Gå til innhold
Hundesonen.no

oppgitt...

shira09

Recommended Posts

Har lest en del på dette forumet...å må si folk her inne har en lei tendens til å sette ting på spissen...

Man kan neste ikke lufte ting her inne før en blir satt i bås som det ene eller det andre...

Jeg syns man kan være seriøse og hundevante folk selv om man ikke renner dørene ned på utstillinger...jeg har hatt hund hele mitt liv...42 år...da jeg bodd hjemme hadde vi hunder..ingen av de var på utstilling, men finne og kosete hunder...når jeg ble voksen har jeg hatt hund...renrasete...ingen av de har hvert på utstilling...er jeg mindre seriøs og pliktoppfyllende overfor hunden av den grunn...

Nå har jeg tenkt å ha valper på min tispe...når den tid kommer...om et år elles så...men gud det må jeg ikke finne på når æ ikke har tenkt å ha henne på utstilling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart kan man være seriøs og hundevandt uten å ha vært på en eneste utstilling, klart det! (Sånn egentlig synes jeg det er noen som kanskje bruker litt for mye tid på utstilling, og glemmer litt de andre tingene, men det blir noe annet).

Men når man vil avle på hunden sin, er ikke poenget da å videreføre det rasetypiske, og tilføre noe godt i avlen videre? Og da er jo uststilling et verktøy, for noen raser det eneste, å se om hunden oppfyller kravene, eksteriørmessig iallefall, helsetesting må jo såklart gjøres i tillegg.

Men hvorfor vil du ikke ha henne på utstilling, hvis du er så interressert i hund at du også vil avle? Det er jo ikke snakk om at du trenger renne ned utstillingsdørene, bare få sjekket at hun faktisk er egnet til avel i det hele tatt. Er det ikke slik at man må stille, og ha fått en viss poengsum for å i det hele tatt få registrert valpene da?

Når du velger å avle uten å oppfylle raseklubbens krav, så blir du sett på som useriøs, uansett tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett deg her inne før, antar du er helt ny, vet ingenting om din bakgrunn, og da svarer en på tråden ut fra de forutsetningene en har. Hvis du føler du får mer informasjon enn du trenger eller blir fortalt ting du allerede visste, er vel det et luksusproblem - og i beste fall til hjelp for andre som også leser tråden, men ikke har din bakgrunn?

Når det gjelder utstilling, så synes jeg kanskje du også setter ting på spissen? Det er forskjell på å dra på et par utstillinger for å få en objektiv vurdering av sin hund og i håp om å få premiegraden som gjør at hunden oppfyller raseklubbens krav til avl - eller å dra på utstilling annen hver helg hvert år.

Jeg sier ingenting om deg som hundeeier - men jeg synes et oppdrett utelukkende basert på snille familiehunder er useriøst, ja. Det betyr ikke at du ikke er en god hundeeier, at ikke hundene har det bra hos deg, at du ikke har erfaring - men det betyr at ditt oppdrett mangler en del av fundamentet som JEG og flere andre her inne mener er viktig.

Jeg tviler ikke på at du lett kan få solgt herlige shih tzu-valper for det, og at de kan bli fine familiehunder som gjør sine eiere lykkelige. Men når en bedriver raseavl, er det greit å vite at avlsdyrene ser ut som rasen de er registrert som, har noe å bære videre - og at en er klar over hundens feil og kan finne en partner som veier opp for dem.

Hvis du er oppriktig interessert, tar jeg gjerne en diskusjon på hvorfor jeg personlig mener utstilling er viktig i avlsarbeidet, men om du ikke er interessert skal jeg spare deg for lesing og meg for skriving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hund i endel år, og heller aldri vært på utstilling enda... Jeg forstår godt at folk som har en rasehund som de ikke skal bruke til avl ikke vil stille ut hunden. Hvis man derimot skal bruke hunden til avl synes jeg at man bør stille ut hunden og se om den har noe å bidra med for sin rase. Poenget er å sikre at rasene skal ha et rasepreg, og at de skal være innenfor rasestandaren for å bidra positivt til avl videre. Det finnes hunder i alle raser som ikke er rasetypiske og som derfor ikke bør brukes i avl fordi da vil rasen etterhvert kunne forandre seg, og miste noe av det særpreget som den rasen har. Jeg synes helse og lynne er like viktig som eksteriør, men det er ikke til å stikke under en stol at eksteriøret til de ulike rasene selvfølgelig er viktig. Jeg som valpekjøper ville hvertfall valgt en oppdretter som har kull som er anbefalt/godkjent av nkk og som har premierte hunder. Jeg ville sett like mye på helse og lynne, men her var det snakk om eksteriør. Det handler som sagt tidligere her ikke om å renne ned dørene på utstilling i tre år før man kan avle på hunden, men å få flere dommeres mening om eksteriøret til din hund før du avgjør om denne hunden har noe positivt å bidra med for sin rase. Jeg synes at alle skal stille seg det spørsmålet før man avler på en hund. Kan din hund bidra med noe for rasen? Er den en god representant for rasen, som vil gi gode valper? Dette er viktig for at vi skal beholde de ulike rasene og deres mangfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt med Lola Pagola. Selvfølgelig er man ikke som hundeeier mindre seriøs eller pliktoppfyllende om man ikke drar på utstilling! Det har da ingenting med det å gjøre. Så lenge en tilbyr hunden et godt liv med nok mosjon og hjernestimuli, og selvsagt følger opp med jevnlige veterinærbesøk så er man i mine øyne mer enn nok pliktoppfyllende.

