Gå til innhold
Hundesonen.no

Nesten spist av Schæfer!

Skutvik

Recommended Posts

Den schæferen det snakkes om høres mistenkelig lik ut en jeg kjenner til..

Uansett, her var det mye rart ja..

Spiller det virkelig noen rolle hvilke signaler 7kgs bikkja sender ut? Det har da ingenting med saken å gjøre, eier av den andre hunden skal ha kontroll uansett.. Minsten her kan virkelig være ufyselig ved passering noen ganger, han er redd han, men selvom han står på to og brøler til møtende hund så forventer jeg at eier av den andre hunden har kontroll og klarer å holde sin hund unna, på akkurat samme måte som at jeg fint klarer å holde han unna den møtende hunden..

Når det er sagt så kan jo uhell skje, bånd kan glippe, man kan bli revet over om bikkja bestemmer seg for å gjøre noe totalt unormalt helt ut av det blå, men utifra snakket om denne schæferen så høres det jo ut som om dama burde visst hva som kom..

Uansett en uheldig situasjon, og jeg håper TS slipper flere sånne og får fikset voffsens frykt(?) problemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 144
  • Created
  • Siste svar
Guest Belgerpia
Leste det ja.. men det må isåfall ha vært fordi han skulle prate med noen og ikke orket å holde på hunden. Kan du ellers forklare hvordan man går på tur med en hund med en lyktestolpe på slep??

Og har man en vanskelig hund så går man ikke der det tydeligvis går mange andre hunder. Hvis ikke må man jo løpe til nærmeste lyktestolpe veldig ofte!

Ehhh.... eller man surrer seg rundt en lyktestolpe eller ett tre når man møter noen med hund. Jeg bor i ett nabolag med en schæferfamilie av dette kaliberet - og med den tettheten av hund det er på småstedet jeg bor så bør vi antagelig være glad det er gatelys overalt.

Jeg aner ikke om hunden er sint, den ser ikke sint ut - bare en smule overivrig - men eier har tydeligvis en greie med dette så da får de bare surre seg rundt stolper og trær når de møter noen...

Ja men binder de da hunden for ca. hver meter de går??? Er de stokk dumme?? Skjønner de ikke at det bare er å gå til tider og steder hvor nesten ingen andre går??

Teskje:

Man surrer bare båndet en runde rundt, og så slipper man bare opp når man skal gå videre - man knyter ikke knute for hver gang. Blir som når du surrer båndet rundt hånden bare at hånden blir erstattet med noe som står fast langt ned i bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg skal jammen meg spare på linken til denne tråden, sånn i tilfelle en av mine hunder skulle komme til å fly på en annen hund en gang, her er jo hele forsvaret mitt linet opp! Så dumt at det ikke fantes en sånn tråd den gangen jeg hadde en hundeaggresiv hund, for tenkt så kjekt det ville vært om jeg kunne sagt til eieren av vestgøtaspetsen han fillerista at det var sikkert noe med signalene HUN sendte ut, som gjorde at han angrep henne! :D

Jeg håper helt ærlig at jeg aldri møter noen av dere som forsvarer denne schäferen mens dere har med hundene deres, for jeg har ei litt engstelig tispe sjøl, som enkelte andre hunder har lyst til å dukke litt bare fordi hun er et enkelt mål. Hun kan blåse litt i barten hun ikke har og si "moff" hun, og i følge denne tråden så er det jo bare til pass for henne å få juling av andres drittbikkjer, når hun er så himla frekk at hun er redd ukjente bikkjer :P Og jeg skal vokte meg vel for å skrive om det i bloggen min på en humorisktisk måte, for da har vi ihvertfall fortjent at hun får juling - ikke bare er hun små-redd, men JEG har humor i tillegg, da er det ihvertfall vår egen feil.. Herremåne..

- Og jeg må helt klart ikke bli sint og redd om det skulle skje noe, for da er jeg vel neppe egnet til å gå tur med mine egne hunder.. Eller vent, det gjelder jo ikke meg, jeg er jo langt over 14 år, da kan jeg kanskje bli så sint og redd som jeg bare orker da?

Forresten.. Prøv å si - enten inni dere eller høyt - "Unnskyld! Hvordan gikk det med hunden din?". Hvor lang tid tar det, egentlig? 2 sekunder? Jo, jeg kan forstå at man ikke klarer det mens man holder en sinna hund og er flau.. Multitasking er for pc'er det, å snakke og holde samtidig, det blir for vanskelig for folk flest sikkert.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg ikke skjønner er..? Hvis du har møtt denne Schäferen tidligere, hvorfor skulle den kun ha lyst til å angripe idag? Også leste jeg på side 1 av denne diskusjonen at du driter i hva slags signaler hunden din sender ut. Og du sier i tillegg at du nesten kun har sosialisert hunden din med andre miniatyrhunder.

Jeg må bare spørre meg igjen, hvorfor jeg skaffet meg liten hund? Jeg er tydeligvis en av de få eierene som har sosialisert hunden min blant store hunder og har en hund som går kjempebra med en hund i stallen (som ikke lenge tilbake angrep og skadet en hund av samme rase som min egen). Eieren til den skadede hunden var enig i at hennes hund sendte ut feil signaler (skal sies at hun har tatt over hunden fra sin søster og har ikke vært med i oppdragelsen av hunden). Og da hun så min hund med den "angripende" hunden så skjønte hun godt hva jeg mente med språket!

