Gå til innhold
Hundesonen.no

Kveldstur i kajakk

Havana

Recommended Posts

Oi, så stilig med hund i (vel, på) kajakk! Gikk det greit å vende ham til det? Han ser jo nokså komfortabel og rolig ut på bildene, liksom.

Han er et naturtalent og fant seg til rette på kajakken med én gang. Han var såvidt med utpå i fjor, men han har ikke vært med på ordentlig tur før i år. På tur sitter han enten og titter på omgivelsene, eller så legger han seg ned og hviler og kanskje t.o.m tar en liten blund :| Han blir veldig interessert hvis det flyr ender forbi, men det er ikke verre enn at han holder seg i ro. Men han har flytevest med line på for sikkerhets skyld, slik at jeg kan hale han inn dersom han skulle for ivrig og jumper uti. Det har foreløpig ikke skjedd.

I fjor, da kajakken var ny og Pablo var valp, hadde jeg kajakken stående i stua i et par dager. Han lurte først på hva i all verden dette var, men fant fort ut at dette var den største og beste hundesenga han hadde sett :| Mulig at dette har vært med på å gjøre han så komfortabel med kajakken. Det er en oppblåsbar kajakk, så den er myk og fin å ligge på (ikke 100% oppblåst her):

kajakk9_pablo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlige bilder! :|

Er disse oppblåsbare kajakkene dyre? Og tåler de endel?

Jeg har en AdvancedFrame1 ( http://advancedelements.com/advancedframe.html ) , som ligger på ca. 6000-7000 kr. Jeg kjøpte min ene på en nettbutikk som jeg tror er nedlagt nå, og familien min har kjøpt en på http://www.luftkajakk.no. (Ikke verdens proffeste nettsider, men det gikk greit å handle der.)

Det finnes billigere oppblåsbare kajakker også - ned til et par tusenlapper som denne- men da får du definitivt ikke den samme kvaliteten.

På den jeg har er luftkamrene beskyttet med kraftig tekstil utenpå, i tillegg til det ytterste laget som består av tekstil på oversiden og pvc på undersiden. Så hvis noe skal lage hull, må det trenge gjennom tre lag med kraftig materiale. Normale hundeklør burde f.eks ikke være noe problem. Den er nok ikke like retningsstabil og rask som en større hardkajakk, men den har aluminiumsrammer foran og bak slik at den blir mer strømlinjeformet. Ellers ligger den stødig på vannet og er lett å manøvrere. Fordelen med en oppblåsbar for min del er at den ikke er tyngre enn at jeg klarer å bære den alene, og den får plass i kjellerboden og i bagasjerommet på en bil. (Neida, jeg får ikke provisjon :| )

Den modellen jeg har har god plass til en liten hund på dekk. En mellomstor kan kanskje også få plass der (det kommer sikkert litt an på hunden), men hvis jeg skulle ha med en større hund, ville jeg gått for en av de større modellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig interessant ut, og de virker jo praktiske mtp å få med seg. Det er vel det som er hovedgrunnen til at jeg vurderer en slik om jeg skal kjøpe kajakk (har veeldig lyst, men økonomien setter begrensninger der enn så lenge), at de er veldig enkle å ta med seg "overalt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja d så kjeeempeherlig ut! Skulle gitt mye nå for å ha et slikt vann å bade i.. :|

Tro meg, jeg har betalt prisen i form av mygg- og kleggestikk :| Er tilbake i byen nå, men lengter tilbake til tross for små blodsugere.

Så herlige bilder Havana, og så må jeg jo bare si : Dudutle og dudøtte så utrolig vakker Pablo er :|

Ser ut som dere koser dere masse på tur. Morsomt at han er med på kajakktur da :|

Takker for komplimenter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig det så ut! Herlig Pablo er der han ligger :|

Så ut som en veldig fin kajakk, men vil tro at det er hadde blitt veldig vanskelig å ha med min "lille" hund oppi der. Får vel holde oss til kanoen vår foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint!

OT: Hva er forskjell på kano og kajakk? :|

En kano er åpen, bredere og har plass til mer folk og bagasje: Slik

Den padles med en enkel åre: Slik

En kajakk er smalere, raskere og har som regel sitteplass til én, evt. to personer: Slik

Den padles med en dobbelt åre: Slik

Det finnes mange typer kajakker fra lange, slanke havkajakker til litt kortere og bredere fritidskajakker, til bittesmå for ekstremsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kano er åpen, bredere og har plass til mer folk og bagasje: Slik

Den padles med en enkel åre: Slik

En kajakk er smalere, raskere og har som regel sitteplass til én, evt. to personer: Slik

Den padles med en dobbelt åre: Slik

Det finnes mange typer kajakker fra lange, slanke havkajakker til litt kortere og bredere fritidskajakker, til bittesmå for ekstremsport.

Det var det jeg trodde :| Jeg har padlet kano da, og Lars Monsen bruker kajakk :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig koselig ut.

Paddlet i kano nå for noen uker siden, nydelig å bare se på naturen :P

Hvor var det dere paddlet?

Vi padlet på en leirskole, på ett vann i vest-Finnmark :) Jeg tror jeg padlet alene, værtfall med 2-3 i kanoen :)

Edit: Å, jeg trodde du mente meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig koselig ut.

Paddlet i kano nå for noen uker siden, nydelig å bare se på naturen :)

Hvor var det dere paddlet?

Vi padlet på Eikern i Buskerud.

Ja, det er herlig å bare gli bortover vannet og nyte landskapet. Kjempefin måte å koble ut på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ikke litt redd for å miste kameraet? :)

Hehe, jeg kan være sikkelig klønete og vurderte saken før jeg tok med meg kameraet i kajakken. Min konklusjon: Hva skal jeg med et kamera hvis jeg skal være så redd for å miste/ødelegge det at jeg ikke tør å bruke det? Det er så mange flotte motiver ute på vannet, og det er bedre å få tatt mange fine bilder og kanskje miste kameraet i vannet en eller annen gang, enn at det blir liggende hjemme og støve ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi padlet på en leirskole, på ett vann i vest-Finnmark :) Jeg tror jeg padlet alene, værtfall med 2-3 i kanoen :)

Edit: Å, jeg trodde du mente meg :D

Jeg paddlet også, når jeg var på leirskole i hålandsdalen. I bloggen til Kaisa står det faktisk om de 4 dagene jeg var der.

Vi paddlet til Kikedalen, noen som har paddlet der før?

Vi padlet på Eikern i Buskerud.

Ja, det er herlig å bare gli bortover vannet og nyte landskapet. Kjempefin måte å koble ut på :P

Så veldig fint ut der! Har du paddlet i kano å før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...