Gå til innhold
Hundesonen.no

Collie


Wheaten terrier

Recommended Posts

Og jeg hopper fra den ene rasen til den andre, er så mange spennende raser, også har jeg fått litt øynene opp for collien da :P

Utrolig vakker er den!

amy42.jpg

Synes kanskje noen av dem har for mye pels, blir liksom litt for mye, men det kommer kanskje litt an på oppdretterne?

Noen som forresten har link til en god oppdretetter (gjerne en bilde link)?

Hvordan er gemyttet på dem? Hvordan er egentlig rasen?

Kan jo ta i forhold til f.eks. en border collie?

Eller en aussie?

Ulemper med rasen? Helseproblemer?

Og hvordan er det med lærevillighet og bruksområder?

Hvordan er en collie i forhold til en sheltie?

Sheltien har jo tatt forbi collien i populariet nå...

Prakteksemplar! :lol:

Lucy-Front.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, min erfaring av en collie i forhold til en aussie.. En aussie er en tøff hund, og en relativt frisk rase. Aussier er hunder som går opp foran store okser og snur de, så det sier seg selv at de er modige, tøffe, selvstendige og tåler en støyt.. Min erfaring med collie.. Det er utrolig mye svakt gemytt og dårlig psyke, i tillegg til at det ikke er en spesielt frisk rase. Den ble "ødelagt" etter at alle ville ha lassie, men er på vei opp på beina igjen. De colliene jeg kjenner er forholdsvis myke, de kan stresse, middels krevende ift mosjon, men de er ikke lenger arbeidshunder, de er mer selskapshunder (det finnes jo selvsagt forskjeller blant individene!) Vakre, flotte hunder, men vær veldig nøye med oppdretter! (Hvis du skal ha en hund til ag og lydighet vil jeg kanskje heller anbefale sheltie, da det er få oppdrettere i norge som avler collie for noe mer enn utstilling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søsteren til jostein har jo en collie og den hunden er litt stor i forhold til hva en er vandt med å se hos colliene nå til dags også har han ikke så lang pels (lurer litt på om han er av en eldre type), skal ta bilder av han neste gang vi besøker dem så kan dere se selv.

for de som har sett de gammle seriene med lassie så ser han mere sånn ut, en hvordan de ser ut nå til dags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de kan vel fortass bli en brukbar brukshund? Ikke bare utstilling?  

Og den korthårede typen er jo ikke så vanlig og har kanskje ikke like mange helseproblemer?

Hvis du vil gå for en langhåret collie som brukshund, så burde du lete i Sverige. Der finnes det oppdrettere som bevisst går inn for å avle collier til bruks, ikke bare på utseende. Nå sier jeg ikke at de ikke finnes i Norge og altså, men i Sverige har du nok flere å velge i.

Korthåret collie regnes som friskere og bedre mentalt enn langhåret vet jeg, men "collienerver" kan helt sikkert oppstå hos de også.. Dessuten er det en del "utstillingsoppdrettere" der også.

Lazita: Kanskje den hunden er fra et korthårskull. Da får de ofte kortere pels enn langhårete? Eller så hender det vel at noen blir født med mindre pels enn andre. Jeg synes at de med mindre pels er finere jeg, de blir mer som Lassie. Amerikanske collier er forresten mye større enn europeiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barndomsvennen min var en Collie.

Utrolig stødig og flott hund. :D

Er en oppdretter her i Rogaland, som jeg syns har utrolig flotte hunder.

Gemyttet virker stødig, masse flott pels og er bare noen utrolig herlige hunder. :D

Blue merle hanne. (Han hadde ett blått og ett brunt øye) Love

Colliehanne.jpg

CIMG5376.jpg

Tricolor tispa deres.

Tricolortispe.jpg

En sobel tispe.

Sobeltispe.jpg

Nå vet ikke jeg Kennel navnet deres, men skulle jeg hatt Collie, så ville jeg faktisk hatt fra de. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trener sammen med en collie på agilityen som heter Trixie. Hun er veldig flink og veldig rask. Hun har ett helt nydelig gemytt også.

Jeg har ikke et veldigfint bilde av henne, men dettte får duge. Hun er virkelig nydelig.

