Gå til innhold
Hundesonen.no

En flaske vin og en klem...!


mokken

Recommended Posts

...til den som har gode nok argumenter til å overbevise sambo om at Grand danois er for stor :)

*tviler litt på at han rokker seg her, men det er verdt å prøve*

Har allerede prøvd med

- spiser mye

- skiter mye

- sikler (?) vet egentlig ikke om de gjør det men tok en spansk en...

- trenger stor plass i bilen

Anybody? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- De lever kortere enn andre pga str, kjedelig at hunden omtrent blir pensjonist etter valpetiden.

- Vanskelig å få pass

- Vanskelig å få med seg steder om noen andre kjører, sjelden noen har så mye ekstra plass

- Om oppdragelsen ikke er helt 100% blir det et mye større ******* med en stor hund, enn en mindre hund(og det er ingen spøk å ha en GD som drar i båndet og gjør utfall og slikt altså)

Og det beste:

- Man kan jo ikke bruke de til agility(altså man kan, men man kan ikke - you know)

*Tar en titt på vinkartet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- De lever kortere enn andre pga str, kjedelig at hunden omtrent blir pensjonist etter valpetiden.

- Vanskelig å få pass

- Vanskelig å få med seg steder om noen andre kjører, sjelden noen har så mye ekstra plass

- Om oppdragelsen ikke er helt 100% blir det et mye større ******* med en stor hund, enn en mindre hund(og det er ingen spøk å ha en GD som drar i båndet og gjør utfall og slikt altså)

Og det beste:

- Man kan jo ikke bruke de til agility(altså man kan, men man kan ikke - you know)

*Tar en titt på vinkartet*

Sant nok, det med pass har jeg ikke tenkt på, god idè!

Helt ok om han vil ha en hund som ikke har kropp til agility, så lenge jeg kan få gå på utstilling med den så :)

Men den kunne veldig gjerne vært "litt" mindre.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, det med pass har jeg ikke tenkt på, god idè!

Helt ok om han vil ha en hund som ikke har kropp til agility, så lenge jeg kan få gå på utstilling med den så :)

Men den kunne veldig gjerne vært "litt" mindre.... :)

Haha, jeg trodde @MartineH mente pass for å reise til utlandet (haha, det blir jo det samme det også), slike vaksiner mot blant annet rabies :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg trodde @MartineH mente pass for å reise til utlandet (haha, det blir jo det samme det også), slike vaksiner mot blant annet rabies :)

Jeg tror hun mente at det er vanskelig og få noen til og passe på den (og du skal bort/ferie osv..) :)

-Har hørt at de lett rekker/forstuer poter og labber.

-De er svære :)

-(Kan være veldig vimsete?)

-Og ja de spiser jo myyye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om han er låst på farge? men de blå er ofte de minste i str, og endel gule tispelinjer er slett ikke avskrekkende store. Og jeg får lettere pass til Valpis enn til Gubben, da hun er bare "dum og deilig" dvs snill og god, mens Gubben har litt flere nykker :)

(ellers må jeg jo bare berømme mannen din for meget god smak)

EDIT: og nei, de spiser ikke såååå mye etter vekstfasen, slett ikke alle sikler, men de røyter endel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min ser ikke ut til å bli så stor :) var 70cm sist jeg målte, ved 6mnd (veit ikke hvor lenge de vokser i høyden jeg)... og går utrolig nok ikke mer enn 1,2l fôr pr. dag :)

han får kjøpe en liten søt GD, er snill og rolig min i hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg opplever det er det mye enklere å få pass til den store enn del lille. De store tar det mye mer kuli og er til mindre bry for dem som passer.

At de bæsjer mye er vel egentlig ikke noe bra argument, alle hunder bæsjer og det må plukkes samme hva.

Da jeg hadde Mona alene brukte jeg ikke mer enn ca 550,- pr mnd på mat til henne, som regel RC eller Eukanuba. Så ikke alle spiser som elefanter!

Det med plass i bil er et bra argument da :)

Må si jeg er litt å sambo sin side her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Har hørt at de lett rekker/forstuer poter og labber.

