Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H = Tannproblemer?


Red Merle

Recommended Posts

Etter at vi begynte med V&H (nr 33) synes jeg at Jatzy har fått dårligere tenner og ånde.

Hun får fortere belegg på tenne + at tannkjøttet oftere blir litt irritert (rød kant rundt tenne, spesielt de bakre jekslene). I tilegg til det så er ånden blitt litt mer sur. Eller hunde ånde lukter ikke akkurat roser da, men det skal jo ikke stinke høgg heller.

Jeg pusser tennene hennes ja, men er ikke så lett å komme til de bakre jekslene i undekjeven, da hun kniper tennene sammen alt hun kan når de blir pusset. Har vurdert å la henne få tørrfòr i en periode, men så er det det med allergien hennes da. V&H er det hun fungerer best på mht allergi.

Noen andre som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har hørt flere mene at tennene blir styggere av kun vom, siden det ikke er noe som gir tyggemotstand eller renser tennene.

Noen sverger til rå gulrøtter som tannrensende, kan det fungere med allergien hennes?

Kan hun spise/gnage kjøttbein, eventuelt disse tyggepinnene som renser tennene? Jeg bruker de dann og vann på min hund, og synes både ånde og tenner blir bedre av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke noe påvist fòr allergi, men hun er allergisk for husstøvmidd og lagermidd. Problemet med tørrfòr var at hun ble dårligere etter hvor lenge fòret hadde vært lagret ( tror det samlet seg lagermidd i fòrsekken/tønna selvom den var lukket) og pga det fikk hun mye diarè og oppkast, samt at hun klødde mer.

Da vi bytta til V&H ble vi kvitt de fleste plagene. Så gulrøtter og tannpinner (dentastix?) tror jeg skulle gå bra.. Jeg har prøvd slike 'Greenies' men det endte med grønn slimete diarè en hel natt, så de ble kjapt lagt på hylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chessea har aldri hatt tannstein eller dårlig ånde, og vi bruker v&h. Men det er mulig at den lille dosen hun får med tørrfôr i tillegg gjør at tennene holder seg fine. Men så vidt jeg vet er rått kjøtt i utgangspunktet bra for tennene og forårsaker ikke tannstein/dårlig ånde sånn uten videre. Det spiller jo en vesentlig rolle hva den enkelte hunden er disponert for når det kommer til tannhelse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ga litt tørrfor i tillegg pga kun V&H gir lett hard mage. Merket ikke de problemene du nevner med den løsningen.

Noen sverger til rå gulrøtter som tannrensende, kan det fungere med allergien hennes?

Men man bør være obs på at de kan gi rødskjær i pels - det er noen som gir gulerøtter nettopp for å prøve å få denne 'tilleggs effekten'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips produsenten av V&H selv gir, er å gi hundene maten helt eller delvis frossent en gang i blant. Er det noe du kan prøve?

Dessuten vil det kunne hjelpe å gi hunden litt kjøtt med bein på - f.eks. oksehale, kotelett, kalkunhals, høne osv. en gang i blant - alt rått og ubehandlet så klart!

*Glemte si at en viktig del av måltidet for villhunder/ulver er jo å gnage på bein som avslutning på måltidet, noe som familiehundene våre sjeldnere har mulighet til... Det vil jo ha en viss rensende effekt på tennene. Dessuten ville jeg vært forsiktig med margbein - de er så harde at tennene slipes ned av gnagingen.

Ebba har veldig fine hvite tenner - og hun fores kun med rått. Men nå er jeg heldig som har hund som gjerne spiser maten litt frossen og som ikke svelger ned store biter - tygger og gnager alt så fint, så. :whistle:

Og her har vi aldri pussa en eneste tann - bare skrapa litt med neglen på de to store hjørnetennene en sjelden gang, om det har blitt litt gult plakk helt øverst. *Ebba har også helt frisk og god ånde. =)

Edit:

*La til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man bør være obs på at de kan gi rødskjær i pels - det er noen som gir gulerøtter nettopp for å prøve å få denne 'tilleggs effekten'

Men da må de vel gi en del? En gulrot i uka kan neppe gi mye farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlie er nå sju år gammel og har blitt fôret med V&H de siste 4-5 årene uten tilskudd av tørrfôr. Vi pusser ikke tenner på ham, og han får ikke kjøttbein og sånt så ofte siden han fort kan bli dårlig i magen av det.

Tennene hans er veldig fine og hvite, han får alltid skryt av veterinæren.

Sånn har det vært med mine tre andre hunder også, flotte tenner helt uten tannpuss og tørrfôr.

