Gå til innhold
Hundesonen.no

oppgitt...


shira09

Recommended Posts

Har lest en del på dette forumet...å må si folk her inne har en lei tendens til å sette ting på spissen...

Man kan neste ikke lufte ting her inne før en blir satt i bås som det ene eller det andre...

Jeg syns man kan være seriøse og hundevante folk selv om man ikke renner dørene ned på utstillinger...jeg har hatt hund hele mitt liv...42 år...da jeg bodd hjemme hadde vi hunder..ingen av de var på utstilling, men finne og kosete hunder...når jeg ble voksen har jeg hatt hund...renrasete...ingen av de har hvert på utstilling...er jeg mindre seriøs og pliktoppfyllende overfor hunden av den grunn...

Nå har jeg tenkt å ha valper på min tispe...når den tid kommer...om et år elles så...men gud det må jeg ikke finne på når æ ikke har tenkt å ha henne på utstilling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart kan man være seriøs og hundevandt uten å ha vært på en eneste utstilling, klart det! (Sånn egentlig synes jeg det er noen som kanskje bruker litt for mye tid på utstilling, og glemmer litt de andre tingene, men det blir noe annet).

Men når man vil avle på hunden sin, er ikke poenget da å videreføre det rasetypiske, og tilføre noe godt i avlen videre? Og da er jo uststilling et verktøy, for noen raser det eneste, å se om hunden oppfyller kravene, eksteriørmessig iallefall, helsetesting må jo såklart gjøres i tillegg.

Men hvorfor vil du ikke ha henne på utstilling, hvis du er så interressert i hund at du også vil avle? Det er jo ikke snakk om at du trenger renne ned utstillingsdørene, bare få sjekket at hun faktisk er egnet til avel i det hele tatt. Er det ikke slik at man må stille, og ha fått en viss poengsum for å i det hele tatt få registrert valpene da?

Når du velger å avle uten å oppfylle raseklubbens krav, så blir du sett på som useriøs, uansett tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett deg her inne før, antar du er helt ny, vet ingenting om din bakgrunn, og da svarer en på tråden ut fra de forutsetningene en har. Hvis du føler du får mer informasjon enn du trenger eller blir fortalt ting du allerede visste, er vel det et luksusproblem - og i beste fall til hjelp for andre som også leser tråden, men ikke har din bakgrunn?

Når det gjelder utstilling, så synes jeg kanskje du også setter ting på spissen? Det er forskjell på å dra på et par utstillinger for å få en objektiv vurdering av sin hund og i håp om å få premiegraden som gjør at hunden oppfyller raseklubbens krav til avl - eller å dra på utstilling annen hver helg hvert år.

Jeg sier ingenting om deg som hundeeier - men jeg synes et oppdrett utelukkende basert på snille familiehunder er useriøst, ja. Det betyr ikke at du ikke er en god hundeeier, at ikke hundene har det bra hos deg, at du ikke har erfaring - men det betyr at ditt oppdrett mangler en del av fundamentet som JEG og flere andre her inne mener er viktig.

Jeg tviler ikke på at du lett kan få solgt herlige shih tzu-valper for det, og at de kan bli fine familiehunder som gjør sine eiere lykkelige. Men når en bedriver raseavl, er det greit å vite at avlsdyrene ser ut som rasen de er registrert som, har noe å bære videre - og at en er klar over hundens feil og kan finne en partner som veier opp for dem.

