Gå til innhold
Hundesonen.no

Problem med hund i borettslag


Angilja

Recommended Posts

I dag tidlig fikk jeg en telefon fra min mormor på drøye 70 år. Hun bor i et lite borettslag hvor 4 og 4 leiligheter deler inngang og gangareal/trapp. De fleste som bor der er godt opp i årene. Hun kunne fortelle at i en av boenhetene holder det til en person som fram til i vår en gang hadde en stor hund. Hunden er visstnok borte nå (hvor den befinner seg vites ikke). Denne hunden har stått mye ute alene uten ly, også på vinteren i kaldt vær. De som bor i naboleiligheten våknet ofte av bjeffing i 4 tiden på natten. Eieren av hunden vasker ikke gangarealet som avtalt slik at det ofte er mye hår og skitt i gangarealet. Ifølge mormor så verken hunden eller eieren ut til å ha det særlig godt. Nøyaktig hva som gjør at de ikke ser ut til å ha det helt godt fikk jeg ikke het grep på egentlig, men det var ingen god sitasjon verken hunden eller eieren var i.

Nå har hundeieren igjen blitt observert med en stor hund. Mormor har ikke sett denne hunden og kunne ikke bekrefte at det var den samme, men var uansett bekymret for hundens vel og ve, samt husfreden i borettslaget. Hun skulle undersøke om det var den samme hunden eller om han har skaffet en ny. Han hadde sagt noe om at han gjerne skulle hatt en større og tøffere hund…

Styret i dette lille borettslaget (som ligger under et mye større boligbyggerlag) består stort sett av eldre kvinner, ingen hundevante, så jeg antar ingen av de ser seg i stand til å konfrontere situasjonen direkte med hundeieren. Borettslaget tillater hundehold så lenge dettee ikke er til sjenanse, noe dette da er. Eier av hunden hadde tidligere søkt BRL om å ha hund, og fikk lov, men altså så lenge den ikke var til sjenanse. Hun kontaktet meg da jeg er den mest hundevante hun kjenner, men jeg har aldri vært borti en sånn sakt før.

Jeg lurer rett og slett på hvordan jeg kan hjelpe mormor til å kontakte de rette menneskene for å forhåpentligvis få en løsning på situasjonen? Boligbyggerlaget sentralt, dyrevernet eller...? Mormor er ikke den som klager, det er faktisk første gang på mine 25 år at jeg har opplevd at hun har klagd på noe og spurt om hjelp. Hun er glad i dyr, og det er nok en berettiget bekymring når det kommer fra den kanten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har man jo sett hvordan Mattilsynets underlagte organ Dyrevernet arbeider, så så sende melding til disse basert på at en hundeeier ikke vasker trappeoppgangen og bikkja bjeffer kl. 4 om natta, det er i grunnen bortkastet.

De som er misfornøyd med mannens hundehold får sende klager til styret eller prate med mannen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ikke er noe tak i styret, så er det lite en får gjort. Men dersom hunden er til sjenanse, noe som bryter reglene må de først og fremst konferere han med dette f.eks skriftlig via et brev. DErsom ikke dette fører frem ville jeg sendt ut en advarsel. Spørs jo helt på vedtektene til borettslaget ogå. Men i ytterste konsekvens kan de nekte han hundehold, eventuellt tvangssalg av leilighet. Men dette må stå i vedtektene da tror jeg. Men veldig usikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...