og er kommet som følge av å blande inn raser og jukse med stamtavler for svært kort tid siden. Håper det skjer,da avl på merle innen chi er uetisk, og ettersom alle farger er tillatt kan liten kunnskap gjøre at det fødes syke hunder (blindhet/døvhet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...