Gå til innhold
Hundesonen.no

Komondor


Akita

Recommended Posts

I opptreden er den en trofast, modig og hengjiven vakthund. Dag og natt våker den over flokken, huset eller gården. Man må være oppmerksom på at komandoren er mye i ro. Den utfører sitt arbeid uten store bevegelser,og finner seg posisjoner hvorfra kontrollere sit område. Mot familiens meddlemer (spesielt barn) og hjemmets andre dyr er den en sann og trofast venn, men mot fremmede er den utilregnelig. Verken dens oppførsel, kropsspråk eller dens lyder røper at det er noe den ikk liker. Hvis man begynner tidlig med tilvenning, kan også komandoren få tillit til fremmede. Rasen er forselvstendig til å finne glede i vannelig lydighetsdressur. Å ha en slik hund krever stor plass både inne og ute. En komandor hører ikke hjemme i en lelighet.

Er jo på tanken på en hund til og kom over denne, (bare ser, skal ikkje ha denne) men er ikkje dette livsfarlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en hund jeg har vært borti, men (som den snobben jeg tydeligvis er... :getlost: ) reagerer jeg med skepsis på sannheten i noe som er skrevet med et sånt språk. Så da sjekket jeg litt på andre steder...

Wikipedia sier om lynne og væremåte (ikke at wikipedia alltid har rett..):

Komondor er en hund for viderekommende. Dette er ingen kjælehund, men den er både lojal og hengiven eieren og skal være forsiktig omkring barn. Den krever mye plass og mosjon for å trives, og kan være både territorial og dominant.

Hunderaser.org sier:

Komondor temperament og væremåte

Denne hunderasen kan beskrives som en snill hund, til tross for at den er modig når buskapen eller familien skal forsvares. Den egner seg godt som vakthund for buskap og eiendom, og lar seg ikke lett skremme av inntrengere, men forsvarer det som tilhører familien.

Til tross for at den er en god familiehund, er den meget skeptisk og snarsint ovenfor fremmede. Selv de som er gode på å lese "hundespråk" vil ha problemer å se når en komondor eventuellt vil angripe, noe på grunn av at den har dekket mye av ansiktet og kropp med svært mye pels og det derfor ikke er lett å tyde kroppsspråket, men også fordi den ikke viser kroppsspråk på lik linje med mange andre hunderaser.

M.A.S.K (Middle Atlantic States Komondor Club) sier:

BEHAVIOR / TEMPERAMENT: He has an imperturbable courage in the guarding and defense of the herds entrusted to him and the property and home of his master. He attacks silently and boldly. He regards his territory as his own property and will not tolerate any other living creature in it. His nature is mistrustful. During the day, he likes to keep a lying position enabling him to control his area. At night, he is always on the move.

...kanskje ikke en hund jeg har lyst på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er utvilsomt en rase for spesielt interesserte. Omtalen kunne egentlig passet på en rekke vokterraser, men pluss på pelsarbeidet, og komondoren er plutselig så mye arbeid at de færreste nok synes det er verd det. De som vil ha snorer velger puli, de som vil ha stor, tøff vokter velger KO e.l. (som i tillegg ser like tøffe ut som de er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg hadde aldri aldri aldri kjøpt komondor til en norsk husstand ikke hvis du var spesiellt interesert en gang. HVorfor jo fordi de fleste ikke respekterer hunder her i norge og det trengs ikke mere en ett lite klapp på bikkja så har du ikke arm mer ( i hvertfall hvis det er snakk om fremmede).

I en stor saue flokk er det som regel to komondorer og to pulier i ungarn. De jobber på en måte slik puliene oppdager de uvedkommende og begynner å bjeffe de skaker opp komondorene som etter hvert kommer til og ordner opp. Det er det som er jobben dens å ordne opp og tenke selv! De er som regel alene uten gjeter og er avhengig av kun seg selv og instinktene.

Dommere som dømmer komondorer løfter aldri på munnen for å se på tennene det skall alltid handleren gjøre det er nok en grunn til det. Jeg har vert mye på landet i ungarn hvor det er mange komondorer og jeg har fortsatt til gode å se en håndterlig komondor de hører kun på en eier . Når det gjelder små barn kan de faktsik reagere veldig beskyttende og oppføre seg på samme måte som om det hadde vert sau eller buskap de skall passe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det finnes noen av rasen i Norge? Mener at jeg traff en ''rasta'' hund i Kristiansand, men det kunne jo vært en Puli det da.

Det er ganske stor forskjell på str på komondor og puli, så det burde ikke være vanskelig å finne ut.

Komondor: Hannene blir omkring 80 cm i skulderhøyde og veier gjerne 50-60 kg, tispene blir cirka 70 cm høye og veier gjerne 40-50 kg

Puli: Hannhunder skal ideelt måle mellom 40-44 cm i skulderhøyde og veie 13-15 kg. Tispene skal måle 37-41 cm og veie 10-13 kg.

