Gå til innhold
Hundesonen.no

mellom stor eller liten rase


ElinT

Recommended Posts

Bestevenninna mi er på leting etter ny hund og er interessert i tips om rase. Hun skal ha ei tispe og den skal i hovedsak brukes til agility (konkurranse). Hun vil helst ha en mellomstor (35- 42cm) men kan være interessert i å kikke på små raser også. Rasen må være lettlært, aktiv og arbeidsvillig. Hun har hatt hund i 10år (dalmatiner + en pitteliten blanding). Hun er ute etter en rase med mer potensiale enn en dalmatiner denne gangen. Helst ikke mye pelsstell, derfor er allerede pyrre uaktuellt. Hun vil heller ikke ha sheltie.

Hun vurderer dansk svensk gårdshund, men er litt usikker på hvordan de egentlig er å jobbe med når det kommer til konsentrasjon og utholdenhet?

Jeg har kikket litt på Mudi, og synes det virker som en interessant rase for henne. Tar gjerne imot positive/negative sider ved mudien og gjerne tips om oppdrettere i Sverige.

Noen som har tips om andre raser vi kanskje ikke har tenkt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun kan takle noe pelsstell (om den skal brukes på utstilling i tillegg blir det mye pelsstell) så er dvergschnauzeren en rase som er fin til agility. Med noe pelsstell mener jeg da kamming av skjegg, buk- og beihår pluss raking av ull en gang i uka eller ved behov. Nappingen kan settes bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun kan takle noe pelsstell (om den skal brukes på utstilling i tillegg blir det mye pelsstell) så er dvergschnauzeren en rase som er fin til agility. Med noe pelsstell mener jeg da kamming av skjegg, buk- og beihår pluss raking av ull en gang i uka eller ved behov. Nappingen kan settes bort.

Skal nevne schnauzer for henne, men har ikke de en tendens til å ha litt vel mye "egenvilje" ?

Hva med Holander?

Holander?

Lagotto? Lettlært, sprek hund. Pelstellet begrenser seg til en til to nedbarberinger i året og ellers lite stell.

Lagotto ja, men er ikke de større en 42cm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestevenninna mi er på leting etter ny hund og er interessert i tips om rase. Hun skal ha ei tispe og den skal i hovedsak brukes til agility (konkurranse). Hun vil helst ha en mellomstor (35- 42cm) men kan være interessert i å kikke på små raser også. Rasen må være lettlært, aktiv og arbeidsvillig. Hun har hatt hund i 10år (dalmatiner + en pitteliten blanding). Hun er ute etter en rase med mer potensiale enn en dalmatiner denne gangen. Helst ikke mye pelsstell, derfor er allerede pyrre uaktuellt. Hun vil heller ikke ha sheltie.

Hun vurderer dansk svensk gårdshund, men er litt usikker på hvordan de egentlig er å jobbe med når det kommer til konsentrasjon og utholdenhet?

Jeg har kikket litt på Mudi, og synes det virker som en interessant rase for henne. Tar gjerne imot positive/negative sider ved mudien og gjerne tips om oppdrettere i Sverige.

Noen som har tips om andre raser vi kanskje ikke har tenkt på?

Sheltie?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nevne schnauzer for henne, men har ikke de en tendens til å ha litt vel mye "egenvilje" ?

Alle schnauzerrasene liker å jobbe (men mellomschnauzeren er striere enn de andre, så jeg ville gått for den lille om ag er målet). Egenvilje har de forsåvidt, men min erfaring er at de jobber bra med riktig forsterker. Min yngste f eks jobber ikke for leker, men for godbiter. Den eldste jobber både for leker eller godbiter. Har man trent inn god kontakt fra valpen er liten er de en fryd å trene med.

Dvergen er kjapp og tett under maksstørrelse for liten klasse (vær obs på om foreldrene er for store i forhold til rasestandard. Hanner fra store linjer kan bli større enn maksmålet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..

Lagotto ja, men er ikke de større en 42cm?

Ojsann, det er den gitt, tispene skal være mellom 41-46 cm (ideal 43 cm), hannhundene mellom 43-48 (ideal 46 cm).

