Gå til innhold
Hundesonen.no

Storfe, kylling, svin og andre prod.dyr


Wheaten terrier

Recommended Posts

Det er vel kylling og gris/svin som har det verst av produksjonsdyrene, men hva med storfe?

Har de det like ille?

Jeg unngår vanligvis å spise kjøtt fra disse tre, pluss kalkun og biffkjøtt og ku, osv.

Mens sau spiser jeg (innbiller meg at de har det bedre...?Spiser også viltkjøtt; elg, reinsdyr, hjort osv.)

Men så begynte jeg å lure litt på det mesd storfe da...

Hvordan har de det egentlig?

Får de gått på beite og har god plass til å være på?

Og hvordan er det med sau/får?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sommeren står kyr mesteparten av dagen på jordet, de blir mjølket også slippes de ut igjen.

Også tas de inn igjen for natta.

Men om vinteren så står de i trange båser.

Eneste plussen er vel at det skal innføres å ha matter i alle båsene hos kyr.

Så min meining er jo egentligt at de ikke har det så godt.

Men svin og høns har det værre..

Sauer har de ikke så forferdelig, de er ganske ofte maangen sauer i en bås/inngjerdet område. (Inne) Men det er helst under lemmingen (Før de får lam), etter de får lam så flyttes de til ett ingjerdet område.

Så Sau har det egentligt ikke såå gale.

(Men behandlingen av nyfødte lam har jeg ingenting til overs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo også an på hvordan kyrne holdes. Noen få kyr går jo ute hele året, noen går i løsdriftsfjøs og noen står på bås. Men det er heldigvis ikke så mange årene igjen får alle må ha lagt om til løsdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo også an på hvordan kyrne holdes. Noen få kyr går jo ute hele året' date=' noen går i løsdriftsfjøs og noen står på bås. Men det er heldigvis ikke så mange årene igjen får alle må ha lagt om til løsdrift.[/quote']

Fortell litt om løsdrift. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært praktikan i et år i storfefjøs og har blitt veldig kjent med dette og produksjonen. I den fjøsen var det løsdrift. Der går kyrne løse og så har de liggebåser de kan legge seg i hvis de vil. Så har de halsbånd med brikke på som gjør at når de stikker hodet i en automat, registreres kues nummer og hvor mye hun skal ha av kraftfor. Så når det er melketid går de inn i båser hvor de melkes. (vi melker 6 kyr på en gang) Dører/porter åpes automatisk og lukkes. Så kua går ut når hun er ferdig. Vil de ikke gå inn er det noen som presser de inn. Husjer på dem. Ikke alle er like gira på å reise seg fra båsen sin :wink:

Så fores de med silo på et forbrett bortover så kyrne kan gå og komme som de vil og spise. Skal de kalve eller er syke blir de satt i en sykebinge for seg selv.

Bare spør om det er noe mer du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så hadde vi en forsøksavdelig hvor det stod 30-40 kyr på bås. De fikk forskjellig typer for og mengder og så ble det målt melken og kvaliteten osv. Noen gikk på rundgang med de i løsdrifta. Og alle som stod på bås ble sluppet ut om sommeren. (ble melket tørr) De gikk ute en 2 mnd tid omtrent. Også alle kvigene og de større kalvene ble sluppet ut, og de står ca. 1 mnd lengere. De nyfødte kalene blir satt i binge for seg selv. Og når de er en 2-3 mnd blir de satt sammen med andre kalver på en stor binge hvor de er løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanlige fjøs(da mener jeg ikke økologisk): kuene står bundet ved siden av hverandre, det er betonggulv, de får altså ikke beveget seg, legger de se ned får de liggesår etter kort tid... Kalvene blir skilt fra moren etter 1døgn, bønder kaller det avvening, men jeg kaller det adskillelse, kalvene blir flasket opp og har stygge uvaner som å suge ukontrollert på alt og alle. Mange bønder setter inn et spann med melk istedenfor flaske, kalvene mangler da det å stå med halsen bøyd oppover når de drikker og det kan føre til at ikke alle magene blir utviklet ordentlig! Det har faktisk skjedd...

Kjøttkuer bor på samme måte, men de får bo med kalvene sine, de har mer utegang enn melkekyr, men jeg kjenner ikke like godt til hvordan kjøttkuer bor som melkekyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok kalven fra kua rett etter at den ble dratt ut av ho. Hvis det skjedde at kua fødte iløpet av natten og vi kom om morgenen, og tok kalven, så stod kua og rauta veldig lenge, for allerede da har det knyttet bånd. Best å ta de så fort som mulig. Kyrne har da ikke fått tid til å registrere kalven. Men jeg sier ikke at det er så koselig og sånn, men sånn er det bare. VI fikk 2-3 kalver i døgnet over 1-2 mnd så har ikke plass til å la alle kyrne stå i hver sin binge med sin kalv. Og så hadde det blitt stopp i melkinga over en periode. Og det hadde vært en værre påkjenning for både kalven og kua og bli skilt etter lang tid. Vi hadde ei ku som hadde to kalver hos seg over en lengere periode, og når vi askilte dem stod alle de i to-tre dager og rautet, og alle på jobb ble helt gal i hodet.

