Gå til innhold
Hundesonen.no

Eksamensoppgave


Benedicte

Recommended Posts

Siden det er dårlig med veiledning her på skolen, så må jeg spørre dere soniser om råd.

Jeg har muntlig eksamensoppgave i hund som skal vare i 45-60 min. Egentlig 60 min inkludert diskusjon og spørsmål, så ca 45 minutter tenker jeg. Dette er jo en del, og da vil jeg ha en ganske bred besvarelse også.

Det er en caseoppgave, en ekte case og jeg skal møte eieren og hunden i kveld.

Dette er en liten hannhund (voksen) som markerer på eier og fremmede mennesker når han kjeder seg, eller når det ikke skjer noe på trening. Har flere ganger knurret til både eier og fremmede ved håndtering, og knurrer dersom han blir snakket hardt til/straffet.

Dessuten er han lite motivert til å trene med eieren og kommer sjeldent på innkalling.

Lag en analyse og observasjon av ****, og lag et treningsopplegg som eierne kan følge for å bli kvitt problemene. Skriv gjerne et øvelseslæreskjema.

Observer gjerne hunden og intervju eieren.

Jeg har pratet med eieren på telefon og hun har lært på kurs at hun skal ta hunden når han knurrer eller markerer. Hunden har kun markert når han har vært på kursplassen sier hun, og hun ble nesten sjokkert når hunden markerte på henne selv. Både hun og instruktøren løfter han opp etter nakkeskinnet og rister han når han gjør dette, også når han knurrer. Flere ganger har han blitt tatt skikkelig hardt, sier hun, hva enn det betyr. Hunden markerer aldri utenom på kurset, og er egentlig en veldig sosial hund som elsker mennesker. Han har knurret sjeldent tidligere, men eieren ser at han har blitt litt værre i løpet av kurset. Det blir en slags ond sirkel hvor hunden bare knurrer mer og mer.

På trening går hunden nesten bare og lukter i bakken og gidder ikke å høre på hva hun sier. Nå har de fått utdelt strupelenke og når instruktøren straffet hunden i den begynte den å knurre.

Dette er en hund hun har hentet fra syden og fostret opp selv fra den var 17 dager gammel. Han er tam som en vanlig hund, og omgås barn og mennesker daglig.

Mitt spørsmål er hva jeg bør ha med i oppgaven, og hvordan jeg bør presentere den?

Mine tanker;

- Starte med å presentere oppgaven og hvordan jeg startet å løse den ved å ringe eier og ta et lite intervju, møte hunden osv (bør jeg ta med intervjuet? Tenkte jeg kunne gi et raskt sammendrag av hva jeg fikk vite om denne hunden, hva de har gjort tidligere for å bli kvitt dette osv). Har tenkt å filme hunden i sitasjonen i kveld og presentere den etter at jeg har presentert selve oppgaven.

- Analysere hunden. At jeg mener det er usikkerhet (skal jeg ta med hvorfor jeg tror det er usikkerhet, og hvorfor ikke trassing etc? Da kan jeg bli stående og snakke i en hel dag :icon_redface: ) og at det har blitt en slags ond sirkel hvor hunden bare blir værre og værre.

- Ta opp positiv/negativ straff og forsterkning og fordeler/ulemper ved begge sier. Tenkte også å ta opp dempende signaler når jeg snakker om ulemper ved positiv straff (kan være en sammenheng mellom straffingen og at hunden går og snuser i bakken konstant under trening).

Når jeg snakker om ulemper ved positiv straff (tar med ulemper ved negativ straff også, jeg må jo prøve å være objektiv her :wub: ) tenkte jeg å referere til B.F Skinner, Murray Sidman og Paul Chance sine eksperimenter på hunder og rotter som blir påført positiv straff og enten går i apati, unslippelse eller aggresjon. Vi har hatt litt om læringspsykologi i år, så tenkte å dra med mest mulig fra pensum.

Deretter vil jeg snakke om hvorfor jeg ikke syns at denne hunden skal bli brukt positiv straff på, i hvertfall ikke i så sterk grad som nå, og at å straffe bort redsel ofte kun fører til fjerning av symptomer.

Her vil jeg gjerne ha noe forskning å referere til, men finner det ikke.

Deretter vil jeg ta opp de 3-4 ulike problemene denne hunden har;

- Knurrer på eier og instruktør ved håndtering

- Markerer på eier og instruktør på kursplassen

- Lite motivert på trening og dårlig innkalling

Jeg tror det er en rød tråd gjennom hele oppgaven, og det er at hunden må slutte å straffes. Jeg tror at dette ikke er 3 ulike problemer, men ett større problem som sitter på eier og instruktør. Løser man dette problemet, vil alle problemene løses. Allikevel, siden det er en caseoppgave, så skal jeg vise hvordan man kan takle hvert problem.

- Angående knurringen, så må man først utelukke at hunden ikke har det fysisk vondt (takk for den, Anniken).

Her lurte jeg på om jeg skulle dra inn lederskapsteori, og at jeg syns det er et abstrakt uttrykk. Men jeg er redd oppgaven ikke blir så objektiv da?? Det kommer vel helt an på hvem som sitter som sensor, og hva han mener om det? Derfor er jeg usikker på om jeg skal ta det med.

Planen var å si at mange vil skylde på dårlig lederskap, men at man sjeldent vet hvordan man skal gjøre noe med det. Derfor vil jeg heller gi konkrete råd og observere atferden, i stedet for å prøve å lese hundens tanker.

