Gå til innhold
Hundesonen.no

Stress


Djervekvinnen

Recommended Posts

Kjennetegn på usunt stress:overdeven slikking,pesingt,tvangshandlinger,overdreven vokting,vankelig for å falle til ro(spretter opp med engang eieren vurderer å reise seg fra sofaen etc..)destruktivitet,piping,kløe,biter på seg selv ,riing ,vanskelig for å roe seg etter aktiviteter,overslagshandlinger,aggresivitet etc...men det enkleste måten å se det på er pupillene..Store pupiller betyr ofte stresset hund.Så lenge lyset er bra nok da :P

Sunt stress:vel,det er det stresset hunden bruker når den jobber.En arbeidshund må ha endel stress i seg.Loke går nesten alltid på 2 ben ute blandt folk og når det skjer noe.Han ser litt gal ut egentlig 8) .Han har veldig høyt positivt stress.Det er det samme stresset jeg utnytter når vi trener,men all stress må kontrolleres hvis ikke kan det slå over i negativ stress noe man hele tiden må ha i bakhodet under trening...

En hund som ikke brukes aktivt bør ha lite stress,mye er medfødt men man kan reduserer det ved hjelp av øvelser og oppgaver..

Det kan også være faktorer i miljøet som stresser hunden;mengde og type aktivisering,løpetid,konflikter,for mye av bare en ting(eks lydighet),ukonsekvent behandling,straff ,sykdom etc..

Jeg vet altfor mye om stress:jeg har hatt 2 stk med enormt mye negativt stress.Den første jeg hadde(belger )gikk i overslag og beit seg fast i overarmen min hvis jeg gjorde brå bevegelser når han var stresset.Det gjorde vondt...jeg har fortsatt arr... :P

Pan sov 5 netter igjennom på 2 år (les: jeg sov 5 netter igjennom på 2 år) ellers var det høylydt gneldring flere ganger hver natt... ](*,)

Tror du hunden din er stresset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for informasjon. :P Nå har jo jeg en hund med høyt stres nivå, så det skal mye til for at ho ikke er stresset. Jeg er usikker på om hvorvidt det er "normalt" stress eller negativt.

Hun stresses lett opp blandt folk. feks hvis det kommer besøk. da er det mye pesing og slikking. Men den siste tiden finner ho seg en leke og putter i munnen hvis det kommer folk, eller hvis jeg kommer hjem. da klarer hun å holde seg på fire bein og blir roligere. Det er vel hennes måte å stresse ned på. Ute er hun også lett å gire opp. Ho gjesper mye ute. Sånn høyt. Når vi går tur. Men inne er det lett å få henne roet ned. Kan følge etter oss iblandt når vi går i huset, men da kommanderer vi ho på plass. Stresses litt opp når vi skla gå ut,men da kommanderer jeg dekk. Jeg tror ikke jeg har en mer stresset hund enn "normalt", men kan være greit å vite litt om det, slik at man er obs. på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som du gjør ting veldig riktig ved å gi henne en løsning.Ofte er det allt de trenger -å få beskjed om hvor de skal gjøre av seg.Jeg pleier også å ha noe liggene som hunden kan bære på når det går litt over styr.Slik at de føler at de får en oppgave.

Det er også veldig forebyggende å unngå bruk av matskål.Å få hente ut maten av en fòrball eller søke den opp i hagen virker positivt på mange hunder.Søks og mestringsoppgaver er veldig dempende på stress.

Men jeg synes ikke hun hører ekstremt ille ut.litt som min :P

Han har noen vanvittige "mjau" gjesp hver gang vi skal ut døra etc... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som, da jeg fikk han som 9 mnd gammel, var veldig stresset.. Han beit mye etter halen sin, tisset inne, klødde seg på samme stedet, peip hvis vi stoppa på tur osv. Noe av det som har hjulpet best på Puma er at han ligger i hundegård når jeg er på skole eller borte. Der roer han helt ned, fordi han vet vi ikke er der, ingen å følge etter, ingen å passe på (gikk hun på badet? åh, må følge etter). Dessuten får han mye hjernetrim.. Nå løper han aldri etter halen sin, og tisser aldri inne. Han legger seg ned hvis vi stopper lenge på tur. fremdeles en tendens til å følge etter overalt inne, men han roer seg hvis man overser han. Da finner han seg et bein eller en leke. griseører og sånt funker kjempebra hos meg som stress ned ting.. Høres ut som du i det minste har en hund som vet å dempe seg selv, og dte er jo bra! Så slår det ikke like mye ut i negative adferder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...