Selvfølgelig er jeg enig med deg i at man ikke burde plukke opp sin egen hund, da blir de både enda mer redd og man kan selv bli skadet. Men.. tror du virkelig at bikkja de hadde dødd om dere ikke hadde grepet inn? (hadde de glemt å fore schäferen eller?)

At jeg ikke har sosialisert Zarek med store hunder er helt feil. Før hadde vi en stor hund som bodde hjemme hos oss, tanta min har en stor hunde han elsker å være med, ja når vi er på hytte pringer du løs sammen. En annen tante har en 30 kg blandingshund, og den brukte han å være mye sammen med som valp og unghund. Det er bare på sånne treningsgreier at Zarek er vant til å være sammen med hunder på sin egen størrelse.

Zarek er også vant til både hester og sauer, siden søstra mi bor på gård, og vi besøker henne ofte.

Jo, Schæferen har bestandig lyst til å kaste seg over miniatyrene som går forbi, men mannen klarer faktisk å holde han igjen. Det var bare i går det var en dame ute med den, og hun var ikke så sterk at hun klarte det. Mannen har ofte brukt teknikken med å snurre båndet rundt en lyktestolpe vist det går noen forbi som bikkja ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag nye muligheter.Jeg har vært i lik situasjon med min schafer tispe,hun var bundet men nappet lærbåndet av løp ca femti meter og kastet seg over en liten hund med en tolv-tretten år gammel fører som ante fred og ingen fare. Behøver jeg å si at jeg ba om unnskyldning med hele meg...Selvfølgelig kan skyld diskuteres opp og ned (kanskje hundebånd produsenten's ansvar) men det var faktisk MIN hund og JEG som måtte trøste ungen,sjekke lille hunden for skader,tilby meg å kjøre dem hjem osv. Og ja jeg var flau,i sjokk og eitrende forbanna på min hund,men såpass klarte jeg faktisk å ta meg sammen.Det som for meg er fryktelig trist i sånne settinger er at det går sånn utover rasen jeg er så glad i og det finnes vel faktisk et flertall som ikke er som den trådstarter møtte? Det gikk forresten bra med lille hunden og ungen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hummm...Må si at hær va det mye rart snakk..

Når en har hund er det hundeeiers ansvar og på se at den ikke gjør skade på andres eiendom...en hund skal ikke være til bry for andre...

Å må si at jeg er veldig oppgitt over dere som legger skylden på hun med den lille hunden...hun med schæferen hadde ikke komntroll på den...så enkelt er det...har du en hund som angriper som denne tydelig gjør etter det som skrives hær...ja da må du finne en annen tid eller plass og lufte den på...

Har selv opplevd at andre hunder farer opp og bjeffer vilt på min lille shitzu...min hund er 4 mnd nå og snur seg etter bjeffingen...og ja, viss møtende hund lager mye lyd så får de svar av min ...

Har aldri opplevd at noen har mistet kontrollen på sin hund...men hadde det skjedd hadde æ nok forsvart min valp , om det så måtte være å sparke til den andre hunden...

Å så syns jeg at en del av de kommentarene som er hær kunne folk spart seg for...prøv å vær voksen når dere skriver, og ikke angrip ...men vær heller sakelig i deres kommentarer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tidligere Autralske terrier ble angrepet og filleristet av en Rotweiler... Elerens komentar var at Terrier var gale i hodet som ikke hadde vett til å gjemme seg når det var en Rotweiler der.. Alt min hund gjorde var å stå stille.

Samojeden min ble flydd på og lagt i bakken som lyn fra klar himmel av en vorstertispe. Min hund sto sto stille med siden til og dempet. Eierens kommentar; Samojeder er vanskelig og lese..og hunden min er veldig dominant ...

Ingen av mine hunder beit, knurra eller var agresive i disse situasjonene. Jeg var/er ikke ute etter å ta disse menneskene. Straffe eller svarteliste hundene dems... SKITT HAPPENS i hundeverdenen.. Men det at de ikke ser situasjonen og hva som skjer gjør meg trist ..

Jeg STOLER IKKE på disse hundeeierene lengre. Når de ikke kan erkjenne og se at det er de som har ett problem og som feiltolker sine hunder så inni hampen... Og ikke kommer med unskyldninger... Ja så kan det være det samme

Mine hunder skal iallefall slippe og omgås disse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper helt ærlig at jeg aldri møter noen av dere som forsvarer denne schäferen mens dere har med hundene deres, for jeg har ei litt engstelig tispe sjøl, som enkelte andre hunder har lyst til å dukke litt bare fordi hun er et enkelt mål. Hun kan blåse litt i barten hun ikke har og si "moff" hun, og i følge denne tråden så er det jo bare til pass for henne å få juling av andres drittbikkjer, når hun er så himla frekk at hun er redd ukjente bikkjer :D Og jeg skal vokte meg vel for å skrive om det i bloggen min på en humorisktisk måte, for da har vi ihvertfall fortjent at hun får juling - ikke bare er hun små-redd, men JEG har humor i tillegg, da er det ihvertfall vår egen feil.. Herremåne..

