Gå til innhold
Hundesonen.no

Feil og "keep going signal"


tm100001

Recommended Posts

Ja. Regner med at du tenker ved bruk av negativ straff, fjerning av belønning. Feil-signal fordi jeg syns det er superviktig å time straff. Et eksempel kan være når hunden arbeider uten at den ser meg, f.eks på fremadsending. Gjør hunden feil må jeg få avbrutt på et vis. Avbryter jeg ved å bare snu ryggen til, så ser ikke hunden det før den er ferdig med fremadsendingen, og da har den ingen anelse om hva den ble straffet for. Med feil-signal kan jeg time straffen på lik måte som jeg timer belønningen. Går hunden ut i feil retning, tyvstarter etc, kan jeg si "feil", og hunden forstår at akkurat det den gjorde da gjør at den mister belønningen. Selvfølgelig skal man ikke feile hunden for ofte, det er ikke særlig effektiv trening, men når det hender så timer jeg feilingen også. Det gjør treningen mer effektiv og hunden mindre frustrert.

Cita har "keep on going" signal inne. Ikke særlig mye brukt, men bruker det når jeg er veldig lat og f.eks ikke orker å hente noe. Da sier jeg "ja!" når hun nærmer seg det riktige objektet og veileder hun frem til det jeg vil at hun skal apportere, før hun henter det og får belønning hos meg. Egentlig lærte jeg henne det når jeg så altfor ofte hadde glemt nøkkel når jeg kom hjem fra skolen. Stod da utenfor døren og fikk Cita til å trykke på en knapp som låste opp ved hjelp av et slik "keep og going" signal. Så litt nytte har jeg jo hatt av det :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe "keep on going" signal. Jeg har ikke sett poenget med det. Bygger heller opp treningen sånn at jeg aldri strekker øvelsen så langt at det blir nødvendig. Men om jeg er litt slurvete hender det jo at jeg kommer med oppmuntringer underveis (og det kan vel regnes som ett "keep on going" signal, på en måte? Selv om det ikke er ett fast signal er det jo et tegn på "det du gjør er riktig, fortsett med det".). Men jeg prøver å skjerpe meg.. Tror jeg ser poenget til labbis, men selv velger jeg å ikke ha. Selv om det visst kan være praktisk :icon_confused:

Jeg har heller ikke noe feil signal. Og derfor har jeg faktisk slitt litt med å avbryte øvelser til tider. Men jeg tror ikke jeg skal lage det heller, for Ella er så myk og forsiktig at jeg tror hun ville reagert litt for mye på det. Selv om det så klart ikke hadde vært noe annet enn en vanlig avbrytelse (i teorien) tror jeg hun ville blitt mer forsiktig av det. Ja, jeg vet. Jeg har en ekstremt sær hund.. Men jeg vet jo ikke før jeg event hadde prøvd. Kan godt hende det hadde vært nyttig. Nå er ikke vi så høyt oppe i klassene i LP (skal starte i klasse 1 til høsten), så de øvelsene med fremadsending har vi ikke jobbet så veldig mye med enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke noe feil signal. Og derfor har jeg faktisk slitt litt med å avbryte øvelser til tider. Men jeg tror ikke jeg skal lage det heller, for Ella er så myk og forsiktig at jeg tror hun ville reagert litt for mye på det. Selv om det så klart ikke hadde vært noe annet enn en vanlig avbrytelse (i teorien) tror jeg hun ville blitt mer forsiktig av det. Ja, jeg vet. Jeg har en ekstremt sær hund.. Men jeg vet jo ikke før jeg event hadde prøvd. Kan godt hende det hadde vært nyttig. Nå er ikke vi så høyt oppe i klassene i LP (skal starte i klasse 1 til høsten), så de øvelsene med fremadsending har vi ikke jobbet så veldig mye med enda.

Det tror jeg skal gå greit. Labradoren min ble nærmest derprimert når jeg avbrøt en øvelse, men det ble litt bedre når jeg la inn feilsignal, for da forstod hun hvertfall hva det var for. Men for hennes del har jeg aldri kunnet avbryte med å bare snu ryggen til og avbryte. Da kunne jeg glemme å trene henne resten av dagen. Så derfor, når jeg avbrøt en øvelse, sa jeg bare "feil" med lys stemme og fortsatte å småprate med henne før vi prøvde igjen. Neste gang måtte jeg være 100% sikker på at hun lykkes, for hun klarte ikke å bli feilet to ganger på rad hvertfall. Så jeg gjorde avbrytingen til noe mindre negativt, for det var det værste hun visste, ved at jeg klappet litt på henne og koste litt med henne og snakket med lys stemme. Allikevel var det ille nok å ikke oppnå den bedre belønningen; mat.

Jeg måtte legge ned masse energi i det, og det hendte fortsatt at hun ble helt demotivert og bare stod og hang med hodet og ville ingenting. Da gikk vi oss en liten tur før vi startet treningen igjen. På slike hunder er det kjempeviktig å ikke feile dem for mye! Husker jeg trente innkalling med stå, og det var helt forferdelig. Når man kommer til et visst punkt i treningen kommer hunden til å forsøke å droppe stå'en, og det må man jo avbryte, og på en så fartskrevende øvelse kunne jeg bare glemme å trene henne igjen før hun hadde fått opp motivasjonen. Og tok gjerne litt tid, for hver gang hun forstod at vi skulle trene denne øvelsen, falt hun sammen.

