Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Tromsø

SFX

Recommended Posts

Skrevet

De pleier være tidlig ute med dommerlistene i Tromsø hundeklubb.

Men de er ikke klare pr i dag ser det ut som.

Tror nok de er rett rundt hjørnet.

Litt kjedelig dommer for Hampus.

Liker dommern godt, dyktig mann med godt humør, men har stilt for han i fjor, og skal stille for han på den Svenske gårdisspesialen 1 august.

En for meg ukjent dommer for Linus.

Skrevet

Hm, hvertfall britisk dommer, så om ikke pilledyret tar det i Rogaland blir hun påmeldt, og også Saeta om det ikke blir Cacib i Danmark. Pillen har kun cert for britiske dommere, så det KAN være en match..

Skrevet

Trenger ikke reise til Tromsø, nei. Ikke akkurat spennende dommere, verken på akita eller shiba.

Tror ikke det blir mange utstillingere i år gitt.. Litt synd ettersom veteranshibaen min er i god form nå. (var 11 år i februar)

Skrevet

Jepp, vi er med! :innocent: Jan Roger Sauge dømte på spesialen hvor vi ikke var med, så nå drar vi oppover i spenning. Ut i fra BIR/BIM-bildene (for ikke å snakke om BIS som var samme som BIR springer) å dømme, så kan det godt hende han liker Tulla; de har mange likheter, og mange av de samme feilene (så vidt man kan se fra et par bilder i alle fall). *krysse fingre* Håper Tromsø HK kommer med en spennende dommer også. :whistle:

Skrevet
Trenger ikke reise til Tromsø, nei. Ikke akkurat spennende dommere, verken på akita eller shiba.

Tror ikke det blir mange utstillingere i år gitt.. Litt synd ettersom veteranshibaen min er i god form nå. (var 11 år i februar)

Blir vel de samme 10-12 som det alltid er her Nord...

Kommer skjelden shibaer fra andre steder i landet hit, og det er trist.

Kjenner ikke til denne dommern, og Linus er neppe i topp pels.

Men vi mangler fortsatt det store CERTET da.

Skrevet

Lurer på hvorfor NKK aldri klarer å ha dommere for LP/AG klart når de legger ut lister... Det vanlige er jo at disse publiseres etter påmeldingsfristen har gått ut :innocent:

Skrevet
Lurer på hvorfor NKK aldri klarer å ha dommere for LP/AG klart når de legger ut lister... Det vanlige er jo at disse publiseres etter påmeldingsfristen har gått ut :innocent:

Jeg reagerer på det samme. Og enda verre er det at resultatene på ag7LP fra NKK Harstad ikke er kommet enda, og det var i april!!

Skrevet
Jeg reagerer på det samme. Og enda verre er det at resultatene på ag7LP fra NKK Harstad ikke er kommet enda, og det var i april!

Pleier de noengang å komme da??? Syns det alltid står at de skal komme senere, men dukker aldri opp. *Irriterer seg over at NKK bare tenker utstilling*

Skrevet

Ser ut til at jeg kanskje kan komme på den utstillingen! :whistle: Er den 10-12 oktober? Hvem fra sonen skal dit?

Edit: Ops, jeg ser at det er 24-25 oktober. Kan kanskje komme da også. Lurer på hvordan man hilser på soniser :innocent:

Skrevet

Jeg irriterer meg mest over at de faktisk tar fra oss retten til å få penger tilbake ved dommerendring ved å holde på sånn. Ved å publisere dommer først på pmen, slik de har gjort endel i det siste, har vi jo ingen mulighet til det - slik utstillingsfolket har. *sukke*

Skrevet
Blir vel de samme 10-12 som det alltid er her Nord...

Kommer skjelden shibaer fra andre steder i landet hit, og det er trist.

Kjenner ikke til denne dommern, og Linus er neppe i topp pels.

Men vi mangler fortsatt det store CERTET da.

Nå har jeg kjørt til Tromsø en gang, og da lovet jeg meg selv at jeg aldri skulle gjøre det igjen... Det var det året det snødde så j*****....

Komplett galskap, kjøre alene til Tromsø på hundeutstilling. Stilte bare på NKK også. Og bare Eikou akita, men hun ble BIR, da, og plukket ut til semifinalen i gruppa...

Og årets dommere er helt uaktuelt å reise for, uansett.

Skrevet

Kommer det vanligvis mange folk fra østlandet/sør i landet på NKK Tromsø? Kommer det masse svensker? Varierer dette i forhold til hvilken rase det er snakk om kanskje?

Skrevet
Kommer det vanligvis mange folk fra østlandet/sør i landet på NKK Tromsø? Kommer det masse svensker? Varierer dette i forhold til hvilken rase det er snakk om kanskje?

Mange og mange, på min rase er det alltid en håndfull østlendinger, noen finner og kanskje en svenske - men det kommer alltid mest finner til Tromsø. De kjører gjerne fellesbuss, og Tromsø er det nærmeste for mange av dem. Raseoversikt har jeg ikke, men kan du ikke sjekke på DogWeb hva som har vært i Tromsø de siste tre-fire årene?

Skrevet

Har veldig lyst - mest fordi jeg bodde i Tromsø i mange år. Tror ikke Gullet har allverdens å stille opp med mot finner, svensker og "søringer" - men man vet jo aldri... Synes selv hun blir finere for hvert år som går, så kanskje jeg bare skal vente til hun blir veteran... er jo bare fire år til ...

Skrevet

Innen noen raser er det en del tilreisende, Svensker, Finner og en og annen fra sør i landet.

Men om man ser på mine to raser så har det vel vært et par gårdiser fra Sverige, men kan ikke huske å ha sett en eneste Shiba som jeg ikke ser på alle utstillinger her nord...

Skrevet
Jeg kan mest sannsynlig komme :aww: Men jeg lurer på; Hvordan i alle dager hilser man på soniser, og hvodan kjenner man dem igjen? :)

Du går bort og sier "Hei, er du xxxx fra sonen? Jeg er Eva&Embla... Har du stilt noe i dag? Hvordan gikk det?" og så er praten i gang. Soniser kjenner man igjen på bikkja, stort sett. :) Eventuelt kan du jo stikke innom hjemmesidene til de som skal dit og se om du finner et bilde der, så veit du omtrent hvordan de ser ut.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...