Det var nytt for meg :)

*notere*

Jeg vet ikke om han er låst på farge? men de blå er ofte de minste i str, og endel gule tispelinjer er slett ikke avskrekkende store. Og jeg får lettere pass til Valpis enn til Gubben, da hun er bare "dum og deilig" dvs snill og god, mens Gubben har litt flere nykker :D

(ellers må jeg jo bare berømme mannen din for meget god smak)

EDIT: og nei, de spiser ikke såååå mye etter vekstfasen, slett ikke alle sikler, men de røyter endel..

Supert :)

Røyting er et veldig godt argument, passer en dalmis avogtil å den røyter noe helt j**lig...

Støvsuger hvite hår i ukesvis etter dyret har reist!

Nei han er igrunnen ikke så opphengt i farge, tror jeg er mer det, om jeg ikke får "omvendt" han da :D

min ser ikke ut til å bli så stor :D var 70cm sist jeg målte, ved 6mnd (veit ikke hvor lenge de vokser i høyden jeg)... og går utrolig nok ikke mer enn 1,2l fôr pr. dag :)

han får kjøpe en liten søt GD, er snill og rolig min i hvertfall :D

Ja minst mulig! :D

Sånn jeg opplever det er det mye enklere å få pass til den store enn del lille. De store tar det mye mer kuli og er til mindre bry for dem som passer.

At de bæsjer mye er vel egentlig ikke noe bra argument, alle hunder bæsjer og det må plukkes samme hva.

Da jeg hadde Mona alene brukte jeg ikke mer enn ca 550,- pr mnd på mat til henne, som regel RC eller Eukanuba. Så ikke alle spiser som elefanter!

Det med plass i bil er et bra argument da :D

Må si jeg er litt å sambo sin side her :D

550-, er mye pr mnd når man er vant til at en 15 kg sekk varer i 7 uker :)

Joda, alle hunder bæsjer, det argumentet er vel mest på fleip, i mangle på så mange sterkere...

Får nok satse mer på bil i mindre størrelse :)

Du kan ikke tine kjøtt på benken eller legge fra deg noe mat annet enn på toppen av kjøkkenskapene, de kommer jo til alt! :D

Yeeey helt sant!

Nå kan vi i det minste tine mat innerst på benken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sikkert få noen flotte ideer fra denne tråden også....

"Hvorfor holde gigantraser?"

Siden alt store hunder gjør er å drite bæreposer fulle, sikle, ta opp bagasjeplass i bilen samt røyte ned sofaen :)

Edit: Ja, jeg tar det kanskje litt vel alvorlig :) Men har bare aldri sett noen tråder om små/mindre hunder som går på å finne negative sider ved dem fordi man ikke vil ha dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig begeistret for GD selv, men giganter er for spesielt interesserte. Det viktigste aberet er for meg også levealderen. I tillegg til de argumentene som allerede er nevnt:

Giganttisper med løpetid - isj...

Vet ikke hvor utsatt de er for forstuelser, men korsbåndskader er ikke uvanlige, og kan bli en kostbar og smertefull tålmodighetsprøve for både hund og eier.

Får du den litt livligere typen, kan det bli spennende å gå tur med den på glattisen før den er absolutt pålitelig i bånd - det har jeg nemlig prøvd med en übersosial ung-GD-hanhund, og det var en utfordring! Klarte bare å håndtere ham på oppvarma fortau! :)

Store hunder har noe mer begrenset fremkommelighet i terrenget - ikke bare-bare å løfte dem der de ikke kommer fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sikkert få noen flotte ideer fra denne tråden også...

"Hvorfor holde gigantraser?"

Siden alt store hunder gjør er å drite bæreposer fulle, sikle, ta opp bagasjeplass i bilen samt røyte ned sofaen :)

Edit: Ja, jeg tar det kanskje litt vel alvorlig :) Men har bare aldri sett noen tråder om små/mindre hunder som går på å finne negative sider ved dem fordi man ikke vil ha dem.

Den tråden hadde jeg glemt! *distre*

Ikke så mye å ta alvorlig, hvis bolig, bil og økonimi samtidig tillater det så får han gjerne kjøpe seg GD.

Men jeg har lite lyst til å gå tur med den på vinterstid :)

Så er det dette med kroppslige begrensninger ift mosjonering, jeg vil gjerne gå på lange turer før hunden er blitt 18 mnd.

