Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som er mye alene


Tapper

Recommended Posts

Til høsten skal jeg flytte for meg selv til et annet fylke, langt vekk fra familien og venner.

Jeg har veldig, veldig lyst til å ha med meg hunden min dit, ellers får jeg ikke sett ham mer enn to ganger i året (jul og påske) :) Og det er også jeg som er mennesket hans, og han er mest knyttet til meg, og derfor tanken på å forlate ham er uutholdelig. Og jeg vil også at det fortsatt skal være meg han er mest knyttet til, og jeg er redd han kommer til å glemme meg :) I tillegg er han min beste venn og det er en stor trygghet og glede i å ha han der.

Så jeg vil ha han med meg. Dit jeg skal lytte er det også mye større miljø, i motsetning til hvor jeg bor. Jeg har ikke tidligere hatt mulighet til å dra på f.eks. miljøtreninger, kurs osv. Tar jeg ham med, er det en ypperlig mulighet for å bli mer aktivt innen hund, sosialisert han i nye situasjoner osv.

Men så er det ulempene da...

Jeg er bekymret for at han må være så mye alene hjemme! Jeg skal gå tredje året på VGS, og da blir han jo alene mens jeg er på skolen. Han er vant til å være alene hjemme, men ikke hver eneste dag og ofte ikke like lenge som det blir da til høsten.

Jeg vil ikke at han skal mistrives, og jeg er redd for at han kommer til å bjeffe da. Grunnen til at jeg ikke vet om han bjeffer nå, er at jeg ser han bare i helger nå, og da er han ikke alene. Tanten og onkelen min veksler på å passe han i uka, og de visste ikke. Men jeg kan tenke meg at han kan finne på å gjøre det, selv om jeg er ikke sikker.

Hva mener dere jeg kan gjøre for at han skal ha det bra å trives? Bør jeg skaffe en til hund som selskap? Skaffe meg katt? Være konstant midlertidig hjem for forskjellige omplasseringshunder? Rett og slett (*gulp*) la han være igjen når jeg flytter? Annet??

Jeg er litt lost ang. dette, og trenger litt hjelp her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vet hvilken skole du skal inn på,så vet du jo området du skal flytte til...da tenker jeg kanskje du kan få kontakt med noen som kan holde tassen din med selskap de dagene du er lenge på skolen?

Enten en privat hundepasser,som ønsker å låne en kjekk liten hund for selskap og kos...eller en organisert type hundepasser som har flere hunder og passe på og som kanskje kan ta din i tillegg.

Det er nok noen som synes en Sheltie er kjekk som selskap,selv om de ikke vil/kan eie selv.

Og pga størrelsen kan sikkert flere håndtere ham også.

Eldre damer som ikke kan ha hund på heltid feks...Kan jo hende du får napp på en slik ordning?

Behøver ikke koste allverdens heller det...

Det er mange ting man kan prøve...Sett opp lapper på butikker osv for å se om du får napp allerede nå.

Han klarer sikkert å være alene om han er vandt til det,men det skader jo ikke å ha passer til ham om du er usikker på hvordan han vil reagere.

Ellers kan du bruke tiden til å teste ham når han er alene.Hør etter om han bjeffer liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk etter "dagmamma" til han dit du flytter.

Ikke en dum idè ;) Nedenfor har en foreslått det samme, svarer mer der.

Hvis du vet hvilken skole du skal inn på,så vet du jo området du skal flytte til...da tenker jeg kanskje du kan få kontakt med noen som kan holde tassen din med selskap de dagene du er lenge på skolen?

Enten en privat hundepasser,som ønsker å låne en kjekk liten hund for selskap og kos...eller en organisert type hundepasser som har flere hunder og passe på og som kanskje kan ta din i tillegg.

Det er nok noen som synes en Sheltie er kjekk som selskap,selv om de ikke vil/kan eie selv.

Og pga størrelsen kan sikkert flere håndtere ham også.

