Gå til innhold
Hundesonen.no

Biter seg hårløs og til blods på 2 labber..


Recommended Posts

Nå har vi vært hos dyrlegen igjen, og enda en gang har vi fått beskjed om å bytte fôr, bruke sokker (som bikkja tygger av på 5 minutter) og spraye med noe som smaker vondt. Har en bullehund, og vet det er mye hudsykdommer i disse rasene, men det som gjør meg litt i tvil til dette, er at hun kun tygger på 2 labber. Kan være innvendig stress. Kan være nevrologisk? Skal sies at vi har testet om hun tygger selv om hun har fått rikelig med stimuli, og hun både sleiker og tygger uavhengig om man trener i 2 timer, går tur eller har "hviletid"..

Si i fra hvis dere har noen idè om hva jeg kan gjøre, eller hva dette kan være! Det er en lang og dyr prosess å finne ut av allergier osv, så setter pris på alle forslag og all kunnskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund startet med de samme symptomene som din - kløe og slikking på labber, mest på den ene bakfoten. Hun slikket og gnagde på halen også, noe som endte med hudbetennelse og veterinærbesøk. Jeg mente hunden hadde allergi, og ba veterinær ta en fullsjekk. Det hun da gjorde var å sjekke den øvrige huden, og kun basert på at den så fin ut mente hun at hunden ikke hadde allergi. Jeg ville ikke krangle, men var likevel skeptisk. Symptomene fortsatte og ny time til veterinær. Da fikk de endelig surret seg til å ta en blodprøve, og den viste allergi ovenfor husstøvmidd.

Så bestill ny time (gjerne hos en veterinær som prøver å finne årsaken, og ikke bare behandler symptomene, slik MartineH også mener), ta en blodprøve - men utelukk evt. midd og andre ytre parasitter som forårsaker kløe først.

Ja, det er en lang og dyr prosedyre, men det er nødvendig for å finne ut hva hunden reagerer på (hvis det viser seg at den er allergisk, altså at andre faktorer er utelukket). I noen tilfeller finner man ikke ut av det, men underveis kan man finne fòr og behandling som funker for din hund. Å sette hunden på diett er å anbefale uavhengig av om blodprøve blir tatt. Dette fordi 20-30% av hunder med en eller annen form for allergi også reagerer allergisk ovenfor enkelte fòringredienser. Og dette slår ikke ut på en blodprøve, men må testes ved at hunden går på et diettfòr som ikke inneholder de typiske ingrediensene hunder gjerne reagerer på, for å se om hundens tilstand bedrer seg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo også være et symptom på smerter i rygg, nakke, ledd, muskler og så videre. Akkurat labbetygging kan være et symptom på så veldig mye rart, fra stress til allergi til ryggvondt. Ville sporenstreks byttet dyrlege til en som vil ta symptomene på alvor, og prøve å finne svaret på hvorfor hunden gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund startet med de samme symptomene som din - kløe og slikking på labber, mest på den ene bakfoten. Hun slikket og gnagde på halen også, noe som endte med hudbetennelse og veterinærbesøk. Jeg mente hunden hadde allergi, og ba veterinær ta en fullsjekk. Det hun da gjorde var å sjekke den øvrige huden, og kun basert på at den så fin ut mente hun at hunden ikke hadde allergi. Jeg ville ikke krangle, men var likevel skeptisk. Symptomene fortsatte og ny time til veterinær. Da fikk de endelig surret seg til å ta en blodprøve, og den viste allergi ovenfor husstøvmidd.

Så bestill ny time (gjerne hos en veterinær som prøver å finne årsaken, og ikke bare behandler symptomene, slik MartineH også mener), ta en blodprøve - men utelukk evt. midd og andre ytre parasitter som forårsaker kløe først.

Ja, det er en lang og dyr prosedyre, men det er nødvendig for å finne ut hva hunden reagerer på (hvis det viser seg at den er allergisk, altså at andre faktorer er utelukket). I noen tilfeller finner man ikke ut av det, men underveis kan man finne fòr og behandling som funker for din hund. Å sette hunden på diett er å anbefale uavhengig av om blodprøve blir tatt. Dette fordi 20-30% av hunder med en eller annen form for allergi også reagerer allergisk ovenfor enkelte fòringredienser. Og dette slår ikke ut på en blodprøve, men må testes ved at hunden går på et diettfòr som ikke inneholder de typiske ingrediensene hunder gjerne reagerer på, for å se om hundens tilstand bedrer seg.

