Gå til innhold
Hundesonen.no

Eksamensoppgave


Benedicte

Recommended Posts

Siden det er dårlig med veiledning her på skolen, så må jeg spørre dere soniser om råd.

Jeg har muntlig eksamensoppgave i hund som skal vare i 45-60 min. Egentlig 60 min inkludert diskusjon og spørsmål, så ca 45 minutter tenker jeg. Dette er jo en del, og da vil jeg ha en ganske bred besvarelse også.

Det er en caseoppgave, en ekte case og jeg skal møte eieren og hunden i kveld.

Dette er en liten hannhund (voksen) som markerer på eier og fremmede mennesker når han kjeder seg, eller når det ikke skjer noe på trening. Har flere ganger knurret til både eier og fremmede ved håndtering, og knurrer dersom han blir snakket hardt til/straffet.

Dessuten er han lite motivert til å trene med eieren og kommer sjeldent på innkalling.

Lag en analyse og observasjon av ****, og lag et treningsopplegg som eierne kan følge for å bli kvitt problemene. Skriv gjerne et øvelseslæreskjema.

Observer gjerne hunden og intervju eieren.

Jeg har pratet med eieren på telefon og hun har lært på kurs at hun skal ta hunden når han knurrer eller markerer. Hunden har kun markert når han har vært på kursplassen sier hun, og hun ble nesten sjokkert når hunden markerte på henne selv. Både hun og instruktøren løfter han opp etter nakkeskinnet og rister han når han gjør dette, også når han knurrer. Flere ganger har han blitt tatt skikkelig hardt, sier hun, hva enn det betyr. Hunden markerer aldri utenom på kurset, og er egentlig en veldig sosial hund som elsker mennesker. Han har knurret sjeldent tidligere, men eieren ser at han har blitt litt værre i løpet av kurset. Det blir en slags ond sirkel hvor hunden bare knurrer mer og mer.

På trening går hunden nesten bare og lukter i bakken og gidder ikke å høre på hva hun sier. Nå har de fått utdelt strupelenke og når instruktøren straffet hunden i den begynte den å knurre.

Dette er en hund hun har hentet fra syden og fostret opp selv fra den var 17 dager gammel. Han er tam som en vanlig hund, og omgås barn og mennesker daglig.

Mitt spørsmål er hva jeg bør ha med i oppgaven, og hvordan jeg bør presentere den?

Mine tanker;

- Starte med å presentere oppgaven og hvordan jeg startet å løse den ved å ringe eier og ta et lite intervju, møte hunden osv (bør jeg ta med intervjuet? Tenkte jeg kunne gi et raskt sammendrag av hva jeg fikk vite om denne hunden, hva de har gjort tidligere for å bli kvitt dette osv). Har tenkt å filme hunden i sitasjonen i kveld og presentere den etter at jeg har presentert selve oppgaven.

- Analysere hunden. At jeg mener det er usikkerhet (skal jeg ta med hvorfor jeg tror det er usikkerhet, og hvorfor ikke trassing etc? Da kan jeg bli stående og snakke i en hel dag :icon_redface: ) og at det har blitt en slags ond sirkel hvor hunden bare blir værre og værre.

- Ta opp positiv/negativ straff og forsterkning og fordeler/ulemper ved begge sier. Tenkte også å ta opp dempende signaler når jeg snakker om ulemper ved positiv straff (kan være en sammenheng mellom straffingen og at hunden går og snuser i bakken konstant under trening).

Når jeg snakker om ulemper ved positiv straff (tar med ulemper ved negativ straff også, jeg må jo prøve å være objektiv her :wub: ) tenkte jeg å referere til B.F Skinner, Murray Sidman og Paul Chance sine eksperimenter på hunder og rotter som blir påført positiv straff og enten går i apati, unslippelse eller aggresjon. Vi har hatt litt om læringspsykologi i år, så tenkte å dra med mest mulig fra pensum.

