Gå til innhold
Hundesonen.no

Xoxoitzcuintli


Heidihj

Recommended Posts

Jeg har lest litt om denne rasen i en hundebok i dag. Og der stod det at den mexicanske nakenhunden opprinnelig var en hund som ble ofret til gudene av aztekerne. Det har jeg hørt før, men videre står det at hunden derfor ikke var ment til å leve lenge, og hadde visse svakheter. Noen av disse svakhetene var at den ofte manglet tenner i munn, hadde tunga hengene ut i munnviken, og at de hadde lange og svake poter. Dette var ikke store problemer den gangen for rasen ettersom de bare skulle leve i rundt ett år før de ble slaktet. Det står at rasen i dag blir "tvunget" til å spise mat den ikke skal ha og den blir presset til å leve et normalt hundeliv. Rasen er vegetarianer, og er derfor ikke tilpasset vanlig hundemat. Andre ting vi heller ikke tar hensyn til er at de har uvanlig høy kroppstemperatur og ikke har pels. Dette krever spesielt stell, noe som mange ikke tenker over.

Syns dette hørtes litt upraktisk ut jeg da. Er det virkelig sånn at hunden kan få problemer av å leve et vanlig hundeliv? Er det noen som kjenner til rasen som kan fortelle litt? Dette er en totalt ukjent rase for meg. Har bare sett dem på avstand, og lest litt om dem. Er litt nysgjerrig på om den er så spesiell som jeg fikk inntykk av :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tror det er bare tull at den rasen er vegetarianer. Ingen hunder kan jo være det :S Og det at den liksom har høyrere kroppstemperatur enn andre raser er fordi folk trodde det i gamle dager, siden huden kjentes varmere ut siden den ikke hadde pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei MEKSIKANSK NAKENHUND er ikke vegiterianere,men vet at enkelte elsker grønnsaker.

Høyere kroppstempratur=en myte,noe som folk trodde i gammle dager,men til og med den dag i dag,så hender det at folk og dyrleger som ikke har gjort leksa si kan si at kroppstempraturen er noe høyere på nakne raser,det er ikke mange mnd siden jeg var inom en dyrlege og da ble det sagt om kroppstempratur,måtte da forklare dyrlegen at slik er det ikke.

Hvor har du hentet informasjonen?

har du en link om infoen?

At nakne raser manglerav og til noen tenner kommer av det at det hårløse genet er dominant,meksikansk nakenhund,kinesisk nakenhund,og peuriansk nakenhund har alle et dominant hårgen,Amerikansk Hårløs Terrier er også en naken rase men med et resecivt hårgen,de har hele sitt tansett+at de ikke føder puff-varianter.Mine AMERIKANERE elsker også grønnsaker.spiser helt vanlig hundefor,det gjør også Meksikansk nakenhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei MEKSIKANSK NAKENHUND er ikke vegiterianere,men vet at enkelte elsker grønnsaker.

*klippet*

OT men det gjorde phalènen min å :) Brokoli var noe av det beste hund kunne få! Så det er nok ikke noe som ligger spesielt hos de nakne tror jeg altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlige/svake tenner henger sammen med nakengenet. Dette kan bli forbedret gjennom avl. Kinesisk nakenhund har hoggtenner som peker fremover og de er tynnere i forhold til en hund på samme størrelse. Vil tro det er likt på de andre nakenhundene. Det er ikke så vanlig at hundene mangler mange tenner nå, som det var for bare ti år siden. Min har alle tennene.

Kan sikkert ta ett bilde hvis noen er interessert i å se tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei MEKSIKANSK NAKENHUND er ikke vegiterianere,men vet at enkelte elsker grønnsaker.

Høyere kroppstempratur=en myte,noe som folk trodde i gammle dager,men til og med den dag i dag,så hender det at folk og dyrleger som ikke har gjort leksa si kan si at kroppstempraturen er noe høyere på nakne raser,det er ikke mange mnd siden jeg var inom en dyrlege og da ble det sagt om kroppstempratur,måtte da forklare dyrlegen at slik er det ikke.

Hvor har du hentet informasjonen?

har du en link om infoen?

