Gå til innhold
Hundesonen.no

Pinscher

Gry83

Recommended Posts

Anbefaler dere begge å titte innom forumet på http://norskpinscherklubb.norwegianforum.net, de er veldig hyggelige og svarer gjerne på spørsmål om rasen. Dette såklart fra folk som liker rasen godt, men de fleste er også obs på at rasen ikke passer for alle, og ønsker at de som skaffer seg den skal være forberedt på hva slags hund de får i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med innkalling og vilt er nok en treningssak, men jeg ville ikke satse på at jeg får en pinscher som kommer på innkalling ved vilt nei...

Det er vel kanskje et fåtall av hunder som gjør, egentlig... Altså, de fleste hunder har den trangen til å løpe etter noe som løper. Men en langline fikser nok biffen, kom jeg plutselig på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lenge vurdert pinscher som hund nr.2! Utrolig flotte hunder :) Det jeg har lest av pinschereiere på forum er at rasen lærer kjapt, men er avhengig av en "godt oppbygd" forsterker. Altså noe hunden fra valp av er blitt vant til og som den vil gjøre alt for å få! F.eks en leke (som selvsagt ikke er tilgjengelig for hunden utenom treningene, da vil den jo miste sin interesse).

Det jeg er mest skeptisk til er vaktegenskapene. Jeg har en hund som har store tendenser til å bjeffe på det meste den hører og ser utenfor, og med en valp med naturlige vaktegenskaper i hus er jeg redd den undøvendige bjeffingen lett vil smitte over på valpen, og jeg får enda en gneldrebikkje...

Utenom dette, pluss det at den med sin tynne pels kan fryse om vinteren (er jo bare å hive på et dekken), og at den kan reagere kraftig på vaksiner så ser jeg bare positive ting ved rasen; lettstelt, meget allsidig, praktisk størrelse, vakker og noe reservert (ja, jeg ser på det som positivt i forhold til min flat som lett mister fokus på treningen fordi den vil hilse på alle menneskene...*sukk*).

Jeg står litt fast ang. valg av rase... Må nok treffe flere individer først og snakke med noen oppdrettere. Hvilke har du vært i kontakt med forresten?

Så morsomt at det er flere som vurderer Pinscher! :)

Jeg synes at rasen virker helt perfekt, hvertfall for meg.

Jeg har snakket med innehaveren på Lilla Enebys Kennel (i Sverige) og på Kennel Rattenjäger, og fikk et veldig godt inntrykk av begge disse oppdretterne. Dem virker å ha veldig mye kunnskap om alle sider av rasen, og forteller ikke bare om de positive tingene, men også om tingene man bør være obs på (som f.eks dette med vaksinereaksjonene, at dem knytter seg sterkt til flokken sin og dermed kan være problematiske å overlate til eventuell "hundevakt" om en skal bort, osv). Begge disse oppdretterne virker veldig engasjerte og virker ikke å ha noe imot å informere om rasen dersom man spør, så anbefaler deg gjerne å ta kontakt med disse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler dere begge å titte innom forumet på http://norskpinscherklubb.norwegianforum.net, de er veldig hyggelige og svarer gjerne på spørsmål om rasen. Dette såklart fra folk som liker rasen godt, men de fleste er også obs på at rasen ikke passer for alle, og ønsker at de som skaffer seg den skal være forberedt på hva slags hund de får i hus.

Jeg har meldt meg inn på forumet, og kommer nok til å spørre å grave der i nermeste fremtid. Hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...