Eldre damer som ikke kan ha hund på heltid feks...Kan jo hende du får napp på en slik ordning?

Behøver ikke koste allverdens heller det...

Det er mange ting man kan prøve...Sett opp lapper på butikker osv for å se om du får napp allerede nå.

Han klarer sikkert å være alene om han er vandt til det,men det skader jo ikke å ha passer til ham om du er usikker på hvordan han vil reagere.

Ellers kan du bruke tiden til å teste ham når han er alene.Hør etter om han bjeffer liksom..

Nja, vet ikke hvilket område jeg blir å bo i, må bare ta det beste jeg finner uansett om det er langt unna skolen eller ei. Men det finner jeg jo ut etter hvert, hvor jeg blir å bo :)

Og å ha hundepasser, eller dagmamma, høres faktisk ikke ille ut. Hvis det er skikkelige folk og organiseres ordentlig, da. Har ikke mulighet til å frakte en hund langt av gårde om morgenen, så da må det bli i nærområdet, eller at hundepasseren får nøkkel til mitt hjem. Men det er jeg en smule skeptisk til, naturlig nok ;)

Privat hundepasser er nok billigere enn organisert, jeg har dessverre ikke råd til å punge så mye, men er selvfølgelig villig til å betale en sum for at han skal ha det bra.

Hvor mye tror dere det vil koste? Det bør vel ikke være allverden, vel. Jeg tenker siden de som passer gjør det fordi de har lyst, og det er til glede for de også (bør være det i hvertfall..).

Er forhåpentligvis flere som har lyst på litt selskap om dagen. Og Tapper elsker å gå på tur, leke og kose og kan nok bli godt selskap til noen når han blir kjent med dem. Vi snakker vel hovedsaklig om eldre personer og uføretrygdede, regner jeg med ;) .

Å sette opp lapper på butikker nå allerede blir nok litt vanskelig siden jeg ikke kjenner noen der jeg skal flytte, og det er ganske langt å dra dit selv liksom. Jeg må nok heller bare gjøre det snarest mulig etter at jeg har flyttet da eventuelt, og håpe på rask tilbakemelding fra noen (seriøse). Men hva gjør man om ingen svarer? :) Ca. hvor mye koster organisert hundepass?

Ja, jeg skal finne ut om han bjeffer når han er alene. Men uansett om han ikke gjør det, så er jeg redd for at han mistrives alene likevel. At han lider i stillhet ;) Og jeg får ikke jobbet med dette før til sommeren (og i helger, men har litt liten tid da..), siden jeg ikke bor hjemme i ukene. Hvordan skal jeg klare å lære ham til å ikke bjeffe når han er alene hvis han gjør det? (dette bør jeg kanskje lage egen tråd om..?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville flyttet uten hunden, så gjøre sikkelig "etterforskning" for å finne en måte å kunne ha hunden. Søke etter plass å bo der de du leier hos har også hund kanskje? Eller leilighet med hage sånn at du kan sette opp et inneburet område for han osv osv.

Dette gjorde jeg selv da jeg flyttet til skole (mangen år siden). Etter første året hadde jeg venner, og det viste seg han jeg var mest med hadde også hund, samt en veldig stor hundesikkret hage. Jeg var heldig, og det viste seg at de hadde også leilighet i huset. Jeg fikk leie hos dem, og hunden min stor trivdes med deres hund. Alt klaffet! :)

Glemme deg vil han ikke gjøre! Da jeg var liten flyttet vi til Canada, tok med hunden. Etter 2år flyttet vi tilbake til Norge, men lot hunden være igjen fordi kartinen tilbake til Norge var svært lang, og vi hadde ikke hjerte å ha han der i 6mnd. Fikk oss ny hund da vi kom til norge igjen.