Vi gav kalvene flaske i 1-2 uker før vi gav dem bøtte. Og kalvekraftfor rett etterpå slik at det ikke ble suging etterpå. Så lenge du gir dem flaske en periode først så er ikke overgangen til bøtte noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså løsdrift er ikke det samme som å drive økologisk. Økologisk drift er når dyrene får mat som ikke er behandlet med f.eks kunstgjødsel.. Altså foret blir ikke kjemisk behandlet. Mange som har løsdrift driver ikke økologisk :wink:

Men de fleste som driver økologisk har løsdrift i tillegg.. Er ikke helt sikker på om det er påbudt med løsdrift for at det skal regnes som økologisk husdyrhold..

Her står noen bestemmelser for økologisk drift for de som er interessert i det :wink:http://www.debio.no/text.cfm?id=31-55-62-1#liste3

Men er helt enig i at løsdrift er det beste, å fra 2010 er det påbudt med løsdrift. Grunnen til at det er så langt fram i tid er at det tar lang tid å legge om å det er fryktelig dyrt for bonden (enda dyrere om wto å eu får viljen sin om å kutte tilskudd). Men det er i full gang med omlegging nå hvertfall :)

Edit: å økologiske dyr kan heller ikke få grovfor som har blitt gjødslet med gjødsel fra ikke-økologiske dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså løsdrift er ikke det samme som å drive økologisk. Økologisk drift er når dyrene får mat som ikke er behandlet med f.eks kunstgjødsel.. Altså foret blir ikke kjemisk behandlet. Mange som har løsdrift driver ikke økologisk :wink:

Men de fleste som driver økologisk har løsdrift i tillegg.. Er ikke helt sikker på om det er påbudt med løsdrift for at det skal regnes som økologisk husdyrhold..

Her står noen bestemmelser for økologisk drift for de som er interessert i det :wink:http://www.debio.no/text.cfm?id=31-55-62-1#liste3

Men er helt enig i at løsdrift er det beste, å fra 2010 er det påbudt med løsdrift. Grunnen til at det er så langt fram i tid er at det tar lang tid å legge om å det er fryktelig dyrt for bonden (enda dyrere om wto å eu får viljen sin om å kutte tilskudd). Men det er i full gang med omlegging nå hvertfall :)

Edit: å økologiske dyr kan heller ikke få grovfor som har blitt gjødslet med gjødsel fra ikke-økologiske dyr.

vet at det økologisk og løsdrift ikke er det samme, men kuer som lever økologisk har det også mer tilpasset slik man mener de bør leve.

Jeg er for løsdrift av kuer :D =D> Det er det beste for en ku som skal brukes til kjøtt eller melkes :wink:

Blir det påbudt med løsdrift? :-o Det er jo flott for kuene!

Noe jeg ikke har sansen for er de som driver med kalvekjøtt, blir kvalm bare av tanken, tenk å bare leve i 6mnd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjøres ikke skille på det enda, men fra 2010 så kommer alt fra løsdrift da det blir påbudt.

Å nå er det som regel de store gårdsdriftene som har løsdrift, siden det er nå nylig de har startet opp å istede for å måtte bygge om flere ganger har de hoppet rett på løsdrift. Siden det ikke lengre er lønnsomt å drive "smått" er det flere å flere som bygger ut å noen oppretter samdrifter, å det er som oftest disse som har løsdrift. Mange av bøndene som driver smått har ikke råd til å få bygget om til løsdrift siden driften som oftest bare går opp i 0, og for veldig mange har det gått i minus. Det er helst de store som har råd til slike drastiske ombyggninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gilde tar inn kjøtt fra alle som vil levere til dem. de gjør ikke forskjell på løsdrift å båsdrift. Det som spiller inn er hvor bøndene vi levere. Så gilde selger garantert kjøtt fra lykkelige løsdriftdyr :wink: . Men siden kjøttet ikke blir merket så kan man ikke vite sikkert om det er løsdrift eller båsdrift.

Det eneste kjøttet som blir merket er det økologiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel de får inn kyr ifra løsdriftsfjøs å som har levd et godt liv til å være et produksjonsdyr.Men det er jo ikke bare slikt kjøtt de selger da det enda finnes båsdrift. Men kjøttet blir jo ikke merket så man vet ikke hva man får når man kjøper det, annet enn om det er økologisk kjøtt.

Gilde er jo et av de største selskapene å er de som får inn flest dyr, å på grunnlag av det, og at det er mange som har lagt om til løsdrift å enda flere blir det framover siden det kommer et påbud så kan jeg garantere at de får inn kyr fra løsdrift. Om de er lykkelige er relativt.

Å så kjenner jeg flere som driver med løsdrift å vet at de leverer til Gilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke. Det er uhyre vanskelig å si siden jeg ikke vet hvor mange som totalt driver med løsdrift og hvor mange av de som sender dyrene til gilde å prior. Vet ikke om det finnes en oversikt over dette heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-o Jeg drev å googlet litt rundt å kikket etter info om løsdrift å høns å da kom jeg over et eksempel fra tyskland. Der er det forbud mot burhøns, men for å unngå den dødelige hakkingen som er blant frittgående høner så kapper de av nebbet :( . Hjelp tenker jeg bare.

