Gå til innhold
Hundesonen.no

Xoxoitzcuintli

Heidihj

Recommended Posts

Jeg har lest litt om denne rasen i en hundebok i dag. Og der stod det at den mexicanske nakenhunden opprinnelig var en hund som ble ofret til gudene av aztekerne. Det har jeg hørt før, men videre står det at hunden derfor ikke var ment til å leve lenge, og hadde visse svakheter. Noen av disse svakhetene var at den ofte manglet tenner i munn, hadde tunga hengene ut i munnviken, og at de hadde lange og svake poter. Dette var ikke store problemer den gangen for rasen ettersom de bare skulle leve i rundt ett år før de ble slaktet. Det står at rasen i dag blir "tvunget" til å spise mat den ikke skal ha og den blir presset til å leve et normalt hundeliv. Rasen er vegetarianer, og er derfor ikke tilpasset vanlig hundemat. Andre ting vi heller ikke tar hensyn til er at de har uvanlig høy kroppstemperatur og ikke har pels. Dette krever spesielt stell, noe som mange ikke tenker over.

Syns dette hørtes litt upraktisk ut jeg da. Er det virkelig sånn at hunden kan få problemer av å leve et vanlig hundeliv? Er det noen som kjenner til rasen som kan fortelle litt? Dette er en totalt ukjent rase for meg. Har bare sett dem på avstand, og lest litt om dem. Er litt nysgjerrig på om den er så spesiell som jeg fikk inntykk av :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tror det er bare tull at den rasen er vegetarianer. Ingen hunder kan jo være det :S Og det at den liksom har høyrere kroppstemperatur enn andre raser er fordi folk trodde det i gamle dager, siden huden kjentes varmere ut siden den ikke hadde pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei MEKSIKANSK NAKENHUND er ikke vegiterianere,men vet at enkelte elsker grønnsaker.

Høyere kroppstempratur=en myte,noe som folk trodde i gammle dager,men til og med den dag i dag,så hender det at folk og dyrleger som ikke har gjort leksa si kan si at kroppstempraturen er noe høyere på nakne raser,det er ikke mange mnd siden jeg var inom en dyrlege og da ble det sagt om kroppstempratur,måtte da forklare dyrlegen at slik er det ikke.

Hvor har du hentet informasjonen?

har du en link om infoen?

At nakne raser manglerav og til noen tenner kommer av det at det hårløse genet er dominant,meksikansk nakenhund,kinesisk nakenhund,og peuriansk nakenhund har alle et dominant hårgen,Amerikansk Hårløs Terrier er også en naken rase men med et resecivt hårgen,de har hele sitt tansett+at de ikke føder puff-varianter.Mine AMERIKANERE elsker også grønnsaker.spiser helt vanlig hundefor,det gjør også Meksikansk nakenhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei MEKSIKANSK NAKENHUND er ikke vegiterianere,men vet at enkelte elsker grønnsaker.

*klippet*

OT men det gjorde phalènen min å :) Brokoli var noe av det beste hund kunne få! Så det er nok ikke noe som ligger spesielt hos de nakne tror jeg altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlige/svake tenner henger sammen med nakengenet. Dette kan bli forbedret gjennom avl. Kinesisk nakenhund har hoggtenner som peker fremover og de er tynnere i forhold til en hund på samme størrelse. Vil tro det er likt på de andre nakenhundene. Det er ikke så vanlig at hundene mangler mange tenner nå, som det var for bare ti år siden. Min har alle tennene.

Kan sikkert ta ett bilde hvis noen er interessert i å se tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyere kroppstempratur=en myte,noe som folk trodde i gammle dager,men til og med den dag i dag,så hender det at folk og dyrleger som ikke har gjort leksa si kan si at kroppstempraturen er noe høyere på nakne raser,det er ikke mange mnd siden jeg var inom en dyrlege og da ble det sagt om kroppstempratur,måtte da forklare dyrlegen at slik er det ikke.

Hvor har du hentet informasjonen?

har du en link om infoen?

At nakne raser manglerav og til noen tenner kommer av det at det hårløse genet er dominant,meksikansk nakenhund,kinesisk nakenhund,og peuriansk nakenhund har alle et dominant hårgen,Amerikansk Hårløs Terrier er også en naken rase men med et resecivt hårgen,de har hele sitt tansett+at de ikke føder puff-varianter.Mine AMERIKANERE elsker også grønnsaker.spiser helt vanlig hundefor,det gjør også Meksikansk nakenhund.

Takk for info! Jeg leste det i "hundeleksikon". Der står det bl.a at kroppstemperaturen til Xoxo'n er 40 grader.

Dårlige/svake tenner henger sammen med nakengenet. Dette kan bli forbedret gjennom avl. Kinesisk nakenhund har hoggtenner som peker fremover og de er tynnere i forhold til en hund på samme størrelse. Vil tro det er likt på de andre nakenhundene. Det er ikke så vanlig at hundene mangler mange tenner nå, som det var for bare ti år siden. Min har alle tennene.