Jeg husker en gang jeg var på forelesning om tenner og tannhelse på hund, og da sa tannspesialisten at det ikke trenger å handle så mye om tyggemotstand, men at det handler om enzymer og greier som løsner på plakket. Sånn sett er dentastix og slike ting fine å bruke forebyggende, men de kommer ikke til å fjerne tannsten om den først har kommet. Han mente tørrfôr ikke var så innmari bra å forebygge med, ei heller sånne vanlige oksehudbein. Han anbefalte gnageting av dentastix-typen eller aller helst leker a la Kong. Fylle den med noe godt og la hunden gnage i vei og virkelig få brukt tenna sine. Men jeg er helt sikker på at ekspertene strides om slikt også. :whistle:

Jeg tror også at det er store individuelle forskjeller her. Tørrfôr er synderen hos noen hunder, V&H hos andre. Man må vel bare prøve seg litt fram for å finne ut hva som funker på den enkelte. Sikkert et genetisk aspekt her også, noen har rett og slett bedre tenner enn andre. Går sikkert både på selve tannkvaliteten og bakteriefloraen i munnen.

Jeg ville forsøkt som mono foreslår. Gi henne rå kjøttbein å gnage på og se om det blir bedre. Hel rå frossen høne er både billig og bra hundemat. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collien min har fått akkurat de samme tannproblemene som Jatzy etter at jeg begynte å fõre han på v&h, så nå har jeg fått beskjed av dyrlegen om å pusse tennene hans hver dag, har i tillegg tenkt til å begynne med tørrfõr igjen, da han ikke hadde tannproblemer mens han gikk på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har visstnok mest med hva slags munn- og spytt-forhold hunden har, ikke så mye med foring. Min lille basenji har elendige tenner - hun er hos dyrlege og får renset tenner minst 1 gang i året og det har vi gjort siden hun var ca 3 år. Hun har en ånde som kan drepe så sånn sett er jeg glad hun ikke er en tryneslikker! Jeg pusser tennene hennes daglig, hun får plaque-off i maten, hun får en del tørre tørrfor-kuler i forbindelse med trening og fores ellers på en kombinasjon av oppbløtt tørrfor og V&H. Og til tilsynelatende ingen nytte.. og tennene hennes var like elendige før vi begynte med V&H også. Dyrlegene opp gjennom tidene har sagt at det der er det ikke stort å gjøre med, hun har dårlig spytt simpelthen - det blir masse plakk og den kommer fort, sånn er det bare.

Hun kan ikke få tyggeben etc pga det lille grådige kreket gidder ikke tygge - hun vil svelge alt med en gang ellers gir hun blaffen. Iflg dyrlegen jeg var hos sist, er greenies det eneste som har skikkelig dokumentert effekt på plakk. Dog mente han at de som laget greenies er de eneste som har giddet å dokumentere og bevise ordentlig, men at andre remedier som feks dentastix og plaque-off var kanskje like bra de også - de har bare ikke tatt seg bryderiet å dokumentere effekten vitenskaplig. Videre advarte dyrlegen mot for mye bruk av margbein - han sa det var lettere å fjerne plakk enn å gjøre noe med helt nedslitte tenner. (Og ja - jeg likte han dyrlegen veldig godt - han smisket med lille basenji, ga henne godbit, hun slapp å få snutebind og hun fikk sovne på fanget mitt, og jeg fikk være med å se på at hun fikk renset tennene og så fikk hun lov å våkne på fanget mitt.. alt var lagt opp sånn at det skulle være minst mulig belastning på lille basenji - og i tillegg sa han at hun var utrolig flott for å være så gammel, og i så god form da.. klart man må like dyrlegen da!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke slike fylte margbein bra? :whistle: Hundene liker det så godt, og det er en av de få tingene som de jobber skikkelig med, men som ikke blir kjedelig fordi det tar så lang tid...

Jovisst er de bra og flotte for hundene - men dyrlegen advarte mot for mye bruk.. tennene slites så fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jovisst er de bra og flotte for hundene - men dyrlegen advarte mot for mye bruk.. tennene slites så fælt.

Så disse som barfer og gir hundene mye rå bein, gjør de at hundene sliter tennene sine? :whistle: Skjønner at røkte bein som man ofte får kjøpt på dyrebutikker fylt med kylling og vanilje og hva det nå ikke er, at disse sliter; men vanlige, rå kjøttbein - sliter virkelig de? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så disse som barfer og gir hundene mye rå bein, gjør de at hundene sliter tennene sine? :whistle: Skjønner at røkte bein som man ofte får kjøpt på dyrebutikker fylt med kylling og vanilje og hva det nå ikke er, at disse sliter; men vanlige, rå kjøttbein - sliter virkelig de? :ahappy:

