Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger tips for å motivere for bikkjedyret..


Zoey

Recommended Posts

Jeg har vært sløv med treningen det siste.. hum.. halveåret egentlig og har bare latt humla suse.. noe som nå har resultert i en durabelig ulydig hund, som gjør akkurat det som passer henne utendørs, og som kommer på komando når hun selv føler for det.. Hun er også blitt generelt lite interesert i noe som helst.. leke er kjipt etter et minutt, gobit er kjipt, mutter er kjip, og det eneste som duger er å snuse i grøftekanten, svinse rundt, løpe fort, og ellers bare ligge å sove..

Jeg tenkte nå at nok er nok, har tatt meg selv i nakken, og har begynt å trene med henne litt igjen.. Vi gjør bare små ting, som kontakt, fvf, dekk, bli osv, MEN hun er heller uinteresert, og gidder ingen ting.. Får ikke hausa henne opp med leking, godbiten spytter hun ut igjen, og hun bare smunser rundt i sin egen verden...

Hun har alltid vært litt vanskelig å belønne, men nå er hun rett og slett ikke interesert i å gjøre en shit av det jeg ber henne om..

Og jeg blir SÅÅÅÅ demotivert! Har mest lyst til å pakke bort hele bikkja, og inse at jeg har en skjødehund, som ikke duger til en dritt, men jeg VET det ikke er sant, for hun var knallfin i fjor sommer!

Så hvor skal jeg begynne! Og hva skal jeg gjøre nåe hun bare gir meg finger'n og går?

Jeg har prøvd alle verdens godbiter, og har leke, og meg selv, men når det kommer til stykket er det IKKENO som er mer spennende enn grøftekanten på andre siden av kontinentet, katta til nabo'n eller andre ting som kan ta bort oppmerksomheten..

I tilegg blir hun veldig "langt nede" virker nesten "deppa" og "spak" når hun blokker ut.. vil ikke ha godbit, og bare demper, luter seg og går bort, vil ikke ha kos engang.. :icon_confused:

Det er litt sutreinlegg, men jeg er litt frustrert nå.. Vil jo prøve å sammarbeide med henne. Nå føler jeg vi bare motarbeider hverandre..

What to dooo...?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg blir SÅÅÅÅ demotivert! Har mest lyst til å pakke bort hele bikkja, og inse at jeg har en skjødehund, som ikke duger til en dritt, men jeg VET det ikke er sant, for hun var knallfin i fjor sommer!

Nå synes jeg du er veldig urettferdig. Det er vel ikke hennes skyld at hun har blitt en voksen mynde? Nå vet jeg ikke hva du forventer at hun skal "duge til", men man må ikke glemme bort at en whippet i første rekke skal duge til å fange harer og kaniner, subsidiært være en hyggelig, vakker, atletisk og uproblematisk følgesvenn. Det er jeg sikker på at hun duger i massevis til. Sett pris på den hunden du har du, i stedet for å fortvile over at hun ikke er en annen.

Klart en whippet kan lære masse, men det krever tålmodighet til å bygge opp forsterkere over tid, bevisst unngå konkurrerende forsterkere (lenge), jobbe i kort-korte økter til å begynne med, vente på at hunden skal tilby atferd i stedet for å mase på henne. Jeg har ikke tålmodighet eller interesse nok til å få noen knallydig whippet, men ikke f... om noen skal få kalle henne udugelig for det. Hun får meg ut på tur, hun holder meg og lundehunden med selskap, hun underholder meg, venner og familie, hun holder sofaen varm og hun er vakker som en dag (og av og til skal hun være glad for det...). Hun holder hagen fri for katter og andre uønskede elementer, og hun har satt meg i kontakt med masse hyggelige hunder og mennesker. Snakker om allsidig hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner frustrasjonen din,men jeg er litt enig med Bardman. Det er en whippet du har, og de er ikke alltid like interesserte i å trene lydighet de. Hva med å prøve noe annet en stund? AG eller LC f.eks? Og tren bare korte økter bare for moro,og prøv å ikke bli så oppgitt hvis hun ikke vil trene. De merker det så godt vettu :icon_confused:

Og du,hvis grøftekanten er det beste hun vet for tiden,så kan du jo prøve å bruke det som belønning :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg du er veldig urettferdig. Det er vel ikke hennes skyld at hun har blitt en voksen mynde? Nå vet jeg ikke hva du forventer at hun skal "duge til", men man må ikke glemme bort at en whippet i første rekke skal duge til å fange harer og kaniner, subsidiært være en hyggelig, vakker, atletisk og uproblematisk følgesvenn. Det er jeg sikker på at hun duger i massevis til. Sett pris på den hunden du har du, i stedet for å fortvile over at hun ikke er en annen.

Hehe.. Tror du missforsto meg litt, jeg mener ikke at hun er udugelig, er du gal, jeg har vært bevist på rasevalget jeg har tatt, og er veldig klar over at mynder kan være vanskelige å trene til tider, og jeg er også veldig fornøyd med henne på alle mulige andre måter, og ville ikke byttet henne for alt i verden! Jeg er også fryktelig klar over at det bare er min skyld at hun "ikke fungerer" fordi jeg ikke har holdt lydigheten ved like, og har latt henne få lov til å skli ut..! Jeg ønsker ikke hun skal "duge" til konkuranselydighet eller noe, men gå noen lette øvelser, og komme når jeg roper, gå pent i bånd, og andre hverdagslige ting synes jeg jammen ikke er mye forlangt, selv om hun er mynde..! Jeg vet hun ikke er udugelig, fordi jeg VET hun kan, bare hun vil! Saken er mer den at det å plukke opp igjen det som har fått lov å skli ut var en værre jobb enn det jeg trodde det var:P Og det er ekstra frustrerende når jeg vet at hun både kan og forstår hva jeg ber om, bare at forsterkerne ikke er gode nok lenger..