4 år seinere besøkte vi famlien i Canada, og hunden var hysterisk da han så oss! Husket oss igjen, og selv kommandoene våre...gud som jeg gråt av glede, og enda mer da vi måtte dra. Han satt der og så på når vi kjørte fra huset. :)

Ikke ta han med deg med en gang. Du kommer til å ha det svært travelt når du først er der, og det er ikke rettferdig mot hunden. Ordne til tingene først, så hent han. Det er ivertfall mitt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville flyttet uten hunden, så gjøre sikkelig "etterforskning" for å finne en måte å kunne ha hunden. Søke etter plass å bo der de du leier hos har også hund kanskje? Eller leilighet med hage sånn at du kan sette opp et inneburet område for han osv osv.

Dette gjorde jeg selv da jeg flyttet til skole (mangen år siden). Etter første året hadde jeg venner, og det viste seg han jeg var mest med hadde også hund, samt en veldig stor hundesikkret hage. Jeg var heldig, og det viste seg at de hadde også leilighet i huset. Jeg fikk leie hos dem, og hunden min stor trivdes med deres hund. Alt klaffet! :ahappy:

Glemme deg vil han ikke gjøre! Da jeg var liten flyttet vi til Canada, tok med hunden. Etter 2år flyttet vi tilbake til Norge, men lot hunden være igjen fordi kartinen tilbake til Norge var svært lang, og vi hadde ikke hjerte å ha han der i 6mnd. Fikk oss ny hund da vi kom til norge igjen.

4 år seinere besøkte vi famlien i Canada, og hunden var hysterisk da han så oss! Husket oss igjen, og selv kommandoene våre...gud som jeg gråt av glede, og enda mer da vi måtte dra. Han satt der og så på når vi kjørte fra huset. :flowers:

Ikke ta han med deg med en gang. Du kommer til å ha det svært travelt når du først er der, og det er ikke rettferdig mot hunden. Ordne til tingene først, så hent han. Det er ivertfall mitt råd.

Huff, jeg fikk også tårer i øynene av historien din om hunden i Canada...

Men, så dumt det enn høres ut, så er jeg redd for at jeg ikke lenger kommer til å være hovedmennesket hans, selv om han ikke glemmer meg.

Jeg har tenkt i motsatte baner; at hvis det ikke går bra der nede, SÅ sender jeg hunden hjem igjen. For hvis jeg selv flytter først, så kan jeg ikke få han til meg før til jula. Og tanken på å være alene i en storby (bondeknøl som jeg er), uten noen kjente, skremmer meg :ahappy:

Men jeg skal tenke over saken, å flytte alene først. Selv om tanken ikke umiddelbart virker fristende. Jeg er åpen for alle forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han greier seg fint alene nå, så vil han nok greie seg fint der du skal flytte også. De aller fleste hundene er alene hjemme en hel arbeidsdag +/-, så det er helt normalt og de aller fleste greier det helt fint. Det vil nok din hund også gjøre :flowers: Sjekk ut nå hvordan han er når du kommer hjem etter han har vært alene. Ser det ut som han har sovet så er alt i skjønneste orden. Er han veldig stresset får du prøve kortere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han greier seg fint alene nå, så vil han nok greie seg fint der du skal flytte også. De aller fleste hundene er alene hjemme en hel arbeidsdag +/-, så det er helt normalt og de aller fleste greier det helt fint. Det vil nok din hund også gjøre :flowers: Sjekk ut nå hvordan han er når du kommer hjem etter han har vært alene. Ser det ut som han har sovet så er alt i skjønneste orden. Er han veldig stresset får du prøve kortere tid.

Med fare for å høres ekstremt dum ut; hvordan kan jeg vite om han har sovet mens jeg var vekke? Han kan gå fra sovende til lys våken på et sekund, og med mindre jeg installerer kamera i huset, så er det umulig å vite.

