Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling og våteksem?


Elinhe

Recommended Posts

Vet ikke helt om denne bør ligge her eller under sykdommer, men prøver meg her også.

Ei venninne av meg har en Mopsegutt på 2 år som stilles ut med jevne mellomrom. Hun har meldt han på til Drammen 6. juni. Denne Mopsen har nå fått våteksem i nakken. Hvor strenge er dommerne på slikt? Bør hun la vær å dra på utstillingen pga. dette? Han har 2 felt i nakken som er uten pels, men du må se nøye etter for å se det. Det ligger nemlig under den ene hudfolden så du må dra folden litt til side for å se det. Men man kjenner det jo godt, og det synes bakfra.

Bør hun stille, eller kan hun bli diskvalifisert på grunn av våteksemen?

Takk for svar... Trenger litt inputs her siden jeg aldri har hatt problemet selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våteksem er ingen diskvalifiserende feil, og i utgangspunktet skal ikke dommer ta det med i betraktning - altså skal det ikke trekke ned i premiegrad. Det er mange som har stilt hund med våteksem, barbert hud eller andre tegn på tidligere sykdom/plage - så lenge det ikke er smittsomt, selvfølgelig. Og så lenge det er såpass lite at det ikke skjemmer helhetsinntrykket, og dommer kan få gått over hunden på normalt vis uten å komme borti det. Har det tørket, er det lite problematisk i mine øyne.

Det jeg ville vært mest opptatt av er dagsformen og allmenntilstanden til hunden. Hvordan vil den reagere ved en gjennomgang, vil den kunne skvette når dommer tar tak i bakhodet for å se på øyne og uttrykk? Da vil dommer kunne se seg nødt til å trekke ned en premiegrad eller to pga gemyttet, fordi h*n jo ikke kan si om det var kun pga våteksem eller om hunden er skvetten.

Vil lenka/halsbåndet kunne gnage og irritere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stilt mine hunder med våteksem ,men har da hatt med veterinær attest på hva det er fordi dommeren ofte krever dette.

Glemte den en gang da jeg stilte gutten min å da fikk jeg en kommentar slengt etter meg. Dommeren sa: Hva er dette? Jeg sa : Våteksem/hotspot. Dommeren: Hvordan skal jeg vite det uten attest..

Og fikk en rød sløyfe og en blå. :whistle:

Men de har ikke lov til å trekke ned pga dette, men skaff en vett attest så er det go knall. (ikke barber hunden på området) bruk potetemel for å tørke ut våteksemen i stedet. Så lenge det ikke er betent.. :rolleyes2:

Å ikke la hunden klø på det.. Lykke til på utstilling :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...