Gå til innhold
Hundesonen.no

Endelig fugl igjen!


Inustaff

Recommended Posts

Igår bestemte jeg meg for å kjøpe bursdagsgave til meg selv..En undulatunge på 10 uker vel.

Han har jeg kalt Ice,ettersom han ser litt sånn kald og blå ut.

Han er helt nydelig,og ganske rolig,uredd og tam faktisk...

Han er foreløpig rolig,men han likte Michael Jackson tydeligvis for han begynte å kvitre hver gang det kom på :whistle:

Jeg har ikke så mye greie på fugler,men vet de skal ha mat og vann og oppmerksomhet...

Alltid villet ha fugl igjen,men bestemte meg for aldri å få en voksen utam ting...

Unger er best...Og undulater er trivelige!Hadde et par før,men de ble drept av en liten jente på 3 år mens jeg var på skolen :P

Jeg har blitt skamglad i lille Ice allerede,og er max fasinert...Han synger innimellom og han er ikke redd hånden min..

Her er han...

trala344.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søøøt :whistle: Grattis

Soppen: ikke ekle bein!

Min undulat elsker Nick Cave han. Blir helt i 100. Han er gal også.

Husk å gi ham noe annet å sitte på etterhvert da, plastikkpinner er ikke bra for små undulatføtter :P Jeg har kjøpt sånne "tau" med ståltråd inni, samt spikket noen pinner (det er jo såklart det beste), så det blir litt forskjellig tykkelse på det hele. Og kalkstein, samt små kullbiter i sanden på bunnen. Her er en side der det står endel http://ebaia.uuuq.com/Undulatunger/200610-12/HTML/tips.html

(sorry, klarte ikke la vær iom du skrev at du ikke visste så mye, men du visste jo sikkert dette da :blink: )

Flere bilder daaah :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,okei...Kjøpte han igår så jeg har bare kjøpt det man kjøper først...Tenkte å kjøpe mye dill neste gang vi skal på tropehuset...

Han er visst tammere enn jeg trodde...Tok han utav buret nettopp...Skal hente bilder fra kamera,nettopp tatt..

Han virker så uredd og tam at det er villt...

Jeg trodde ikke heller han bare var 10 uker,men jeg stoler på hun på Tropehuset,og ser jo det at han er ganske "ny i verden" på oppførselen...Han har ingen dårlige erfaringer.

Er helt forelsket i den lille fuglen,hihi!

Og jo ; ALLE tips er velkommne!Jeg leser mye om dem nå,men vet kun sånn helt enkle ting om dem...

Fikk endel tips hos tropehuset også...Ingen leker i starten,da de skal bli tamme og konsentrere seg om mennesket.

Han får mye oppmerksomhet da...men jeg synes han er så tam at han kan godt få leker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene tatt nettopp...

Han ble så gira på å komme ut åpningen oppover armen min at jeg tok hånden utav buret...

Så tok han seg en flytur til kjøkkenskapet,men da jeg gikk etter og rett bort så gikk han rett på fingen min og ble der...Tror jeg reiste meg for fort så han begynte å flakse...

ice004.jpg

ice005.jpg

ice007.jpg

ice003.jpg

Han satt med maaange andre undulater...så rart han er så tam allerede...Jeg er positivt overassket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var Ludde og i begynnelsen, var så tam at vi ble overrasket :P Men de er jo små babyer, og ikke helt "oppvåknet" enda. Om en uke eller så kommer spøkelsesalderen hihi, da oppdages ting litt på nytt, og kanskje man føler man tar et skritt tilbake. Men er bare slik det er, iallefall på de undulatene vi har hatt.

Ludde pleide å ligge inni hånden min på tastaturet da han var baby, og i nakken under håret :whistle: Skviste seg under... ååå undulatunge er koselig, heldiggris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søt! :P

Husk at de trenger aktivisering når du ikke er tilstede - legg/sett inn en kvist med friske blader fra et frukttre f.eks. Mine nymfeparakitter elsker å plukke løs bark og i det hele tatt plukke ting i småbiter. Også liker de veldig godt at jeg fester en ny type "snor" fra taket i buret nå og da - da sitter de og koser seg med å snurre den nye tråden/snora frem og tilbake mellom nebbet. Jeg veksler mellom alt fra en tynn skinnsnor til en bit pakkebånd til en bit garn osv.

