Gå til innhold
Hundesonen.no

Robin (8 år) skambitt av rottweiler


mushi

Recommended Posts

Kristian_ det er faktisk DU som har gjort det til en språkdebatt fordi du ikke (om jeg skal tro det du skriver i innlegg etter innlegg) skjønner innholdet i de ordene/begrepene du velger å bruke.

Hehe, det får være din mening. Jeg vet at jeg har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 115
  • Created
  • Siste svar
Hehe, det får være din mening. Jeg vet at jeg har rett.

Er du utdannet lingvist? Siden du er i besittelse av den ene sannhet, som tilfeldigvis strider mot alle andres oppfattelse?

Men summa summarum: FOD skulle ikke ha uttalt seg slik de gjorde, punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du utdannet lingvist? Siden du er i besittelse av den ene sannhet, som tilfeldigvis strider mot alle andres oppfattelse?

Hun påstod/trodde at jeg ikke visste betydningen av ordene jeg brukte, men det gjør jeg jo. Jeg har rett i at det er forskjell på "det var leit at..." og "vi beklager....".

Håper på svar fra språkrådet i morgen. Foreløpig har jeg bare snakket med et par venninner som begge er enige med meg, uten å vite hvilken oppfatning som var min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du sier : " det var leit at", så er det å beklage. Er ikke kun "jeg beklager", eller "unnskyld" som vil si at man beklager noe. Men dette er ot alt sammen. Alle debatantene her har sagt hva de mener, og alle utenom kristian er kritiske til fod. Så da har nok kristian rett

Mindretallet tar alltid feil, ja. Kan nok oppstå mange dumme misforståelser når det tydeligvis er såpass mange som ikke forstår forskjellen.

Ny sammenligning coming up: flertallet sier "enda" når det skal være "ennå", og jeg tipper at mer enn 50 % skipper komma på "hei, Kristian". Da er det nok vi andre som tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først nå på de første innleggene det har kommet fram at dere forveksler at noe er leit med å beklage noe. Jeg venter på svar fra språkrådet.

Jeg brukte siden til språkrådet jeg, og søkte på ordboken de linker til, og gjett hva jeg fant på "beklage"?

bekla'ge (fra lty)

1 mest foreld: synes synd på, ynkes over hun er meget å b-

2 be om unnskyldning for, uttale bedrøvelse over jeg b-r det som har skjedd / det er bare å b- / b-r, vi er utsolgt / refl: b- seg over uttrykke sin misnøye med, klage sin nød / du har ingenting å b- deg over

*måtte bare grave opp engasjementet mitt bittelittegranne....*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bladd forbi denne tråden mange ganger nå, ville verken lese eller svare for å unngå og hisse meg opp... Hvorfor "rottweiler bet Robin 8år." Kommer det rasenavn i avisen om det hadde vært en golden foreksempel, det er også en hund som ligger mye høyere oppe på "bitelistene". Hater virkelig at rottweileren har fått dette ryktet på seg, at de er så farlige! Blir virkelig hissig av dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bladd forbi denne tråden mange ganger nå, ville verken lese eller svare for å unngå og hisse meg opp... Hvorfor "rottweiler bet Robin 8år." Kommer det rasenavn i avisen om det hadde vært en golden foreksempel, det er også en hund som ligger mye høyere oppe på "bitelistene". Hater virkelig at rottweileren har fått dette ryktet på seg, at de er så farlige! Blir virkelig hissig av dette...

Få hunder som er så snille, hengivne, trygge på seg selv og ufarlige som en rottweiler med riktig eier. De er fantastiske hunder. SÅ ja, enig i alt du sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få hunder som er så snille, hengivne, trygge på seg selv og ufarlige som en rottweiler med riktig eier. De er fantastiske hunder. SÅ ja, enig i alt du sier!

Få hunder som har så mange useriøse oppdrettere og eiere som kun går etter eksteriøret eller som avler på uregistrerte hunder også. Det er ikke uten grunn at rasen havner i trøbbel. Nå i disse dager fødes det et kull etter foreldre med svært belastede linjer, men oppdretter gir blanke, da dens hunder er friske, spiller ingen rolle om søsken ikke er det da. Ei heller om søsken har elendig gemytt og er avliet pga agresjon osv. Så ser det ikke osm rart at den havner i sånne situasjoner gang på gang jeg. Og det er viktig å huske at om det er andre raser som leder på statestikker (hvor sikre er slike egentlig) så er det forskjell på årsak til bitt og hvorfor det bites. Mange hevder Golden er på toppen, kan hende det, men hvorfor biter den? Fordi "alle" tror hundene er såååå snill og bare snill og derfor kan alle kose på dem. Da kan det fort bli bitt om hunden havner o presset situasjon, og det er i hovedsak bitt hvor barn har mast for mye på hunden. Her dreier det seg om en hund som angrep et barn. Stor forskjell spør du meg, og de fleste episoder hvor man leser om rottweileren som har itt, så har den angrepet, i grunnen uten noe synlig årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og de fleste episoder hvor man leser om rottweileren som har itt, så har den angrepet, i grunnen uten noe synlig årsak.

