Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur til Sverige - Gjeting og annlegstest


Fjollebolle

Recommended Posts

Da har vi tilbrakt en langhelg i Sverige for at Luno skulle ta anleggstest i gjeting (uoffisiell i Norge). Fine trollet bestod han, sammen med en til grønnis og en terv, samt en schäfer og ikke minst en langhårscollie (spesielt sistnevnte utrolig gøy :icon_redface:). Test og trening ble holdt på Evallen kennel (kelpieoppdretter), og da ble det jo litt bilder:

Luno:

juli09_vallning_4170.jpg

juli09_vallning_3728.jpg

juli09_vallning_3759.jpg

juli09_vallning_3949.jpg

juli09_vallning_3957.jpg

juli09_vallning_4149.jpg

Enya:

juli09_vallning_3987.jpg

Joy (halvsøster av Luno):

juli09_vallning_4241.jpg

juli09_vallning_3797.jpg

Lazzo (kullbror av Luno, og bestått testen tidligere):

juli09_vallning_4321.jpg

Fineste Yankeegutten:

juli09_vallning_3842.jpg

juli09_vallning_3843.jpg

Robbie:

juli09_vallning_3882.jpg

*Dele opp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekke, lille Ask:

juli09_vallning_4335.jpg

:innocent: :

juli09_vallning_3939.jpg

Rundt 4 måneder, og gjeter som bare det:

juli09_vallning_4286.jpg

Floyd:

juli09_vallning_4192.jpg

juli09_vallning_4197.jpg

Utrolig imponerende å se ham jobbe:

juli09_vallning_4205.jpg

Vet ikke hvem det her er:

juli09_vallning_4213.jpg

juli09_vallning_4219.jpg

juli09_vallning_3695.jpg

Søtnosene Inte (elsker det navnet :wub:) og Bargo(?) (som det var flere som falt pladask for :whistle:):

juli09_vallning_4353b.jpg

Så får vi avslutte med den her; ingen dårlig utsikt en sommerkveld :icon_redface: :

juli09_vallning_4388.jpg

Alt i alt en helt fantastisk tur, og må vel konkludere med at gjeting er skitgøy, selv for amatører :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så utrolig morsomt ut, og flotte bilder! Både jeg og Rina er grønne av misunnelse!

Gratulerer med bestått test, og jeg synes det er flott at disse sauehund-rasene får vist at de faktisk duger til gjeting :innocent:

:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :icon_cry: Hun som driver det tar i mot "utradisjonelle" raser (hun vil ikke ha bc, rottweiler og malinois) nettopp fordi det er vanskelig å finne steder der de slipper til ellers, så et helt fantastisk tilbud syns jeg (om enn jækla langt vekke for en bergenser!) Og utrolig spennende å se de forskjellige rasene og hvordan de gjeter. Ex. schäferne (som gjorde det veldig bra) gjeter nærmere enn belger og collie. Det var to 8 måneders schäfere som fikk prøve seg og, og de satte i gang med en gang. Gøy! :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh - det så morsomt ut. Kunne tenkt meg å prøve det, jeg også.

Kanskje jeg kan lære Stitch å holde sauene borte fra hytta på fjellet :lol:

Njaa, spørs om han ikke ville gjetet dem inn i stuen istedet :getlost:;)

Hun har jevnlige "helgetreff" så om du er interresert er det helt sikkert mulig for deg å bli med utover høsten :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflotte bilder! :whistle: Ser ut som om de hadde det gøy.

Er det noen kriterier en hund må fylle for å ta en sånn test, eller kan en hvilken som helst hund prøve seg?