- Og jeg må helt klart ikke bli sint og redd om det skulle skje noe, for da er jeg vel neppe egnet til å gå tur med mine egne hunder.. Eller vent, det gjelder jo ikke meg, jeg er jo langt over 14 år, da kan jeg kanskje bli så sint og redd som jeg bare orker da?

Forresten.. Prøv å si - enten inni dere eller høyt - "Unnskyld! Hvordan gikk det med hunden din?". Hvor lang tid tar det, egentlig? 2 sekunder? Jo, jeg kan forstå at man ikke klarer det mens man holder en sinna hund og er flau.. Multitasking er for pc'er det, å snakke og holde samtidig, det blir for vanskelig for folk flest sikkert.. :)

Jeg vet ikke om det er meg du refererer til her, men jeg svarer likevell jeg.

Jeg har ikke forsvart shaferen på noen måte, det finnes ingen unnskyldning for angrep, liten eller stor hund.

Men jeg lever i den tro at hunder sender ut signaler til andre hunder, som gjør at hundene enten leser "MIN" hund som snill, eller som "sint". Om du treffer på den rette hunden, og din hund sender ut feil signaler, vil det kunne ende galt.

Jeg vet hvordan det er å ha en "engstelig" hund, som ikke liker store hunder, og som sender ut helt feil signaler til store møtende hunder. Derfor jobber jeg med det. Jeg går turer hvor jeg treffer store, snille hunder hver dag.

Det nytter ikke om vi ikke jobber med problemer på vår egen hund! Du har først og fremst ansvaret for din hund, og dette gjelder om hunden er 1 kg eller 100kg. Jeg lurer veldig på hva som gjør at hunden til trådstarter har blitt angrepet flere ganger jeg. Jeg har hund som "boffer" på store hunder selv, men hun har aldri blitt angrepet. Feilen ligger mer hos meg en hos henne, fordi jeg "venter" på at hun skal boffe hele tiden, og dermed fremtrigger jeg hennes oppførsel mot store hunder.

Når jeg leser at trådstarter er redd for shefere, og hennes hund er redd for store hunder, så tenker jeg at hun sender ut feil signaler til bikkja si, og bikkja hennes sender ut feil signaler til møtende hund.

Noen hunder er avhengig av rette signaler for å fungere med andre hunder. Blandingshunden min var slik før han ble kastrert. Han gikk i forsvar så fort den andre hunden sendte ut feil signaler, fordi han var usikker på andre store hannhunder. Noen hunder er sånn, men det kan gjøres noe med! Du må være en god, trygg leder for hunden din!

*og nei, dette var ikke skrevet til DEG 2ne, men på generel basis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg STOLER IKKE på disse hundeeierene lengre. Når de ikke kan erkjenne og se at det er de som har ett problem og som feiltolker sine hunder så inni hampen... Og ikke kommer med unskyldninger... Ja så kan det være det samme

Mine hunder skal iallefall slippe og omgås disse..

..og det er faktisk det mest smarte man kan gjøre, spare hundene sine for tulleeiere med hunder ute av kontroll.Gode eiere med hunder ute av kontroll (ja, de finnes også) vil ha et fornuftig syn på det og ikke lire av seg dumme ting som at "din hund burde ha gått sin vei siden rottisen var der" eller hvordan det nå var. Det beste forsvar vi har for hundene våre er å forsøke å se an omgivelsene (folkene og hundene) og handle deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoppenCamilla:

Kanskje du burde ha slått an en prat med eieren?

Treffer ei tann skjevt, så kan det feks gjøre en hund blind.

Selv om hunden ikke så ut til å ha store blødende sår, så kan det være at den fikk seg ei ripe og måtte sys ?

Jeg VET at jeg BURDE gjort det, det er jeg ganske sikker på at jeg sa også, men jeg gjorde det ikke, og det VET jeg er dumt. Det har skjedd andre ganger også, og da har jeg faktisk tatt et par minutter for å forsikre meg om at den andre bikkja har vært i orden. Jeg ville bare påpeke at man ikke nødvendigvis trenger å være ond, eller ikke å bry seg for å ikke lenge seg langflat, selv om det ikke bør være en unnskyldning, man burde jo legge seg langflat uansett.

Og til deg SoppenCamilla? Hva mener du med at du syntes jeg skal bli med på en tur med deg? Mener du at du har en hund ala denne schäferen? Som etter hva jeg har skjønt er bare en lite sosialisert hund som er veldig interessert i å få kontroll over situasjoner den befinner seg i (kun fra inntrykk i denne tråden, må jo møte hunden for å vite noe som helst). Jeg skjønner selvfølgelig at man kan få båndet rykket ut av hendene sine med store hunder. Har selv klart å miste en "liten" 20kgs fuglehund fordi han hoppet opp på meg så jeg falt over ende og glapp båndet.

Jeg mener at det virker som, ut i fra svarene du gir om å binde bikkja rundt en lyktestolpe, at den eneste bikkja du noen gang har gått tur med er papillonen din. Baghera er en bullmastiff på over 50 kg, han er snill som dagen er lang, han går fint i bånd, men du kan jo kanskje prøve å holde han mens noen andre står 50 meter unna og roper på han? Da skulle du kanskje ønske at du hadde en lyktestolpe å snurre båndet rundt. :) Jeg vet jo hvordan han kan reagere på mennesker som har lyst til å kose med han, eller så roper på han, og han har dratt meg over ende en gang, på NKK Bjerke i forifjor, for oppdretteren ropte på han, og det var vått og gjørmete. Han fløy ikke på noen, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er meg du refererer til her, men jeg svarer likevell jeg.

