Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr 2

reirret

Recommended Posts

Heisann, alle sammen!

Er ny her på forumet, men håper dere vil hjelpe fordet.

Saker er at vi har en hann-terrier på 2 år her hjemme. Om noen uker skal vi overta ei voksen terriertispe. Har aldri hatt 2 hunder før så er spent på hvordan det vil gå.

Hannhunden vi har fra før er ikke så fornøyd når vi får besøk av andre hunder. Virker som om han vil ha hjemmet sitt for seg selv...

Tenkte at når de møtes for første gang, så skal det foregå på "nøytralt" område før vi drar hjem. Mulig jeg lar de lejke litt i hagen før vi går inn også.

Er bare så redd hannen vår ikke vil "godta" ny hund i huset.

Noen som vil fortelle om når dere fikk en til hund i hus? Og evt hva vi bør passe på o.l ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lurt at dere lar de hilse på nøytralt område første gangen. Hvis han ikke liker at det er andre hunder på besøk, kan det jo bety at det blir litt problematisk at dere får en hund til da. Det er likevel positivt at det er tispe og hanne, da det stort sett går bedre enn to av samme kjønn. Jeg har selv fox terrier og skulle ha helsøstra til hun jeg har nå, på fór. Det gikk ikke. De sloss og det bare eskalerte, så etter å ha hatt henne i et par uker måtte vi bare innse at det ikke gikk. Tispa vår er et år, og de to var like gamle, og klarte ikke å finne ut av det. Jeg ville kanskje hatt den tispa dere får på "prøve" et par uker, slik at hvis det ikke går så har dere mulighet til å levere henne tilbake. I vårt tilfelle var det rett og slett ikke forsvarlig for de to tispene å ha de sammen, da det kunne nedt opp med alvorlige skader... Uansett hvor mye jeg ønsket at det skulle gå.

Håper at det går bra med de da, og tror det vil bli endel enklere med tispe/hann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-)

Vi får ha ho på "prøve" noen uker for å se om hun går over ens med hannen vår. Tror han har godt av å få en annen hund i hus. Han har egentlig ingen "lekekompiser", så når vi treffer andre hunder ute på tur blir han helt vill og gal for han lyst å leke/hilse på dem. Er egentlig mest for hans del at vi skaffer oss en hund til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reirret skrev:
Takk for svar :-)

Vi får ha ho på "prøve" noen uker for å se om hun går over ens med hannen vår. Tror han har godt av å få en annen hund i hus. Han har egentlig ingen "lekekompiser", så når vi treffer andre hunder ute på tur blir han helt vill og gal for han lyst å leke/hilse på dem. Er egentlig mest for hans del at vi skaffer oss en hund til...

Virker som at han en nysgjerrig og sikkert leken med andre hunder ute, men vil ha hjemmet sitt for seg selv, så hvis det var for hans del skjønner jeg det ikke helt.

Men fullt mulig at det vil klaffe med denne hunden. Jeg vet bare at det er hunder som fikser en annen hund i hjemmet dårlig, som også nevnt i et innlegg ovenfor. Men lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian_ skrev:
Virker som at han en nysgjerrig og sikkert leken med andre hunder ute, men vil ha hjemmet sitt for seg selv, så hvis det var for hans del skjønner jeg det ikke helt.

Men fullt mulig at det vil klaffe med denne hunden. Jeg vet bare at det er hunder som fikser en annen hund i hjemmet dårlig, som også nevnt i et innlegg ovenfor. Men lykke til!

Tenker han "savner" å ha en kompis som han kan leke med, og bruke språket sitt med. Ser han er skikkelig fornøyd de få gangene han får leke med andre hunder. (Bor sånn til at det ikke er bare-bare å finne lekekompiser). Tanken er at han ikke skal bli sinnsyk hver gang han ser andre hunder for at han savner hundekontakt.

Håper jo at han etter hvert finner ut at det ikke er så fælt å ha andre hunder inne hos seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han blir "sinnsyk" når han ser andre hunder vil du ikke bli kvitt. Skaff deg en hund fordi du/dere vil ha en til. Ikke for at hunden deres skal få en venn. Hunden deres vil bare se det som enda et individ i flokken deres. De kan selvfølgelig både leke og ha det moro med hverandre, men det er bare bitte litt av tiden.

Hørt om "2 er som 10"? :) Stemmer med hunder også.. hehe.. Både på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ikke som jeg kan se. Du vil få beskjed hvis en tråd fjernes, med mindre du åpenbart er en spam-bot. Simira med Moderatorhatt
    • Kan hende det bare er jeg som er fullstendig glemsk her altså, men jeg var så sikker på jeg hadde laget en «min hund» tråd til Karma, men isåfall er den borte nå. 🙈  Kan dere se på «bakrommet» om tråder har eksistert og er blitt slettet av en eller annen grunn? Eller er den sporløst borte isåfall?  Vil jo gjerne unngå at det skjer igjen om det er en grunn til at den er borte og det ikke bare er jeg som innbiller meg at jeg laget den tråden. 😂
    • Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...