Gå til innhold
Hundesonen.no

Endelig agility

Tuskelusken

Recommended Posts

Skrevet

I flere år har jeg hatt lyst til å trene agility, men Tussi, hunden vi hadde før, var for gammel. Men nå skal det ble noe av! Endelig! :getlost: Det er noen som driver med trening, så jeg skal bli med mandager klokken 6. Gleder meg! Er ca en km å gå, men det er jo ikke no langt.

Så, jeg tar i mot alle tips og råd! :)

Skrevet

Først og fremst, skal du gå til trening? Det er veldig viktig at hunden får hvile i buret mellom øktene. Så hvis du ikke har bil så vil jeg anbefale å ta med et bur til det i det minste. Med teppe til å legge utenpå i tillegg :getlost: Samt varme opp hunden før den er aktiv på banen og gå den ned før den går inn i buret.

Utenom det, så blir det mer lett å gi deg tips når du kommer i situasjoner hvor du trenger råd :) Lykke til og kos dere masse!

Skrevet

Er det ikke noe om at hunden må være rundt året før den begynner, eller tar jeg feil? (Er det ikke noe om at de ikke skal hoppe noe mye da?) Luna er vel rundt året nå, er hun ikke?

Skrevet

Trenger jo ikke bur for å drive med agility vel? Bind den i et tre liksom, er unødvendlig å drasse på et bur en kilometer. Er ikke alle som eier bur heller da. Skulle jeg drasset med det buret jeg har, ville jeg vært utslitt før jeg kom frem. Ikke har jeg tenkt å kjøpe noe mer bærbart heller når jeg begynner, har ikke bil...

Såh...:getlost:

Skrevet

Bur er blitt innprentet i meg på alle de kursene jeg har vært med på underveis og ikke minst, treningene. Og det gjelder ikke bare agility men også på lydighetskurs, klikker og freestyle. Ingen av de hundene jeg har hatt/har ville ha slappet av og ladet batteriene dersom de skulle vært bundet til et tre eller gått rundt med meg mellom øktene. Men selvsagt, hvis dere har hunder som legger seg ned og sover til tross for at det trenes rundt dem så. Hunden må uansett få mulighet til å fordøye det den har jobbet med.

Vedr. alder så er det litt ymse. Vår klubb opererer med agkurs (og dermed trening) fra 8 mnd. på små/mellom hund og 12 mnd. på stor. Men har hørt at det er forskjellige krav ute og går. Noen krever at hunden er røntget før man starter, men tror dette tilhører sjeldenheten. I vår klubb kan en ikke starte treningen før eier har vært på nybegynnerkurs med hunden, dersom agility er ny for eier.

Skrevet

Det visste jeg ikke. Men jeg håper nå jeg får begynne å trene jeg og, selv om jeg ikke har mulighet til å ha med meg bur... ja ja, finnes vel en årdnings, og han er ganske easy going egentlig, så han vil nok legge seg ned og slappe av uansett.

Jeg har også hørt at det er litt forskjellig med alder, på en klubb ble en 11 mnd gammel dober nektet å være med, mens en 9 mnd mindre rase fikk være med (nå blander jeg kanskje alder og rase her, er lenge siden, men iallefall vurderte klubben dette utifra rasen og utvikling)

Skrevet

Det er alltid noen som har plass i bilen/bur til en ekstra hnd om det er noen som ikke kommer i bil eller har bur.

Min erfaring er at hundene nok er ganske oppspilte og slapper vanskelig av de første gangene/ukene.. men at de lærer seg å slappe av mellom øktene uansett hvor de må slappe av på sikt.

Men altså ... erfaringen er at de fleste kommer i bil med bur.. og at det alltid er plass til en hund som ikke har bil eller bur.

Du har jo i tilleg en liten hunderase.

Ikke stress unødig med dette.

Agility er GØY. Så KOS deg.

Jeg begynte i fjor sensommer og har gått 2 kurs. Samt trener med klubben.

