Gå til innhold
Hundesonen.no

Helgetur i fjell


pippin

Recommended Posts

Ja.. jeg og ei venninne tenkte vi skulle ta oss en tur på fjellet i juni/juli.. Ei helg eller litt mer..

Så da lurer jeg på om Tila er gammel nok til å bli med? Hun blir jo rundt 9-10 mnd gammel da.. Eller bør jeg vente til hun er rundt året - litt over året?

Bli fra hytte til hytte dette da.. :whistle:

Jeg har aldri hatt med hund på langtur enda så jeg er nybegynner på det punktet.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden er vant til å være mye på tur hver dag og dere tar hensyn til at det er en ung hund (mye pauser, enkelt terreng, ikke for lange dager, ikke bruker kløv el) ser jeg ikke noe problem med at en såpass voksen valp kan være med på en helgetur/ lang heleg til fjells.

Ser du er fra steinkjer, er det trollheimen/ sylan dere tenker på gå i så er jo det ypperlig, for her er det gode forhold for å bo med hund hvilket vil gi unghunden enda bedre hvile på natten. I trollheimen er det jo stort sett ganske lett gått terreng også, kjenner ikke til sylan- terrenget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er Trollheimen vi kanskje vurderer ja.. :whistle: Kjempefint terreng der.. Og hvis det ikke er alt for vanskelig terreng som du sier så burde det ikke være så stort problem.. :wub: Er bare litt redd for at jeg skal belaste henne for mye.. Men blir jo uten kløv ihvertfall.. ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenris var rundt 3 og 4 mnd de første gangene han var med i Trollheimen. Hadde med sekk hvor han satt innimellom, og han hadde en utmerket tur! i sommer kommer Coda til å være 4 mnd og 5 mnd (og kanskje 6 mnd siste turen) når vi skal dit, det ser ikke jeg på som noe problem overhodet. Det er bare å ta hensyn til valpens form, og la den få sitte i sekken i perioder. Det gjør jeg på andre dagsturer også, greit at valper/unghunder får være med å oppleve så mye som mulig. Frost kommer til å være 12 mnd første turen opp i år, da kommer jeg ikke til å ta mer hensyn til han enn til han på 3 år, jeg vet han er i utmerket fysisk form til å klare den turen.

Om det hadde vært min hund som var 9-10 mnd så hadde jeg tatt det som en helt vanlig Trollheimen-tur, da jeg vet at mine hunder hadde klart det utmerket i den alderen. Dagsøktene våre der oppe er ikke stor mer krevende en de vanlige turene våre.Det er ganske enkelt bare å ta hensyn til hundens fysiske form i utangspunktet, ta pauser, og ikke bestige de høyeste toppene om ikke hunden er i form til det. Å gå fra hytte til hytte der oppe er ikke (bør ikke..) være særlig krevende for en hund, det er jo stort sett fin vei.

Trollheimen er herlig! :

trollsekk.jpg

troll2.jpg

troll.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...