Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyter din hund/rase mye?


Wheaten terrier

Recommended Posts

Nå har jo vi en hund som ikke røyter, noe som er veldig praktisk og greit etter mitt syn ettersom jeg ikke er veldig begeistret for hundehår overalt :) Til gjengjeld blir det jo litt pelsstell da, men det veier opp...

Men noen raser røyter jo mer/mindre enn andre, og noen raser ligger kanskje nærmere "versting"-lista enn andre når det gjelder røyting. Noen erfaringer?

Hvor mye, og hvor ofte røyter din hunderase?

Varierer dette også fra individ til individ innenfor samme rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre røyter litt. De har stikke hår som legger seg på gulvet, og blir virvlet bort under sofaen osv. Når Jølle går mange ganger mellom beina mine og klør og gnir seg, legger han igjen en fin brun bukse til meg :) Jeg synes ikke de røyter så veldig mye, litt er det jo, men det er jo ingen pelsstell i det hele tatt på dem :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoren røyter mye - mer to ganger i året enn ellers, men av og til (som oftest) kan det virke som om disse to periodene varer lengre enn den tiden de visstnok ikke røyter så mye. Tinka er i tillegg kastrert, og røyter basically veldig mye hele tiden. Herlig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoren røyter hele tiden, vil jeg påstå. Det bare varierer hvor fort man "ser" (=ser behovet for å støvsuge) røytet :) I "røyteperioden" ser man det innen 3 timer, utenfor vår / høst ser vi det kanskje 1 gang annenhver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns katten min røyter SYKT mye mer enn det alle hundene mine har gjort tilsammen! :) Han er en Ragdoll med silkepels som setter seg fast i nesen og halsen!

Men for å svare på spørsmålet ditt. Sheltiene mine røyter ca 2 ganger i året og da er det ganske mye. Den tiden bader jeg hundene mye og børster ofte, og da er det slettes ikke ille syns jeg :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene her røyter masse, hele tiden. Det er hår overalt og klesrulle er et must. Dessuten må du ta den med deg, for når du kommer ut, ser du at du er like hårete enda selvom du trodde at du fikk av alt. :) Bak sofaen er det et kronisk teppe av hårballer. Sengetøyet er loddent. Alltid. Men hvem bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dalmatiner, og den røyter konstant, mer eller mindre. Og mye (til gjengjeld er han alltid ren da, og det er jo fint med så mye hvitt). Hårene borrer seg inn overalt, har hår i mobilen, kameraet, puten, fugleburet ja overalt. Har sine røyteperioder såklart, og perioder der det ikke er voldsomt mye. Men faller av hår hele tiden ja. Vil nok tro at dalmatineren ligger et sted på toppen på røyteskalaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Schäfere= Røyting, masse!

Border Collie= Røyting i perioder ifb med løpetid, veldig enkelt.

Katt= Røyting omtrent hele året (langhåret huskatt) ekstremt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt sommerjobb på en veterinærklinikk i noen uker, så har jeg faktisk blitt overrasket over hvor mye noen hunder røyter :) Etter at enkelte hunder har vært inne ligger det jo dotter av hår, mens det fra andre ligger et lag med korte hår strødd utover.

Hunden min røyter lite året gjennom, og ganske lite i røyteperiodene. Såpass lite at jeg ikke legger så godt merke til når han er i røyteperioden. Helt greit, synes jeg :devil: Pelsstell begrenser seg til en gjennombørsting en gang i måneden kanskje. Maks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gordon Setter og Labrador frøkena her som har pelsen etter Labradoren røyter masse disse ekkle små håra som setter seg fast overalt!Har såklart perioder hvor det er mere men,røyeter nå litt hele tiden.

Det ble litt overgang for meg som hadde Engelsk Setter i 12 år som merkelig nok ikke ikke røytet noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har golden retriever, så ja, mye hår. Hun røyter egentlig veldig mye HELE tiden. Men i røyteperiodene er det ekstremt mye. Børster godt igjennom pelsen hennes 2 ganger daglig, og enda er det mye hår. Virker som om røyteperioden er lengre enn når hun ikke har røyteperiode. Nå har hun røyta ektremt mye fra starten av mai, og det ser ikke ut til å gi seg.. Deilig :)

Islandshunden som jeg også har endel ansvar for røyter ikke særlig mye til vanlig, bare ekstremt mye i røyteperiodene. Disse er ikke like lange som de er hos min golden. Islendingen har typisk spisshundpels, og røyter dotter av pelsen. Etter min mening er dette mye enklere å håndtere enn konstant håravfall som det er hos golden.

Begge disse rasene krever mye børsting og pelsstell i røyteperioden, men utenom det er det greit med børsting så sjelden som annen hver uke kanskje (om en tåler hår i huset riktignok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg synes ikke det. Det blir aldri hårdotter på gulvene her,men de små korte hårene setter seg selvfølgelig godt fast i klær,tepper o.l. Men så har jeg vært vant til Schæferpels,og i forhold til den røyter ikke whippeten nevneverdig nei. Men det kommer nok også an på hvem man spør,jeg er ikke sånn fryktelig opptatt av hundehår... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Hele året. Forbanna irriterende, og døds vondt å få inn under huden (trø på dem)!

Etter at Norma kom i hus har jeg hatt et problem med hvite hår som har stukket seg inn under foten. Vondt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...