Jeg vet ikke, han sa spesifikt margbein hvor antagelig bikkja gnager og gnager uten å få noe i seg mens "vanlige" rå bein som Barfer bruker, blir jo faktisk spist.. men når det er sagt så leste jeg et eller annet sted noe en dyrlege skrev om at råforing sliter så mye på tennene og det er blir en avveining for vi har jo hundene våre i så mange år, lengre enn "tenna deres" har levetid til. Husker bare ikke hhvro. Hundesport? Ekspertpanel på Canis? Et annet sted? *forb**** hukommelse*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, han sa spesifikt margbein hvor antagelig bikkja gnager og gnager uten å få noe i seg mens "vanlige" rå bein som Barfer bruker, blir jo faktisk spist.. men når det er sagt så leste jeg et eller annet sted noe en dyrlege skrev om at råforing sliter så mye på tennene og det er blir en avveining for vi har jo hundene våre i så mange år, lengre enn "tenna deres" har levetid til. Husker bare ikke hhvro. Hundesport? Ekspertpanel på Canis? Et annet sted? *forb**** hukommelse*

:ahappy: Men det var jo veldig interessant da. :blink: Kanskje noen andre har bedre hukommelse? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke selve tyggingen av tørrfòr som forebygger tannsten da de færreste hunder tygger maten sin så godt at det har noen som helst utslag der. Men i tørrfòrene (tror det er alle) er det tilsatt enzymer som virker mot tannsten. Noe som da ikke er når en råfòrer.

Jeg som har en hund som ikke liker noe særlig å tygge ben og er hypersensitiv, har valgt å tilsette plaqoff når jeg fòrer med vom. Han har kun spist vom i 5år nå tror jeg og får skryt av veterinæren for fine tenner. Han er nå 10år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det ikke tilsatt anti-tannsteinmiddel i alle tørrfôr nei, tror det er noen spesielle utvalgte, men mulig det begynner å bli mer og mer vanlig.

Eukanuba har det hvertfall i alle sine varianter etter hva jeg vet. ;-D

Dessuten er små hunder mye mer plaget med dårlige tenner enn store er. Tror størrelsen på hunden har mye mer å si enn foringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ikke foret i seg selv som avgjør om hunden får dårlig ånde og/eller mye belegg/plakk på tennene.

Det er riktig at det er enzymene i spyttet som avgjør mest - og dette er også arvelig.

Noen raset er "kjent" for å ha dårligere tenner og mer problemer enn andre. Bl.a. er det desverre vanlig at collie har mye problemer med gule tenner, lett får tannstein og lommedannelser i tannkjøttet og ikke minst den umiskjennelige ånden.

Selv har jeg råforet med V&H i 5 år og ser stor forekjell på hundene mine. Sheltien på 9,5 år har uhorvelig mye belegg på tennene og må pusses og skraper ofte, collien på 8 trenger bare en tannpuss 1-2 ganger i året men har en guffen ånde som stammer fra magen/tarmen mens schafere på 2 har kritthvite tenner og har ikke hatt behov for tannstell enda.

På de to eldste, som har tidliger gått på tørrfor, kan jeg ikke så at jeg har merket noen forskjell etter overgangen til råfor - de hadde og har fremdeles akkurat de samme "problemene" nå som da.

Et alternativ til tyggebein o.l er å gi de råe kyllingvinger, kalkunnakker, myke bruksbein og fiskehoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Zoey så har det motsatt effekt der.. Hun far stinkeånde og gul'ish farge på tennene av tørrfor, mens hun har helt fin ånde og kritthvite tenner av V&H.. Jeg pusser ikke tenner, ei får hun mye snodig å tygge på.. Hun gidder jo nesten ikke tygge på det, eller spise det, så giddre ikke kjøpe det til henne heller:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Buffy, schæfern, fjernet vi tannstein 3-4 ganger de 2 første årene hun levde og gikk på tørrfor. Da hun var 2, gikk vi over til vom og hundemat, og jeg tror vi tok tannstein på henne (selv) 1 gang de siste 4,5 årene hun levde. Så på henne var det ikke tvil om at den rå maten var bedre for tennene.

Bridie har jeg ikke brukt noe spes tørrfor på, men hun gikk jo på det når jeg fikk henne. Kan ikke huske hun hadde noe spes tannstein når hun kom, men aner jo ikke åssen tennene hennes ble behandlet før. Mens hun har vært hos meg, har jeg vel fjernet tannstein en gang tror jeg. Og det var før en utstilling. Men absolut ikke nevneverdige mengder da heller. (sånn type at jeg ikke hadde gjort noe som helst med det, hadde det ikke vært for at jeg ville ha hvite tenner på henne på utstillinga).

Hun spiser jo maten sin frossen hun da... Og får en del kylling/kalkun osv innimellom. Så det hjelper vel på. Men Buffy fikk alltid sin mat tint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rikke så jeg ikke forskjell på tenna på tørrfor og V&h - på Aro var det ekstrem forskjell. Kahlo har fått begge deler og har generelt dårlige tenner, ser noen fremmtenna i underkjeven er veldig slitte allerede - så spørs om hun kommer til å ha så mange tenner igjen når hun blir gammel. Abby ble foret på tørrfor og hadde kritthvite tenner hele sitt korte liv. Rexie ble foret på tørrfor i 12,5 år, og hadde vanvittig fine tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...