Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye registreringsregler hos NKK


BDD Girl

Recommended Posts

"Nye registreringsregler

I samsvar med den internasjonale hundeorganisasjonen FCIs regler for avl og oppdrett innfører NKK nå nye registreringsregler.

Det innføres obligatorisk registrering av alle valpene i et kull, og hele kullet skal registreres samtidig.

Ordningen trer i kraft for valper født etter 01.07.2009.

Endringene i registreringsreglene gjøres for å få bedre kontroll med hundenes helse."

Konkret hva vil føre til at man får bedre kontroll på hundenes helse? Og obligatorisk registrering av alle valpene i et kull, vil da dødfødte eller de som dør i løpet av de første døgnene også bli registrert?

Noen som har greie på disse reglene og kan fortelle litt om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkret så betyr det vel lite annet enn at alle oppdrettere må chippe valpene de registrerer. Det er ingenting som stopper oppdrettere fra å registrere valper de ikke ønsker skal bli registrerte. F eks når jeg har kull på C. Det kommer 5 valper. Den ene ser jeg har feil og unnlater og registrere den. NKK kan ikke vite dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkret så betyr det vel lite annet enn at alle oppdrettere må chippe valpene de registrerer. Det er ingenting som stopper oppdrettere fra å registrere valper de ikke ønsker skal bli registrerte. F eks når jeg har kull på C. Det kommer 5 valper. Den ene ser jeg har feil og unnlater og registrere den. NKK kan ikke vite dette.

Det er det jeg tenkte og, så derfor lurer jeg litt på NKKs uttalelser da om bedre kontroll hva helsen gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK kan ikke vite dette.

Nei, men finner de det ut (usannsynlig i enkelttilfeller, men noen får kull på kull og registrerer kun enkeltindivider), kan de sanksjonere - en mulighet jeg håper de benytter seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå pleier ikke jeg å la være å registrere noen hvalper - selv om de måtte ha utstillingsfeil eller ikke. Eller andre mulige defekter for den sakens skyld.

Det er fremkommet kritikk i media over "alle" de syke hundene/rasene, FCI og KC har press på seg for å finne løsninger på dette. Og registrering av alle hvalper er kanskje et virkemiddel noen kan tro at vil ha en effekt.

Forstår ikke helt hvordan registrering eller ei skal påvirke hunders eller rasers helse. Det er i det hele tatt svært få sykdommer som blir registrert av NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men finner de det ut (usannsynlig i enkelttilfeller, men noen får kull på kull og registrerer kun enkeltindivider), kan de sanksjonere - en mulighet jeg håper de benytter seg av.

Når NKK ikke engang klarer å gjøre noe med åpenbar juks hvor hundene faktisk er tilstede så er det utopisk å tro at de skal klare å gjøre noe når de ikke engang vet sikkert hvor mange valper som blir født i et kull. De som ønsker å omgå dette klarer det helt uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Som ansvarlig for endel stevner har jeg oppdaget at enkelte oppdrettere kun registrere noen få tisper i kullet (de som de skal beholde avlsrett på), mens de unnlater å registrere resten av valpene hos NKK. Det er vel heller dette de vil "til livs".

Man "skal" skrive antall døfødte på skjemaet som sendes inn til NKK, men om man vil skjule sånt så er det sikkert noen som unnlater å skrive dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...