Jeg vet ikke hvor nøye til bunns du har gått når du har undersøkt forhistoriene til disse hundebittene fra Rottweiler du legger til grunn for dette utsagnet. Men jeg føler bare at jeg må understreke at media (aviser/tv/intarwebz) svært sjelden gir et godt innblikk i hva som faktisk har skjedd.

Det er ganske utrolig hva som kommer fram når man tar seg tiden til å prate med den fornærmede, hundeier, vitner, politi etc, i stedet for å lese aviser. Ting er sjelden slik vg portretterer liksom. Bak enhver "Angrep uten forvarsel!"-overskrift finnes det en historie, omstendigheter, årsaker og faktorer som aldri blir hørt eller satt i sammenheng. I min mening kan de aller fleste hundebitt ha vært unngått. I så henseende spiller det liten rolle om det er en Rottweiler eller Golden (rase er kun én faktor), og det kan være litt skummelt å undergrave en rase uten å ha nok dybdekunnskap.

Fordi det overdrevne fokus på rase når det kommer til potensielt farlige hunder maskerer de virkelige problemstillingene. Relevante faktorer som faktisk hadde kunnet ført til noe fruktbart om de hadde kommet til syne. Det er mye feil fokus som gjør at som hundeeiere og entusiaster fort kan stikke kjepper i våre egne hjul. Trur eg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opp lever at som bdd girl sier at ja, det er alt for mange useriøse som driver avl uten å tenke på det mentale. Og ja, det finnes altfor mange som skal ha rottveiler fordi den er "tøff". Mange i belastede miljøer som ikke skulle hatt hund velger seg rottveiler. Selvfølgelig vil disse hundene bli problemhunder. Det ville "enhver" hund i f.eks et narkotika miljø blitt. Så det er ikke rottveileren det er noe galt med, heller eieren. Har selv 2 rottveilere, og har aldri møtt snillere hunder. Kan gjøre hva du ivl med dem, og fremmede kan fint gå å ta maten deres mens de spiser osv. De har aldri knurret noensinne eller vist noe tegn til agressivitet. Noensinne! Hadde folk i utsatte miljøer valgt seg ut f.eks labrador eller golden f.eks så ville man ha opplevd det samme etterhvert med masse avisoverskrifter osv. Er ikke noe galt med rottveileren, men med noen av rottveiler eierene og oppdretterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari: Jeg har pratet med folk som ikke har fått historiene sine i media da de ikke har ønsket kontakte media etter biteepisoder, men i disse tilfellene har Rottisen uprovosert angrepet. Mange av hendelsene er i Østfold hvor eiere og oppdrettre er blitt anmledt flere ganger for å la sine hunder løpe løs og terrorisere området. Jeg er ikke så usmart at jeg tror på alt som står i media, men har da vært på en og annen utstilling f.eks hvor det har holdt at folk har gått forbi hunden og den har hevet seg frem og bitt, hunder som har rømt ut av hagen og satt etter forbipasserende. Snakket i går med en som hadde et rimelig kraftig arr i benet etter å ha syklet forbi en rottis i bånd, hvor da eier hadde null kontroll og hunden bet. Det er desverre ikke til å legge skjul på at enkelte raser er så på skråplanet pga avl og dårlige eiere at de faktisk biter uten særlig provokasjoner og har en rimelig kort lunte, kortere enn man egentlig burde akseptere. Og som jeg skriver til andreas under her så er dette veldig mye pga. at oppdrettere setter fokusen på eksteriøret og en funksjonsanalyse og vips tror de at de har supre hunder. Nå har jeg sett flere fa-godkjente hunder med en adferd som tilsier at hunden burde havnet under torva, for de ferreste oppdrettere tar hensyn til de ulike karakterene på en fa når de avler. De ser godkjent fa og da er alt tipp topp i deres hoder og resultatene blir så som så. Ser man på hundene som biter slik, så finner man fort den røde tråden.

andreas: Det er ikke alltid eieren sin feil. Det er ofte også oppdretterens feil, som avler på hunder som innehar agressjoner og som fører dette videre til avkommene og uavhengig av hvor hunden havner vil den være en real tikkende bombe som vil bite ved rette anledning. Trenger ingen belastede miljøer når det ligger i hunden.