(klippet fra Wikipedia)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte og så på animal planet en dag og der var det noen som hadde meldt ifra om en utstelt hund :whistle:

Betjentene som kom kjønte for at det var en stor missforståelse, det var jo slikt rasen var. Men poenget var at eieren slapp ut hunden slik at den fikk hilse på betjentene, og de kosa og klappa på hunden, og jeg kan ikke si at jeg fikk med meg at den hunden beit armene av betjentene...

edit: Måtte bare legge til et utrolig kult bilde av en komodor!

funny-dog-pictures-komondor-dust-mop.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte og så på animal planet en dag og der var det noen som hadde meldt ifra om en utstelt hund :whistle:

Betjentene som kom kjønte for at det var en stor missforståelse, det var jo slikt rasen var. Men poenget var at eieren slapp ut hunden slik at den fikk hilse på betjentene, og de kosa og klappa på hunden, og jeg kan ikke si at jeg fikk med meg at den hunden beit armene av betjentene...

edit: Måtte bare legge til et utrolig kult bilde av en komodor!

funny-dog-pictures-komondor-dust-mop.jpg

Jeg har sett samme episoden, men eieren sa jo at hun var en av de heldige få som hadde klappet en komodor og kommet uskadd fra det. Han hadde jo kjøpt hunden som vakthund fordi den ikke tillot fremmede på sitt revir. De snakket jo mye om hvor farlige slike hunder kan være.

Og til bildet: :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett samme episoden, men eieren sa jo at hun var en av de heldige få som hadde klappet en komodor og kommet uskadd fra det. Han hadde jo kjøpt hunden som vakthund fordi den ikke tillot fremmede på sitt revir. De snakket jo mye om hvor farlige slike hunder kan være.

Og til bildet: :whistle:

er du sikker på at det ikke er en puli?? den bikkja så liten og spretten ut! og glad og "smilende" det der kan ikke være en komondor!

Og til westminster utstillingen så er det der ikke akkurat slike type komondorer jeg kjenner det der var over avla amerikanske "show" komondorer som etter min mening var direkte stygge!

Her er det noen linker til fine komondorer :

http://www.balihazikomondor.eu/

http://www.komondor.cz/?stranka=ka

http://www.berczeli.tvn.hu/hun/kanok.htm

legger til puli link til sammenligning:

http://invitelweb.hu/fejesp/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du sikker på at det ikke er en puli?? den bikkja så liten og spretten ut! og glad og "smilende" det der kan ikke være en komondor!

Mener du bildet eller den på AP?

Den på AP er med 100% sikkerhet en komondor. (Den var gedigen, og mannen sa det var en komondor)

Hunden på bildet synes jeg ikke ligner noe på en Puli, her er en annen komondor over et hinder, du finner de bildene om du søker på komondor på google. Til sammenligning, her er en Puli over et hinder :whistle:

Ser også at det er veldig stor forskjell på noen komondorer..

F.eks: nr.1, nr.2, nr.3 og nr.4..

Synes Komondoren er en spennede rase!

edit: la til noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at jeg har sett noen komandorer i Norge. Tror jeg så en på Hamar for noen år siden. Jeg har ikke hørt så mye om dem. Interesssant det dere forteller.

dorab01: Jeg er helt enig i at de linkene du la ut viste MYE finere komondorer. Flotte var dem virkelig! De på den filmen syns jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på komondor, men har da møtt noen. Det er store forskjeller ute å går, noen er helt klart som beskrevet ovenfor. Og det er helt klart en hund for viderekommende.

Men det er også store kulturforskjeller ute å går. ungarerne ønsker mye skarpere hunder enn oss, og den generelle holdningen til hunder er helt annerledes(og i mine øyne mye sunnere og bedre)

De komondorene jeg har truffet der nede har vært ok, men de har vært utefor sitt eget territorie. I følge de ungarerne jeg snakket med mente at komondoren ikke var noe problem på utstilling osb den brydde seg sjeldent om andre ting der, mens hjemme var de på jobb.(I motsetningen til Kuvaszen som ble regnet som mer ustabil på utstillinger osv)

Jeg synes de er utrolig spennende og flotte hunder.

Bilder her(litt ut i albumet):

http://www.sigerdriva.no/album/Hungary072/album/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo snakket om raser som er ulovelig her i Norge, er dette en rase som heller skulle vært ulovlig fremfor de som ulovlig nå?

Nei, raseforbud virker bare mot sin hensikt, tror jeg. Er en komondor potensielt like farlig som f.eks. en amstaff? Tja, hvem vet - det er så mange ting som avgjør om en hund blir farlig ut over rase, at det er umulig å svare på. Størrelse og styrke har den nok helt klart, vokterinstinkter likeså. Om den har appell til mennesker som kunne tenkes å håndtere den på en måte som kan gjøre den til en trussel for omgivelsene? Mer usikker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år tilbake reiste vi oftere på utstilling til Danmark enn nå. Og en periode da husker jeg vi møtte den samme Komondoren i gruppefinalen til stadighet.

