Gå til innhold
Hundesonen.no

Unngå hopping/skraping på døra


Djervekvinnen

Recommended Posts

Har lagt merke til at Nitro skraper på døra og hopper opp på døra når vi går ifra han. Har også sett dører åpne når vi har kommet tilbake. Dette kan også skje når en av oss går ut sammen med Hera, og han blir igjen med en av oss. men da er det lett å kunne si NEI og korrigere det.

Men hvordan skal vi avlære han med dette når vi ikke er tilstede? Få han til å unngå å gjøre dette? Er det mulig? :icon_redface: Han gjør det også selv når han er sammen med Hera. Og skraper på vinduene i bilen når vi går ut av bilen og han er igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bilen skraper han med en gang vi går ut, og når vi er på tur mot han. Prøver å vente til han ikke skraper mer, men han fortsetter værre når han ser oss (blir ivrig) og jeg er redd for at han skal ødelegge i bilen, spesiellt varmetråder. Ligger han i bur, skraper han også på døra. Akkurat den biten er grei, for man kan vente til han slutter før vi åpner døra. Men værre er det med dørene i huset når vi ikke er tilstede. Han har nok sikkert fått belønning av skrapingen og hoppingen ved at døren har åpnet seg, og derfor fortsatte han.. Låsing av døren går an, men er usikker om i hvor stor grad han kommer til å fortsette med dette, og om at det blir skader på dørene etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slike ting som er vanskelig å vente ut, fordi det blir skader. Har du mulighet til å sette noe foran døren/bilvinduet under treningsperioden? På jobben har vi noen plastikkplater foran valpegrindene, de blir helt herpa, men dørene forholder seg jo hele.

Jeg tror dere kan bli kvitt det om dere klarer å være konsekvente. Desverre ved ekstinksjon (slutte å forsterke allerede etablert atferd) er at hundene på et tidspunkt blir 1000 ganger værre, før de starter å bli bedre. Derfor kan han nok bli værre i starten når dere venter han ut, før atferden gradvis avtar igjen.

Jeg ville ha forsøkt å prøve å plassere noe foran døren eller rutene slik at han ikke klarer å ødelegge noe viktig.

Når dere forlater hjemmet/bilen, fungerer det å gå tilbake og belønne før han starter å skrape, og så dra ut tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for at noen oppfatter meg som slem, så ville jeg ha hatt på litt dobbelsidig teip (ikke av det sterkeste slaget) på døra der han skraper, kan hende når han da skraper og poten sitter en smule fast, at han synes dette var så ubehagelig at han vegrer seg for å skrape igjen. Kanskje det funker, kanskje ikke, men det er ikke farlig eller kostbart å prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...