Jeg har ikke forsvart shaferen på noen måte, det finnes ingen unnskyldning for angrep, liten eller stor hund.

Men jeg lever i den tro at hunder sender ut signaler til andre hunder, som gjør at hundene enten leser "MIN" hund som snill, eller som "sint". Om du treffer på den rette hunden, og din hund sender ut feil signaler, vil det kunne ende galt.

Jeg vet hvordan det er å ha en "engstelig" hund, som ikke liker store hunder, og som sender ut helt feil signaler til store møtende hunder. Derfor jobber jeg med det. Jeg går turer hvor jeg treffer store, snille hunder hver dag.

Det nytter ikke om vi ikke jobber med problemer på vår egen hund! Du har først og fremst ansvaret for din hund, og dette gjelder om hunden er 1 kg eller 100kg. Jeg lurer veldig på hva som gjør at hunden til trådstarter har blitt angrepet flere ganger jeg. Jeg har hund som "boffer" på store hunder selv, men hun har aldri blitt angrepet. Feilen ligger mer hos meg en hos henne, fordi jeg "venter" på at hun skal boffe hele tiden, og dermed fremtrigger jeg hennes oppførsel mot store hunder.

Når jeg leser at trådstarter er redd for shefere, og hennes hund er redd for store hunder, så tenker jeg at hun sender ut feil signaler til bikkja si, og bikkja hennes sender ut feil signaler til møtende hund.

Noen hunder er avhengig av rette signaler for å fungere med andre hunder. Blandingshunden min var slik før han ble kastrert. Han gikk i forsvar så fort den andre hunden sendte ut feil signaler, fordi han var usikker på andre store hannhunder. Noen hunder er sånn, men det kan gjøres noe med! Du må være en god, trygg leder for hunden din!

*og nei, dette var ikke skrevet til DEG 2ne, men på generel basis*

Sorry, men jeg er ikke enig med deg. Når vi møter hissigproppen oppi gata her som ligger langflat langs asfalten og knurrer og bjeffer, så ber den sannsynligvis om slosskamp - og det er på ingen måte greit at jeg skal la mine hunder innfri ønsket hans bare fordi han sender ut "sånne signaler". Om jeg skulle være uheldig og miste kontrollen på de, så er det ikke greit at de angriper den da heller, selv om han ypper til bråk. Han er ALLTID i bånd han, så samme hvordan du vrir og vender på det - om mine hunder får angrepet han, så er det MIN skyld, for det er JEG som har ansvar for MINE hunder. Og jeg forventer faktisk det samme av andre hundeeiere, hvor storforlangende det enn måtte høres ut..

Og ja, jeg har en usikker hund selv, og det VI trener på er å passere "skumle" hunder uten å hilse, for vi trenger faktisk ikke å omgås hver eneste hund i dette langstrakte landet - samme om det er englebarn eller drittbikkjer. Den treningen er ødelagt den, om det kommer en sint kjøter og jager henne rundt beina mine, og da forbeholder jeg meg retten til å bli forbanna, for folk kan passe på bikkjene sine - det er så enkelt som det.. Og mister de kontrollen, så sier de unnskyld, det er normal høflighet det - samme hvor mange "moff" min hund har sagt i forkant, samme hvor høy haleføring og stor bust hun har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi med relativt store (og små) møkkabikkjer har et ekstra stort ansvar for å holde kontroll på hundene våre. Det er lurt å tråkke på båndet slik at det blir kort. Slik slipper du å få røsket av deg armen og du trenger ikke å vifte med hånda nær en hundekjeft som glefser etter alt som beveger seg.

Dama med det siklende monsteret ville greit ha unngått å miste hunden om hun hadde planta den ene foten på lenka. Uansett om din lille hund oppførte seg slik eller sånn, skal den selvfølgelig ikke bli angrepet. Det gjelder dessuten å ha røntgensyn. Du skal se hunden bak hjørnet, under benken, på andre siden av barnevognen slik at flexifolket får god tid til å snelle inn sin hund (det er jo en prosess i seg sjøl), løshundene kan bli hanka inn og hu med furia kan passere uten at verken den ene eller den andre blir angrepet.

