Gå til innhold
Hundesonen.no

4mnd gammel valp tisser ENORMT mye


hnilsen

Recommended Posts

Har en 4mnd gammel valp (korthåret vorsteh) som drikker veldig, veldig mye vann (som er bra!), og får drøssevis med småturer i løpet av dagen. Men allikevel så klarer han ikke å "holde på vannet" nok til å gi beskjed. Han kan være ute på tissetur og tisse lenge, for så å gå inn og tisse på gulvet ved døren fem minutter etterpå. Et annet eksempel er hvis han har vært ute og tisset masse, så går han inn og tisser inne kort tid etter, for så å bli tatt med ut for å tisse enda mer. Han tisser rett og slett van(n)vittig mye.

Jeg ser jo at det er ubehagelig for han, for når han tisser inne så er det ikke alltid han bøyer seg ned engang, han står bare og tisser - virker ikke som han klarer å holde igjen. Men han gjør det *alltid* like ved ytterdøren.

Er det noen som har noen gode tips og råd til dette? Jeg er egentlig ikke redd for at han er urenslig eller ikke har lært seg at ute er stedet å gå på do, men jeg er jo litt nervøs for at han feiler noe.

Han har som sagt veldig stor appetitt på vann, og for en jakthund så er det ønskelig, og min teori er at blæren ikke har vokst helt i takt med resten av kroppen. Noen som har erfaringer med dette som ønsker å dele disse med meg?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanhunden min på 9,5 år er slik når han har svømt (drukket mye) eller når han herjer i snøen om vinteren. Spiser sikkert en de snø. Da kan han finne på å tisse inne. Altså bare stå på alle fire og det renner rett ut. Fargeløs urin. Slik har han alltid vært. Men han er frisk som en fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg litt opp i det du skriver om at han viser ubehag når han tisser inne - har du vurdert urinveisinfeksjon? Valper kan lett få det, og med de store væromslagene vi har hatt er det lett å bli kald og våt, og dermed syk. Det er ulike symptom på UVI, men det å tisse mye og ikke klare å holde seg er jo en klassiker, også om han viser ubehag ved tissing. Blod i urinen er et annet tegn, men de kan fint ha UVI uten blod også.

Jeg ville tatt med en urinprøve til veterinæren, så kan en eventuelt utelukke det som mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg litt opp i det du skriver om at han viser ubehag når han tisser inne - har du vurdert urinveisinfeksjon? Valper kan lett få det, og med de store væromslagene vi har hatt er det lett å bli kald og våt, og dermed syk. Det er ulike symptom på UVI, men det å tisse mye og ikke klare å holde seg er jo en klassiker, også om han viser ubehag ved tissing. Blod i urinen er et annet tegn, men de kan fint ha UVI uten blod også.

Jeg ville tatt med en urinprøve til veterinæren, så kan en eventuelt utelukke det som mulighet.

Ja, nå må jeg nok ta det på min kappe - ordbruken min ble litt feil. Når jeg skrev ubehag mente jeg at han ikke later til å *ønske* å tisse inne, men at han bare må. Ikke som at han har vondt, heldigvis.

Jeg tror ikke det er urinveisinfeksjon, han tisser rett og slett veldig store mengder. Og det er ikke rart, for han drikker veldig store mengder vann også. Jeg kan naturligvis ta han med til dyrelegen for en sjekk, men jeg tror ikke problemet ligger her. Tror heller ikke problemet ligger i adferd - men snarere at han har litt liten blære og litt for slapp lukkemuskel ;-)

Det er mye "tror", som du leser - jeg vil jo helst være sikker, og aller helst litt betryggende tilbakemeldinger fra hundeeiere som kan si at det vil gå over ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vel ikke det at han drikker fordi han "kjeder seg" da?

Vi hadde en valp som var slik, og vi måtte rett og slett bare begrense vanntilgangen hennes.

Kanskje - men noen dager holder han bedre på vannet enn andre. Jeg får høre med dyrelegen om det er infeksjon, det er jo lite trivelig om det skulle være det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen hunder særlig valper kan jo drikke så lenge det er vann i skåla også men,tur til legen for sikkerhets skyld har nok ikke vært så dumt.Og ofte tar det litt tid med noen valper bli helt husrein også.Mi var 5 måneder og varslet aldri.Forriga tok det 2 uker med forskjeller ja :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå må jeg nok ta det på min kappe - ordbruken min ble litt feil. Når jeg skrev ubehag mente jeg at han ikke later til å *ønske* å tisse inne, men at han bare må. Ikke som at han har vondt, heldigvis.

