Gå til innhold
Hundesonen.no

Terrier gemytt?


montana

Recommended Posts

Hei,Jegfår stadig spørsmålet om rasen min har et typisk terrier-gemytt?

Hva defineres som Terrier-gemytt;;; :)

Jeg driver et lite oppdrett av rasen Amerikansk Hårløs Terrier.

Da jeg gikk til annskaffelse av den første året 2007,ble jeg hel forelsket i rasen og vi har nå en hånd full av de små herlige nakne terrier.Og kan ikke forstå hva folk mener når de spør om terrier-gemytt.

Vet at mine AHT er utrolig smarte,elsker store og små oppgaver,lydig,snill mot femmede og andre dyr,viser ikke tegn til og være resevert i forhold til mennesker og andre dyr.

det negative for noen som kunne ønske seg en slik terrier må vel være de som liker og gå i all slags vær,AHT er ikke så begeistret for snø og kaldt vær,merkelig de kan sanse om uvær som regn og kullde er på vei.

Noen her inne som kan gi meg et svar på TERRIER-GEMYTT???

Jeg syns at terriere er en sporty rase,meget omgjengelig og grei!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar meg friheten til å svare jeg, men dette er kun min egen oppfatnig av "trriergemytt".

Terriere er hihunder, som møter dyret sitt i hulen. De må derfor være tøffe og selvstendige. Med dette mener jeg ikke aggressive.

Jeg har truffet noen terriere oppgjennom, og synes de fleste har en digg attitude. De har høyt hevede haler og er stolte som haner.

Terriergemytt for meg er= tøffe, selvstendig og stolte hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utadvendte, pågående, tøffe, selvstendige, "tåler en trøkk", vet hva de vil (og ikke vil! hehe), uredd, de fleste er veldig sosiale mot folk, og de fleste trenger en sabla god grunn for å gidde å gjøre noe for eieren - de har ikke denne såkalte "will to please", de "jobber ikke for fører", men kun for seg selv (selvstendig). (Jeg er klar over at jeg bruker uttrykk som ikke er helt hva jeg ville brukt til vanlig for å beskrive noe, men jeg tror folk skjønner hva jeg mener.)

Jeg synes også mange terriere liker å ha kontroll over andre hunder (la meg beskrive): det er sjelden de leker for å leke (som en setter kan gjøre), de er ikke alltid like vennlig innstilte til andre hunder (uten å være aggressive av den grunn), men de er rett og slett litt .. tja.. de liker andre hunder med forbehold om at de oppfører seg fint mot de, ikke tirrer de, ikke terger de, ikke provoserer de..

Terriere liker ting som beveger seg, de løper gjerne etter ting (jaktlyst), og de fleste liker også en god drakamp. Hvis det kommer noe stort mot de (si en travende hest man møter på tur), så løper de ikke sin vei, eller går unna (som noen raser kan gjøre hvis de synes ting blir litt småskummelt), terriere "står imot", de blir stående og gjerne går de også litt frem, kanskje noen løper frem også og skal "ta" hesten (eller syklisten, joggeren o.l.). Det er vanvittig sjelden å se en terrier flykte fra noe! Jeg tør påstå at de terrierne som flykter fra noe, er lite rasetypiske! :D Det kommer selvsagt LITT an på hva det er (alle hunder bør ha en naturlig redsel for virkelig skumle ting), men de fleste terriere er nok mer dumdristige akkurat der, og tror de kan stå imot mye mer enn mange andre raser.

Hvis du vil lese mer om hvordan jeg har beskrevet cairn terrier-gemyttet, kan du se i cairn terrier-tråden i dette forumet. Men da går det selvsagt mer spesifikt på cairn, men mye er jo også gjeldende for andre terriere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Huldra beskriver det veldig godt. Nå finnes det utrolig mange terrierraser, og det er klart at ikke alle har samme gemytt. Men tøff, selvstendig, uredd, frampå, uten nødvendigvis å bety hunder som kaster seg over alt og alle i enhver anledning for å få de til å underlegge seg, eller skremme bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...