Hvis du er oppriktig interessert, tar jeg gjerne en diskusjon på hvorfor jeg personlig mener utstilling er viktig i avlsarbeidet, men om du ikke er interessert skal jeg spare deg for lesing og meg for skriving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hund i endel år, og heller aldri vært på utstilling enda... Jeg forstår godt at folk som har en rasehund som de ikke skal bruke til avl ikke vil stille ut hunden. Hvis man derimot skal bruke hunden til avl synes jeg at man bør stille ut hunden og se om den har noe å bidra med for sin rase. Poenget er å sikre at rasene skal ha et rasepreg, og at de skal være innenfor rasestandaren for å bidra positivt til avl videre. Det finnes hunder i alle raser som ikke er rasetypiske og som derfor ikke bør brukes i avl fordi da vil rasen etterhvert kunne forandre seg, og miste noe av det særpreget som den rasen har. Jeg synes helse og lynne er like viktig som eksteriør, men det er ikke til å stikke under en stol at eksteriøret til de ulike rasene selvfølgelig er viktig. Jeg som valpekjøper ville hvertfall valgt en oppdretter som har kull som er anbefalt/godkjent av nkk og som har premierte hunder. Jeg ville sett like mye på helse og lynne, men her var det snakk om eksteriør. Det handler som sagt tidligere her ikke om å renne ned dørene på utstilling i tre år før man kan avle på hunden, men å få flere dommeres mening om eksteriøret til din hund før du avgjør om denne hunden har noe positivt å bidra med for sin rase. Jeg synes at alle skal stille seg det spørsmålet før man avler på en hund. Kan din hund bidra med noe for rasen? Er den en god representant for rasen, som vil gi gode valper? Dette er viktig for at vi skal beholde de ulike rasene og deres mangfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt med Lola Pagola. Selvfølgelig er man ikke som hundeeier mindre seriøs eller pliktoppfyllende om man ikke drar på utstilling! Det har da ingenting med det å gjøre. Så lenge en tilbyr hunden et godt liv med nok mosjon og hjernestimuli, og selvsagt følger opp med jevnlige veterinærbesøk så er man i mine øyne mer enn nok pliktoppfyllende.

Når det derimot er snakk om avl stiller det seg litt annerledes. Poenget med avl er jo å få frem rasetypiske, friske individer som viderefører en rase ikke sant? Med rasetypisk mener jeg at hunden oppfyller kravene i rasestandarden, slik som gemytt, bruksområde og EKSTERIØR. Med mindre du selv er dommer og har lang erfaring med din rase og vet akkurat hvordan den skal se ut i forhold til standarden, så burde du gått på et par utstillinger for å se hvordan din hund ligger an. For jeg mener det er viktig å ha fokus på at bare rasetypiske individer blir brukt i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke akkurat dette med å stille ut eller ikke som gjør meg så oppgitt hær inne...skjønner den med rasestandar osv. men mye kan man jo lese seg til og snakke med andre eiere av rasen samt opprettere.

Har lest mye hær inne på nett og syns det er mye rare kommentarer på ting folk lufter hær inne...det e neste så jeg lurer lit på om folk her inne er voksne eller bare ungdommer...ungdommer har jo lett for å kommentere uten å tenke på at det er kanskje noen mennesker i andre ende som kan føle seg overkjørt totalt. Men nok om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke akkurat dette med å stille ut eller ikke som gjør meg så oppgitt hær inne...skjønner den med rasestandar osv. men mye kan man jo lese seg til og snakke med andre eiere av rasen samt opprettere.

Har lest mye hær inne på nett og syns det er mye rare kommentarer på ting folk lufter hær inne...det e neste så jeg lurer lit på om folk her inne er voksne eller bare ungdommer...ungdommer har jo lett for å kommentere uten å tenke på at det er kanskje noen mennesker i andre ende som kan føle seg overkjørt totalt. Men nok om det...

Grunnen til at svarene du fikk her dreide seg om utstilling er jo fordi du i startinnlegget lurer på nettopp det - om hundeiere som ikke drar på utstilling er mindre seriøse enn andre? Men jeg skal ikke henge meg opp i det.

Jeg vet ikke hvor lenge du har vært på dette forumet, men ut i fra antall innlegg så kan jeg ikke tenke meg at du har vært her så alt for lenge - så da lurer jeg på hvorfor du sitter med det inntrykket at vi nesten bare kommer med "rare kommentarer". Kan du komme med eksempler?

En del av oss er ungdommer, men det er også mange godt voksne folk her inne. Felles er at de aller fleste er over gjennomsnittet interessert i hund, og mange sitter på masse nyttig kunnskap om hund generelt. Og ungdommene her må jeg si at jeg er nesten litt stolt over (haha! :) ) - det er så gøy å se andre ungdommer på min alder (20) og også yngre personer som kan så mye om hund, og som er så ivrige etter å lære mer! Og mitt inntrykk etter snart 3 år her inne (?) er at ungdommene formulerer seg på mange områder like godt som voksne - selvsagt finnes det unntak. Hvor gjør det ikke det liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er mye sure kommentarer på innlegg ...det er vel en grunn til at admin strammer inne på reglene...