Deretter vil jeg snakke om hvorfor jeg ikke syns at denne hunden skal bli brukt positiv straff på, i hvertfall ikke i så sterk grad som nå, og at å straffe bort redsel ofte kun fører til fjerning av symptomer.

Her vil jeg gjerne ha noe forskning å referere til, men finner det ikke.

Deretter vil jeg ta opp de 3-4 ulike problemene denne hunden har;

- Knurrer på eier og instruktør ved håndtering

- Markerer på eier og instruktør på kursplassen

- Lite motivert på trening og dårlig innkalling

Jeg tror det er en rød tråd gjennom hele oppgaven, og det er at hunden må slutte å straffes. Jeg tror at dette ikke er 3 ulike problemer, men ett større problem som sitter på eier og instruktør. Løser man dette problemet, vil alle problemene løses. Allikevel, siden det er en caseoppgave, så skal jeg vise hvordan man kan takle hvert problem.

- Angående knurringen, så må man først utelukke at hunden ikke har det fysisk vondt (takk for den, Anniken).

Her lurte jeg på om jeg skulle dra inn lederskapsteori, og at jeg syns det er et abstrakt uttrykk. Men jeg er redd oppgaven ikke blir så objektiv da?? Det kommer vel helt an på hvem som sitter som sensor, og hva han mener om det? Derfor er jeg usikker på om jeg skal ta det med.

Planen var å si at mange vil skylde på dårlig lederskap, men at man sjeldent vet hvordan man skal gjøre noe med det. Derfor vil jeg heller gi konkrete råd og observere atferden, i stedet for å prøve å lese hundens tanker.

Hunden har til nå negative assosiasjoner til håndtering, fordi håndtering = knurring = mer straff = mer knurring. Jeg vil endre dette til en positiv assosiasjon ved å bruke mye belønning, og når han er trygg på det og aksepterer håndtering, så kan man starte å kutte ned på belønningen og gjøre det til noe han bare må godta (uten å bruke fysisk straff).

- Angående markeringen, så vet jeg ikke om jeg skal prøve å komme med en grunn til hvorfor hunden markerer. Fordi det kan være himla mye. Jeg tror det vil gå vekk av seg selv når hunden blir tryggere på kursplassen, men jeg vil lære inn et "stopp-signal". Eier må ta kontroll over situasjonen og lese hunden sin, ingen andre skal ta ansvaret for å straffe den/gi den kommandoer.

- Angående dårlig samarbeid, så vil jeg endre hundens spilleregler og eierens treningsprinsipper totalt. At det skal slutte å bygge på straff, men at man fjerner den fysiske straffen og kjeftingen og starter å la hunden jobbe for å oppnå noe i stedet for. Bygge masse på lek og belønning og kontakttrening, og kjørte korte økter.

Jeg vil dra frem "forsterkningskvalitet, forsterkningsfrekvens, timing og kriterier" fordi jeg syns den er veldig grei å forholde seg til. Hva syns dere? Jeg er redd oppgaven min blir litt subjektiv her, men jeg klarer ikke å forsvare bruken av straff i denne situasjonen hvor hunden tydeligvis er usikker.

- Deretter vil jeg lese opp treningsplanen for sensor, hvordan man lærer håndteringstrening med eier og fremmede, hvordan lære inn "stopp-signal", hvordan trene kontakt og hvordan trene innkalling.

- Deretter setter jeg opp en konklusjon hvor hovedpoenget er å fjerne bruken av straff. (Men jeg tror hunden vil takle litt streng stemme, men ikke fysisk straff og utskjelling. Men hvor setter man grensen? Er det ikke best å bare konkludere med at man fjerner all positiv straff, eller?)

Jeg hadde blitt evig takknemlig for synspunkter og forslag til endringer eller tilføyinger.

Hadde tenkt å ha powerpointpresentasjon gjennom oppgaven, men bare med overskrifter og noen få, få stikkerord. F.eks

"Straff og dempende signaler

- Positiv og negativ

- Fordeler og ulemper

- Dempende signaler"

Og så vil jeg prate i ca 10 minutter på hvert lysbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg bare si oi så spennende! :P

Er det skolen som har funnet denne casen til deg? Skal du følge de opp noe videre etter du er ferdig med eksamen ?