Jeg har forresten et godt forhold til naboene også de med fiendehundene. Det gjelder å være hyggelig og imøtekommende og ikke late som det er noen andres skyld at bikkja di er dust. Selv de med greyhoundblandingen som har hoppet over gjerdet tre ganger og flydd rett på Fibi, prater jeg koselig med. Tredje gangen brølte jeg så hu bråsnudde midt i spranget og pilte hjem med halen mellom beina. Det har jeg glemt å si til dem. Når hun bjeffer bak gjerdet nå, sier jeg "bare prøv deg", så blir det helt stille. :D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg skal jammen meg spare på linken til denne tråden, sånn i tilfelle en av mine hunder skulle komme til å fly på en annen hund en gang, her er jo hele forsvaret mitt linet opp! Så dumt at det ikke fantes en sånn tråd den gangen jeg hadde en hundeaggresiv hund, for tenkt så kjekt det ville vært om jeg kunne sagt til eieren av vestgøtaspetsen han fillerista at det var sikkert noe med signalene HUN sendte ut, som gjorde at han angrep henne! :D

Jeg håper helt ærlig at jeg aldri møter noen av dere som forsvarer denne schäferen mens dere har med hundene deres, for jeg har ei litt engstelig tispe sjøl, som enkelte andre hunder har lyst til å dukke litt bare fordi hun er et enkelt mål. Hun kan blåse litt i barten hun ikke har og si "moff" hun, og i følge denne tråden så er det jo bare til pass for henne å få juling av andres drittbikkjer, når hun er så himla frekk at hun er redd ukjente bikkjer :P Og jeg skal vokte meg vel for å skrive om det i bloggen min på en humorisktisk måte, for da har vi ihvertfall fortjent at hun får juling - ikke bare er hun små-redd, men JEG har humor i tillegg, da er det ihvertfall vår egen feil.. Herremåne..

Okei, så har du en hund som sender ut masse signaler - hvor ofte har hun kommet i klammeri med andre hunder da? Eller skjer ikke det fordi du passer på at det ikke skal skje?

Det er forøvrig ikke snakk om å forsvare schäferen, det er snakk om at man kanskje skal feie for egen dør først.

For det tredje: Trådstarter nevnte lenger opp at schäfereieren spurte hvordan det gikk med hunden hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst.. Min husky ble angrepet av en dvergpuddel en gang han, og det var overhode ikke skremmende i det hele tatt. Hadde det vært min dvergpuddel og den ble angrepet av en husky derimot, så antar jeg at jeg ville vært ****** redd for hunden min. Du mener ikke virkelig ikke å påstå at du ble redd for at din risen skulle bli skadd av dvergen? Like redd som du ville blitt om din schnauzer var dverg og ble angrepet av en risen? Dette med "større kjeft og mer kraft" er liksom essensielt, syns du ikke?

Nei er ikke det jeg sier heller, sier jo at riesen vil gjøre en større skade på dvergen, men han fikk store gode rifter i munnvikene av den lille som hang i baren hans og ikke ville slippe.For han rista jo selvfølgelig på hue og den lille hang der forsatt og viftet flygende med. Det sier litt om hvor ivrig/hissig/ på gangsmot en liten hund har. Og posenget er jo at små OGSÅ kan gjøre skade og at det IKKE ALLTID er de store som er gale i hue og vil angripe, mange( ikke alle)små bikkjer er noen hissig propper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh.... eller man surrer seg rundt en lyktestolpe eller ett tre når man møter noen med hund. Jeg bor i ett nabolag med en schæferfamilie av dette kaliberet - og med den tettheten av hund det er på småstedet jeg bor så bør vi antagelig være glad det er gatelys overalt.

Jeg aner ikke om hunden er sint, den ser ikke sint ut - bare en smule overivrig - men eier har tydeligvis en greie med dette så da får de bare surre seg rundt stolper og trær når de møter noen...

Teskje:

Man surrer bare båndet en runde rundt, og så slipper man bare opp når man skal gå videre - man knyter ikke knute for hver gang. Blir som når du surrer båndet rundt hånden bare at hånden blir erstattet med noe som står fast langt ned i bakken.

Jepp, det er ganske enkelt faktisk. Jeg har fortid som "lyktestolpe tur-gåer" selv faktisk, dog var jeg 11-12 år den gangen. Jeg var ute og gikk lang tur hver dag etter skolen med naboens halvannet år gamle hann schæfer. Han likte ikke andre hunder, så min eneste sjans når jeg fikk se en annen hund var å surre båndet en runde rundt nærmeste tre eller lyktestolpe. Jeg ble skjelt ut et par ganger for å gå tur med en alt for stor hund som jeg ikke hadde kontroll på, jeg kunne ikke skjønne det, jeg hadde jo til enhver tid full kontroll, han kom seg aldri bort til hverken mennesker eller hunder han mens han var med meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst.. Min husky ble angrepet av en dvergpuddel en gang han, og det var overhode ikke skremmende i det hele tatt. Hadde det vært min dvergpuddel og den ble angrepet av en husky derimot, så antar jeg at jeg ville vært ****** redd for hunden min. Du mener ikke virkelig ikke å påstå at du ble redd for at din risen skulle bli skadd av dvergen? Like redd som du ville blitt om din schnauzer var dverg og ble angrepet av en risen? Dette med "større kjeft og mer kraft" er liksom essensielt, syns du ikke?

Huskien min ble også angrepet av en løs dvergpuddel på krigsstien en gang, men i motsetning til deg syntes jeg episoden var litt skummel. Jeg var redd hunden min skulle finne på å ta igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg VET at jeg BURDE gjort det, det er jeg ganske sikker på at jeg sa også, men jeg gjorde det ikke, og det VET jeg er dumt. Det har skjedd andre ganger også, og da har jeg faktisk tatt et par minutter for å forsikre meg om at den andre bikkja har vært i orden. Jeg ville bare påpeke at man ikke nødvendigvis trenger å være ond, eller ikke å bry seg for å ikke lenge seg langflat, selv om det ikke bør være en unnskyldning, man burde jo legge seg langflat uansett.