Om man henger opp en hirsekolbe eller fester en bit epple til buret et sted det ikke er noen pinne f.eks., så blir det litt vanskelig tilgjengelig og de må jobbe litt mer for den - og det er jo også en kjekk aktivisering. Jeg pleier å veksle mellom at de får frøblanding i matskåla og til at de kun får hirsekolber plasert litt kronglete. Den eldste nymfen min er snart 16 år!

Mine liker veldig godt å bli kost på hodet - enten at jeg blåser litt forsiktig så fjæra rører på seg, eller ved at jeg løfter forsiktig på fjæra med en negl. Også liker de å plukk på håret mitt og aller mest plukke i stykker øreringene mine, bøllefrøa! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk for alle råd!Jeg skal plukke det med meg!hr meldt meg inn på undulatforum og der var det mye morsomt!

Så nå sitter jeg bare å lurer på hvilken farge han kategoriseres i,hahaha!alle de kombinasjonene var jo ville!

En ting jeg lurer på...Kan man ha en annen fugletype med undulat?Feks en dvergpapegøye?

Jeg skal IKKE ha det nå,men vurderer en til fugl senere(når Ice er veeeldig tam)og da kan det jo hende jeg vil ha en dverg,eller for all del en ny undulat...hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

papegøyer kan ikke gå sammen med undulater, eller andre fugler for den saks skyld.. De er veldig territoriale, det hadde gått hardt utover undulaten.. Det beste er undulat+ undulat, finker+ finker, papegøye+papegøye, due+due :whistle: (å herregud jeg har dårlig humor..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det ikke er så lurt å ha to forskjellige typer i samme bur. Dvergpapegøyene er vel endel større, eller? Kan fort forsvinne et øye eller to på lille Ice, tenker jeg iallefall... men sikkert noen andre som vet.

Er det undulatprat du er blitt med i eller? Var der før jeg og. Men mine røverhistorier ble visst for sterk kost ha ha ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på...Kan man ha en annen fugletype med undulat?Feks en dvergpapegøye?

Jeg skal IKKE ha det nå,men vurderer en til fugl senere(når Ice er veeeldig tam)og da kan det jo hende jeg vil ha en dverg,eller for all del en ny undulat...hehe!

Jeg har kun erfaring fra nymfeparakitt og undulat selv, men det gikk veldig bra! Men da var undulaten første fugl og nymfen veldig ung da den kom. De stelte hverandre og koste værre. :P

Eneste som jeg merket var at nymfen nok opplevde seg selv som en undulat..., for når det kom enda en nymfe i hus tok det lang tid før den 1. nymfen aksepterte nærkontakt med den 2. nymfen... Men det gikk seg til etterhvert, det, også. :whistle:

Større papegøyer vil som regel ta de mindre fuglene, så det er nok ingen god ide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fiiiin Ice er! Blir helt syk etter ny fugl her jeg sitter.

Og så søte undulatene med kaninen var.

Ene undulaten min var god venn med ene katten (ja, katten... den var ikke helt "normal") og nymfeparakitten min var helt forelsket i dvergschnauzeren jeg hadde, men det var mer et love-hate forhold, hehe. Hunden ville nok helst spist fuglen, om han fikk sjansen.

Lykke til med lille Ice, og torturer oss gjerne med flere bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er sant eller ikke vet jeg ikke, men jeg har hørt at dvergpapegøyer er så sterke i nebbet at de lett kan klippe av bena til undulater :) Så Kanskje greit å holde undulat+undulat sammen. jeg har hatt to undulater, to nymfer og en jendaya parakitt.. (http://www.geocities.com/birdlvr23/conures.html) Herlige skapninger :) Naboen får en liten undulat unge i dag faktisk, og jeg kjenner jeg er litt misunnelig.. Men vente litt til minsten her er litt eldre og mere anvarsfull.. (redd for åpne dører, vinduer osv... :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...