Gå til innhold
Hundesonen.no

Jokking på barn


Djervekvinnen

Recommended Posts

Nitro har begynt å vise tendenser til å prøve å jokke på unger.. Har gjorde det første gang 10 uker på valpekurs, og siden da ble det ikke så mye, mye fordi vi ikke traff sååå mange barn, men nå når jeg omgås mer barn pga venner osv, ser jeg at han prøver å igle seg innpå dem og ta tak rundt dem og prøver å ri. Spesiellt når barna begynner å gå eller løpe avsted, følger han etter og prøver å få tak.

jeg holder han i bånd inærheten av unger, og har han under kontroll. Men selv i bånd klarte han å ta å snuble bein på en liten unge slik at han datt og han skulle prøve å ri.

Så, hvordan håndtrere dette? Første reaksjon er å korrigere dette, si NEI, nykk i bånd etc. Men har ikke vært skikkelig hard enda. Er dette noe som han vil vokse av seg?

Og så lurer på på hvorfor han gjør det mot små barn? Er ikke så vandt til hannhunder,så vet ikke hvorfor de skal jokke.. Han prøver også å jokke på andre hunder. Dominans? lek? Stress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste hannhunder har lettere med å begynne å jokke på barn enn på voksne. Har alltid regnet med at det er fordi hundene ser på de som et lettere "bytte" å komme høyere på rangstigen enn. Fordi de er små og fordi de ikke er like "fast" med hunden. Men nå som du spør om det kan være lek eller stress, så er jeg plutselig ikke sikker lenger, mulig min teori er feil.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville slått hard ned på akkurat det der. Spesielt om det er mennesker/barn.

Og for hans egen del, er det like greit at han ikke får jokke på hannhunder heller.

Jeg merker i allefall at Ace har tatt til seg dette når jeg har korrigert han. Han har prøvd en gang å jokke på meg, for mange år siden. Aldri prøvd siden. Han jokker heller ikke på mennesker, selv om de kan lukte høyløpsk tispe. Han vil, men gjør det ikke.

Når det gjelder andre hannhunder, smeller det her, om det er noen som så mye som prøver å komme på ryggen hans. Til gjengjeld, gjør han aldri det selv med andre heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sier det er en dominansgreie. Jeg syns jeg har sett en økt tendens til jukking (på andre hunder) i en understimulert periode. (Første hunden min da jeg hadde bitteliten baby og hunden ofte ble sluppet ut for å leke med nabotispa. De jukka mye på hverandre de to damene.) Scilos gjør det egentlig aldri, men etter å ha lekt et par timer med Ellie her om dagen, kom det en liten DC valp bort og han og Ellie ble skikkelig beibier. Scilos ble plutselig litt voksen og uttafor og prøvde flere ganger å jukke på Ellie. Aner ikke hvorfor, jeg. En måte å si miiin Ellie på, kanskje? Han ble lempet av ryggen hennes umiddelbart og etter tre forsøk, ble han koblet på. Han er jo kastrert og har ingen kjønnsdrift, så det er nok noe annet. Her i huset er all jukking forbudt. Mest fordi det er ekkelt, men også fordi det er en ufin måte å omgåes andre hunder (og barn) på. Jeg lemper bare hunden bort og fratar den muligheten til å komme bort til "jukkeobjektet" en liten stund. Ikke noe kjefting og styr. Det er også litt fordi jeg ikke vet hvor viljestyrt det egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at slik jukking er stress jeg. Ta Scilos da, som hadde lekt med Ellie så lenge, og brått får han ikke være med (tre er en for mye og slikt). Da vil jeg tro at det er vansklig å roe seg ned med en gang.

Jeg tror ikke det har med dominans å gjøre i det hele tatt. Jeg har sett det gjennta seg når hundene er litt oppe i skyene og trenger å roe seg. Jeg ser heller på miljøet rundt, når de starter slik og roer ting ned ved å koble på eller sette vekk. Z ble sånn når han var ung under lek, og det løste seg uten problemer når han roet seg ned. På andre hunder slo jeg hardt ned på det og lot det ikke skje mer enn en gang. Da ble han koblet og tatt vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg tenker slik at når det kommer til andre hannhunder/hunder, så vil han selv bli korrigert av dem hvis han jokker? Blir satt på plass av den andre hunden. Vil ikke de fleste mislike dette og si ifra? vet at noen hunder er litt forsiktige og ikke tør å si ifra, men da kan jeg jo bryte inn selv. HVordan er erfaringen på dette?

På unger /folk har jeg veldig lyst å slå hardt ned på det. For det er helt uønsket. Så blir nok å unngå det mest mulig, iform av å ha han i bånd eller under kontroll, men hvis det skulle skje, får jeg da ta tak i han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg tenker slik at når det kommer til andre hannhunder/hunder, så vil han selv bli korrigert av dem hvis han jokker? Blir satt på plass av den andre hunden. Vil ikke de fleste mislike dette og si ifra? vet at noen hunder er litt forsiktige og ikke tør å si ifra, men da kan jeg jo bryte inn selv. HVordan er erfaringen på dette?

Noen hunder sier fra hvis de blir ridd på, andre (som min) gjør ikke det. Uansett ville jeg ha gått inn og tatt han i bånd en liten periode, så han får en pause til å "puste ut" og roe seg ned. Jeg har vært vitne til en del riing (eehh... Altså. Hunden min blir veldig ofte ridd på av hannhunder, hun har selv en tendens til å ri på tisper, og hun red på meg tidligere), og i bortimot ALLE tilfeller handler det om stress av ulike slag (hormoner, sliten, tørst, veldig "på" og giret osv), og det greieste å gjøre da er å ta hunden ut av situasjonen slik at den får tid til å roe seg ned. Så kan man heller la hunden prøve å beherske situasjonen på nytt igjen senere.

Min erfaring er - litt avhengig av hva som utløser riinga - at det å kjefte og å være for hard mot hunden har liten eller ingen effekt, fordi det bare øker stresset ytterligere.

Å på en bestemt, men allikevel rolig, måte ta hunden ut av situasjonen har i nesten alle situasjoner med riing jeg har vært i, vært det best fungerende alternativet (både på lang og kort sikt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mine hunder gjør noe jeg ikke aksepterr, venter jeg aldri til de ordner opp selv. Jeg lemper bort bikkja og ferdig med det. Hvis andre hunder gjør noe med mine hunder som jeg ikke aksepterer og jeg skjønner at den andre eieren er hjernedød, så forlater jeg plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...