Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trene vekk "opp gira trekking" i bånd?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Nitro har begynt å trekke mye i båndet når vi er på nye steder og der det er mye hunder og folk. Han blir helt tullete og trekker som besatt hvis han ser en annen hund. Han har sååå lyst å kravle seg bort til den andre hunden. Hopper og spretter og logrer med hele kroppen og legger all sin vekt i båndet.

Han begynner å bli sterk nå, og jeg lurer på hvordan jeg burde ta tak i dette?

Hvis jeg ikke gjør noe med dette, men ikke lar han gå bort til dit han trekker, vil han fortsette med dette eller at det eskalerer? Eller kan det roe seg ned av seg selv? For han er jo i en ung og vill periode nå...

Avledning med godbiter, stemmen osv hjelper ikke, fordi forsterkningen står rett foran han og han vil så indelig bort til folk. Og kos får han jo i massevis av folk, så bare det blir jo belønning nok.. Jeg er redd for at hvis jeg ikke gjør noe med det, så vil han fortsette med dette i voksen alder, og med en såpass stor hund går det bare ikke!

Jeg ser også tendenser til trekking mot grøfta og lukting, naturlig nok pga alderen hans.

Har halsbånd på han. Burde jeg bruke sele istedet?

Jeg trenger gode tips! Hvordan kontrollere dette best mulig? Det er værst med andre hunder, og mennesker. Rolig tur gåing alene ellers, går høvelig greit.

Til nå har jeg ikke gjort så mye trening med han, for han har gått for det meste bra i båndet til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å stoppe helt og nekte å la de hilse hvis de ikke roer seg/setter seg. Kanskje det kan hjelpe? Vil tro det er lettere for hunden å dra med sele og?

Kan hende jeg er helt på jordet nå, men det å stoppe og få de til å sette seg har funket her hvertfall.. Lykke til og håper du får bedre råd :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han begynner å bli sterk nå, og jeg lurer på hvordan jeg burde ta tak i dette?

Hvis jeg ikke gjør noe med dette, men ikke lar han gå bort til dit han trekker, vil han fortsette med dette eller at det eskalerer? Eller kan det roe seg ned av seg selv? For han er jo i en ung og vill periode nå...

Hva med å gå motsatt vei av den han sikter seg mot, eventuelt tvangsroe han (sett deg ned og ha han imellom lårene og bruk hele kroppen din for å holde han til han roer seg)? Det kan nok gå begge veier, noen ganger vil han kanskje eskalere litt mens andre ganger roer han seg kjapt - det viktigste for oss tror jeg er å aldri la det lønne seg å bli bajas. Skal han få hilse, enten på mennesker eller dyr, så får han ha rumpa i bakken (ihvertfall beina da :yawn:)

Avledning med godbiter, stemmen osv hjelper ikke, fordi forsterkningen står rett foran han og han vil så indelig bort til folk. Og kos får han jo i massevis av folk, så bare det blir jo belønning nok.. Jeg er redd for at hvis jeg ikke gjør noe med det, så vil han fortsette med dette i voksen alder, og med en såpass stor hund går det bare ikke!

Han kommer nok til å fortsette hvis han syns det lønner seg å bli bajas. My har fått belønnet seg noen ganger iløped av sitt første leveår, så hun kan enda bli bajas - men roer seg heldigvis fort. Hvis han syns det er veldig koselig å hilse på mennesker kan du prøve å bruke det som belønning, og lære ham hvordan han må oppføre seg før han får hilse på de morsomme menneskene. ;)

Jeg ser også tendenser til trekking mot grøfta og lukting, naturlig nok pga alderen hans.

Har halsbånd på han. Burde jeg bruke sele istedet?

Det tror jeg du kan bestemme helt selv, alle hunder trekker vel mot grøftene og vil snuse men hvis han blir veldig kronisk der og drar veldig hardt kan det være lurt å bruke sele for hundens del. For din del er det sikkert enklere med halsbånd, større hunder blir bare automatisk enklere å kontrollere i halsbånd har jeg merket.