Å så må jeg rette opp meg selv når det gjelder regelverket for løsdrift: Fra 2004 var det ikke lengre lov å bygge nye båsfjøs. Men de fjøsene som allerede har båsfjøs har de regnet ut en avviklingstid på ca 20 år. Dette lovverket kom i 2003.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært praktikant på ett fjøs i en uke, og det er ikke til å holde ut. De drev med løsdrift. Løsdrift er greit nok, og de hadde matter å ligge på. MEN, de slo kuene med stokker, i ansiktet og ellers. De spaket kuene, og når de skulle flytte de fra en bås til en annen så ble de slept bortover. Det var glatt gulv, kuene var kjempe redde og beina skled rundt til alle kanter. Kuene la seg da selvfølgelig ned og da ble de dratt i halen, slått og sparka.

De hadde stappa s mange kuer inn i bingene som overhode mulig. 2 kalver delte 1*1m binge, mens 7 litt større kalver delte en binge der det akkurat var plass til alle. Jeg har bilder av dette her som jeg kan legge inn etterhvert. ¨Kuene vasser i sin egen bæsj også. Jeg skal egentlig være praktikant der i 2 uker til (en uke nesteuke og til våren igjen), men jeg greier ikke se de stakkars dyra lide, så jeg takler ikke være der mer. Egentlig så har jeg ikke noe valg, men jeg mister gjerne skoleplassen min så lenge jeg slipper å dra dit en uke til.

Jeg kommer akkurat derifra nå, har sett mye traumatisk i dag så dette her ble litt fort skrivd. Men jeg kommer med bilder etterhvert.

hilsen fra enn kristina, en smule satt ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel de får inn kyr ifra løsdriftsfjøs å som har levd et godt liv til å være et produksjonsdyr.Men det er jo ikke bare slikt kjøtt de selger da det enda finnes båsdrift. Men kjøttet blir jo ikke merket så man vet ikke hva man får når man kjøper det, annet enn om det er økologisk kjøtt.

Gilde er jo et av de største selskapene å er de som får inn flest dyr, å på grunnlag av det, og at det er mange som har lagt om til løsdrift å enda flere blir det framover siden det kommer et påbud så kan jeg garantere at de får inn kyr fra løsdrift. Om de er lykkelige er relativt.

Å så kjenner jeg flere som driver med løsdrift å vet at de leverer til Gilde.

jeg kan love deg at kjøttkuer ikke har det bra..ingen kuer i norge som brukes til melk eller kjøtt har det bra!! Det vet jeg nå, ikke løsdrift er bra nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært praktikant på ett fjøs i en uke, og det er ikke til å holde ut. De drev med løsdrift. Løsdrift er greit nok, og de hadde matter å ligge på. MEN, de slo kuene med stokker, i ansiktet og ellers. De spaket kuene, og når de skulle flytte de fra en bås til en annen så ble de slept bortover. Det var glatt gulv, kuene var kjempe redde og beina skled rundt til alle kanter. Kuene la seg da selvfølgelig ned og da ble de dratt i halen, slått og sparka.

De hadde stappa s mange kuer inn i bingene som overhode mulig. 2 kalver delte 1*1m binge, mens 7 litt større kalver delte en binge der det akkurat var plass til alle. Jeg har bilder av dette her som jeg kan legge inn etterhvert. ¨Kuene vasser i sin egen bæsj også. Jeg skal egentlig være praktikant der i 2 uker til (en uke nesteuke og til våren igjen), men jeg greier ikke se de stakkars dyra lide, så jeg takler ikke være der mer. Egentlig så har jeg ikke noe valg, men jeg mister gjerne skoleplassen min så lenge jeg slipper å dra dit en uke til.

Jeg kommer akkurat derifra nå, har sett mye traumatisk i dag så dette her ble litt fort skrivd. Men jeg kommer med bilder etterhvert.

hilsen fra enn kristina, en smule satt ut :D

så fælt dine kuer hadde det!! (sa også dette på telefonen til deg men) de folka du bodde oss kan jo ikke ha vært helt gode i huet for man trenger ikke slå eller dra i kuer for at de skal flytte på seg, bonden jeg bodde hos hadde kommandoer på kuene som på plass, når de skulle inn og melkes, og gjorde de ikke som han sa klappet han de bare på rompa og de flyttet på seg...

Men som jeg nå har funnet ut er ikke løsdrift så mega bra egentlig, og egentlig ingen kuer har det bra i Norge som er produksjonsdyr, som Kristina sa så vasser de i møkka si, og mange eldre kviger har ingen liggeplasser, de sover på møkka si rett og slett... Kjøttkuer bor for det meste ute men det er umulig å holde et område ute fint uten at det gjørmer seg til, så kuene og kalvene vasser i gjørme...

Skjønner deg godt Kristina, produksjonsdyrene i Norge har det absolutt ikke bra...!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noen som har hatt, eller har hund i borettslag/sameie??    
    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
×
×
  • Opprett ny...