Når det derimot er snakk om avl stiller det seg litt annerledes. Poenget med avl er jo å få frem rasetypiske, friske individer som viderefører en rase ikke sant? Med rasetypisk mener jeg at hunden oppfyller kravene i rasestandarden, slik som gemytt, bruksområde og EKSTERIØR. Med mindre du selv er dommer og har lang erfaring med din rase og vet akkurat hvordan den skal se ut i forhold til standarden, så burde du gått på et par utstillinger for å se hvordan din hund ligger an. For jeg mener det er viktig å ha fokus på at bare rasetypiske individer blir brukt i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke akkurat dette med å stille ut eller ikke som gjør meg så oppgitt hær inne...skjønner den med rasestandar osv. men mye kan man jo lese seg til og snakke med andre eiere av rasen samt opprettere.

Har lest mye hær inne på nett og syns det er mye rare kommentarer på ting folk lufter hær inne...det e neste så jeg lurer lit på om folk her inne er voksne eller bare ungdommer...ungdommer har jo lett for å kommentere uten å tenke på at det er kanskje noen mennesker i andre ende som kan føle seg overkjørt totalt. Men nok om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke akkurat dette med å stille ut eller ikke som gjør meg så oppgitt hær inne...skjønner den med rasestandar osv. men mye kan man jo lese seg til og snakke med andre eiere av rasen samt opprettere.

Har lest mye hær inne på nett og syns det er mye rare kommentarer på ting folk lufter hær inne...det e neste så jeg lurer lit på om folk her inne er voksne eller bare ungdommer...ungdommer har jo lett for å kommentere uten å tenke på at det er kanskje noen mennesker i andre ende som kan føle seg overkjørt totalt. Men nok om det...

Grunnen til at svarene du fikk her dreide seg om utstilling er jo fordi du i startinnlegget lurer på nettopp det - om hundeiere som ikke drar på utstilling er mindre seriøse enn andre? Men jeg skal ikke henge meg opp i det.

Jeg vet ikke hvor lenge du har vært på dette forumet, men ut i fra antall innlegg så kan jeg ikke tenke meg at du har vært her så alt for lenge - så da lurer jeg på hvorfor du sitter med det inntrykket at vi nesten bare kommer med "rare kommentarer". Kan du komme med eksempler?

En del av oss er ungdommer, men det er også mange godt voksne folk her inne. Felles er at de aller fleste er over gjennomsnittet interessert i hund, og mange sitter på masse nyttig kunnskap om hund generelt. Og ungdommene her må jeg si at jeg er nesten litt stolt over (haha! :) ) - det er så gøy å se andre ungdommer på min alder (20) og også yngre personer som kan så mye om hund, og som er så ivrige etter å lære mer! Og mitt inntrykk etter snart 3 år her inne (?) er at ungdommene formulerer seg på mange områder like godt som voksne - selvsagt finnes det unntak. Hvor gjør det ikke det liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er mye sure kommentarer på innlegg ...det er vel en grunn til at admin strammer inne på reglene...

Det må jo være lov å ha synspunkter og meninger uten at man blir overøst av mennesker som retter en pekefinger på og gir sure og lite fine kommentarer.

Vi er alle forkjellige og har forskjellige syn på livet og dens innhold.

Er det noen som vil drive oppdrett uten å ha valper som kan registreres så må de da få lov til det...f.eks.