Tusen takk =)

De eneste kriteriene er at det må være en gjeterhundrase. Dette er jo kun en test for å se om hundene har anlegg for gjeting, så de trenger ingen tidligere erfaring. Og om man ikke består betyr det ikke at man ikke kan ta testen på nytt; det er en rute det kan krysses av i om hunden anbefales å ta testen på nytt. En del hunder trenger mer tid enn andre, et eksempel var lp-hunder som "spør" veldig om lov før de setter i gang (hun som driver det begynner ikke å trene særlig lydighet før hundene har fått litt forståelse for gjeting). En annen hund der for å ta testen hadde konsekvent fått "nei" tidligere hver gang den så på en sau, så da er det klart oppstarten blir litt tregere (får nevne at den bestod testen likevel =)). (Sorry om jeg ble litt OT her :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Så morro :whistle:

Har hatt lyst til å reise dit selv for å prøve jentene. Men det får bli til neste år.. (det er langt dit selv fra Østlandet).

Den lille valpen, Inte, tror jeg er kusinen til Blaze. (Om moren heter Ingenting/Tingen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morro ;)

Har hatt lyst til å reise dit selv for å prøve jentene. Men det får bli til neste år.. (det er langt dit selv fra Østlandet).

Den lille valpen, Inte, tror jeg er kusinen til Blaze. (Om moren heter Ingenting/Tingen)

Hehe, Inte var BC'en. Hun vil jo egentlig helst ha andre raser der, men anskaffet Inte for å se om hun kan lære en bc å gjete på kelpievis :lol: Bargo (er fortsatt usikker på det navnet, var ihvertfall fra b3-kullet/Ingenting ja) var noe helt for seg selv. Tror aldri jeg har sett en gruppe mennesker falle så til de grader for en valp først (meg selv inkludert, var bare noe helt spesielt med den valpen *sukk*). Og en tur anbefales absolutt, vil nok dra tilbake igjen selv, men det må sees litt an når. Tror desverre det kan bli litt vanskelig nå i høst i kombinasjon med studier.

Det er vel ikke OT at du forteller fra turen du har lagt ut bilder fra. :wub: Dette var morsomt. Fortell mer. :P

Hehe, ligger en videosnutt i bloggen (ignorer den *** plystringen min, pleier å gjøre det til vanlig og tenkte ikke så mye over at det gjerne ikke var smart å bruke det inni "fårhagen"). Dag tre hadde han tent mye mer på fårene så måtte "brøle" sitt for å trenge gjennom. Når hundene ble for giret skulle vi sette dem før de fikk fortsette, satt de ikke skulle vi gå mellom dem og sauene til de gjorde som de fikk beskjed om. Det vi ellers skulle gjøre var å ha hundene balansert på andre siden av sauene, f.eks. om du flyttet deg så og så mye til høyre så skulle hunden flytte seg like mye til venstre (gikk kanskje ikke alltid like bra ;)). Var veldig mye nytt å holde rede på, og ble rimelig forvirrende til tider må det innrømmes (men vanvittig gøy :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Hehe, Inte var BC'en. Hun vil jo egentlig helst ha andre raser der, men anskaffet Inte for å se om hun kan lære en bc å gjete på kelpievis :P Bargo (er fortsatt usikker på det navnet, var ihvertfall fra b3-kullet/Ingenting ja) var noe helt for seg selv. Tror aldri jeg har sett en gruppe mennesker falle så til de grader for en valp først (meg selv inkludert, var bare noe helt spesielt med den valpen *sukk*). Og en tur anbefales absolutt, vil nok dra tilbake igjen selv, men det må sees litt an når. Tror desverre det kan bli litt vanskelig nå i høst i kombinasjon med studier.

Tenkte kanskje dem hadde kalt opp valpen etter Ingenting jeg ;) Men ja, det er fetteren/kusinen til Blaze.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte kanskje dem hadde kalt opp valpen etter Ingenting jeg :P Men ja, det er fetteren/kusinen til Blaze.

Hehe, ja skjønte det, og ikke den rareste slutningen egentlig :P . De hadde en del morsomme navn, med Inte kommer det jo til å bli "Inte høger, Inte venster" når de skal gjete, og de snakket om en som het "Jag" (i valpetiden: "hvem har tisset på gulvet?" Ingen vil svare ;)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...