Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr 2


reirret

Recommended Posts

Heisann, alle sammen!

Er ny her på forumet, men håper dere vil hjelpe fordet.

Saker er at vi har en hann-terrier på 2 år her hjemme. Om noen uker skal vi overta ei voksen terriertispe. Har aldri hatt 2 hunder før så er spent på hvordan det vil gå.

Hannhunden vi har fra før er ikke så fornøyd når vi får besøk av andre hunder. Virker som om han vil ha hjemmet sitt for seg selv...

Tenkte at når de møtes for første gang, så skal det foregå på "nøytralt" område før vi drar hjem. Mulig jeg lar de lejke litt i hagen før vi går inn også.

Er bare så redd hannen vår ikke vil "godta" ny hund i huset.

Noen som vil fortelle om når dere fikk en til hund i hus? Og evt hva vi bør passe på o.l ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lurt at dere lar de hilse på nøytralt område første gangen. Hvis han ikke liker at det er andre hunder på besøk, kan det jo bety at det blir litt problematisk at dere får en hund til da. Det er likevel positivt at det er tispe og hanne, da det stort sett går bedre enn to av samme kjønn. Jeg har selv fox terrier og skulle ha helsøstra til hun jeg har nå, på fór. Det gikk ikke. De sloss og det bare eskalerte, så etter å ha hatt henne i et par uker måtte vi bare innse at det ikke gikk. Tispa vår er et år, og de to var like gamle, og klarte ikke å finne ut av det. Jeg ville kanskje hatt den tispa dere får på "prøve" et par uker, slik at hvis det ikke går så har dere mulighet til å levere henne tilbake. I vårt tilfelle var det rett og slett ikke forsvarlig for de to tispene å ha de sammen, da det kunne nedt opp med alvorlige skader... Uansett hvor mye jeg ønsket at det skulle gå.

Håper at det går bra med de da, og tror det vil bli endel enklere med tispe/hann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-)

Vi får ha ho på "prøve" noen uker for å se om hun går over ens med hannen vår. Tror han har godt av å få en annen hund i hus. Han har egentlig ingen "lekekompiser", så når vi treffer andre hunder ute på tur blir han helt vill og gal for han lyst å leke/hilse på dem. Er egentlig mest for hans del at vi skaffer oss en hund til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-)

Vi får ha ho på "prøve" noen uker for å se om hun går over ens med hannen vår. Tror han har godt av å få en annen hund i hus. Han har egentlig ingen "lekekompiser", så når vi treffer andre hunder ute på tur blir han helt vill og gal for han lyst å leke/hilse på dem. Er egentlig mest for hans del at vi skaffer oss en hund til...

Virker som at han en nysgjerrig og sikkert leken med andre hunder ute, men vil ha hjemmet sitt for seg selv, så hvis det var for hans del skjønner jeg det ikke helt.

Men fullt mulig at det vil klaffe med denne hunden. Jeg vet bare at det er hunder som fikser en annen hund i hjemmet dårlig, som også nevnt i et innlegg ovenfor. Men lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at han en nysgjerrig og sikkert leken med andre hunder ute, men vil ha hjemmet sitt for seg selv, så hvis det var for hans del skjønner jeg det ikke helt.

Men fullt mulig at det vil klaffe med denne hunden. Jeg vet bare at det er hunder som fikser en annen hund i hjemmet dårlig, som også nevnt i et innlegg ovenfor. Men lykke til!

Tenker han "savner" å ha en kompis som han kan leke med, og bruke språket sitt med. Ser han er skikkelig fornøyd de få gangene han får leke med andre hunder. (Bor sånn til at det ikke er bare-bare å finne lekekompiser). Tanken er at han ikke skal bli sinnsyk hver gang han ser andre hunder for at han savner hundekontakt.

Håper jo at han etter hvert finner ut at det ikke er så fælt å ha andre hunder inne hos seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han blir "sinnsyk" når han ser andre hunder vil du ikke bli kvitt. Skaff deg en hund fordi du/dere vil ha en til. Ikke for at hunden deres skal få en venn. Hunden deres vil bare se det som enda et individ i flokken deres. De kan selvfølgelig både leke og ha det moro med hverandre, men det er bare bitte litt av tiden.

Hørt om "2 er som 10"? :) Stemmer med hunder også.. hehe.. Både på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
×
×
  • Opprett ny...