Han er vant til å være hjemme alene, men jeg mistenker også at han bjeffer når han er alene, i alle fall hvis han hører noen utenfor osv. Og det kommer jo til å være mye flere lyder utenfra når vi flytter fra bygd til by. Dette er noe jeg eventuelt absolutt vil jobbe med, men det kan jo ta tid så klart, og jeg vil ikke at mitt hundehold skal være til plage for noen (naboer, huseier..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å høres ekstremt dum ut; hvordan kan jeg vite om han har sovet mens jeg var vekke? Han kan gå fra sovende til lys våken på et sekund, og med mindre jeg installerer kamera i huset, så er det umulig å vite.

Han er vant til å være hjemme alene, men jeg mistenker også at han bjeffer når han er alene, i alle fall hvis han hører noen utenfor osv. Og det kommer jo til å være mye flere lyder utenfra når vi flytter fra bygd til by. Dette er noe jeg eventuelt absolutt vil jobbe med, men det kan jo ta tid så klart, og jeg vil ikke at mitt hundehold skal være til plage for noen (naboer, huseier..)

Jeg har litt samme problemet som deg, og jeg har kommet frem til at det mest retferdig ovenfor hunden er å la henne være hjemme den første tiden, sånn at jeg får sett hvordan skoledagen blir Ol.. Så kan jeg eventuelt hente henne, og la henne bli kjent med leiligheten å se hvordan det går..

Ang det som er quotet så kan du bare la telefonen din, eller et kamera stå igjen en gang eller to mens du er borte, så finner du ut om han bjeffer. Dette ville jeg gjort FØR jeg flyttet sånn at du vet hvor du har han :flowers:

Og med litt trening så finner du ut om han har sovet eller ikke når du kommer hjem, eventuelt kjenne etter varme flekker der han pleier å ligge!

Jeg har jo hatt litt problemer med dette med min, men nå er hun alene mens jeg er på skolen, og hun er alltid "trøtt" i trynet når jeg kommer hjem. og hvis hun ikke er det merker jeg det med en gang, selv om det egentlig ikk eer noen synlig forskjell på henne.. Går mer på feelinga hvis du skjønner hva jeg mener :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å få filmet han alene hjemme nå, og så tatt vurderingen etter det. Dersom han er rolig og trygg alene nå, så vil jeg tro han vil fortsette å være det på et nytt sted. Går ikke så, så kan du eventuelt sende han hjem, mens du prøver å finne en dagmamma. Det er alltid mange muligheter, men det høres jo ut som det beste for både hund og deg er at dere fortsatt er sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt samme problemet som deg, og jeg har kommet frem til at det mest retferdig ovenfor hunden er å la henne være hjemme den første tiden, sånn at jeg får sett hvordan skoledagen blir Ol.. Så kan jeg eventuelt hente henne, og la henne bli kjent med leiligheten å se hvordan det går..

Ang det som er quotet så kan du bare la telefonen din, eller et kamera stå igjen en gang eller to mens du er borte, så finner du ut om han bjeffer. Dette ville jeg gjort FØR jeg flyttet sånn at du vet hvor du har han :)

Og med litt trening så finner du ut om han har sovet eller ikke når du kommer hjem, eventuelt kjenne etter varme flekker der han pleier å ligge!

Jeg har jo hatt litt problemer med dette med min, men nå er hun alene mens jeg er på skolen, og hun er alltid "trøtt" i trynet når jeg kommer hjem. og hvis hun ikke er det merker jeg det med en gang, selv om det egentlig ikk eer noen synlig forskjell på henne.. Går mer på feelinga hvis du skjønner hva jeg mener ;)

Skal du flytte langt hjemmefra? :P er bare nysgjerrig.