Jeg mener at det virker som, ut i fra svarene du gir om å binde bikkja rundt en lyktestolpe, at den eneste bikkja du noen gang har gått tur med er papillonen din. Baghera er en bullmastiff på over 50 kg, han er snill som dagen er lang, han går fint i bånd, men du kan jo kanskje prøve å holde han mens noen andre står 50 meter unna og roper på han? Da skulle du kanskje ønske at du hadde en lyktestolpe å snurre båndet rundt. :) Jeg vet jo hvordan han kan reagere på mennesker som har lyst til å kose med han, eller så roper på han, og han har dratt meg over ende en gang, på NKK Bjerke i forifjor, for oppdretteren ropte på han, og det var vått og gjørmete. Han fløy ikke på noen, da.

Da har du nok misforstått meg. Jeg mener kun at det å binde hunden sin for hver lyktestolpe er litt rart. Men at man til vanlig har god kontroll.. som man mister om noen roper på hunden din det skjønner jeg. Med tanke på at du har en så stor hund så regner jeg med at eneste grunnen til at du har kontroll på den er via bra oppdragelse og dressering for bestemmer den seg.. så vinner den jo på kraft. (med mindre man bruker pigghalsbånd :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men jeg er ikke enig med deg. Når vi møter hissigproppen oppi gata her som ligger langflat langs asfalten og knurrer og bjeffer, så ber den sannsynligvis om slosskamp - og det er på ingen måte greit at jeg skal la mine hunder innfri ønsket hans bare fordi han sender ut "sånne signaler". Om jeg skulle være uheldig og miste kontrollen på de, så er det ikke greit at de angriper den da heller, selv om han ypper til bråk. Han er ALLTID i bånd han, så samme hvordan du vrir og vender på det - om mine hunder får angrepet han, så er det MIN skyld, for det er JEG som har ansvar for MINE hunder. Og jeg forventer faktisk det samme av andre hundeeiere, hvor storforlangende det enn måtte høres ut..

Og ja, jeg har en usikker hund selv, og det VI trener på er å passere "skumle" hunder uten å hilse, for vi trenger faktisk ikke å omgås hver eneste hund i dette langstrakte landet - samme om det er englebarn eller drittbikkjer. Den treningen er ødelagt den, om det kommer en sint kjøter og jager henne rundt beina mine, og da forbeholder jeg meg retten til å bli forbanna, for folk kan passe på bikkjene sine - det er så enkelt som det.. Og mister de kontrollen, så sier de unnskyld, det er normal høflighet det - samme hvor mange "moff" min hund har sagt i forkant, samme hvor høy haleføring og stor bust hun har..

Okei, så har du en hund som sender ut masse signaler - hvor ofte har hun kommet i klammeri med andre hunder da? Eller skjer ikke det fordi du passer på at det ikke skal skje?

Det er forøvrig ikke snakk om å forsvare schäferen, det er snakk om at man kanskje skal feie for egen dør først.

Kunne ikke sagt det bedre selv.

Ok, en hund skal ikke angripe, og en stor hund som angriper gjør større skade. Betyr det at små hunder kan dure på som de vil? For da er jeg heldig som har liten hund. Hun kan bare dure på akkurat som hun vil, og om det kommer et siklende monster og angriper henne, uansett hvilke signaler hun sender ut, så er det den store hunden som blir et siklende monster? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du nok misforstått meg. Jeg mener kun at det å binde hunden sin for hver lyktestolpe er litt rart. Men at man til vanlig har god kontroll.. som man mister om noen roper på hunden din det skjønner jeg. Med tanke på at du har en så stor hund så regner jeg med at eneste grunnen til at du har kontroll på den er via bra oppdragelse og dressering for bestemmer den seg.. så vinner den jo på kraft. (med mindre man bruker pigghalsbånd :))

Jeg misforstod deg ikke, faktisk, men jeg forklarte meg nok litt dårlig. Det jeg mener er at en som ikke kjenner min hund, kanskje hadde måttet gå og "binde" (man trenger jo ikke å binde, det er jo bare å ta båndet rundt en gang, og holde i enden som vanlig) båndet i lyktestolpa, både fordi han oppfører seg annerledes når man går forbi en hund i forhold til når han står og ser på hunden som nærmer seg, og så går forbi han, og fordi han har et litt begrenset kroppsspråk, siden han har haleknekk som gjør at halen peker nedover hele tiden. Samtidig elsker han jo mennesker, og han kan få for seg at en som spør om veien egentlig spør om han kan ta med seg Baghera hjem for å ha han i senga i evig tid, det har jo Baghera kjempelyst til!

Grunnen(e) til at jeg har så god kontroll over han er jo fordi jeg brukte veldig mye tid på å bli kjent med han, mye på grunn av at jeg måtte lære å lese hunden på andre måter enn halen, som er en ganske grei indikator på hvordan den føler seg, at han var (og er) veldig godt dressert da jeg fikk han (og er det fortsatt). Jeg HAR jo opplevd at han har blitt flydd på uten grunn, ut av det blå (ho som eide den andre bikkja sa plutselig, etter at de hadde krangla, at bikkja hennes ikke liker store hunder), og Baghera står jo ikke bare der og glor, han blir jo sinna selv, men jeg fikk jo dratt han med meg (men lett er det ikke). Om han brukte alt han hadde av krefter, vet jeg jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i ett nabolag hvor det bodde en "litt" sinns Shcæfertispe kan du si.

