Gå til innhold
Hundesonen.no

Varme = Diaré


MegaMarie

Recommended Posts

Blondie har veldig lett for å bli dårlig i magen, og nå om sommeren når det er så varmt får hun lett diaré. Hva kan man gjøre med det?

Vi har prøvd å kutte ut mat som kan løse opp magen hennes, heller holde oss til tørrfor med litt boksemat på, av og til gitt henne youghurt ol. Jeg er redd noe slikt kunne skje på Nesbyen på utstilling. Da hadde det ikke vært så kjekt om det hadde skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville begynt å gitt henne overkokt gulrot til hvert måltid. Da får hun i seg både væske og "bindemiddel" til magen. Ellers skal visst rå gresskar funke som juling, om du får tak i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H er glimrende til henne.

For å binde magen, om hun har diare, er flytende kull fint. Fås på Apoteket:0)

Eller er youhurt og kefir fin-fint til å stabilisere bakteriefloraen i magen.

Om diaren fortsetter, så pleier det hjelpe fint med 1 døgn faste, for så å gi hunden kefir og ris kokt dobbelt koketid=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt over her så fungerer Biola/kulturmelk veldig bra.Mi er fæl til spis ting hun finner ute og om jeg ikke greier stoppe hun har hun mye rart i seg så hun får litt kulturmelk hver dag.Hjelper veldig :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biola bruker jeg kun dersom hunden har fått diarè. Kokt gulrtot og ris (som smører tarmene) fungerer greit som "stabilisator" her også passer jeg også alltid på å ha en pakke Canikur liggende, kjekt å ha osv... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini har hatt ganske mye diare pga. tarmsykdom,og det jeg har funnet ut fungerer aller best er dette: http://www.nativeremedies.com/petalive/run...dog-stools.html Både forebyggende før feks. utstillinger og stevner hvor han kan bli litt stresset,og hvis han først har fått diare. Fungerer helt supert. En sånn flaske varer i mange måneder,skal bare ha 2-3 dråper blandet i litt vann :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H er glimrende til henne.

For å binde magen, om hun har diare, er flytende kull fint. Fås på Apoteket:0)

Eller er youhurt og kefir fin-fint til å stabilisere bakteriefloraen i magen.

Om diaren fortsetter, så pleier det hjelpe fint med 1 døgn faste, for så å gi hunden kefir og ris kokt dobbelt koketid=)

Kull absorberer det det kommer i kontakt med, så det er vel ikke videre lurt å gi i hytt og pine.

Kull skal brukes når det er noe i mage/tarmsystemet som er farlig, nettopp fordi det absorberer.

Men det absorberer også næringsstoffer som hunden trenger, og en hund som får løs mage av varmen skal ikke ha kull.

Prøv heller probiotika - surmelksprodukter er fint, men det finnes også i mer konsentrerte former (f.eks. zoolac) som jeg personlig synes er enda bedre. Disse får man kjøpt på apoteket eller hos veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoolac er probiotika, snille bakterier som hjelper tarmen til å opprettholde normalfunksjon. Vil tro effekten mot diaré er sterkere enn mot forstoppelse.. Mot forstoppelse (altså skikkelig forstoppelse) kan man prøve å gi renset parafin fra apoteket for å hjelpe til med å få ting ut. Kull kan forresten gi forstoppelse.

Om det "bare" er hard avføring bør man gi mer ufordøyelig materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt at fiskepudding kan være bra mot diare? Noen som vet?

Jepp, det sies så.

---

Jeg har helt sluttet å bruke zoolac, syns det tar aaalt for lang tid før effekten kommre. Jeg har gått over til Canikur, og har alltid en pakke liggende, sånn i tilfelle. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det sies så.

---

Jeg har helt sluttet å bruke zoolac, syns det tar aaalt for lang tid før effekten kommre. Jeg har gått over til Canikur, og har alltid en pakke liggende, sånn i tilfelle. :whistle:

Er det reseptfritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det reseptfritt?

Jepp! :whistle: Koster ca 80-90 kr for en pakke. Pakken holder til en lang behandling av en middels stor-stor hund, sikkert til to for små. Kjøpes på apotek ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...