Uansett, jeg er glad jeg bruker feilsignal, og hunden min har fått mye mer selvtillitt i treningen nå. Hun mister ikke motivasjonen om jeg avbryter henne, hun prøver gjerne litt hardere heller. Selvtillitten har hun nok ikke fra feilsignalet, men at jeg har lært henne at det ikke er så ille å feile, og feiling er noe som sjeldent skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg skal gå greit. Labradoren min ble nærmest derprimert når jeg avbrøt en øvelse, men det ble litt bedre når jeg la inn feilsignal, for da forstod hun hvertfall hva det var for. Men for hennes del har jeg aldri kunnet avbryte med å bare snu ryggen til og avbryte. Da kunne jeg glemme å trene henne resten av dagen. Så derfor, når jeg avbrøt en øvelse, sa jeg bare "feil" med lys stemme og fortsatte å småprate med henne før vi prøvde igjen. Neste gang måtte jeg være 100% sikker på at hun lykkes, for hun klarte ikke å bli feilet to ganger på rad hvertfall. Så jeg gjorde avbrytingen til noe mindre negativt, for det var det værste hun visste, ved at jeg klappet litt på henne og koste litt med henne og snakket med lys stemme. Allikevel var det ille nok å ikke oppnå den bedre belønningen; mat.

Jeg måtte legge ned masse energi i det, og det hendte fortsatt at hun ble helt demotivert og bare stod og hang med hodet og ville ingenting. Da gikk vi oss en liten tur før vi startet treningen igjen. På slike hunder er det kjempeviktig å ikke feile dem for mye! Husker jeg trente innkalling med stå, og det var helt forferdelig. Når man kommer til et visst punkt i treningen kommer hunden til å forsøke å droppe stå'en, og det må man jo avbryte, og på en så fartskrevende øvelse kunne jeg bare glemme å trene henne igjen før hun hadde fått opp motivasjonen. Og tok gjerne litt tid, for hver gang hun forstod at vi skulle trene denne øvelsen, falt hun sammen.

Uansett, jeg er glad jeg bruker feilsignal, og hunden min har fått mye mer selvtillitt i treningen nå. Hun mister ikke motivasjonen om jeg avbryter henne, hun prøver gjerne litt hardere heller. Selvtillitten har hun nok ikke fra feilsignalet, men at jeg har lært henne at det ikke er så ille å feile, og feiling er noe som sjeldent skjer.

Kjenner til deprimert hund. Ofte etter at jeg har feilet henne velger jeg og gå noen skritt vekk, og så belønne en håndtarget el. (En enkel øvelse jeg vet hun mestrer.) for å få opp selvtilitten. Er hun i form, og i godt treningsmodus, regarer hun nå lite på å bli feilet. Er hun i "Ella-humør", altså litt usikker og slapp er det å bli feilet verdens undergang. Jeg trente slalom med henne for noen dager siden, og siden jeg gikk litt fort frem endte det med en del feiling. Men da tok hun det kjempebra. Bare fortsatte å gå alle mulige varianter av slalomen, rundt og rundt. Så det med feiling har kommet seg. Men så er det jo om å gjøre å ikke feile da :icon_confused: Jeg sliter til tider med å motivere dyret til tider, siden hun ikke liker leker og mat er sånn passe godt (jeg er litt for lite flink å gå ned på belønningskvaliteten når jeg jobber i lettere miljøer, noe som gjør at jeg må gå veldig opp på kvaliteten på fellestreninger osv. Så der må jeg skjerpe meg, for å få gode nok belønninger på treninger.). Så fartsøvelsene tror jeg at jeg kommer til å få litt jobb med også, mht feiling.

Så fra onsdag blir det bare trening med lavkvalitets godbiter, så hun er godt motivert til vi skal på kurs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg bruker 'bra' som keep going signal og ' a a!' (e.l lignende, vanskelig lyd og skrive :)) som feil signal. Hun fortsetter / blir oppmuntret til å prøve mer av bra, og skjønner at hun gjorde noe feil av feil signalet. Hun har feks for vane å tilby dekk istedet for sitt enkelte ganger, fordi hun mener selv at dekk fullstendig utkonkurrerer sitt i verdi :blink: Da er det greit å fortelle henne at jeg ikke alltid er enig i det... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også "feil" for å avbryte, og da skjønner han at han må gjøre det bedre enn det. Men han syter (:ahappy:) så jeg må også begrense bruken av det - ellers gir han opp å blir pottesur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dere feil signal eller "keep going signal" i treningen deres? Noen spesiell grunn for/mot? :icon_redface:

For meg blir slike signler en helt naturlig konsekvens av treningen. Jeg er ikke særlig bevisst på å bruke det, men når jeg evaluerer så ser jeg at det i aller høyeste grad er med. For eksempel er det umulig å ikke bruke et signal for "feil". Bare jeg registrere/ser at hunden gjør en "feil" som ikke kvalifiserer til belønning, så sender jeg ut ubevisste signaler som hunden oppfatter tvert.

I lydighetesøvelsene vil kommandoer underveis i del-momentene fungere som et "keep going" signal i den forstand at øvelsen pågår stadig så hold motoren i gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir slike signler en helt naturlig konsekvens av treningen. Jeg er ikke særlig bevisst på å bruke det, men når jeg evaluerer så ser jeg at det i aller høyeste grad er med. For eksempel er det umulig å ikke bruke et signal for "feil". Bare jeg registrere/ser at hunden gjør en "feil" som ikke kvalifiserer til belønning, så sender jeg ut ubevisste signaler som hunden oppfatter tvert.

I lydighetesøvelsene vil kommandoer underveis i del-momentene fungere som et "keep going" signal i den forstand at øvelsen pågår stadig så hold motoren i gang

I lydighetsøvelsene er jo belønningen å få fortsette, siden alle adferdene er baklengskjedet. Det blir jo en slags keep going å gi kommandoen til neste øvelse da :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...