Gå til innhold
Hundesonen.no

Når begynte deres hannvalp å løfte beinet ved tissing?

Stripa

Recommended Posts

• 2 weeks later...
Skrevet

Sol var 7 mnd, og jeg ropte bra ! :D Stolt mor !

Så gikk det en uke før neste gang, og når gjør han det litt innimellom - men ikke hver dag (er 8 1/2 mnd nå).

Vi hørte om en som hadde en valp som hadde veltet første gang han forsøkte, og da hadde mamma`n begynt å le... :) Da gikk det 6 mnd før han turte å prøve igjen...

Skrevet

Boris var vel 4-5 mnd.

Siden gjør han KUN det.. KAN ikke tisse uten.. :)

Han stiller seg også i nesten tippe stilling temmelig ofte

• 1 month later...
Skrevet

Klein var litt over 6 mnd når han begynte å løfte benet, MEN det var bare når han husket på det, hehe..

Når han var veldig tissatrengt bare løp han ut og glemte av å løfte benet, komiske lille gutten.

Skrevet

Han jeg går tur med begynnte når han var 11 måneder, men når vi går tur nå og han får sjansen tar han alltid å tisser oppetter et gjerde eller stolpe så han kan støtte beine, så han slipper å holde det oppe :)

hehe

Skrevet

hmm det husker jeg ikke helt eksakt men kn tenke meg mellom 5-6måneder.

stakkars det var ikke så lett for han første gangen. Haha han velvet litt og tisset litt på det andre benet, haha :)

Skrevet

York var 7 mnd første gang han løftet på beina. :wub: Øvde seg litt de to første ukene, og har ikke sittet å tisset siden da.

Skrevet

Albin var 8-10 mnd. gammel, og jeg syntes det var veeldig sent den gangen. :wub:

Hadde det vært nå så hadde jeg ikke stresset noe med det uansett alder.

Skrevet

Men ser dere som har hatt valper som begynte tidlig, (med tidlig mener jeg under 4-5 mnd), har deres hunder visst større tendenser til dominans, stridighet, ypping mot andre hannhunder og/eller interesse for løpske tisper?

Hadde vært artig og hørt om det kan være en sammenheng :getlost:

Skrevet

Eldstemann var godt over to år før jeg så ham løfte beinet. Han har desverre lagt seg til å markere, men er ikke så notorisk at han ikke får tisset ferdig.

Yngstemann var vel ihvertfall halvannet, og driver stadig med "jentetissing". Når man må tisse, så tisser man (nesten sittende), og markering er markering (ofte er det da tomt allerede).

Ingen av dem virker som hormonidioter akkurat, selv om løpetisper selvsagt er veldig spennende.

Skrevet
Men ser dere som har hatt valper som begynte tidlig, (med tidlig mener jeg under 4-5 mnd), har deres hunder visst større tendenser til dominans, stridighet, ypping mot andre hannhunder og/eller interesse for løpske tisper?

Hadde vært artig og hørt om det kan være en sammenheng :getlost:

Nuka begynnte allerede dagen jeg fikk han da han var 7uker gammel(ikke så stødig på foten da,hehe :lol: )

om han er mer stridig osv en di hannene som er sene med og løfte på bene vet jeg ikke(er oppvokst med tisper rundt meg;) men jeg synst nuka har vore ganske grei opp gjennom tidene, men testing fra en hann rottis er jo ikke til og se vekk i fra da :blink:

Skrevet

Min hann hund begynte nesten med en gang jeg fikk han. Var vel rundt 10-11 uker.

Og siden løftet han på beinet. Følte det vel ikke var noe vits å sitte når det var

stas å løfte beinet for så å rulle ned fordi han ikke greide å holde balansen.

Utrolig gøy å fasinerende å se på :blink:

Han prøver nok å være dominant ja. Å markere er han en konge på :getlost:

Tror han sender ut veldig mixe signaler til hunder vi treffer. Hunder som vanligvis er

stille og rolige skal "ta" han.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...