Hunden har til nå negative assosiasjoner til håndtering, fordi håndtering = knurring = mer straff = mer knurring. Jeg vil endre dette til en positiv assosiasjon ved å bruke mye belønning, og når han er trygg på det og aksepterer håndtering, så kan man starte å kutte ned på belønningen og gjøre det til noe han bare må godta (uten å bruke fysisk straff).

- Angående markeringen, så vet jeg ikke om jeg skal prøve å komme med en grunn til hvorfor hunden markerer. Fordi det kan være himla mye. Jeg tror det vil gå vekk av seg selv når hunden blir tryggere på kursplassen, men jeg vil lære inn et "stopp-signal". Eier må ta kontroll over situasjonen og lese hunden sin, ingen andre skal ta ansvaret for å straffe den/gi den kommandoer.

- Angående dårlig samarbeid, så vil jeg endre hundens spilleregler og eierens treningsprinsipper totalt. At det skal slutte å bygge på straff, men at man fjerner den fysiske straffen og kjeftingen og starter å la hunden jobbe for å oppnå noe i stedet for. Bygge masse på lek og belønning og kontakttrening, og kjørte korte økter.

Jeg vil dra frem "forsterkningskvalitet, forsterkningsfrekvens, timing og kriterier" fordi jeg syns den er veldig grei å forholde seg til. Hva syns dere? Jeg er redd oppgaven min blir litt subjektiv her, men jeg klarer ikke å forsvare bruken av straff i denne situasjonen hvor hunden tydeligvis er usikker.

- Deretter vil jeg lese opp treningsplanen for sensor, hvordan man lærer håndteringstrening med eier og fremmede, hvordan lære inn "stopp-signal", hvordan trene kontakt og hvordan trene innkalling.

- Deretter setter jeg opp en konklusjon hvor hovedpoenget er å fjerne bruken av straff. (Men jeg tror hunden vil takle litt streng stemme, men ikke fysisk straff og utskjelling. Men hvor setter man grensen? Er det ikke best å bare konkludere med at man fjerner all positiv straff, eller?)

Jeg hadde blitt evig takknemlig for synspunkter og forslag til endringer eller tilføyinger.

Hadde tenkt å ha powerpointpresentasjon gjennom oppgaven, men bare med overskrifter og noen få, få stikkerord. F.eks

"Straff og dempende signaler

- Positiv og negativ

- Fordeler og ulemper

- Dempende signaler"

Og så vil jeg prate i ca 10 minutter på hvert lysbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg bare si oi så spennende! :P

Er det skolen som har funnet denne casen til deg? Skal du følge de opp noe videre etter du er ferdig med eksamen ?

Syntes opplegget ditt høres veldig bra ut. Det er så mange aspekter ved 'saken' at jeg ikke ville vært redd for at du bruker for lite tid, de får nok antageligvis mye å spørre om.

Det holder sikkert med sammendrag / det viktigste fra intervjuet. Du vet jo ikke enda hvor langt det blir, er det veldig kort kan du jo kanskje ta med hele.

Ang om du skal forklare hvorfor du tror det er usikkerhet - klarer du å komme på en kort forklaring på det? Hvis ikke ville jeg prøvd å droppe det, men de vil ofte vite hvorfor man mener som man gjør.

Delen om læringspsykologien og dempende signaler høres bra / fornuftig ut!

Deretter vil jeg snakke om hvorfor jeg ikke syns at denne hunden skal bli brukt positiv straff på, i hvertfall ikke i så sterk grad som nå, og at å straffe bort redsel ofte kun fører til fjerning av symptomer.

Her vil jeg gjerne ha noe forskning å referere til, men finner det ikke.

Her sier du jo at oppførselen skyldes redsel, så du må nok begrunne det.

Ang forskning, skal lete etter jeg er ferdig med å svare, men om du ikke finner tak i på annen måte kunne du mailet Gry Løberg kanskje? Tror hun begrunner artiklene sine o.l med forskning og sitter helt sikkert inne med noe, samt svarer raskt og hyggelig på mail som regel. :)

Ang lederskaps teori og meningene til sensor - er vel skolen som velger sensor, og vil vel mest sannsynlig velge noen som samsvarer med det dere lærer ? Om h*n har en helt annen mening, spiller det vel ingen rolle så lenge du argumenterer godt. Men kanskje du ikke får god nok tid til å prate så mye om det ?

Må oppgaven være objektiv? Altså til en viss grad skjønner jeg jo at den må være det, men de er nok interessert i hva du tenker og mener ?

Ang markeringen så ville jeg sagt at du tror det har sammenheng og at man først kan sjekke om de tiltakene du kommer med har effekt, hvis ikke evt evaluere det igjen senere. Jeg sa iallefall noe slikt på min eksamen (Jeg skulle finne en behandling til en hund. Men man kommer jo ikke bort fra at man må evaluere underveis når man ser hva slags effekt behandlingen har? Blir vel noe av det samme?)

Igjen ang forsterkningsdelen - jeg tror ikke det gjør noe at oppgaven blir til en viss grad subjektiv, vanskelig å unngå og også positivt på en måte, at man har meninger osv..

Også enig med deg i at man bør fjerne positiv straff i det store og hele, ihvertfall i begynnelsen. Det blir lettere for både eier og hund å forholde seg til. Ang det, har du tenkt på / kommer du til å få spørsmål om hvordan du skal argumentere i forhold til eier? Viktig å få henne med på dine tanker hvis opplegget skal funke?

Og jeg tror du kanskje heller har lite tid enn for mye tid...

Masse lykke til! :)

p.s kan du pm'e meg hvor de går på kurs ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...