Gå til innhold
Hundesonen.no

Canis til besvær


Shilamon

Recommended Posts

Det er en side for å rakke ned på en annen metode enn deres egen. Og det gjør de på en latterlig måte- jeg hadde ikke likt å fått mitt navn satt i sammenheng med den siden der for å si det sånn.

Er litt sjokkert jeg etter å ha lest den siden. Så mye eder og galle da gitt!

Føler at noen har stått og ropt på meg i en halvtime nå etter å ha lest så mange utropstegn og store bokstaver i ført sinne.

Håper inderlig de dresserer hunder litt mer oppmuntrende enn de skriver "artikler" til mennesker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Må jo smile.. der har siden fått kallenavn for evig og alltid gretnegubber.no!

Nordenstam var jo stor tidligere (da jeg begynte med hund rundt 1973 var han absolutt "the guru"). Nå har man fått andre ting, ikke bare klikker, men han begynte med "godbitautomat-snakket" sitt allerede da Järverud kom og det var vel i midten av 80-tallet. Järverud kjører som kjent lokking og kravfase, men baserer seg også på godbit - og godbit er jo fy for hunden skal ikke gjøre ting for godbit, den skal jo kun motiveres av kjærlighet og respekt for sin elskede fører/leder. Så man er vant til at den leiren sparker ut, uansett metode som ikke er deres liksom.

Ved etologi-kunnskaper, synes jeg ikke de har det noe særlig.. å basere seg på ulveforskningen fra 1930-tallet er ikke helt gjengs når det allerede på 70-tallet kom forskning som indikerte hvor lite man egentlig visste om ulv og hvor mye som var blitt misforstått.

Nåja, digresjoner. Uansett, jeg synes ikke Canis er så sutrete jeg. De bruker en del plass på å forsvare seg for klikker og positive metoder fikk uendelig mye pepper i sin tid, så da går det med litt spalteplass til å fortelle hvorfor det er mer fordelaktig med klikker. Samtidig skal de også selge - og de er ærlige med det og stikker ikke det under en stol. Men når det er sagt - nei - jeg gidder ikke gå på diskusjonsforaene deres lenger - der er det nemlig mye sutring og "alle er slemme" (hvilket får meg til å se rødt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

må si meg litt enig med tråstarter her...

Canis er en ganske grei side,med masse bra fakta. MEN jeg syntest at veldigt mange innpå der har et litt "tunnel syn" på hundetrening viss jeg kan si det slikt. for det funker ganske bra og trene med og UTEN klikkert!

det å kunne være litt ydmyk når du snakker med andre hundefolk uansett alder tror jeg er GANSKE så viktig! for uansett hvor mye du kan om hund,så kan du aldri alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Det du kaller forsterkere her er ikke forsterkere. Det er en misforståelse å snakke om konkurrerende forsterkere når man mener påvirkninger.

Jaha, og hva får deg til å tro at jeg snakker om "påvirkninger" og ikke "forsterkere"?

Siden du snakker om forsterkere

Nettopp

, vet du sikkert også at en forsterket adferd betyr endret adferd eller "læring". Trening betyr bl.a å lære hvilke påvirkninger det er verdt å legge merke til. Det er her forsterkerne kommer inn i bildet, men da som forsterker, ikke som påvirkning eller lokkemiddel.

Øhhh... Jeg vet (av erfaring, for what it is worth) at jeg ikke har tilgang til sterke nok positive "påvirkningsmidler" til å overpåvirke gleden en (av mine) bikkjer har av å få jage en løpende katt. Ergo blir dette en "gøyere og gøyere" opplevelse som altså selvforsterkes og da - etter din bok - er læring.

Klikkertrente hunder vet at klikk=belønning sant? Når du roper det magiske innkallingsordet kommer hunden forhåpneligvis i full fart for å få belønning. Så det magiske innkallingsordet blir en markør på samme måte som klikkern (DER gjorde du akkurat det jeg ønsket og nå får du belønning).

Jeg gjentar, jeg er fortsatt åpen for forslag til bedre belønninger enn "kattejagemodus" - noe som overgår det kicket bikkja får av å jage ...

Selvfølgelig må man kalle inn hunden når det er nødvendig, men det beste hadde vært om man hadde klart å unngå at hunden får oppleve gleden med å jage katter etc.

Jada, og det hadde vært suverent med fred og kjærlighet og lykkelige barn i verden også - men IRL kan man ikke unngå alle situasjoner som er "ugunstige" - det er vel derfor man trener bikkja si, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fravær av et forventet gode er dog straff, ja..negativ straff...

Slik jeg tolker NS blir dette feil.

NS = man tar bort noe, altså minus.

Man tar ikke bort noe når man stiller høyere krav.

Man har f.eks ikke godet framme og fjerner den.

Blir for diffust i min tolkning av NS, for hvis man da f.eks kaster/gir hunden noe tilfeldig bare for at man holder på med matlaging elns, så forventer hunden å få senere også (naturligvis håper den det). Da bruker man altså NS hver gang man har noe godt i hånden, lager mat osv...

For meg er NS utifra tolkning på samspill mellom hund og fører noe som skjer aktivt. F.eks at man fjerner maten på stua bordet når hunden prøver seg på den. Fjerner man maten uten at den prøver seg på den, så er det ikke NS. (la oss si den har fått forsterket ved å ha klart å goffle i seg noen ganger tidligere)

Tar man tolkningen "forventer gode", så bruker man da ikke PF i starten av trening av hund heller - for at den ikke forventer gode ettersom det hele er ukjent for den. Aldri hørt om en slik 'gradering' av når PF har et innslagspunkt.

Skjønner hva du mener også, men jeg har altså en litt annen tolkning av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...