Hadde et vært slik at det var enkelt å pendle hver helg, så hadde jeg kunnet latt han være igjen når jeg flytter og bare hente han etterhvert (eller motsatt: å enkelt kunne tatt han med hjem igjen hvis det ikke gikk fint), men det er sånn at jeg må ta fly frem og tilbake, og jeg har ikke bil (eller lappen ;) ) til å kjøre de 7 (?) timene med bil (en vei). Og jeg sender han ikke med fly alene. Det er nok bedre å ta han med først, tror jeg. For jeg tror familien min er mer villig til å kjøre 14 timer for å hente han hjem igjen, enn å levere han vekk ;)

Det med kamera var ikke så dumt. Må nok bli mobil og digitalkamera, for har ikke videokamera. Får håpe han holder seg i linsa da :P Men lyder er det jo uansett ;)

Uten å filme tror jeg det er umulig å vite om han sover eller ei, for han kan gå fra 0 - 100 på et sekund, og har aldri sovetryne når det skjer noe (som når man kommer hjem). Han sover for det meste rett på gulvet (uansett hvor), så de varme flekkene går ikke. Men skal prøve å få filmet! :P

Jeg ville prøvd å få filmet han alene hjemme nå, og så tatt vurderingen etter det. Dersom han er rolig og trygg alene nå, så vil jeg tro han vil fortsette å være det på et nytt sted. Går ikke så, så kan du eventuelt sende han hjem, mens du prøver å finne en dagmamma. Det er alltid mange muligheter, men det høres jo ut som det beste for både hund og deg er at dere fortsatt er sammen:)

Ja, jeg skal prøve å få filmet han alene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å høres ekstremt dum ut; hvordan kan jeg vite om han har sovet mens jeg var vekke? Han kan gå fra sovende til lys våken på et sekund, og med mindre jeg installerer kamera i huset, så er det umulig å vite.

Han er vant til å være hjemme alene, men jeg mistenker også at han bjeffer når han er alene, i alle fall hvis han hører noen utenfor osv. Og det kommer jo til å være mye flere lyder utenfra når vi flytter fra bygd til by. Dette er noe jeg eventuelt absolutt vil jobbe med, men det kan jo ta tid så klart, og jeg vil ikke at mitt hundehold skal være til plage for noen (naboer, huseier..)

Man ser det gjerne på dem, om de virker trøtt. De har en trøtthet over seg, litt sånn bedaglighet og avslappethet i kroppsspråket. Ia, heeleren vår, er typen som går fra søvn til 110 på null komma niks, men selv på henne ser vi om hun har slappet av når vi har vært borte. Hun får et trøttere drag over seg, rett og slett. Liksom glipper litt med øynene, om du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser det gjerne på dem, om de virker trøtt. De har en trøtthet over seg, litt sånn bedaglighet og avslappethet i kroppsspråket. Ia, heeleren vår, er typen som går fra søvn til 110 på null komma niks, men selv på henne ser vi om hun har slappet av når vi har vært borte. Hun får et trøttere drag over seg, rett og slett. Liksom glipper litt med øynene, om du skjønner.

Skjønner hva du mener, men kjenner meg ikke igjen. Enten må jeg være fryktelig blind, eller så sover ikke hunden min i det hele tatt mens han er alene :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du flytte langt hjemmefra? :P er bare nysgjerrig.

Hadde et vært slik at det var enkelt å pendle hver helg, så hadde jeg kunnet latt han være igjen når jeg flytter og bare hente han etterhvert (eller motsatt: å enkelt kunne tatt han med hjem igjen hvis det ikke gikk fint), men det er sånn at jeg må ta fly frem og tilbake, og jeg har ikke bil (eller lappen :P ) til å kjøre de 7 (?) timene med bil (en vei). Og jeg sender han ikke med fly alene. Det er nok bedre å ta han med først, tror jeg. For jeg tror familien min er mer villig til å kjøre 14 timer for å hente han hjem igjen, enn å levere han vekk :(

Ja, jeg skal prøve å få filmet han alene :P

Jeg skal nok ikke flytte så lagt som deg.. kommer ann på hvor jeg kommer inn på skole, men blir entet oslo (som kun er 11/2 time unna, eller kongsvinger, som er 3-4 timer unna.. Skjønner at du har litt mer problemer da, men prøv å film han, og kanskje du også kan prøve å filme han i ett fremmed hus, og se hva som skjer da? Da får du jo et inntrykk av hva han vil gjøre i en "fremmed" leilighet..=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...