Jeg tror ikke det er urinveisinfeksjon, han tisser rett og slett veldig store mengder. Og det er ikke rart, for han drikker veldig store mengder vann også. Jeg kan naturligvis ta han med til dyrelegen for en sjekk, men jeg tror ikke problemet ligger her. Tror heller ikke problemet ligger i adferd - men snarere at han har litt liten blære og litt for slapp lukkemuskel ;-)

Det er mye "tror", som du leser - jeg vil jo helst være sikker, og aller helst litt betryggende tilbakemeldinger fra hundeeiere som kan si at det vil gå over ;-)

Valper er forskjellig, både i forhold til hvor lett de lærer å bli husrene og hvordan en leser dem. Og det blir jo mye tror gjennom et hundehold, når en ikke kan spørre dem, dessverre.

Jeg ville likevel tatt en urinprøve til veterinæren, for å kunne utelukke det, og forhåpentligvis fokusere på andre alternativ. Har det vært mye varmt drikker de mer, og da må de nødvendigvis tisse mer også. Det kan være mange årsaker, men vanskelig å være veterinær og hundetolk på forum, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at hunder også kan få diabetes? Skyt meg (eller ikke) om jeg bommer helt nå, men å drikke mye vann er iallefall et symtom når det kommer til mennesker.

Ellers så kan det jo hende han bare kjeder seg som nevnt over. Men sikkert lurt å ta en tur til vet med en urinprøve (du kan jo ta den der og) :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder kan også få en "dille" for vann, hvor de rett og slett kjededrikker. dette er et adferdsproblem, som også kan gi dem nyreskader. Jeg anbefaler (som andre også har sagt) at du tar med en urinprøve til din veterinær, og også får tatt blodprøver, så dere får utelukket eventuelle nyreproblemer.

Og joda, LolaPagola, hunder kan også få diabetes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til veterinæren for sikkerhets skyld, det er alltid greit å kunne utelukke sykdom. "Problemet" deres må ikke nødvendigvis være knyttet til sykdom, men det er fornuftig å utelukke det først, og eventuelt vurdere andre alternativer videre.

Jeg har hatt urinveisinfeksjon på min eldste, hans symptomer var å drikke MYE og å tisse tilsvarende mengde. Han måtte ut og tisse unormalt ofte, og ble da stående i flere minutter for å få ut alt.

Edit: endret litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at hunder også kan få diabetes? Skyt meg (eller ikke) om jeg bommer helt nå, men å drikke mye vann er iallefall et symtom når det kommer til mennesker.

Ellers så kan det jo hende han bare kjeder seg som nevnt over. Men sikkert lurt å ta en tur til vet med en urinprøve (du kan jo ta den der og) :blink:

Diabetes begynte jeg også å tenke litt på... Kjenner noen som hadde en diabetes hund og den drakk veldig mye vann. Håper det går bra hos veterinæren og at det er noe mindre alvorlig. Lykket til og skriv gjerne hvordan det går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hos veterinæren, hun syntes hunden så veldig sunn og fin ut, ingen infeksjoner eller noe sånt. Han var bare glad i vann, og hun regnet med at det kom til å gå over.

Og det har ikke vært et så veldig stort problem siden jeg skrev inn her heller, det er jo typisk... :-) Takk for alle svar, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde regulert vannmengden, jeg. Hunden trenger virkelig ikke 5 liter vann om dagen. Da går 4,5 av literne bare tvers igjennom - som du ser. En voksen husky som løper mange mil i hundespann trenger 2 liter vann. En vorstervalp trenger ikke så mye en gang, så jeg ville i det minste regulert vannmengden til 2 liter. Dermed slipper hunden å ha "dårlig samvittighet" for å tisse inne. Etterhvert vil den nok lære seg å regulere vannmengden etter behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg er skeptisk til å regulere vannmengden. Det er en skikkelig kattepine med en hund som ikke drikker nok vann under jakt (som den andre vorsteh'en jeg har), og jeg vil heller at den drikker for mye enn for lite. Oppdretter (som jeg naturlig nok har forhørt meg med om dette også) mener at det vil betale seg på sikt å la den fortsette med den gode vanen å drikke nok vann til enhver tid.

Ka du trur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...