Kan sikkert ta ett bilde hvis noen er interessert i å se tennene.

Hadde vært morsomt å sett om du hadde fått det til!

Tusen takk for informasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pga. genet ja. Det er også en kjapp måte å se forskjell på en naken og en puff (cc med pels), hvis man er i tvil. Puffen skal ha helt vanlige hundetenner. Har ikke en cc hoggtenner som heller litt fremover, er den ikke naken.

Fordelen med nakengenet er vel at hunden.. ja, er naken. :)

Her står det masse om tennene til nakenhunden: http://www.chinesecrested.no/no/articles/g...ing/Tenner.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den heter forresten: Xoloitzcuintle - ofte forkortet til "Xolo".

Så et progr. på TV om dem for ikke så lenge siden, der var det folk som hevdet at de hadde helende krefter - så små valper ble brukt til å legge på vonde knær, revmatiske ledd, etc. (Ikke noe farlig med det - valpene fikk kos mens de holdt dem der..)

Der snakket de også om disse tennene, men de man så hadde tilsynelatende greit tansett foran, noen manglet noen hjørnetenner, og jeg så ikke en eneste jeksel på et par av dem i alle fall..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pelsede mexerene har fullt og fint tannsett.

Xolo er skjønne, og de som er pelsede er artige.

Det er vel to oppdrettere av dem i Norge tror jeg: Local Hero og Indian Fall. De har ganske grei info om rasen og der står det litt om de diverse mytene som er kommet om nakenhunder og da xoloen. Det er også lite sykdommer på rasen og de lever like lenge som de fleste normaltlevende raser, kanskje noe over da gjenomsittsalderen regnes til å være 14 år. Som Susanne L skriver så ble de også brukt til helbredelse av syke, i tillegg til mat, offerdyr, kjæledyr, jakt, vakthunder og som varmekilde for mennesker på kalde netter.

Vet i alle fall om en xolo som trenes i lydighet og som er planlagt forsøkt på ruinsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :icon_cry: Dette var egentlig en ganske interessang rase syns jeg etter å ha lest litt om dem.

Dumt at jeg har surra med navnet. Det står faktsisk med to x'er den på den ene siden i hundeboka, men bare der, så det er nok en skrivefeil. Skal huske at det er Xolo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :icon_cry: Dette var egentlig en ganske interessang rase syns jeg etter å ha lest litt om dem.

Dumt at jeg har surra med navnet. Det står faktsisk med to x'er den på den ene siden i hundeboka, men bare der, så det er nok en skrivefeil. Skal huske at det er Xolo!

Hundebøker skal man ikke stole blindt på. Hadde et eksemplar hvor det stod om den veldig store foskjellen av opphav som amstaff og pitbull hadde. De som kjenner rasehistorien vet jo at det en gang var samme rase men som ble delt på 1930-tallet en gang.

Xoloen er en herlig hund så ta kontakt med oppdretterene av dem her i landet og spør om å få komme og hilse og få mere info om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne få hilse på dem ja. De har av en eller annen grunn satt seg godt i minnet. Har ingen planer om å anskaffe meg en ettersom det ikke ville passe til mitt bruk, men vil se litt mer på dem likevel :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
    • Hvordan er unghunden alene hjemme uten gamlemor? Jeg tenker at det kanskje er den yngste som rett og slett trenger mer alenetrening for å finne roen alene først. Jeg regner med dere har gjort de vanlige tingene med begge, som å gå tur eller aktivisering før dere går fra dem, har på radio, ikke for mye eller for lite plass, osv.  Hvis de er alene sammen med tilgang på kun ett rom og senger lett tilgjengelig, hvordan går det da? 
    • Vi er litt oppnådd her nå,så vi tar i mot tips med stor takknemlighet. Vi har en eldre dame på 11 år, og en unghund på 16 mnd. De går godt sammen. Utfordringer oppstår når de skal være hjemme alene. Begge takler fint å være hjemme alene hver for seg. Men, den gamle finner ikke roen når begge hundene er alene sammen. Heller ikke med kompostgrind mellom dem så de kan se hverandre,  da bruker hun tiden på å prøve å komme seg forbi grinda og inn til den andre hunden, og heller ikke i hvert sitt rom fungerer det. Vi har videoovervåkning på dem, og ser at den gamle går rundt og bjeffer omtrent hele tiden når hun vet at den andre hunden vår også er hjemme. Når hun er alene i huset, går hun og legger seg,og er helt stille. Hun er en litt nevrotisk og stressa type, samtidig veldig mild,og er veldig opptatt av unghunden, og at hun har det bra. Samtidig,når de er sammen,så blir det for mye når junior vil leke hele tiden. Så derfor er det best om de er hver for seg, men det hadde jo vært supert om de kunne være alene i samme hus. Slik det er nå så har vi prøvd oss litt fram, og det har blitt til at vi har tatt med oss junior,så pensjonisten får roa seg alene hjemme. Men,det er ikke alltid vi kan ta henne med oss, og da er det altså bjeffing omtrent non stop på den eldre. De er forresten lapphunder.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...