Det må jo være lov å ha synspunkter og meninger uten at man blir overøst av mennesker som retter en pekefinger på og gir sure og lite fine kommentarer.

Vi er alle forkjellige og har forskjellige syn på livet og dens innhold.

Er det noen som vil drive oppdrett uten å ha valper som kan registreres så må de da få lov til det...f.eks.

Vet folk som driver med noen valper som ikke blir reg , samtidig som de også har valper som kan reg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vil drive oppdrett uten å ha valper som kan registreres så må de da få lov til det...f.eks.

Vet folk som driver med noen valper som ikke blir reg , samtidig som de også har valper som kan reg.

De har naturligvis lov til det, men det er ikke noe man vanligvis applauderer. Man må forvente å få noen kritiske kommentarer, men innenfor rimelighetens grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har naturligvis lov til det, men det er ikke noe man vanligvis applauderer. Man må forvente å få noen kritiske kommentarer, men innenfor rimelighetens grenser.

OT: Med mindre de gjør som noen jeg vet om - parrer på hver løpetid, men registrerer bare annet hvert kull. Da er det snakk om manglende dyrevelferd og rovdrift av tisper, og grunnlag for anmeldelse. (De jeg vet om har sluttet, etter nettopp en politianmeldelse og etterforskning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Med mindre de gjør som noen jeg vet om - parrer på hver løpetid, men registrerer bare annet hvert kull. Da er det snakk om manglende dyrevelferd og rovdrift av tisper, og grunnlag for anmeldelse. (De jeg vet om har sluttet, etter nettopp en politianmeldelse og etterforskning).

Helt forkastelig, men OT ja :) man har lov til å parre i øst og vest så lenge det ikke kan påvises at dyrene lider, men det blir rent juridisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er mye sure kommentarer på innlegg ...det er vel en grunn til at admin strammer inne på reglene...

Det må jo være lov å ha synspunkter og meninger uten at man blir overøst av mennesker som retter en pekefinger på og gir sure og lite fine kommentarer.

Vi er alle forkjellige og har forskjellige syn på livet og dens innhold.

Er det noen som vil drive oppdrett uten å ha valper som kan registreres så må de da få lov til det...f.eks.

Vet folk som driver med noen valper som ikke blir reg , samtidig som de også har valper som kan reg.

Jo, jeg kan være enig i at enkelte har tendenser til å slenge unødvendige og lite saklige kommentarer her og der. Folk er rett og slett veldig engasjert, og da har vel noen lett for å bli litt usaklig.

Jeg synes bare du feier alle over en kam her.

Klart folk må få lov til å avle akkurat slik de vil - men som du selv sier: en må jo få lov til å uttrykke sine synspunkter og meninger. Og på et diskusjonsforum må man tåle litt kritikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest en del på dette forumet...å må si folk her inne har en lei tendens til å sette ting på spissen...

Man kan neste ikke lufte ting her inne før en blir satt i bås som det ene eller det andre...

Jeg syns man kan være seriøse og hundevante folk selv om man ikke renner dørene ned på utstillinger...jeg har hatt hund hele mitt liv...42 år...da jeg bodd hjemme hadde vi hunder..ingen av de var på utstilling, men finne og kosete hunder...når jeg ble voksen har jeg hatt hund...renrasete...ingen av de har hvert på utstilling...er jeg mindre seriøs og pliktoppfyllende overfor hunden av den grunn...

Nå har jeg tenkt å ha valper på min tispe...når den tid kommer...om et år elles så...men gud det må jeg ikke finne på når æ ikke har tenkt å ha henne på utstilling...

Nå er det ikke akkurat dette med å stille ut eller ikke som gjør meg så oppgitt hær inne...skjønner den med rasestandar osv. men mye kan man jo lese seg til og snakke med andre eiere av rasen samt opprettere.

Har lest mye hær inne på nett og syns det er mye rare kommentarer på ting folk lufter hær inne...det e neste så jeg lurer lit på om folk her inne er voksne eller bare ungdommer...ungdommer har jo lett for å kommentere uten å tenke på at det er kanskje noen mennesker i andre ende som kan føle seg overkjørt totalt. Men nok om det...

