Gå til innhold
Hundesonen.no

Endelig agility


Tuskelusken

Recommended Posts

I flere år har jeg hatt lyst til å trene agility, men Tussi, hunden vi hadde før, var for gammel. Men nå skal det ble noe av! Endelig! :getlost: Det er noen som driver med trening, så jeg skal bli med mandager klokken 6. Gleder meg! Er ca en km å gå, men det er jo ikke no langt.

Så, jeg tar i mot alle tips og råd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, skal du gå til trening? Det er veldig viktig at hunden får hvile i buret mellom øktene. Så hvis du ikke har bil så vil jeg anbefale å ta med et bur til det i det minste. Med teppe til å legge utenpå i tillegg :getlost: Samt varme opp hunden før den er aktiv på banen og gå den ned før den går inn i buret.

Utenom det, så blir det mer lett å gi deg tips når du kommer i situasjoner hvor du trenger råd :) Lykke til og kos dere masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jo ikke bur for å drive med agility vel? Bind den i et tre liksom, er unødvendlig å drasse på et bur en kilometer. Er ikke alle som eier bur heller da. Skulle jeg drasset med det buret jeg har, ville jeg vært utslitt før jeg kom frem. Ikke har jeg tenkt å kjøpe noe mer bærbart heller når jeg begynner, har ikke bil...

Såh...:getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur er blitt innprentet i meg på alle de kursene jeg har vært med på underveis og ikke minst, treningene. Og det gjelder ikke bare agility men også på lydighetskurs, klikker og freestyle. Ingen av de hundene jeg har hatt/har ville ha slappet av og ladet batteriene dersom de skulle vært bundet til et tre eller gått rundt med meg mellom øktene. Men selvsagt, hvis dere har hunder som legger seg ned og sover til tross for at det trenes rundt dem så. Hunden må uansett få mulighet til å fordøye det den har jobbet med.

Vedr. alder så er det litt ymse. Vår klubb opererer med agkurs (og dermed trening) fra 8 mnd. på små/mellom hund og 12 mnd. på stor. Men har hørt at det er forskjellige krav ute og går. Noen krever at hunden er røntget før man starter, men tror dette tilhører sjeldenheten. I vår klubb kan en ikke starte treningen før eier har vært på nybegynnerkurs med hunden, dersom agility er ny for eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg ikke. Men jeg håper nå jeg får begynne å trene jeg og, selv om jeg ikke har mulighet til å ha med meg bur... ja ja, finnes vel en årdnings, og han er ganske easy going egentlig, så han vil nok legge seg ned og slappe av uansett.

Jeg har også hørt at det er litt forskjellig med alder, på en klubb ble en 11 mnd gammel dober nektet å være med, mens en 9 mnd mindre rase fikk være med (nå blander jeg kanskje alder og rase her, er lenge siden, men iallefall vurderte klubben dette utifra rasen og utvikling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid noen som har plass i bilen/bur til en ekstra hnd om det er noen som ikke kommer i bil eller har bur.

Min erfaring er at hundene nok er ganske oppspilte og slapper vanskelig av de første gangene/ukene.. men at de lærer seg å slappe av mellom øktene uansett hvor de må slappe av på sikt.

Men altså ... erfaringen er at de fleste kommer i bil med bur.. og at det alltid er plass til en hund som ikke har bil eller bur.

Du har jo i tilleg en liten hunderase.

Ikke stress unødig med dette.

Agility er GØY. Så KOS deg.

Jeg begynte i fjor sensommer og har gått 2 kurs. Samt trener med klubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg ikke. Men jeg håper nå jeg får begynne å trene jeg og, selv om jeg ikke har mulighet til å ha med meg bur... ja ja, finnes vel en årdnings, og han er ganske easy going egentlig, så han vil nok legge seg ned og slappe av uansett.

Jeg har også hørt at det er litt forskjellig med alder, på en klubb ble en 11 mnd gammel dober nektet å være med, mens en 9 mnd mindre rase fikk være med (nå blander jeg kanskje alder og rase her, er lenge siden, men iallefall vurderte klubben dette utifra rasen og utvikling)

Ja man ser helt klart på hvor store hunder det er tale om. Har jo med når de er ferdig utvokst osv osv. Men alder må altså sjekkes i den respektive klubben :ahappy:

Det er alltid noen som har plass i bilen/bur til en ekstra hnd om det er noen som ikke kommer i bil eller har bur.

Min erfaring er at hundene nok er ganske oppspilte og slapper vanskelig av de første gangene/ukene.. men at de lærer seg å slappe av mellom øktene uansett hvor de må slappe av på sikt.

Men altså ... erfaringen er at de fleste kommer i bil med bur.. og at det alltid er plass til en hund som ikke har bil eller bur.

Du har jo i tilleg en liten hunderase.

Ikke stress unødig med dette.

Agility er GØY. Så KOS deg.

Jeg begynte i fjor sensommer og har gått 2 kurs. Samt trener med klubben.

Veldig godt poeng :) Det noen har gjort hos oss er å sette et bur i klubbhuset slik at de slipper å drasse på det til hver trening. Fungerer fint det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selvsagt, hvis dere har hunder som legger seg ned og sover til tross for at det trenes rundt dem så.

Luna la seg ned på bakken og slappet av da 17. mai toget stoppet for å vente på en annen skole. Hun pleier å legge seg ned når hun kjeder seg. :)

Og takk til dere andre også, gleder meg virkleig! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...