Det går ikke på å ikke like GD for min del, de er flotte hunder, men jeg kan kun uttale meg på grunnlag av eksteriør og de få individene jeg har møtt på utstilling. Men det er i mine øyner upraktisk med en sååå stor hund, spesielt med tanke på plass i bil og hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn om du er i skogen, og hunden er utsatt for et uhell (den faller nedi en skjult bekk og brekker en fot, eller den kutter seg opp noe eller får et huggormbitt), da må du BÆRE den ned igjen, og det er nok neimen ikke lett med en GD, og med mindre typen din sin andre hobby er kroppsbygning, tror jeg også han vil få problemer hvis dere er mer enn 15 min unna bilen... :)

Ellers så jo, de sikler. GD eiere går ofte rundt med en liten håndduk (! ikke vaskeklut nei!) i lomma for å tørke sikkel. Og når de rister seg fyker det jo veggimellom. Skikkelig koselig når man har tatt med hunden på familiebesøk og sikkel havner i maten og i taket til svigers.

Ellers virker de veldig rolige og balanserte, avslappet og snille. Liker GD, men kunne ikke tenkt meg en pga nettopp størrelsen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Har hørt at de lett rekker/forstuer poter og labber.

Aldri hørt om! Knær og albuer er mer utsatt, spes hos hannhunder i 1-2 års alder som får leke heftig med andre hunder.

min ser ikke ut til å bli så stor :D var 70cm sist jeg målte, ved 6mnd (veit ikke hvor lenge de vokser i høyden jeg)... og går utrolig nok ikke mer enn 1,2l fôr pr. dag :)

han får kjøpe en liten søt GD, er snill og rolig min i hvertfall :)

Hun vokser i høyden til ca første løpetid. Deretter kommer muskelmassen og bredden.

Giganttisper med løpetid - isj...

Vet ikke hvor utsatt de er for forstuelser, men korsbåndskader er ikke uvanlige, og kan bli en kostbar og smertefull tålmodighetsprøve for både hund og eier.

Får du den litt livligere typen, kan det bli spennende å gå tur med den på glattisen før den er absolutt pålitelig i bånd - det har jeg nemlig prøvd med en übersosial ung-GD-hanhund, og det var en utfordring! Klarte bare å håndtere ham på oppvarma fortau! :)

Store hunder har noe mer begrenset fremkommelighet i terrenget - ikke bare-bare å løfte dem der de ikke kommer fram.

Har ikke hørt at GD blør mer enn mindre hunder, og de aller fleste bruker ikke truser på sine, for de er så renslige. Den første er jo litt hipp som happ, da det er helt nytt for dem, men som oftest ser man veldig lite blod på påfølgende løpetider.

Sant, de livlige typene kan være et mareritt å gå tur med som unhunder, spesielt om de har blitt vant til å hilse på alt og alle. Men, med trening og gode rutiner går det som regel greitt. Og de roer seg veldig i to årsalderen, som de fleste andre hunder.

Enn om du er i skogen, og hunden er utsatt for et uhell (den faller nedi en skjult bekk og brekker en fot, eller den kutter seg opp noe eller får et huggormbitt), da må du BÆRE den ned igjen, og det er nok neimen ikke lett med en GD, og med mindre typen din sin andre hobby er kroppsbygning, tror jeg også han vil få problemer hvis dere er mer enn 15 min unna bilen... :D

Ellers så jo, de sikler. GD eiere går ofte rundt med en liten håndduk (! ikke vaskeklut nei!) i lomma for å tørke sikkel. Og når de rister seg fyker det jo veggimellom. Skikkelig koselig når man har tatt med hunden på familiebesøk og sikkel havner i maten og i taket til svigers.

Ellers virker de veldig rolige og balanserte, avslappet og snille. Liker GD, men kunne ikke tenkt meg en pga nettopp størrelsen. :D

Sant, om uhellet er ute er det få som kan bære en GD til sivilasjonen igjen. Det er derfor man har med seg en bit seilduk, en leathermankniv og kraftig snøre/hyssing i sekken :D Da kan man lage seg en båre å dra hunden på. (ikke at det ikke er tungt nok, men det funker!)