Mulig jeg er naiv asså, men jeg er nå av den oppfatning at whippeter kan trenes jeg da.. selv om jeg nå er i en vrien periode, og har mest lyst til å lene meg tilbake å si "jammen det er en mynde skjønner du... går ikke ann å trene de.."

så kommer jeg ikke til å gjøre det! Var vel mest det jeg ymtet til..At jeg hadde lyst til å inse at det er en for "vanskelig" jobb å trene henne nå som hun har blitt voksen, og at jeg ikke kom til å klare/orke/gidde det..

Men jeg synes fremdeles det er en dårlig undskyldning, for jeg har sett mynder som både er lydige, og oppmerksomme, og jeg mener faktisk at hun kan gidde å i det minste snu seg i den retningen jeg står når jeg roper :icon_confused:

Jeg skjønner frustrasjonen din,men jeg er litt enig med Bardman. Det er en whippet du har, og de er ikke alltid like interesserte i å trene lydighet de. Hva med å prøve noe annet en stund? AG eller LC f.eks? Og tren bare korte økter bare for moro,og prøv å ikke bli så oppgitt hvis hun ikke vil trene. De merker det så godt vettu

Og du,hvis grøftekanten er det beste hun vet for tiden,så kan du jo prøve å bruke det som belønning

Jodda, jeg vet de ikke alltid er det, men er forskjell på å ikke være interesert, og på å være totalt likegyldig.. hehe.. LC har vi skullet prøve lenge, men har bare ikke fått somla meg til det, så det står på lista vår;) AG trente vi en del tidligere, men nå er det fryktlig smått med penger i kassa mi, så har ikke råd til kurs, og føler ikke jeg ererfaren nok til å trene noe på egen hånd.. Men vi hopper litt greiner og sånn i skauen da, når det faller seg sånn.. :whistle:

Du sier nok noe lurt i at hun merker når jeg blir oppgitt.. hun leser meg bedre enn jeg leser meg selv til tider, så det ligger nok mye der.. Jeg får trene mindre og leke mer i en periode, og se om hun kvikner til litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Tror du missforsto meg litt, jeg mener ikke at hun er udugelig, er du gal

Synes det er vanskelig å tolke "ikke duger til en dritt" som noe annet enn "udugelig", jeg. Dersom det gjør meg gal - so be it.

Mulig jeg er naiv asså, men jeg er nå av den oppfatning at whippeter kan trenes jeg da.. selv om jeg nå er i en vrien periode, og har mest lyst til å lene meg tilbake å si "jammen det er en mynde skjønner du... går ikke ann å trene de.."

så kommer jeg ikke til å gjøre det!

Det er det da heller ingen som har sagt du skal gjøre. Det er stor forskjell på å si "jeg har ikke tilstrekkelig tid, talent, interesse eller tålmodighet til å sette meg ambisiøse treningsmål med mynden min" og å si at det ikke går an å nå slike mål for de som har alle disse ressursene. Jeg faller i den første kategorien, hvor du ender opp vet du bare selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er vanskelig å tolke "ikke duger til en dritt" som noe annet enn "udugelig", jeg. Dersom det gjør meg gal - so be it.

Vel, for det første, så jeg jeg vel ikke at hun var det, jeg skrev: "Jeg hadde lyst til å inse at hun var"

Jeg ser nå at "udugelig" muligens er et for sterkt ord å bruke, men jeg har litt tett for å "strø" rundt meg med "store" ord uten egentlig å tenke over betydningen. Men da i utrykket "udugelig" i denne sammenheng tenker jeg ubrukelig lydighetsmessig, og "bare" være min kosehund.. Hvis det gjør det litt lettere å forstå :lol:

For det andre er "er du gal" tatt litt ut av sammenheng i quoten din, "er du gal" er et utrykk jeg bruker mye, og bunner ikke i at jeg synes du er sprø.. hehe.. :)

Det er det da heller ingen som har sagt du skal gjøre. Det er stor forskjell på å si "jeg har ikke tilstrekkelig tid, talent, interesse eller tålmodighet til å sette meg ambisiøse treningsmål med mynden min" og å si at det ikke går an å nå slike mål for de som har alle disse ressursene. Jeg faller i den første kategorien, hvor du ender opp vet du bare selv

Det er vel ikke snakk om ambisiøse treningsmål, men å hygge seg ved å trene litt forskjellige hundesporter..

Jeg har vele egentlig ingen av de ressursene du nevner over, men velger å prøve alikevell, og synes det er morro å sammarbeide med bikkja. Derfor denne tråden, fordi jeg sliter med motivasjonen nå, og kunne trengt tips på hvordan motivere henne bedre, ikke bare å få høre at hun er blitt en voksen mynde, og at jeg må respektere at hun ikke vil trene :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...