Vet folk som driver med noen valper som ikke blir reg , samtidig som de også har valper som kan reg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vil drive oppdrett uten å ha valper som kan registreres så må de da få lov til det...f.eks.

Vet folk som driver med noen valper som ikke blir reg , samtidig som de også har valper som kan reg.

De har naturligvis lov til det, men det er ikke noe man vanligvis applauderer. Man må forvente å få noen kritiske kommentarer, men innenfor rimelighetens grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har naturligvis lov til det, men det er ikke noe man vanligvis applauderer. Man må forvente å få noen kritiske kommentarer, men innenfor rimelighetens grenser.

OT: Med mindre de gjør som noen jeg vet om - parrer på hver løpetid, men registrerer bare annet hvert kull. Da er det snakk om manglende dyrevelferd og rovdrift av tisper, og grunnlag for anmeldelse. (De jeg vet om har sluttet, etter nettopp en politianmeldelse og etterforskning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Med mindre de gjør som noen jeg vet om - parrer på hver løpetid, men registrerer bare annet hvert kull. Da er det snakk om manglende dyrevelferd og rovdrift av tisper, og grunnlag for anmeldelse. (De jeg vet om har sluttet, etter nettopp en politianmeldelse og etterforskning).

Helt forkastelig, men OT ja :) man har lov til å parre i øst og vest så lenge det ikke kan påvises at dyrene lider, men det blir rent juridisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er mye sure kommentarer på innlegg ...det er vel en grunn til at admin strammer inne på reglene...

Det må jo være lov å ha synspunkter og meninger uten at man blir overøst av mennesker som retter en pekefinger på og gir sure og lite fine kommentarer.

Jo, jeg kan være enig i at enkelte har tendenser til å slenge unødvendige og lite saklige kommentarer her og der. Folk er rett og slett veldig engasjert, og da har vel noen lett for å bli litt usaklig.

Jeg synes bare du feier alle over en kam her.

Klart folk må få lov til å avle akkurat slik de vil - men som du selv sier: en må jo få lov til å uttrykke sine synspunkter og meninger. Og på et diskusjonsforum må man tåle litt kritikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest en del på dette forumet...å må si folk her inne har en lei tendens til å sette ting på spissen...

Man kan neste ikke lufte ting her inne før en blir satt i bås som det ene eller det andre...

Jeg syns man kan være seriøse og hundevante folk selv om man ikke renner dørene ned på utstillinger...jeg har hatt hund hele mitt liv...42 år...da jeg bodd hjemme hadde vi hunder..ingen av de var på utstilling, men finne og kosete hunder...når jeg ble voksen har jeg hatt hund...renrasete...ingen av de har hvert på utstilling...er jeg mindre seriøs og pliktoppfyllende overfor hunden av den grunn...

Nå har jeg tenkt å ha valper på min tispe...når den tid kommer...om et år elles så...men gud det må jeg ikke finne på når æ ikke har tenkt å ha henne på utstilling...

Hei og velkommen til Hundesonen :)

Hva er det egentlig du vil diskutere? Premisser for hundeavl, alder på hundeeiere, rare kommentarer, påkjørsler-, overkjørsler og andre trafikkskader? (eller vil du bare ha aksept for at du har tenkt å ha valpekull om et år?) :lol:

(For ordens skyld, jeg er VELDIG enig med deg i at det er mange snodige innlegg her inne, og de kommer fra alle kanter...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun avlsgodkjent når hun ikke har vært på utstilling da?

(nei, jeg har ikke lest de andre svarene her.. men ser Emma hadde svart.. Hun har jo peiling på rasen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..

Jeg syntes det er litt selvmotsigende at du klager på hvordan ting skrives her inne. Syntes du selv at ditt innlegg var positivt og bidro til en bedre stemning på forumet ? Hva om ungdommene her inne føler seg overkjørt av dine fordommer mot dem ? Litt satt på spissen men. De er kanskje mennesker i 'andre enden' de også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er femti år, kan være ganske krass, tulle litt, tar mitt hundehold dønn seriøst, ser at det er ofte de med størst erfaring og kompetanse på ting som har gitt meg noen aha opplevelser, selvom jeg innimellom har vært påståelig i forkant og furten over "ekle" svar underveis. Du er voksen, tål svar på tiltale. Da lærer du mest. Jeg har hatt egen hund siden 1982 og lærer stadig.

Skal du avle seriøst, og du sier du er seriøs, bør du vel gjøre slik seriøse oppdrettere gjør. Det er da ikke vanskeligere enn det. To røde sløyfer på tispa er vel det du trenger fra utstillinger, så vidt meg bekjent. Så er det arvelige sykdommer og med dette valg av riktig hanne etc, men jeg vet lite om sånt.