Ang siklinga, så er det noen som sikler voldsomt, og andre som ikke sikler i det hele tatt. Noe å se etter for å minske sikkelproblemet er hvor løse lepper linjene har. Valpis er sånn medium løs, og sikler/skummer kun når hun er tørst. Når hun leker med andre hunder kan hun også sikle litt, men ikke mer enn andre oppgira hunder.

Har aldri opplevd å tørke sikkel av vegger/tak hverken i hus eller bil. Men hun søler noe forferdelig med vann når hun drikker, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om! Knær og albuer er mer utsatt, spes hos hannhunder i 1-2 års alder som får leke heftig med andre hunder.

Ja det var det jeg mente! (var ute av spor der litt)

Jeg var nemlig ute sammen med GD med eier for en stund tilbake, hunden var vell bare unghund (6-10mnd?) og den hoppa og spratt sånn at den brista foten i lek. Fikk høre at det var vanlig for overivrige GD'er i den alderen, og at de måtte være litt forsiktig med styring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var det jeg mente! (var ute av spor der litt)

Jeg var nemlig ute sammen med GD med eier for en stund tilbake, hunden var vell bare unghund (6-10mnd?) og den hoppa og spratt sånn at den brista foten i lek. Fikk høre at det var vanlig for overivrige GD'er i den alderen, og at de måtte være litt forsiktig med styring.

okidok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om! Knær og albuer er mer utsatt, spes hos hannhunder i 1-2 års alder som får leke heftig med andre hunder.

Sant, de livlige typene kan være et mareritt å gå tur med som unhunder, spesielt om de har blitt vant til å hilse på alt og alle. Men, med trening og gode rutiner går det som regel greitt. Og de roer seg veldig i to årsalderen, som de fleste andre hunder.

Sant, om uhellet er ute er det få som kan bære en GD til sivilasjonen igjen. Det er derfor man har med seg en bit seilduk, en leathermankniv og kraftig snøre/hyssing i sekken :rofl: Da kan man lage seg en båre å dra hunden på. (ikke at det ikke er tungt nok, men det funker!)

Ang siklinga, så er det noen som sikler voldsomt, og andre som ikke sikler i det hele tatt. Noe å se etter for å minske sikkelproblemet er hvor løse lepper linjene har. Valpis er sånn medium løs, og sikler/skummer kun når hun er tørst. Når hun leker med andre hunder kan hun også sikle litt, men ikke mer enn andre oppgira hunder.

Har aldri opplevd å tørke sikkel av vegger/tak hverken i hus eller bil. Men hun søler noe forferdelig med vann når hun drikker, da...

Litt tidligere en pyrredyret da, så først antydning til at han hadde tenkt å bli voksen ved 4 års alderen.... :icon_confused:

Labbisen griser noe fælt når hun drikker også, skjeldent sleving heldigvis.

Akkurat det med skader utenfor allfarvei er jo en reell situasjon *notere...*

Noen tidligere naboer fikk huggormbitt på sin Riesen og det hadde vært et h****te å komme seg ned fra fjellet.

Mannen med dårlig rygg ble sykemeldt enda lengre stakkars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, hvor ofte er det hunden brekker beinet eller man må bære den ned fra et fjell da? Kan ikke kjøpe stor hund fordi man ikke kan bære den ned fra et fjell? :icon_confused: Da tror jeg det er mange som må revurdere rasevalget sitt gitt! :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, hvor ofte er det hunden brekker beinet eller man må bære den ned fra et fjell da? Kan ikke kjøpe stor hund fordi man ikke kan bære den ned fra et fjell? :frantics: Da tror jeg det er mange som må revurdere rasevalget sitt gitt! :icon_redface:

Vel, for min del, som ikke ønsker noen kjempediger hund i hus, er det et duganes motargument.

Om jeg dersom hadde hatt lyst på en gigant hund så hadde jeg nok ikke brydd meg om det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, hvor ofte er det hunden brekker beinet eller man må bære den ned fra et fjell da?

Det holder med den ene gangen for at det skal oppleves som et mareritt!

Ingen grunn til å gå i forsvarsposisjon. Det finnes selvsagt masse gode argumenter FOR å skaffe seg GD, men de høres det ut som TS' samboer har framskaffet allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...