Lykke til!

Nesten alle allergiprøver viser positivt utslag på husstøvmidd eller lagermidd, så jeg ville faktisk tatt det med en stor klype salt og ikke stolt på det for fem flate øre. Man skal faktisk ikke ta allergitest før man har utelukket alt annet, og da er det egentlig bare som en bekreftelse på at "jo, hunden HAR allergi". Deretter må man forsøke å finne ut HVA hunden har allergi mot. Testene gir ikke korrekt resultat, i alle fall ikke i høy nok andel av tilfellene. Men jeg skjønner det var lett å slå seg til ro med at "hunden har allergi, og derfor klør den på halen/foten"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er likt de symptomene cockeren vår hadde når hun utviklet hudsykdom. Veterinæren trodde det var allergi, men fant aldri ut hva det var. Hun klødde av seg all pels på begge frembeina og fikk elefanthud tilslutt... Jeg ville byttet veterinær, og hvis de ikke finner noe prøv alternativ medisin. Håper virkelig at dere finner utav det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg kan ikke si at jeg engang vet hva furunkulose er, saa ville nok ikke stolt paa at jeg ville sett dette om jeg hadde sett etter. Det har jeg overlatt til vetrinaer, og hun mener fortsatt at hunden burde gaa paa diett, Bikkja har allerede helt rosa labber, og hun er til tider saar og vaerkete i mellom labbene. Hun har til og med mistet mye av refleksen i det venstre bakbeinet- noe som bekymrer meg veldig! Men hun halter ikke, og hun oommer seg heller ikke noe naar man tar paa det.

Kan utelukke gressallergi, da dette har paagaatt i hele vinter ogsaa.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. det ble kanskje saann naar vi fikk henne? Er en omplasseringshund.. Hun var 6 mnd, og jeg kan ikke huske annet enn at vi oppdaget det etter ca en mnd, det har altsaa paagaat i snart et aar dette her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si at første mnd så merket dere ingenting til det med slikking og biting på labbene?

Kan jo være et hav av ting og du må jo få hjelp av dyrlegene til å finne det ut... men noen ganger er det ingenting..

Vi hadde en hund som etter en varm sommerferie på en øy med asfalterte småstider fikk veldig sprukne poter. Ikke en dyrlege i mils omkrets og jeg smurte de inn etter alle kunstens regler og de grodde og ble fine igjen. Problemet var bare at hun ikke sluttet å slikke på dem. Hun slikket og gnagde de såre igjen - helt frenetisk. Masse dyrlegebesøk osv med prøver og dyrlegene hintet om furunkulose (?) -tok ca et halvt år- så ble vi henvist til vetrinærhøyskolen. Der fikk vi time- de skjekket bikkja opp og i mente og gikk igjennom alle prøvesvarene og konklusjonen var klar. Bikkja feiler ingenting. Dette har blitt en fiks idé etter at det var vondt da de tørket på sommerferien og det blir som at noen av oss biter negler. Krage i en mnd. Dét var kuren og det funket som bare det. Dyret ble bra igjen og vi hadde fortsatt den refleksen i oss som sa nei når hun slikket mer enn to ganger på en labb... Damen ble over 14 år og hadde aldri trøbbel med potene etter dette.

Håper dere finner ut av det. Kan jo ikke ha det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette var litt interessant, for jeg ser at problemet begynner å komme her hjemme hos oss.

Men på en annen side, vi har en unghund som gjør alt for å få igang noe, og akkurat kommet i slyngel alderen.

Jeg tenkte først - for lite aktivisering. Men 24-7 aktivisering blir ikke aktuelt. :icon_confused:

Fortsetter det her hos oss med biting i hale og febrilsk prøve å bli kvitt de baklabbene med biting og sutting blir det tur til dyrlege med akkunktur. Det har fungert i alle tilfeller hos oss tidligere. Kan være noe å vurdere? bare forslag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...