Syntes opplegget ditt høres veldig bra ut. Det er så mange aspekter ved 'saken' at jeg ikke ville vært redd for at du bruker for lite tid, de får nok antageligvis mye å spørre om.

Det holder sikkert med sammendrag / det viktigste fra intervjuet. Du vet jo ikke enda hvor langt det blir, er det veldig kort kan du jo kanskje ta med hele.

Ang om du skal forklare hvorfor du tror det er usikkerhet - klarer du å komme på en kort forklaring på det? Hvis ikke ville jeg prøvd å droppe det, men de vil ofte vite hvorfor man mener som man gjør.

Delen om læringspsykologien og dempende signaler høres bra / fornuftig ut!

Deretter vil jeg snakke om hvorfor jeg ikke syns at denne hunden skal bli brukt positiv straff på, i hvertfall ikke i så sterk grad som nå, og at å straffe bort redsel ofte kun fører til fjerning av symptomer.

Her vil jeg gjerne ha noe forskning å referere til, men finner det ikke.

Her sier du jo at oppførselen skyldes redsel, så du må nok begrunne det.

Ang forskning, skal lete etter jeg er ferdig med å svare, men om du ikke finner tak i på annen måte kunne du mailet Gry Løberg kanskje? Tror hun begrunner artiklene sine o.l med forskning og sitter helt sikkert inne med noe, samt svarer raskt og hyggelig på mail som regel. :)

Ang lederskaps teori og meningene til sensor - er vel skolen som velger sensor, og vil vel mest sannsynlig velge noen som samsvarer med det dere lærer ? Om h*n har en helt annen mening, spiller det vel ingen rolle så lenge du argumenterer godt. Men kanskje du ikke får god nok tid til å prate så mye om det ?

Må oppgaven være objektiv? Altså til en viss grad skjønner jeg jo at den må være det, men de er nok interessert i hva du tenker og mener ?

Ang markeringen så ville jeg sagt at du tror det har sammenheng og at man først kan sjekke om de tiltakene du kommer med har effekt, hvis ikke evt evaluere det igjen senere. Jeg sa iallefall noe slikt på min eksamen (Jeg skulle finne en behandling til en hund. Men man kommer jo ikke bort fra at man må evaluere underveis når man ser hva slags effekt behandlingen har? Blir vel noe av det samme?)

Igjen ang forsterkningsdelen - jeg tror ikke det gjør noe at oppgaven blir til en viss grad subjektiv, vanskelig å unngå og også positivt på en måte, at man har meninger osv..

Også enig med deg i at man bør fjerne positiv straff i det store og hele, ihvertfall i begynnelsen. Det blir lettere for både eier og hund å forholde seg til. Ang det, har du tenkt på / kommer du til å få spørsmål om hvordan du skal argumentere i forhold til eier? Viktig å få henne med på dine tanker hvis opplegget skal funke?

Og jeg tror du kanskje heller har lite tid enn for mye tid...

Masse lykke til! :)

