Gå til innhold
Hundesonen.no

Stress


Djervekvinnen

Recommended Posts

Kjennetegn på usunt stress:overdeven slikking,pesingt,tvangshandlinger,overdreven vokting,vankelig for å falle til ro(spretter opp med engang eieren vurderer å reise seg fra sofaen etc..)destruktivitet,piping,kløe,biter på seg selv ,riing ,vanskelig for å roe seg etter aktiviteter,overslagshandlinger,aggresivitet etc...men det enkleste måten å se det på er pupillene..Store pupiller betyr ofte stresset hund.Så lenge lyset er bra nok da :P

Sunt stress:vel,det er det stresset hunden bruker når den jobber.En arbeidshund må ha endel stress i seg.Loke går nesten alltid på 2 ben ute blandt folk og når det skjer noe.Han ser litt gal ut egentlig 8) .Han har veldig høyt positivt stress.Det er det samme stresset jeg utnytter når vi trener,men all stress må kontrolleres hvis ikke kan det slå over i negativ stress noe man hele tiden må ha i bakhodet under trening...

En hund som ikke brukes aktivt bør ha lite stress,mye er medfødt men man kan reduserer det ved hjelp av øvelser og oppgaver..

Det kan også være faktorer i miljøet som stresser hunden;mengde og type aktivisering,løpetid,konflikter,for mye av bare en ting(eks lydighet),ukonsekvent behandling,straff ,sykdom etc..

Jeg vet altfor mye om stress:jeg har hatt 2 stk med enormt mye negativt stress.Den første jeg hadde(belger )gikk i overslag og beit seg fast i overarmen min hvis jeg gjorde brå bevegelser når han var stresset.Det gjorde vondt...jeg har fortsatt arr... :P

Pan sov 5 netter igjennom på 2 år (les: jeg sov 5 netter igjennom på 2 år) ellers var det høylydt gneldring flere ganger hver natt... ](*,)

Tror du hunden din er stresset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for informasjon. :P Nå har jo jeg en hund med høyt stres nivå, så det skal mye til for at ho ikke er stresset. Jeg er usikker på om hvorvidt det er "normalt" stress eller negativt.

Hun stresses lett opp blandt folk. feks hvis det kommer besøk. da er det mye pesing og slikking. Men den siste tiden finner ho seg en leke og putter i munnen hvis det kommer folk, eller hvis jeg kommer hjem. da klarer hun å holde seg på fire bein og blir roligere. Det er vel hennes måte å stresse ned på. Ute er hun også lett å gire opp. Ho gjesper mye ute. Sånn høyt. Når vi går tur. Men inne er det lett å få henne roet ned. Kan følge etter oss iblandt når vi går i huset, men da kommanderer vi ho på plass. Stresses litt opp når vi skla gå ut,men da kommanderer jeg dekk. Jeg tror ikke jeg har en mer stresset hund enn "normalt", men kan være greit å vite litt om det, slik at man er obs. på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som du gjør ting veldig riktig ved å gi henne en løsning.Ofte er det allt de trenger -å få beskjed om hvor de skal gjøre av seg.Jeg pleier også å ha noe liggene som hunden kan bære på når det går litt over styr.Slik at de føler at de får en oppgave.

Det er også veldig forebyggende å unngå bruk av matskål.Å få hente ut maten av en fòrball eller søke den opp i hagen virker positivt på mange hunder.Søks og mestringsoppgaver er veldig dempende på stress.

Men jeg synes ikke hun hører ekstremt ille ut.litt som min :P

Han har noen vanvittige "mjau" gjesp hver gang vi skal ut døra etc... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som, da jeg fikk han som 9 mnd gammel, var veldig stresset.. Han beit mye etter halen sin, tisset inne, klødde seg på samme stedet, peip hvis vi stoppa på tur osv. Noe av det som har hjulpet best på Puma er at han ligger i hundegård når jeg er på skole eller borte. Der roer han helt ned, fordi han vet vi ikke er der, ingen å følge etter, ingen å passe på (gikk hun på badet? åh, må følge etter). Dessuten får han mye hjernetrim.. Nå løper han aldri etter halen sin, og tisser aldri inne. Han legger seg ned hvis vi stopper lenge på tur. fremdeles en tendens til å følge etter overalt inne, men han roer seg hvis man overser han. Da finner han seg et bein eller en leke. griseører og sånt funker kjempebra hos meg som stress ned ting.. Høres ut som du i det minste har en hund som vet å dempe seg selv, og dte er jo bra! Så slår det ikke like mye ut i negative adferder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...