Gå til innhold
Hundesonen.no

Tvangsforing, og mindre mosjon..

Debbie

Recommended Posts

Skrevet

Satt og pratet med noen jeg kjenner som har sankt bernardshund. De har en tispe som er 16 mnd,og oppdretter hadde sagt hun var litt for tynn. Så nå hadde de fått beskjed om å gi henne mest mulig mat,og ha henne i bur døgnet rundt- kun ut for å gjøre fra seg, og snusetur(korte).. Denne hunden er ikke hva jeg vil si utmagret eller tynn, en helt grei unghund.. Er dette normalt???

Fikk også høre at det var helt vanlig å tvangsfore hunder frem til utstilling for hundene skal være tjukke???

Jeg synes jo dette er helt hårreisende,og det fikk jeg visst også sagt, hmf :getlost:

Hva synes dere om dette???

Må selv si at jeg har en oppdretter som synes at dalmisen min er litt for tynn. Men som jeg sier: hadde dommeren synes hun var for tynn hadde hun ikke fått NKk Cert..Har aldri fått det på kritikken.

Synes personlig at svært mange utstillingshunder er for kraftige for min smak..

Skrevet

Jeg syns det er forkastelig, rett og slett.. å drive på sånn.. Hvis man absolutt skal feite opp hunden så finnes det andre metoder å gjøre det på enn å tvangsfore og holde hunden i bur hele tiden, i mine øyne er det dyremishandling.

Er også enig i at mange utstillingshunder er litt for kraftige, det gjelder egentlig mange raser..

Skrevet

Nå skal jeg ikke påberope meg å være ekspert langt derifra, men i mine ører er dette helt hårreisende! En stenger ikke inne en unghund for å feite den opp! Da får en finne noe feitere kost til den. Mange unghunder er litt Skrale i de verste vekstperiodene men blir fine voksne. Nei la hunden være hund

Skrevet

Jeg har hørt om flere "anerkjente" mopseoppdrettere som ber forvertene holde hundene litt runde, fordi de da gjør det bedre i ringen. Helt og fullstendig forkastelig spør du meg. Nå har jeg ikke hørt hvordan de skulle gjøre det, men det sier seg jo selv, mer mat og mindre mosjon enn hunden bør ha.

Skrevet

Selvfølgelig er dette verken normalt, greit eller ønsket.

Joda, det er ting og tang en kan gjøre for at en ung hund skal kanskje kunne gjøre det bedre i ringen - for eksempel fôringsmessig, så hunden virker mer utviklet enn sine konkurrenter og virker veldig god for sin alder. Proteinrikt fôr gjør at hunden vokser fortere, uten at den av den grunn er feit.

Men, en får gjerne igjen for det - en hund av stor rase som vokser altfor fort vil få en større belastning på skjelettet enn det skjelettet er konstruert for, med utslag i for eksempel HD og AA.

Tilsvarende vil en hund som veier for mye gjerne få en dårligere rygglinje, få rullende bevegelser, sleive mer i fronten, også videre.

Nå er det mindre konkurranse i st. bernhardsringen enn hos for eksempel berner, men hos oss vil en hund som veier for mye tape på grunn av dårlige bevegelser.

Og denne hunden vil jo ikke bare være overvektig, men dårlig trent og muskelsatt siden den skal bo i bur.

Konkurransen i st. bernhardsdhundringen er liten, men en feit hund som beveger seg dårlig burde få blått uansett konkurranse, spør du meg.

Hadde jeg vært fôrvert for den hunden, hadde jeg enten tatt en alvorlig prat med oppdretter, eller returnert hunden og sagt at den type hundehold kan jeg ikke forsvare å ha. En hund er først og fremst en familiehund som skal fungere i hverdagen og ha det bra 365 dager i året.

Skrevet

Det synes jeg ikke noe om i det hele tatt.. Det er dyremishandling syns jeg.. Å driver på sånn.. Og bare for at de skal bli finere i utstillingsringen også? Nei da kan man heller bli fornøyd med 3.plass og heller ha en hund som ikke må "feites opp"... Det er jo synd i hundene...

Synes det er så mye rart rundt utstillinger jeg.. :getlost:

Skrevet

Hvis noen tro at de kan komme på utstilling med en hund som har ligget i bur døgnet rundt uten en eneste muskel på kroppen er jeg redd de tar feil. Men for all del, lykke til... :getlost:

Skrevet

hjelpe meg da høres helt ekstremt ut dette her.Huff altså!Ofte er det jo ikke noe problem fete opp hunder eller da akkorat...Vom er jo ofte fint bruke også.

Håper hun går opp i vekt om må det men,får turer og er løs inne for det.

Skrevet
Synes det er så mye rart rundt utstillinger jeg.. :D

Jupp, på samme måte som at en kan finne rare ting i LP-miljøet, i agilityverdenen og blant bruksfolket.

Det en må huske på er at eksempler som det denne tråden handler om er i fåtallet. Når det er 2.000 hunder påmeldt til en utstilling, er de aller fleste ordinære familiehunder hvis eier synes det er artig å se om de kan få en premiering på hunden.

Det som er synd, er at tilfeller av overfôring, alternativ trening etc. får folk til å tro at hele utstillingssystemet er korrupt og sykt. Særlig de som ikke kan så mye om utstilling, ikke kjenner så mange, og bare har vært innom noen ganger og hørt noen historier.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...