Hei og velkommen til Hundesonen :)

Hva er det egentlig du vil diskutere? Premisser for hundeavl, alder på hundeeiere, rare kommentarer, påkjørsler-, overkjørsler og andre trafikkskader? (eller vil du bare ha aksept for at du har tenkt å ha valpekull om et år?) :lol:

(For ordens skyld, jeg er VELDIG enig med deg i at det er mange snodige innlegg her inne, og de kommer fra alle kanter...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest en del på dette forumet...å må si folk her inne har en lei tendens til å sette ting på spissen...

Man kan neste ikke lufte ting her inne før en blir satt i bås som det ene eller det andre...

Jeg syns man kan være seriøse og hundevante folk selv om man ikke renner dørene ned på utstillinger...jeg har hatt hund hele mitt liv...42 år...da jeg bodd hjemme hadde vi hunder..ingen av de var på utstilling, men finne og kosete hunder...når jeg ble voksen har jeg hatt hund...renrasete...ingen av de har hvert på utstilling...er jeg mindre seriøs og pliktoppfyllende overfor hunden av den grunn...

Nå har jeg tenkt å ha valper på min tispe...når den tid kommer...om et år elles så...men gud det må jeg ikke finne på når æ ikke har tenkt å ha henne på utstilling...

Er hun avlsgodkjent når hun ikke har vært på utstilling da?

(nei, jeg har ikke lest de andre svarene her.. men ser Emma hadde svart.. Hun har jo peiling på rasen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest mye hær inne på nett og syns det er mye rare kommentarer på ting folk lufter hær inne...det e neste så jeg lurer lit på om folk her inne er voksne eller bare ungdommer...ungdommer har jo lett for å kommentere uten å tenke på at det er kanskje noen mennesker i andre ende som kan føle seg overkjørt totalt. Men nok om det...

Hm..

Jeg syntes det er litt selvmotsigende at du klager på hvordan ting skrives her inne. Syntes du selv at ditt innlegg var positivt og bidro til en bedre stemning på forumet ? Hva om ungdommene her inne føler seg overkjørt av dine fordommer mot dem ? Litt satt på spissen men. De er kanskje mennesker i 'andre enden' de også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er femti år, kan være ganske krass, tulle litt, tar mitt hundehold dønn seriøst, ser at det er ofte de med størst erfaring og kompetanse på ting som har gitt meg noen aha opplevelser, selvom jeg innimellom har vært påståelig i forkant og furten over "ekle" svar underveis. Du er voksen, tål svar på tiltale. Da lærer du mest. Jeg har hatt egen hund siden 1982 og lærer stadig.

Skal du avle seriøst, og du sier du er seriøs, bør du vel gjøre slik seriøse oppdrettere gjør. Det er da ikke vanskeligere enn det. To røde sløyfer på tispa er vel det du trenger fra utstillinger, så vidt meg bekjent. Så er det arvelige sykdommer og med dette valg av riktig hanne etc, men jeg vet lite om sånt.

Du, jeg har rota her inne i fire år og har enda ikke opplevd at utstillingsfolket her inne har sett på meg som en useriøs hundeeier. Tispa mi beit dommeren på sin første og eneste utstilling. Det var to dager før vi fikk henne, men det sier noe om både mangel på utstillingserfaring og oppdrettererfaring i denne gården. Stilte forresten bedlingtonterrieren vår etter ønske fra oppdretter, da han var liten. Jeg hadde feilklipt han, fordi jeg ikke skjønte at det var viktig :) , men fikk knall kritikk på kontakt mellom hund og fører. Det var det som var viktig for meg, så da fortsatte vi med slikt og ga beng i utstillinger. Han som var så vakker, da gitt...

EDIT: Gi oss en sjanse. Vi er ganske greie, men liker veldig godt retteprogram, punktum og stor bokstav og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke akkurat dette med å stille ut eller ikke som gjør meg så oppgitt hær inne...skjønner den med rasestandar osv. men mye kan man jo lese seg til og snakke med andre eiere av rasen samt opprettere.

Har lest mye hær inne på nett og syns det er mye rare kommentarer på ting folk lufter hær inne...det e neste så jeg lurer lit på om folk her inne er voksne eller bare ungdommer...ungdommer har jo lett for å kommentere uten å tenke på at det er kanskje noen mennesker i andre ende som kan føle seg overkjørt totalt. Men nok om det...