At nakne raser manglerav og til noen tenner kommer av det at det hårløse genet er dominant,meksikansk nakenhund,kinesisk nakenhund,og peuriansk nakenhund har alle et dominant hårgen,Amerikansk Hårløs Terrier er også en naken rase men med et resecivt hårgen,de har hele sitt tansett+at de ikke føder puff-varianter.Mine AMERIKANERE elsker også grønnsaker.spiser helt vanlig hundefor,det gjør også Meksikansk nakenhund.

Takk for info! Jeg leste det i "hundeleksikon". Der står det bl.a at kroppstemperaturen til Xoxo'n er 40 grader.

Dårlige/svake tenner henger sammen med nakengenet. Dette kan bli forbedret gjennom avl. Kinesisk nakenhund har hoggtenner som peker fremover og de er tynnere i forhold til en hund på samme størrelse. Vil tro det er likt på de andre nakenhundene. Det er ikke så vanlig at hundene mangler mange tenner nå, som det var for bare ti år siden. Min har alle tennene.

Kan sikkert ta ett bilde hvis noen er interessert i å se tennene.

Hadde vært morsomt å sett om du hadde fått det til!

Tusen takk for informasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pga. genet ja. Det er også en kjapp måte å se forskjell på en naken og en puff (cc med pels), hvis man er i tvil. Puffen skal ha helt vanlige hundetenner. Har ikke en cc hoggtenner som heller litt fremover, er den ikke naken.

Fordelen med nakengenet er vel at hunden.. ja, er naken. :)

Her står det masse om tennene til nakenhunden: http://www.chinesecrested.no/no/articles/g...ing/Tenner.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den heter forresten: Xoloitzcuintle - ofte forkortet til "Xolo".

Så et progr. på TV om dem for ikke så lenge siden, der var det folk som hevdet at de hadde helende krefter - så små valper ble brukt til å legge på vonde knær, revmatiske ledd, etc. (Ikke noe farlig med det - valpene fikk kos mens de holdt dem der..)

Der snakket de også om disse tennene, men de man så hadde tilsynelatende greit tansett foran, noen manglet noen hjørnetenner, og jeg så ikke en eneste jeksel på et par av dem i alle fall..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pelsede mexerene har fullt og fint tannsett.

Xolo er skjønne, og de som er pelsede er artige.

Det er vel to oppdrettere av dem i Norge tror jeg: Local Hero og Indian Fall. De har ganske grei info om rasen og der står det litt om de diverse mytene som er kommet om nakenhunder og da xoloen. Det er også lite sykdommer på rasen og de lever like lenge som de fleste normaltlevende raser, kanskje noe over da gjenomsittsalderen regnes til å være 14 år. Som Susanne L skriver så ble de også brukt til helbredelse av syke, i tillegg til mat, offerdyr, kjæledyr, jakt, vakthunder og som varmekilde for mennesker på kalde netter.

Vet i alle fall om en xolo som trenes i lydighet og som er planlagt forsøkt på ruinsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :icon_cry: Dette var egentlig en ganske interessang rase syns jeg etter å ha lest litt om dem.

Dumt at jeg har surra med navnet. Det står faktsisk med to x'er den på den ene siden i hundeboka, men bare der, så det er nok en skrivefeil. Skal huske at det er Xolo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :icon_cry: Dette var egentlig en ganske interessang rase syns jeg etter å ha lest litt om dem.

Dumt at jeg har surra med navnet. Det står faktsisk med to x'er den på den ene siden i hundeboka, men bare der, så det er nok en skrivefeil. Skal huske at det er Xolo!

Hundebøker skal man ikke stole blindt på. Hadde et eksemplar hvor det stod om den veldig store foskjellen av opphav som amstaff og pitbull hadde. De som kjenner rasehistorien vet jo at det en gang var samme rase men som ble delt på 1930-tallet en gang.

Xoloen er en herlig hund så ta kontakt med oppdretterene av dem her i landet og spør om å få komme og hilse og få mere info om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne få hilse på dem ja. De har av en eller annen grunn satt seg godt i minnet. Har ingen planer om å anskaffe meg en ettersom det ikke ville passe til mitt bruk, men vil se litt mer på dem likevel :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...