Den stakkars eieren, ei godt voksen dame, gikk alltid med magebelte og hunden i sele. Aldre vanlig leie bånd.. hn hadde kapitulert helt.

Hvis hun møtte andre hunder på tur ropte hun alltid med bedende stemme "Kan du være så snill å gå på andre siden av veien"..

SElv om helle "settingen" igrunnen var litt feil... så kan jeg ikke annet enn å beundre henne som ALDRI ga hunden sin opp.

Så litt om sosialisering..

Jeg har mange ganger hørt folk som har hatt hund tidliger si at "Vi trenger ikke gå på valpekurs eller grunnkurs"

"Kaste bort pengene på noe vi allerede kan"........ Tror de har glemt den aller viktigste erfaringen en valp/unghund får da... Sosialisering.. Dette er iallefall viktig om man bor i "tettbygde strøk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du går med en liten hund, så ville jeg ha tatt med meg en paraply, en slik paraply som slår seg opp når du trykker på en knapp. Neste gang en stor skummel hund kommer springende, så tar du hunden din foran deg og slår opp paraplyen mot hunden som kommer. Da benytter du paraplyen som et skjold foran hunden din. Da burde ingen hunder få tak i hunden din når paraplyen stenger foran hunden din og du stenger bak hunden din.

De bør da ikke være nødvendig å "bevæpne" seg for å lufte hunden?? At vi som har små hunder må være beredt til å forsvare hunden mot andre hunder ute på tur?

Jeg har også opplevd sint stor hund, som riktignok var helt løs, og komme flyende mot meg og min hund. Jeg måtte løse hunden min fra kobbelet så hun hadde sjanse til å komme unna, og bare håpe at eieren av den store hunden klarte å få tak i den før det var for seint.

Det gikk heldigvis bra, og eier av den andre hunden bad pent om unnskyldning for hendelsen etterpå. Det var en omplasseringshund nemlig, så den var ikke "helt god". Dette var ikke shæfer, men en annen stor rase med rykte som "litt skummel".

Har man en "drittbikkje", så bør den holdes i bånd uansett størrelse eller rase.

Nå ser det heldigvis ikke ut til at min hund "Pippi" er blitt rasist av den grunn, hun leker masse med andre supre eksemplarer av den rasen hun ble angrepet av, og andre store hunder for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke skjedd noe til nå fordi jeg ikke har møtt noen som har mista kontrollen på kjøteren sin - det har fint lite med hva JEG gjør det, vel?

Okay, så når jeg kommer trippende med min fnysende, moffende og busta hund, så burde jeg feie hvordan for min egen dør, syns du?

For det tredje: Trådstarter nevnte lenger opp at schäfereieren spurte hvordan det gikk med hunden hennes.

Jepp, men SoppenCamilla f.eks har fortalt at hun ikke hadde spurt hvordan det gikk med hunden hennes hund fløy på..

Nei er ikke det jeg sier heller, sier jo at riesen vil gjøre en større skade på dvergen, men han fikk store gode rifter i munnvikene av den lille som hang i baren hans og ikke ville slippe.For han rista jo selvfølgelig på hue og den lille hang der forsatt og viftet flygende med. Det sier litt om hvor ivrig/hissig/ på gangsmot en liten hund har. Og posenget er jo at små OGSÅ kan gjøre skade og at det IKKE ALLTID er de store som er gale i hue og vil angripe, mange( ikke alle)små bikkjer er noen hissig propper..

Nå blir jeg bittelitt oppgitt her, må jeg innrømme. Jeg regner med at vi er enige om at om det var omvendt - altså at din risen angrep dvergen - så ville konsekvensen vært litt større enn noen "store, gode rifter i munnviken"?

Og så vidt jeg fikk med meg her, så hadde eieren av den lille hunden i DENNE tråden kontroll på sin hund, så hva små hissige kjøtere har med saken å gjøre er jeg litt usikker på. Drittbikkjer er drittbikkjer enten de er store eller små, og folk bør ha kontroll på drittbikkjene sine enten de er store eller små - men konsekvensen av en liten drittbikkje er langt mindre enn konsekvensen av en stor drittbikkje, ikke sant?

Huskien min ble også angrepet av en løs dvergpuddel på krigsstien en gang, men i motsetning til deg syntes jeg episoden var litt skummel. Jeg var redd hunden min skulle finne på å ta igjen. :D

Jeg var ikke så veldig redd for det jeg, Gubbelille var en gammel mann og hadde aldri tatt igjen med noen hund før - stor eller liten. Han syns dog det var litt enkelt med en liten dott løpende rundt beina sine mens den glefsa..

Kunne ikke sagt det bedre selv.