Du, jeg har rota her inne i fire år og har enda ikke opplevd at utstillingsfolket her inne har sett på meg som en useriøs hundeeier. Tispa mi beit dommeren på sin første og eneste utstilling. Det var to dager før vi fikk henne, men det sier noe om både mangel på utstillingserfaring og oppdrettererfaring i denne gården. Stilte forresten bedlingtonterrieren vår etter ønske fra oppdretter, da han var liten. Jeg hadde feilklipt han, fordi jeg ikke skjønte at det var viktig :) , men fikk knall kritikk på kontakt mellom hund og fører. Det var det som var viktig for meg, så da fortsatte vi med slikt og ga beng i utstillinger. Han som var så vakker, da gitt...

EDIT: Gi oss en sjanse. Vi er ganske greie, men liker veldig godt retteprogram, punktum og stor bokstav og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ytterst få som vil se på deg som useriøs selv om du ikke stiller hunden din når du ikke skal avle på den. Om du derimot skal avle er det vel en fordel å se hvordan hunden din ligger an ekstriørmessig? En kan lese seg opp på standarder, men jeg tror det er lettere for en ukjent dommer og gi deg en objektiv bedømming av din hund. Det er ikke alltid like enkelt å dømme sin egen hund. Det er jo ikke nødvendig å stille mange gangene heller, bare få et par dommere til å gi deg bedømmelse. Med en gang du gjør dette er jeg sikker på at du straks blir sett på som mer seriøs innenfor hundeavl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest mye hær inne på nett og syns det er mye rare kommentarer på ting folk lufter hær inne...det e neste så jeg lurer lit på om folk her inne er voksne eller bare ungdommer...ungdommer har jo lett for å kommentere uten å tenke på at det er kanskje noen mennesker i andre ende som kan føle seg overkjørt totalt. Men nok om det....

Er nok ikke bare oss ungdommer som kommer med slike kommentarer du... Det vil komme, fra alle kanter, dersom man engasjerer sonisene nok! :)

Er vel ikke noen som har sagt at du ikke kan komme med synspunkter og meninger, vi trenger bare ikke være enige i dem :lol:

Det er heller ikke noen som har sagt noe om at folk ikke kan drive "oppdrett" på valper som ikke kan registreres, men de fleste her inne er imot planlagt blandingsavl osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring innen hundeavl (som er vel litt større en din...) vil jeg si jeg har lært en viktig ting en må være ytterst erfaren for å kunne evaluere hunden sin helhetlig slik en dommer ville ha gjort.

Hvis du er så overbevist at du har den beste hunden som nettop egner seg til avl hvorfor stiller du da ikke? Er hunden din så fantastisk er dte jo kun snakk om en eller to utstillinger før hunden når det den trenger. Og ikke minst en annen viktig ting at du for ett anderledes klientell til dine valper om de faktisk har ett mål med hunden de skall kjøpe om de liker nettop denne kombinasjonen osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 months later...

Gammel trår, men må svare ettersom det faktisk er "min" rase det er snakk om...

Da vil jeg spørre Shira09 om hvorfor du skal ha valper på tispen din?

I en annen tråd skriver du at hun er 5 mnd...

For det første vet du ikke noe om hvordan hunden din blir som ferdig utviklet individ. Vet du nok om rasen til å vite om det ligger sykdommer og skavanker bak henne? For meg er avel ensbetydende med å forbedre rasen, ikke å ødelegge den. Juridisk har du rett til å gjøre hva du vil med hunden din, men for meg klinger det ikke naturlig i ørene at du kjøper en hund for avel, ikke stille den ut for å få en (helst flere) kritikker på den for å se om den virkerlig er god nok til avel :whistle:

Jeg syns sånt rett og slett er å ødelegge rasen!

Dette er slik jeg forstår din første s.t, du aner ikke om den er innenfor rasestandar, søker etter en nær parringspartner og tenker starte avel. Jeg kjenner jeg blir oppgitt. Hva om det finnes en s.t i din nærhet, passer han din tispe?

Dessuten skal du ikke avle på tisper under 2 år.

At du mener folk her inne svarer kvast, er ikke så merkelig. Er selv ny her men regner med det er mange oppegående hundefolk her inne og når man leser så mye som er utfor det en definerer som riktig hundehold, er det ikke merkelig at man svarer deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...