Skrevet
Det visste jeg ikke. Men jeg håper nå jeg får begynne å trene jeg og, selv om jeg ikke har mulighet til å ha med meg bur... ja ja, finnes vel en årdnings, og han er ganske easy going egentlig, så han vil nok legge seg ned og slappe av uansett.

Jeg har også hørt at det er litt forskjellig med alder, på en klubb ble en 11 mnd gammel dober nektet å være med, mens en 9 mnd mindre rase fikk være med (nå blander jeg kanskje alder og rase her, er lenge siden, men iallefall vurderte klubben dette utifra rasen og utvikling)

Ja man ser helt klart på hvor store hunder det er tale om. Har jo med når de er ferdig utvokst osv osv. Men alder må altså sjekkes i den respektive klubben :ahappy:

Det er alltid noen som har plass i bilen/bur til en ekstra hnd om det er noen som ikke kommer i bil eller har bur.

Min erfaring er at hundene nok er ganske oppspilte og slapper vanskelig av de første gangene/ukene.. men at de lærer seg å slappe av mellom øktene uansett hvor de må slappe av på sikt.

Men altså ... erfaringen er at de fleste kommer i bil med bur.. og at det alltid er plass til en hund som ikke har bil eller bur.

Du har jo i tilleg en liten hunderase.

Ikke stress unødig med dette.

Agility er GØY. Så KOS deg.

Jeg begynte i fjor sensommer og har gått 2 kurs. Samt trener med klubben.

Veldig godt poeng :) Det noen har gjort hos oss er å sette et bur i klubbhuset slik at de slipper å drasse på det til hver trening. Fungerer fint det også.

Skrevet
Men selvsagt, hvis dere har hunder som legger seg ned og sover til tross for at det trenes rundt dem så.

Luna la seg ned på bakken og slappet av da 17. mai toget stoppet for å vente på en annen skole. Hun pleier å legge seg ned når hun kjeder seg. :)

Og takk til dere andre også, gleder meg virkleig! :ahappy:

Skrevet

Skal følge meg her etterhvert som du begynner med agility. Har også lyst å begynne med det og vil ha erfaringer fra andre som også er like nybegynner som meg :ahappy:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, jeg «liker» jo å tro alderen har en stor rolle. Det sies jo at en bc trenger ett år på hvert bein, og ett for hode for å bli voksen. Vi gir oss ikke, men rimelig frustrende å se hvordan oppførselen hans har blitt, når jeg vet at han i bunn og grunn er helt super på alt annet.  Vi var blant annet på ferie ett par dager i sommer. Mye hunder å møte her og der, men ingen hilsing. Og det var ikke noe problem. Han lå fint ved siden av meg å så hunder og folk på 10-20 meters avstand, ingen reaksjon. Det er jo sånn sosialisering bør være. Bare se og observere, uten noe mer. Samme når han er med på jobb. Men det er vel som du sier at mye av det vil vel skinne igjennom da han får landet litt. 
    • Det høres ut som et bra hundeliv. For å svare direkte på spørsmålet så tenker jeg nok at alderen spiller en rolle for at det oppleves verre, men det kan gå begge veier avhengig av hva man gjør med det. Generelt er det greit å tanke at all adferd som hunden får erfaring med blir den bedre på. Hvis hovedregelen blir å utagere på andre hunder som passerer så vil det henge igjen når hunden modner og blir voksen. Hvis dere trener på å ha kontakt og slappe av rundt andre hunder så vil det etterhvert bryte gjennom hormontåka. Lykke til!
    • Mulig jeg formulerte meg litt feil. Men nei, han har nok ikke øvd på det i 18 mnd. Det har gått fint frem til 16-17 mnd alderen. Vi har også gått tur å kommet rett i ett hundestevne, da var det veldig mye hunder, men han brøy seg ikke merkeverdig da heller. Da gikk han bare å snuste. Mulig fordi det ikke var en enkelt hund å henge seg oppi. Han er ganske aktiv i form av søk, og vi trekker og sykler. Verken overstimulert eller understimulert vil jeg tro. Rolig og fin rundt baby på 4 mnd også.    Jeg er klar over at vi må trene passeringer med større avstand for å ha kontakt. Har lest en hel haug om det. Bare nysgjerrig på mer med tanke på alderen hans osv.
    • Flyttet til Trening og adferd, forumet "Treningsutfordringer" er for  utfordre hverandre til å trene på ulike ting. - moderator Dette er et kjent og vanlig problem. Og det vil IKKE bli bedre av seg selv. Hvis hunden har fått "øve" seg på dette i 18 mnd så har dere en jobb foran dere. Du finner mange tråder om passeringsproblematikk på forumet her, jeg anbefaler å søke opp og lese dem for ulike erfaringer, vinklinger og råd. Generelt. Se an hunden. Noen hunder er sosiale, andre ikke. Uansett har alle, spesielt valper og unghunder, godt av sosialisering med andre, trygge hunder dere kjenner. Dette betyr ikke nødvendigvis hilsing eller lek, men tur, trening, og bare være sammen med og i nærheten av andre hunder. Mitt inntrykk er at bcer ofte er mer opptatte av mennesker enn andre hunder, men de trenger uansett trening på å være rundt andre hunder.  Jobb med kontakt, samarbeid og lydighet generelt. Uten dette grunnlaget kommer man ingen veier. En BC er en aktiv og arbeidsom hund, og hvis de ikke får brukt seg nok blir problemadferden større. Med en bc mener jeg man burde drive aktivt hundesport, med mindre man faktisk bruker den til gjeting. Man må ikke konkurrere, men en bc MÅ ha mental aktivisering utover tur. Bruk kontakt og alternativ adferd i passeringer. Ser han en annen hund, skal han umiddelbart tenke at "jobben" er å gå ved siden av deg. Kanskje bære en leke du har med? Det begrenser også mulighet for knurring og bjeffing, MEN vær sikker på at den andre hunden ikke kan komme for nærme med tanke på ressursforsvar.  Noe jeg brukte mye på en av mine hunder var "søk" og kaste ut en neve godbiter. Da var han opptatt med å finne dem mens den andre hunden gikk forbi. Ikke veldig bra hvis det er en løs hund som kan komme bort, men i andre situasjoner kan det funke fint. Hvis dere jobber konsekvent med dette blir det en del av prosessen med å bli voksen, og vil forhåpentligvis gå over. Men alt arbeidet dere legger ned nå, også som ser ut til å overhodet ikke funke i hormontåka, vil vise seg på den andre siden.
    • Hei. Har en bc hannhund på 18 mnd som har begynt å bli ekstremt vanskelig når det gjelder passeringer av andre hunder. Lydig og lettvin, snill, rolig inne og veldig miljøvant generelt. Er med på det meste. Problemet har blitt merkbart fra ca 16-17 mnd alder. Han piper, drar og er helt vill i bånd når vi møter hunder på tur. Ved ett tilfelle så møtte vi en rottweiler vi kjenner, da var det knurring og han sto i båndet. Han har møtt den rottweileren ett par ganger som valp også, og det har egentlig aldri gått særlig bra. Rottweileren er snill og rolig som dagen er lang, men mye usikkerhet hos min hund. De aller fleste hundemøtene er det bare piping og frustrasjon fordi han ikke får hilse. han har heller aldri vært særlig begeistret for hunder. Om han har vært løs som valp å han har hilst på hund og menneske, så er det ofte menneske han vil gi oppmerksomhet og ble fort irritert på den andre hunden om de snuste mer enn han ville. Han har aldri ved noen omstendigheter fått hilse på tur eller i bånd heller. Jeg skjønner treningsopplegget og at en må trene på avstand. Skjønner at det ofte ikke går over av seg selv, men det er jo en del biologi også. Så vil det blir bedre når han blir noen mnd eldre og hormoner osv blir mer stabilt? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...