Siden venninnen din ikke utelukket litt mindre raser går det ann å titte litt på f.eks Lancashire heeler og en liten krutttønne som Schipperke? Mini her inne har oppnådd gode resultater med sin pomme f.eks. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestevenninna mi er på leting etter ny hund og er interessert i tips om rase. Hun skal ha ei tispe og den skal i hovedsak brukes til agility (konkurranse). Hun vil helst ha en mellomstor (35- 42cm) men kan være interessert i å kikke på små raser også. Rasen må være lettlært, aktiv og arbeidsvillig. Hun har hatt hund i 10år (dalmatiner + en pitteliten blanding). Hun er ute etter en rase med mer potensiale enn en dalmatiner denne gangen. Helst ikke mye pelsstell, derfor er allerede pyrre uaktuellt. Hun vil heller ikke ha sheltie.

Hun vurderer dansk svensk gårdshund, men er litt usikker på hvordan de egentlig er å jobbe med når det kommer til konsentrasjon og utholdenhet?

Jeg har kikket litt på Mudi, og synes det virker som en interessant rase for henne. Tar gjerne imot positive/negative sider ved mudien og gjerne tips om oppdrettere i Sverige.

Noen som har tips om andre raser vi kanskje ikke har tenkt på?

Dansk svensk gårdshund kan vel være aktuelt, men de jeg har sett har ofte en høyde som går ca. på 35. Er du heldig får du målt dem ned, er du uheldig får du en liten hund i mellom. Jeg synes puddel kan være et godt tips, hvis man klipper dem ned. Kjedelig ift utstilling dog. Heeleren er kjempekul, hvis man skal se på småhunder, men med maks høyde på hinderne får man fort litt problemer med hoppehøyden pga korte ben. Mittelspitz kan vel kanskje være interessant? De blir vel ca. riktig høyde, og har en god kroppsbygning ift å løpe fort. Staffordshire bullterrier har jo også godt løpepotensiale, og de jeg har møtt virker som gode jobbehunder. Hvis utstilling ikke er så aktuelt er det jo kanskje mulig å se på jaktcocker, slik Fanny & Thomas har? De får jo opp veldig god fart de også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner DSG, og jeg tenkte det samme. De er populære agilityhunder, og det blir stadig flere av dem i agility-ringen. De er aktive og lettlærte, og jeg synes konsentrasjonen er helt fin. Når det gjelder utholdenhet så er dette nok en treningssak. Jeg kjenner mange dsg som går lydighet og agility, og det går fint. Min dsg er ikke veldig utholdende, men det er nok mest fordi jeg bevisst har jobbet for å få en rolig hund som ikke trenger veldig mye aktivisering. Hvis hun vil ha tispe så kommer hun mest sannsynlig i klasse liten, med mindre hun velger hund fra kull med store linjer.

Hvis hun vil ha en litt større hund (dsg ligger jo i nedre sjiktet) så kan hun jo se på pinscher. De har veldig mye til felles, men krever litt mer og er litt mer utholdende. Riktignok ikke så kjappe som dsg, men kjappe nok når det gjelder.

Ellers så kan parson russel også være aktuell, de er jo ikke helt ulike dsg, bare med terrier og det som hører til. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helst ikke mye pelsstell, derfor er allerede pyrre uaktuellt.

Må bare komme med en "rettelse" ang pelsstell på pyrre :D Det er så og si ingen stell overhodet da rasen helst ikke skal børstes, og ikke røyter de heller...

Men klart, pelsen er lang, så mere skitt enn feks en korthåret rase vil den selvsagt bringe med seg inn etc. Jeg selv liker ikke pelstell, har parson som heller ikke røyter og er en napperase, derfor er pyrren en av få langhårete raser som faktisk passer meg ang pelsstell.

Jeg synes lagottoen høres ut som et alternativ som burde ses nærmere på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns absolutt jack russell om hun var interresert i en litt mindre rase - min jrt er 8kilo og 30cm høy. så den trenger ikke være sååå liten. Ellers syns jeg parson russell da dise rasene er utrolig lettlærte - konsentrerte og enormt sprettene og passer utmerket i agility :D

Som idag så stod min jrt på gulvet. Plutselig i ett hopp ingen sats eller noe hoppet han opp på en 1,30m høy komode. Så de har definitivt sprett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestevenninna mi er på leting etter ny hund og er interessert i tips om rase. Hun skal ha ei tispe og den skal i hovedsak brukes til agility (konkurranse). Hun vil helst ha en mellomstor (35- 42cm) men kan være interessert i å kikke på små raser også. Rasen må være lettlært, aktiv og arbeidsvillig. Hun har hatt hund i 10år (dalmatiner + en pitteliten blanding). Hun er ute etter en rase med mer potensiale enn en dalmatiner denne gangen. Helst ikke mye pelsstell, derfor er allerede pyrre uaktuellt. Hun vil heller ikke ha sheltie.