Jeg trenger gode tips! Hvordan kontrollere dette best mulig? Det er værst med andre hunder, og mennesker. Rolig tur gåing alene ellers, går høvelig greit.

Til nå har jeg ikke gjort så mye trening med han, for han har gått for det meste bra i båndet til nå.

Vi kunne jo møttes en dag så kan jeg holde meg litt på avstand og la være å hilse på han til han er forhåndsvis rolig? Kan overse han helt og snu ryggen til han og være avvisende hvis han blir bajas. Så kan du jo se om det er noe som kan funke for dere, også får du dra hjem og øve på å fortelle folk dere møter på tur at de ikke kan få hilse på kjekkasen før han har roet seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg prøver å la ikke la hunden få trekke bort til hundene/folkene, men jeg får ganske vondt i hendene av båndet når jeg står og avventer situasjonen, for han legger virkelig vekta si i halsbåndet.. (nesten sånn henger fremover med overkroppen mens han står på to bein nærmest. hehe) Jeg har prøvd å gå litt motsatt vei, men føler det også blir trekking (jeg regelrett trekker han med meg bortover) vet ikke om det kan hjelpe? å gå motsatt vei. Er jo enda tidlig i fasen, så han skjønner nok sikkert ikke helt hva som forventes enda. Så derfor tenkte jeg at noen tips kunne hjelpe på nå når jeg prøver å ta det i tidlig fase. Sele tenkte jeg på kunne være for å skåne halsen litt..

Så nå at du har svart Anniken. ja tror det kan være greit å prøve å tvngsroe ned ved enkelt møter. God ide å kunne møtes. :yawn:

Et større problem er når vi ferdes i områder med mange folk, feks hvis vi skal reise kollektivt, da er det ikke bare å stoppe opp og sette seg ned. Idag tok vi hurtigbåten og det var et slit, for at han dro mye i båndet, både på kaia og i båten. mye folk som tiltrakk han som han ville snuse på. Også i sentrum går han velig mye i sikksakk i båndet og er urolig og stressete. Og trekker mye i kort bånd.

Her kunne jeg gjerne fått tips til hvordan jeg kan gjøre det.. :) Kanskje ferdes mye mer i slike miljø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå at du har svart Anniken. ja tror det kan være greit å prøve å tvngsroe ned ved enkelt møter. God ide å kunne møtes. ;)

Et større problem er når vi ferdes i områder med mange folk, feks hvis vi skal reise kollektivt, da er det ikke bare å stoppe opp og sette seg ned. Idag tok vi hurtigbåten og det var et slit, for at han dro mye i båndet, både på kaia og i båten. mye folk som tiltrakk han som han ville snuse på. Også i sentrum går han velig mye i sikksakk i båndet og er urolig og stressete. Og trekker mye i kort bånd.

Her kunne jeg gjerne fått tips til hvordan jeg kan gjøre det.. :P

My går mye i sikk-sakk når hun er høyt i stress. Hun holder båndet konstant stramt, drar litt mer innimellom, og sjangler værre enn værst. Hun kan bruke en hel vei hvis hun får lov!

Det jeg gjør er å hindre henne, hvordan bryr jeg meg ikke om. Hun reagerer dårlig på tilsnakk, virker ikke som om hun skjønner noe i det hele tatt, så jeg bruker å gi henne et forsiktig "napp" i båndet samtidig som jeg sier nei. Er hun veldig gira så har ikke dette noe for seg - da må jeg nesten bare snu, stoppe, og passe på at hun ikke får gått i sikk-sakk i det hele tatt over en periode.

Når de er høyt i stress funker straff i seg selv veldig dårlig har jeg merket så jeg prøver å nå inn uten å straffe (stresse? ;)) henne mer opp. Blir jeg stressa selv så bruker jeg å bytte over til sele og la henne dra fra seg et stykke før jeg prøver på nytt. Ingenting funker hvis jeg lar meg stresse opp jeg og :yawn:

Hmm.. Blir spennende å se om du får noen flere svar, jeg kunne gjerne tenkt meg til tips for sikk-sakk gåing jeg også. Det er så irriterende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...