Nå vet jeg ikke hvor mye du er i f.eks Oslo, men jeg er vokst opp i et område hvor så og si alle narkomane hadde hund. Det var blandinger, det var rene labradorer og det var roittiser. Ingen av disse hundene var farlige annet enn dersom eieren sov, da skulle man ikke prate til hundene, for da passet de på. Ellers var det snille hunder som eierene hadde god kontroll på når de var nyktre og halvnyktre, var de helt fjerne så var hundene ved eierens side og passet på dem. Sånn er det mange av i Oslos gater også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andreas: Det er ikke alltid eieren sin feil. Det er ofte også oppdretterens feil, som avler på hunder som innehar agressjoner og som fører dette videre til avkommene og uavhengig av hvor hunden havner vil den være en real tikkende bombe som vil bite ved rette anledning. Trenger ingen belastede miljøer når det ligger i hunden.

Nå vet jeg ikke hvor mye du er i f.eks Oslo, men jeg er vokst opp i et område hvor så og si alle narkomane hadde hund. Det var blandinger, det var rene labradorer og det var roittiser. Ingen av disse hundene var farlige annet enn dersom eieren sov, da skulle man ikke prate til hundene, for da passet de på. Ellers var det snille hunder som eierene hadde god kontroll på når de var nyktre og halvnyktre, var de helt fjerne så var hundene ved eierens side og passet på dem. Sånn er det mange av i Oslos gater også.

Nei enig som du sier at oppdretterne har mye av skylden. Man må fokusere mye mer på de mentale aspektene hos hunden ved avl. Men det jeg mente med belastede miljøer og hund, er at hunder som egentlig ikke er "tikkende bomber" som du kaller det fort kan bli til det med feil eiere. Har en del narkomane/ eks narkomane venner og alle sier det samme, og det er at hunder i narko miljøer blir ødelagte. De er tikkende bomber uavhengig om eieren er ruset eller ikke. Også en del "tøffinger" som skal ha rottveiler, og slår, mishandler hunden for å få en "tøff" hund. Selvfølgelig mange snille hunde ri narko miljøer osv også, men utrolig mange hunder som har blitt mentalt ødelagt av dette. Vet ikke hvor godt du kjenner til rottveileren, men min erfaring er at du ikke finner bedre familiehunder enn dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei enig som du sier at oppdretterne har mye av skylden. Man må fokusere mye mer på de mentale aspektene hos hunden ved avl. Men det jeg mente med belastede miljøer og hund, er at hunder som egentlig ikke er "tikkende bomber" som du kaller det fort kan bli til det med feil eiere. Har en del narkomane/ eks narkomane venner og alle sier det samme, og det er at hunder i narko miljøer blir ødelagte. De er tikkende bomber uavhengig om eieren er ruset eller ikke. Også en del "tøffinger" som skal ha rottveiler, og slår, mishandler hunden for å få en "tøff" hund. Selvfølgelig mange snille hunde ri narko miljøer osv også, men utrolig mange hunder som har blitt mentalt ødelagt av dette. Vet ikke hvor godt du kjenner til rottveileren, men min erfaring er at du ikke finner bedre familiehunder enn dette

Kjenner litt til rasen og tør påstå at man finner bedre familiehunder enn rottisen. Det er opprinnelig en brukshund og den har dette iboende i seg og det er ingen rase man bare plasser i hvem som helst familie. Rottisen krever gjerne noe mer enn å bare labbe rundt på tur med familien Glum, det er en rase som må få bruke seg litt, og derfor er det flere andre raser som er mer egnet som familiehund enn rottisen.

Vi kjenner tydligvis forskjellige narkomane og eks narkomane og deres opplevelser med hunder i miljøet. Som jeg nevnte i mitt forrige innlegg så har jeg bodd et sted hvor alle narkomane som vanka utenfor senteret hadde hunder. Flere av disse hundene fulgte jeg fra de var valper til de tok kvelden, ingen av dem var tikkende bomber av noe slag. Det var rottiser, labradorer og schäfer og gjerne blandinger av disse som var følgesvennene til narkisene. Eneste gangen man skulle ligge unna, og da ga bikkjene beskjed om at det var best å holde avstand, var når eieren dems sov enten han/hun var rusa eller ikke.

Om du eier rottis så burde du egentlig være den første til å gå i bresjen for å være en eier som innser hva rasen er og hva rasen krever og ikke sitte og skylde på alt og alle og tro at det er verdens snilleste rase, for det er den ikke. Og en rottis vil gjøre mer skade enn mange andre hunder om den biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...