Hun vurderer dansk svensk gårdshund, men er litt usikker på hvordan de egentlig er å jobbe med når det kommer til konsentrasjon og utholdenhet?

Jeg har kikket litt på Mudi, og synes det virker som en interessant rase for henne. Tar gjerne imot positive/negative sider ved mudien og gjerne tips om oppdrettere i Sverige.

Noen som har tips om andre raser vi kanskje ikke har tenkt på?

Norsk buhund? Luna er utrolig sprek og lettlært, og utrolig morosm på agility banen! De andre der (tre stk) synest Luna var overaskende flink! :D

Buhunden er jo sprek, lettlært og veldig morsom, den er også passe høyde for det du beskriver, og det er ikke noe særlig pelsstell heller. :D

Tenkte på buhunden med en gang jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare komme med en "rettelse" ang pelsstell på pyrre :DDet er så og si ingen stell overhodet da rasen helst ikke skal børstes, og ikke røyter de heller...

Men klart, pelsen er lang, så mere skitt enn feks en korthåret rase vil den selvsagt bringe med seg inn etc. Jeg selv liker ikke pelstell, har parson som heller ikke røyter og er en napperase, derfor er pyrren en av få langhårete raser som faktisk passer meg ang pelsstell.

Puh! Ble litt bekymret når jeg leste startinnlegget ditt ElinT, jeg er en vims og kan unngå endel info, men dette trodde jeg at jeg hadde oversikt over :D Men ja, pelsen trekker jo til seg mye skit kanskje - men dog, ikke så mye (enn så lenge) som jeg hadde trodd i starten. For å si det slik, det er ikke verre enn at Flipsen får lov til å være i sengen med meg *flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Spørs hva du mener med mer potensiale.

Men jeg kjenner flere i Sverige som bruker Mittelspitz i sverige til AG med stort hell. Slik jeg forstår det på henne så er pelsen rimelig lik Belgeren i stell.

Link tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes lagottoen høres ut som et alternativ som burde ses nærmere på :D

Lagottoen blir for stor til mellom klassen, hvis ikke hadde den vært aktuell :D

Må bare komme med en "rettelse" ang pelsstell på pyrre :D Det er så og si ingen stell overhodet da rasen helst ikke skal børstes, og ikke røyter de heller...

Men klart, pelsen er lang, så mere skitt enn feks en korthåret rase vil den selvsagt bringe med seg inn etc. Jeg selv liker ikke pelstell, har parson som heller ikke røyter og er en napperase, derfor er pyrren en av få langhårete raser som faktisk passer meg ang pelsstell.

Puh! Ble litt bekymret når jeg leste startinnlegget ditt ElinT, jeg er en vims og kan unngå endel info, men dette trodde jeg at jeg hadde oversikt over :D Men ja, pelsen trekker jo til seg mye skit kanskje - men dog, ikke så mye (enn så lenge) som jeg hadde trodd i starten. For å si det slik, det er ikke verre enn at Flipsen får lov til å være i sengen med meg *flire*

Men hun liker ikke disse dreadsene de får og da må de vel børstes endel for å unngå det? Hun trener sammen med Elin og Spin og hun børster han hver dag for at han ikke skal få sånne dreads. Han har en nydelig pels, men det er mye å børste gjennom hunden hver kveld.

Grunnen til at hun ikke liker dreadsene er at det virker som om det kan være vanskelig å holde pelsen ren. (Hun er frisør så hun vet hvordan det kan se ut med mennesker som har dreads :D )

Norsk buhund? Luna er utrolig sprek og lettlært, og utrolig morosm på agility banen! De andre der (tre stk) synest Luna var overaskende flink! :D

Buhunden er jo sprek, lettlært og veldig morsom, den er også passe høyde for det du beskriver, og det er ikke noe særlig pelsstell heller. :D

Tenkte på buhunden med en gang jeg.

Buhund er ikke aktuellt.

Spørs hva du mener med mer potensiale.

Men jeg kjenner flere i Sverige som bruker Mittelspitz i sverige til AG med stort hell. Slik jeg forstår det på henne så er pelsen rimelig lik Belgeren i stell.

Link tips.

Som i at hun vil konkurrere i agility og trene mot det fra starten av. Hun har ikke superhøye ambisjoner, men vil jo gjerne klatre oppover i klassene. En hund man ikke må jobbe seg forderva for å motivere og som kan bygge opp utholdenhet og som er arbeidsvillig.