p.s kan du pm'e meg hvor de går på kurs ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
    • Vi har hatt fremgang på flere områder denne uka, bl.a. pelsstell. Tålmodigheten med kamming og raking har økt dramatisk. Han liker det ikke, men det virker som han har forstått at det er et nødvendig onde og en slags act of kindness fra min side, og er mer tålmodig med det. Nå holder det med en utbetaling per kammede og rakede bein, en for ryggen, en for magen og en for brystet, totalt 7 skjeer med Vom for å få kammet og raket hele hunden, unntatt skjegget, som det koster minst fire skjeer Vom å få kammet grundig gjennom.  Ny milepæl er napping. Skal ikke påberope meg å være noen kløpper ennå, men får det da til på et vis, og til min gledelige overraskelse liker han å bli nappet.  Ellers har vi fått mye sosialisering/miljøtrening med hester og fremmedfolk på territoriet denne uka, med camp/landsstevne på gården. Han har roet seg betraktelig ned og er progressivt desensitivert til situasjonen gjennom å få trøkket ansiktet fullt av godis og spise 1-2 måltider om dagen fra gresset rett foran paddockene, mens folk traver rundt med utstyr og for, og leier hester frem og tilbake. Fra å være heftig begeistret og vilter nysgjerrig med mye vokal de første dagene, til å være nær nonchalant nå på slutten - en pen utvikling. En god hjelp var hestenes nedlatende forrakt mot ham da han begynte bjeffe på dem. De gjorde hesteekvivalenten til det menneskelige uttrykket 'himlet med øynene og fnøs foraktelig' mot den lille drittungen som lagde sånn irriterende lyd. Den reaksjonen der fra dem sved på en annen måte enn tilsvarende reaksjon fra meg, som han har reagert på med MER vokal, for å gjøre det tydelig hva slags emosjonell abuse og omsorgssvikt sånt er fra primær omsorgsperson. Å "få" den der fra hestene var noe annet. Den fungerte på en annen måte fordi det ikke kom fra meg. En stor takk til hestene for hjelpen med å utvikle litt manerer. Han fikk til og med hilse snute mot mule med et brødrepar han har vært på nikk med i noen dager. Var veldig forløsende for ham, og roet ham betydelig ned i nærheten av dem.  Han er fortsatt ganske sosialt inkompetent, though. Klønete. Forsøkte kjefte og true seg til å bli hilst på og kost med her om dagen. Kroppsspråket hans var forvirrende. Ledig halvhøy hale i halvhurtig bevegelse. En slags mellomting mellom avventende vurdering, irritasjon og gledesbevegelser. Så satte han i en vokal som fremstod som truende dersom en skulle sammenlignet med mange andre raser. Ikke en dyp og alvorlig morsk voktervokal - det er ingen tvil om hva han mener når han bruker den - men et mer prososialt toneleie ispedd knurrebrumming, mot to unge kvinner som kom for å møkke en paddock. Mens han stod der og tilsynelatende kjeftet litt truende på dem, lett å tolke som territorial for den som ikke har hørt hvordan ekte territorial fra ham høres ut, så vrikket han på rumpa som i genuin gledeslogring, samtidig som han lagde de lydene der. Han forsøkte dundre meg å kjefte og true dem til å komme kose med ham, og hadde en forventning om å lykkes med det. Skjønner hvorfor mange beskriver gruppe 2 raser som: "Kan være dominant." Det er ikke så mange andre ord en kan beskrive det der med enn nettopp 'dominant'. Attitude.  Han fikk ingen uttelling for det der da, og begynte sutre og sytebjeffe da de gikk.  Kortbuksene har blitt kortere, fordi han satte seg i en fersk tyggisklyse på bussholdeplassen. Konsulterte Grok om frisyren og lurte på om den kunne generere et bilde av den optimalt estetiske måten å klippe en riesenschnauzer på, med en 2020 jeansmote silhuett på beina. Dialogen ble lang, men samme hvor omstendelig jeg forklarte, så klarte den ikke forstå at i den virkelige verden..  Så jeg forklarte og forklarte og la ved det eneste bildet tatt denne uka, kun for å vise den AI'em hva jeg mente: Jeg ville se om den kunne komme opp med en kul overall look som passer bedre med de kortbuksene der enn den typiske rasefrisyren. Jeg vet den er godt trent på visuell estetikk. Den KAN former og linjer. I forsøket på å veilede den til å forstå spurte jeg om den kunne vise meg forskjellen på å klippe en hunds naturlige pels til en silhuett av 2020 women's jeans fashion og på å kle en hund i hundeklær av jeansstoff.. ..så inntil videre beholder vi bare Lady og Landstrykeren looken med skjegg og bart og spaniel ører, til de ukonvensjonelle kortbuksene.
    • Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
    • Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...