Så vi kom jo i snakk, og damen som eide han (virket forøvrig noe "sliten") fortalte at de bodde inne i Christiania, han gikk aldri i bånd unntatt på utstillingene de dro på, og den hunden var skikkelig koseilg, tilgjengelig og hyggelig i alle fall.

Oppdr. til mine Skye terriere hadde en komondor tispe - men hun var låst (ja, låst) inne når jeg var der og hentet valp, så den så jeg aldri.

På Bjerke i fjor var det da en komondor hann som vakte mye oppmerksomhet. DIGER, bakkelang pels og et formidabelt imponerende syn. Virket rolig og grei nok han også...

Men tror ikke det er særlig mange av dem her i Norge, da. Og tviler på at de tiltrekker seg noe enormt med kjøpere med tanke på det EKSTREME pelsstellet (før de blir "snorete") og så lukten på dem etterpå...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på komondor, men har da møtt noen. Det er store forskjeller ute å går, noen er helt klart som beskrevet ovenfor. Og det er helt klart en hund for viderekommende.

Men det er også store kulturforskjeller ute å går. ungarerne ønsker mye skarpere hunder enn oss, og den generelle holdningen til hunder er helt annerledes(og i mine øyne mye sunnere og bedre)

De komondorene jeg har truffet der nede har vært ok, men de har vært utefor sitt eget territorie. I følge de ungarerne jeg snakket med mente at komondoren ikke var noe problem på utstilling osb den brydde seg sjeldent om andre ting der, mens hjemme var de på jobb.(I motsetningen til Kuvaszen som ble regnet som mer ustabil på utstillinger osv)

Jeg synes de er utrolig spennende og flotte hunder.

Bilder her(litt ut i albumet):

http://www.sigerdriva.no/album/Hungary072/album/index.html

Så utrolig morsomt at du var i kincsem park også! :D (håper du likte det)

Jeg er enig med deg der i ungarn har du ett ufatelig bra utvalg av hundre i verdensklasse i både utstilling, bruks og annen hundesport. De har flinke opdrettere i særklasse som har mye kunsskap om rasen og om hund. Desverre så ser man kun blandings hundene og gatehundene som blir satt på diverse veldesighets hjem og om smuglerhunder. Jeg har en av mine beste hunder importert fra ungarn med sterke sunne linjer helt tilbake i så mange ledd jeg kan tenke meg. I slketa har han flertalls verdensvinner flerfoldige champions og europa vinnere likevel når noen spørr hvor jeg har importert han fra og jeg sier ungran blir de med en gang skeptiske og nesten går ut ifra at jeg har smuglet han inn med sammenbundede bein og nesten ikke stamtavle. det er fryktelig komisk å snakke med folk som tror de har litt peiling på rasen og så se ansiktsutrykket dems. En ting jeg ikke har fortalt de fleste selvfølgelig at jeg har betalt tilsammen med alt nesten tre ganger så mye for den hunden som en vanlig valp koster i norge!

Et annet sted jeg følte meg diskriminert var hos forsikringselskapet. Jeg skulle bytte og forsikre hundene mine hos dem. De norske lot seg registrere uten problemer (selv om hun ene tispen er den jeg har mest brukt forsikringselskapet for) så kom jeg til han stakkarn her som ikke har vert hos dyrlegen (bank i bordet) siden jeg fikk han snart tre år siden, skulle da also ha helseatest på fra dyrlegen uansett om han har vert her lenge og ikke har hatt noe skade samt at han er blitt champion og en verdifull hund nei det brydde de seg ikke om siden han stammer fra ett "såkallt" risikoland!

Jeg ble så sur at jeg deffinitivt ikke forsikret der!

Så ja jeg er enig med anders desverre her i norge er jo folk fullstendig idioter med det raseforbudet kommer du med en kuvasz eller en komondor vill ingen i norge tro at det er en potensielt aggresiv hund! HVorfor fordi det ikke er en såkalt muskel rase.

Hadde forøvrig en interessant diskusjon med min opdretter som er Fci dommer i tilleg. Hun mente at den hunden som er størst utbrett i utstillingsmiljøet de siste par årene er amstaff ! Hun mente at det var så mange barnefamilier som skaffet seg dem fordi de var så snille og familiekjære og hun kunne ikke fatte at de var fobudt i norge!

Forresten har jeg møtt mange argentinsk dogo (skrives det sånn?) i ungarn makan til søte og hyggelige hunder har jeg ikke sett på lenge hadde to stykker lenger ned i gaten som till og med fikk leke med mine to york tisper som jeg hadde med! De forsiktige og glad i fremmede hunder og mennesker. Men jo da skunme så de ut ble kjemperedd jeg spesiellt når de kom med logrende hale og koselyder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...