Skal kikke på mittelspitz :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns en DSG kan være et godt alternativ. Men den vil ligge på vippepunktet liten og mellom. Nå skal ikke jeg dra på meg mye erfaring med rasen, men kan snakke ut av de jeg har med Bocca. Og hun ER samarbeidsvillig og har god utholdenhet. Har selv prøvd henne litt til agility (tatt bronsemerket) og det gikk bra. Det er en hundesport for rasen vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun liker ikke disse dreadsene de får og da må de vel børstes endel for å unngå det? Hun trener sammen med Elin og Spin og hun børster han hver dag for at han ikke skal få sånne dreads. Han har en nydelig pels, men det er mye å børste gjennom hunden hver kveld.

Grunnen til at hun ikke liker dreadsene er at det virker som om det kan være vanskelig å holde pelsen ren. (Hun er frisør så hun vet hvordan det kan se ut med mennesker som har dreads :D )

Det er ikke sagt at selv om man ikke børster pyrren så vil den få cadenetter/dreads - langt der i fra. Mor til Spin, som har samme slette pels, får ikke cadenetter...hun har vel kanskje syv til sammen :D ...og henne børster jeg ikke i det hele tatt.

Men pels på pyrren er veldig individuelt, og det sies at sort og grå har en slettere pels og vil få ferre cadenetter. Selv har jeg èn uten (sort) og èn med (harlekin), og de får samme pelstell, stort sett ingen...

Dessuten, hvis man ikke ønsker at pyrren skal ha cadenetter, og det er i høyeste grad smak og behag, behøver man ikke børste hunden hver dag, det holder med èn, høyst to, ganger i uken.

Det skal også nevnes at pyrren får ikke skikkelig pels før i tre års alderen, og den kan ha en tendens til å være myk (pelsen, altså) i tenårene, og derfor føler man gjerne at den må børstes oftere for ikke å floke seg...Jo eldre hunden blir, jo striere og mer vedlikeholdsfri pels vil den få.

Må også nevne at en pyrre med cadenetter er stort sett totalt vedlikeholdsfri og ingen stell, minuset er at cadenettene har en tendens til å tørke sent, iallfall i Bergen :D.

Når det er sagt har cadenettene en virkning i form av å isolere rundt bakbensmuskler, siden det er der cadenettene kommer, vinterstid, og holde varmen ute sommerstid. Det er sjelden jeg ser mine pyrrer, iallfall hun med cadenetter, slite med hverken kulde eller varme.

De skal ha for det, gjeterne i Pyreneerne, de har en suveren baktanke med cadenettene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sagt at selv om man ikke børster pyrren så vil den få cadenetter/dreads - langt der i fra. Mor til Spin, som har samme slette pels, får ikke cadenetter...hun har vel kanskje syv til sammen :D ...og henne børster jeg ikke i det hele tatt.

Men pels på pyrren er veldig individuelt, og det sies at sort og grå har en slettere pels og vil få ferre cadenetter. Selv har jeg èn uten (sort) og èn med (harlekin), og de får samme pelstell, stort sett ingen...

Dessuten, hvis man ikke ønsker at pyrren skal ha cadenetter, og det er i høyeste grad smak og behag, behøver man ikke børste hunden hver dag, det holder med èn, høyst to, ganger i uken.

Det skal også nevnes at pyrren får ikke skikkelig pels før i tre års alderen, og den kan ha en tendens til å være myk (pelsen, altså) i tenårene, og derfor føler man gjerne at den må børstes oftere for ikke å floke seg...Jo eldre hunden blir, jo striere og mer vedlikeholdsfri pels vil den få.

Må også nevne at en pyrre med cadenetter er stort sett totalt vedlikeholdsfri og ingen stell, minuset er at cadenettene har en tendens til å tørke sent, iallfall i Bergen :D.

Når det er sagt har cadenettene en virkning i form av å isolere rundt bakbensmuskler, siden det er der cadenettene kommer, vinterstid, og holde varmen ute sommerstid. Det er sjelden jeg ser mine pyrrer, iallfall hun med cadenetter, slite med hverken kulde eller varme.

De skal ha for det, gjeterne i Pyreneerne, de har en suveren baktanke med cadenettene :D

Tusen takk for svar, det skal jeg bringe videre :D

Men når de har cadenetter og hvis de blir endel våte, er det fare for at pelsen råttner inni der? Ser for meg litt sånn uggen lukt og lite delikat :D Og hvor ofte bør en voksen pyrre som ikke gres, bades?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...