Gå til innhold
Hundesonen.no

Mitt første akvarium

Raksha

Recommended Posts

Yep - nå hadde jeg plutselig både plass og penger, så jeg gikk hen og kjøpte meg et pittelite kar på hele 540liter. Skal det være, så skal det være.

Foreløpig bor det kun 50kg sand (eller er det grus?), to røtter og en pitteliten plante med to blader på. Marianne er min oppnevnte guru og veileder og har tatt jobben med å skaffe meg planter, siden det er bittelitt enklere å fikse det i oslo enn her nede i gokk.

Dette får bli "før"bildet. Forhåpentligvis så kommer det nye bilder om et par tre dager med masse planter i. :lol:

3607891409_a292f6000a.jpg

Ikke helt sikker på hva som skal bo i det etterhvert - men har forelska meg fryktelig i sølvhaien, så det og praktbotia kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Takker og bukker! Gleder meg vanvittig til det blir liv i det. Tålmodighet er skrekkelig oppskrytt - vil ha det opp og gå i går jeg. *flire* Men neida, jeg er flink jente og venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guru faktisk :D Men plantene blir sendt idag, så tipper det blir bra!

Ringer deg etterpå og nerder litt på hvilke planter som skal på rota og sånn :lol: Tror det kommer til å bli veldig fint altså!

Og ja du har grus :) Samme som jeg har i karene på kjøkkenet det :D Men altså, du må vel ha noen større røtter etterhvert vel...? *Prøve å ikke blande meg for mye, men nææææh, det gåkke* :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende :D Drømmer om et stort kar selv, til nå har det største vært bare 120l. Kunne tenke meg et på 2-300l, og om det noen gang kommer i hus, skal jeg prøve meg på en skokk med dvergkulefisk og en liten bande otocinclus :lol: I et så stort kar som ditt tror jeg ikke jeg hadde greid å motstå diskusene, har alltid hatt lyst på et digert diskuskar :) Blir spennende å se hvem som flytter inn hos deg etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ifra om du vil ha noen blågurami...

Tror ikke blågurami er det beste sammen med sølvhai. :yawn:

www.akvaforum.no ;) Der kan du gjøre endel varp!

Hihi oki. Jeg skal følge med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke blågurami er det beste sammen med sølvhai. :rolleyes2:

Hehe, nei det har jeg ikke prøvd, ble så mye annet i vårt akvarie at det ikke ble sølvhai...

Gleder meg til å se bilder når du får fisk :icon_cry:

Anbefaler deg å bruke et par kroner ekstra og kjøpe i det minste medium praktbotia, de bruker jo evigheter på å bli store (men detta veit du vel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmh - det kan være greit å ha med i beregningen, men jeg fikk anbefalt å ikke kjøpe så store praktbotiaer siden jeg vil ha ancistruser også - og blir det for stor forskjell på dem så går det ut over ancistrusene. Masse å tenke på. :rolleyes2:

*sjekke pakkesporing for ørtende gang*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, kar til 12000? Det hørtes fryktelig fancy ut ja! :lol:

Nå har jeg fått planter og sandsnegler i karet. :whistle: Snille Marianne var på shopping for meg, og donerte noen snegler til meg. Så vente til de siste forvirra desorienterte sneglene finner ut at de ikke skal gå mot lyset (fremdele tre fire stk som insisterer på å lete etter lyset) og graver seg ned som fornuftige sandsnegler skal gjøre, så skal jeg fikse nytt bilde. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. :)

3620351532_437fa22e81.jpg

Sånn ser det ut nå. Ser jeg må vaske det på utsiden, hva er best å bruke der? Fremdeles noen sandsnegler som ikke helt har skjønt poenget - eller er det vannet det er no galt med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, kar til 12000? Det hørtes fryktelig fancy ut ja! :)

Nå har jeg fått planter og sandsnegler i karet. :D Snille Marianne var på shopping for meg, og donerte noen snegler til meg. Så vente til de siste forvirra desorienterte sneglene finner ut at de ikke skal gå mot lyset (fremdele tre fire stk som insisterer på å lete etter lyset) og graver seg ned som fornuftige sandsnegler skal gjøre, så skal jeg fikse nytt bilde. :D

:D

Takk. :P

3620351532_437fa22e81.jpg

Sånn ser det ut nå. Ser jeg må vaske det på utsiden, hva er best å bruke der? Fremdeles noen sandsnegler som ikke helt har skjønt poenget - eller er det vannet det er no galt med?

Fine karet!

Om det er noe galt med vannet må du jo ha tester for å sjekke, men det kjøper vi til uka :) Og vaske på utsiden av karet er jif universal og papir finfint, bare sørg for å ikke få noe såpe nedi vannet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Fine karet!

Om det er noe galt med vannet må du jo ha tester for å sjekke, men det kjøper vi til uka :D Og vaske på utsiden av karet er jif universal og papir finfint, bare sørg for å ikke få noe såpe nedi vannet :D

Jeg er så forelska idet. :D Jif universal it is, og yep - kjøpe tester og sånt til uka. Det blir bra. :) Gleder meg til det er stabilt og fint og jeg kan kjøpe ancistruser som kan få bo oppi. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kan titulerer meg selv som sneglemorder. :icon_cry: De sneglene som nå befinner seg over sanda (heldigvis bare noen få) er det ikke liv i lenger. De andre ser jeg ikke snurten av, så håper de lever? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare la de ligge, kan være de lever for det :ahappy: Snegler kan fint slappe av noen dager for så å krabbe videre igjen, rare dyrene :whistle:

Hvis skallene er tomme så er det jo et godt tegn på at du kan kaste skallet, men hvis ikke, bare la de ligge. Hold de opp mot lyset, da ser du det godt om de er mørke inni eller ikke, de kan ha bare en mørk flekk og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...