Tror det er ytterst få som vil se på deg som useriøs selv om du ikke stiller hunden din når du ikke skal avle på den. Om du derimot skal avle er det vel en fordel å se hvordan hunden din ligger an ekstriørmessig? En kan lese seg opp på standarder, men jeg tror det er lettere for en ukjent dommer og gi deg en objektiv bedømming av din hund. Det er ikke alltid like enkelt å dømme sin egen hund. Det er jo ikke nødvendig å stille mange gangene heller, bare få et par dommere til å gi deg bedømmelse. Med en gang du gjør dette er jeg sikker på at du straks blir sett på som mer seriøs innenfor hundeavl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke akkurat dette med å stille ut eller ikke som gjør meg så oppgitt hær inne...skjønner den med rasestandar osv. men mye kan man jo lese seg til og snakke med andre eiere av rasen samt opprettere.

Har lest mye hær inne på nett og syns det er mye rare kommentarer på ting folk lufter hær inne...det e neste så jeg lurer lit på om folk her inne er voksne eller bare ungdommer...ungdommer har jo lett for å kommentere uten å tenke på at det er kanskje noen mennesker i andre ende som kan føle seg overkjørt totalt. Men nok om det....

Er nok ikke bare oss ungdommer som kommer med slike kommentarer du... Det vil komme, fra alle kanter, dersom man engasjerer sonisene nok! :)

Jeg syns det er mye sure kommentarer på innlegg ...det er vel en grunn til at admin strammer inne på reglene...

Det må jo være lov å ha synspunkter og meninger uten at man blir overøst av mennesker som retter en pekefinger på og gir sure og lite fine kommentarer.

Vi er alle forkjellige og har forskjellige syn på livet og dens innhold.

Er det noen som vil drive oppdrett uten å ha valper som kan registreres så må de da få lov til det...f.eks.

Vet folk som driver med noen valper som ikke blir reg , samtidig som de også har valper som kan reg.

Er vel ikke noen som har sagt at du ikke kan komme med synspunkter og meninger, vi trenger bare ikke være enige i dem :lol:

Det er heller ikke noen som har sagt noe om at folk ikke kan drive "oppdrett" på valper som ikke kan registreres, men de fleste her inne er imot planlagt blandingsavl osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring innen hundeavl (som er vel litt større en din...) vil jeg si jeg har lært en viktig ting en må være ytterst erfaren for å kunne evaluere hunden sin helhetlig slik en dommer ville ha gjort.

Hvis du er så overbevist at du har den beste hunden som nettop egner seg til avl hvorfor stiller du da ikke? Er hunden din så fantastisk er dte jo kun snakk om en eller to utstillinger før hunden når det den trenger. Og ikke minst en annen viktig ting at du for ett anderledes klientell til dine valper om de faktisk har ett mål med hunden de skall kjøpe om de liker nettop denne kombinasjonen osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Gammel trår, men må svare ettersom det faktisk er "min" rase det er snakk om...

Da vil jeg spørre Shira09 om hvorfor du skal ha valper på tispen din?

I en annen tråd skriver du at hun er 5 mnd...

For det første vet du ikke noe om hvordan hunden din blir som ferdig utviklet individ. Vet du nok om rasen til å vite om det ligger sykdommer og skavanker bak henne? For meg er avel ensbetydende med å forbedre rasen, ikke å ødelegge den. Juridisk har du rett til å gjøre hva du vil med hunden din, men for meg klinger det ikke naturlig i ørene at du kjøper en hund for avel, ikke stille den ut for å få en (helst flere) kritikker på den for å se om den virkerlig er god nok til avel :whistle:

Jeg syns sånt rett og slett er å ødelegge rasen!

Dette er slik jeg forstår din første s.t, du aner ikke om den er innenfor rasestandar, søker etter en nær parringspartner og tenker starte avel. Jeg kjenner jeg blir oppgitt. Hva om det finnes en s.t i din nærhet, passer han din tispe?

Dessuten skal du ikke avle på tisper under 2 år.

At du mener folk her inne svarer kvast, er ikke så merkelig. Er selv ny her men regner med det er mange oppegående hundefolk her inne og når man leser så mye som er utfor det en definerer som riktig hundehold, er det ikke merkelig at man svarer deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...