Ok, en hund skal ikke angripe, og en stor hund som angriper gjør større skade. Betyr det at små hunder kan dure på som de vil? For da er jeg heldig som har liten hund. Hun kan bare dure på akkurat som hun vil, og om det kommer et siklende monster og angriper henne, uansett hvilke signaler hun sender ut, så er det den store hunden som blir et siklende monster? :D

Men poenget er ikke om bikkja er stor eller liten, poenget er at damen med drittbikkja ikke hadde kontroll, mens jenta med hunden som ble angrepet hadde kontroll på sin. Sånn utover det at små hunder gjør mindre skader NÅR de angriper enn store, så har ikke størrelse noe å si i denne diskusjonen, for hunden som ble angrepet var under kontroll - det var ikke hunden som angrep..

Om min hund blir angrepet av en annen hund på tur, så blir jeg SUR, for jeg har MIN hund under kontroll. Da hjelper det fint lite at hun er 58 cm og veier 20 kg og om angripende hund er 30 cm/75 cm høy og veier 7 kg/60 kg - SUR blir jeg allikevel.. Selv om min hund blåser seg opp og boffer på bikkjer vi møter, så bør andre ha kontroll på bikkjene sine - hvor ***** vanskelig er det å skjønne det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne:

Jeg skjønner det. Veldig godt. Har opplevd det, flere ganger. Like irriterende hver gang. uansett størrelse.

Det er den hunden som går til "angrep" som er den stygge ulven, uansett størrelse.

Skadene blir jo langt værre når en stor hund angriper, og derfor er det mer snakk rundt det.

Jeg ble bitt av en Dvergpinscher her ei helg. Tenk om det hadde vært en Malamute? Da hadde jeg sikkert måtte sydd...!

En hissig JRT på hundetreff fløy på min, som stod i bånd ( dette var vel på samme treff som da Ridgen gikk til angrep!).

Dominant liten jævel.. Eieren sa til meg, en stund etter treffet "JRT har ikke fått tilbake pigmentet på nesen etter at Diesel bet han...". Lita skrape bare.. EIeren var ikke sur da, men måten hun sa det på fikk det til å høres ut som det var mitt ansvar..

KREMT. Nå var det kanskje ikke så rart at min tok igjen, nå JRT var mellom fotene på min som en illsint veps?

Det var nesten så jeg håpa på at Diesel knøvla dritbikkja, som gikk rundt å tisset på folk og yppet seg til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart at (små) hunder kan bli usikre på andre (store) hunder når sånt skjer? Virker som om mange hunder ikke greier å lese signalene til andre hunder. Frøken kan dempe med hele kroppen, men likevell så buser de bare på liksom.. Er det rart at jeg ikke slipper henne sammen med store hunder jeg ikke er trygg på?? Små hunder kan hun alltids sette på plass når de er altfor påtrengende, men det går jo ikke med noen som er mye større. Og når de små hundene sier ifra "nok er nok" får de jammen et rykte på seg for å være små og sinte, selvom de bare er usikre i situasjonen da den svære hunden ikke greier å ta et hint og fjerne seg :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å lese hele tråden, men stoppa til slutt...

Først en ting jeg ble nysgjerrig på: Hvis du, TS, hadde din hund i bånd, hvordan kunne den da sirkle rundt/mellom bena dine flere ganger? :D

Jeg skjønner godt at du ble redd når dette skjedde, men jeg synes du uttrykker deg på en særdeles barnslig måte. For ikke å snake om at du motsier deg selv hele tiden! En plass sa du at det så ut som eier av schæferen hadde kontroll helt til den plutselig gjorde utfall mot din Zarek. En annen plass sier du at man så på lang vei at eier ikke hadde kontroll på den! Og det var ett eksempel. Hvis du vil bli tatt seriøst, og ikke som "de umodne 14-åringene som ikke burde gå tur med hund" som er nevnt ovenfor (og for så vidt ikke enig i, en 14-åring kan være like kapabel til å gå med hund som en på 30), så må du jo vise det da! Du er på internett, og hva, og hvordan, du skriver er den oppfatningen folk her får av deg. Altså ikke godt inntrykk i denne sammenheng...

Når det er sagt, så synes jeg ikke at du har skyld i at hunden angrep din hund. Jeg er enig med deg at du har kontroll på din hund, og det får jammen være andres ansvar å ha kontroll på sin. Uhell kan skje, ja, men er det sant som TS sier (selv om jeg neimen ikke vet hva jeg skal tro) at hun har møtt denne hunden før og den faktisk har for vane å gjøre dette, så bør ikke en som ikke takler hunden gå med den. Jeg går f.eks. ikke tur med onkels elghund fordi han er alt for stor og jeg dermed ikke har kontroll.

Hva så om hunden sender ut negative signaler? Man han hunden i bånd, andre har sin i bånd, og trenger ikke møtes! Det skal eierne sørge for. Flott hvis man jobber med hunden slik at den ikke har så negativt inntrykk av andre hunder lenger, men man må da få lov å gå tur med hunden sin i mellomtiden?

Men hvis det ikke er sant som du skriver at schæferen hele tiden er sånn, så er det veldig synd, for alle parter, men uhell kan skje. Dumt var det at du ikke fikk unnskyldning da. Jeg synes ikke at du skal spre mer frykt for schæferen ved å skrive som du gjør i f.eks. bloggen din, selv om jeg skjønner at jeg har ingen rett til å si hva du skal skrive der, og ikke. Men håper du selv skjønner greia også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...