Trixie.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På leiren var det en Collie. Sokrates het'n :D Han hadde blitt klikkertrent og var/er en herlig hund! :P Han var/er skikkelig lydig. Han har masse pels. Jeg ener og huske at'n er av fagen Sobel.. Han minna meg egentlig litt om Lassie :D Fordi han hadde så galde og kloke øyne! Øynene hans lyste glede! det var så herlig å se på! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Jeg har møtt kjempe mange collier å jeg har en selv, men jeg har aldrig opplevd at de er redd å pystete og har dårlig gemytt osv. Unskyld meg ,men er det om å gjøre å lage dårlig rykte på collien??

Collier KAN også gå foran okser å snu dem, det KAN ALLE hunder gjøre!!!

Å de er byggd helt PERFEKT!

Hilsen

Malin & Assi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel tråd det her. Nei, ikka alle hunder KAN gå foran og snu okser, kun hunder med mye gjeterinstinkt kan det. Nå er det jo ikke snakk om kun å snu en okse, det er snakk om å kunne gjete storfe. Og, nei, det er fryktelig få collier som kan det. Aussies derimot, blir fremdeles brukt til det opprinnelige formålet flere steder i verden. Vi sier jo ikke dette for å sverte collien, men fordi det er et faktum at det finnes utrolig mye dårlige collier. Dette er kanskje i ferd med å endre seg nå? Collie er en flott rase, men de er vel preget av mye useriøs avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nervøsitet og stessede er visst også et problem ;)

Ingen som vet om noen "skikkelige" collier av godt gemytt og linjer?

Oppderttere eller link?

jeg mener da at den jeg har er fra gode linjer, hun er kjempe stø i huet, tåler en støkk, og er ikke redd noe, det trur jeg at de som jeg har vært på kurs med i helga kan skrive under på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du /mennesket vite at den er stø i huet nå?

Den er jo bare valp. Den kan jo plutselig bli nærvøs eller stressete som voksen... Bare kom til å spekulere på det..

Misty var også veldig stø og fin de første måndene. Og du vet jo åssen hu er nå ( eller, da hu var på det verste)... ;)

jeg har selv liten erfaring med Collie. Men jeg evt at langhårsutgaven ikke er noe for meg. Jeg liker den korthåra best. Mindre pels, mer bikkjer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heler ikke møtt mange collie med dårlig gemytt. De fleste jeg har møtt har vært kalde og rolige i hue. Og valpen til toya var med på handler kurs nå i helga. Lille valpen takla det utrolig bra. Hun er rolig og kald i hodet. Har ikke sett henne usikker i noen sitvasjon, og hun er godt miljøtrent fra tidlig av. Så jeg tviler strekt på at hun brått skulle bli nervøs. Hun har hatt en god oppvekst hos oppdretter, og vært med på mye fra dag en. Det har veldig mye og si. Derfor må jeg si meg veldig enig med Toya der, og at det ikke bare er en vill påstand hun kommer med, som det høres ut som du mener Alvrina.

Sånt generelt om collien etter min menig så er dette en av mine favoritt raser. De er klade og fine i hode. De er tilpassnings dyktige. Er flotte bruks hunder og utstillings hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan jeg kan uttale med om det alvrina? jo fordi for det første så har jeg hund fra mentalt friske og gode foreldre, vet hva jeg fikk og hvordan jeg skulle angripe det,

min hund har vært med på : tivoli ( messa og sånnt lite ett), tønsbergtur ( hundesonen treff), bytur i horten, stått ved bygggeområde i en ti min , er på valpe kurs, møtt masse nye hunder, vært på handler kurs og i tilleg basis sosialisering når man går tur og sånn, badetur, og kjørt en hel del i bil... så...

man må gjøre ting for å få de så støe i huet som jeg har fått min, nytter ikke å bare trene litt, man må virkelig stå på, og det mener jeg at jeg har gjort med min.. så får heller alle andre tru og mene hva de vil, men jeg vet i alle fall at jeg har en kjempe stødig collie, som jeg kommer til å ha mye glede av i mange år framover.

Man får det man jobber fram , er det jeg mener ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok ;)

Mne jeg lurer litt på hvaordan andre også kan forutsi osv

Men ingen grunn til å diskutere det :P

Som sagt har jeg jo møtt Ruby, og hu er en fin bikkje.

Jeg kjenner ikke mange Colliere, men de få jeg kjenner har heller aldri vært noe mer nærvøse, stressete eller dumme enn andre bikkjer. MEn mange av eierene sier at rasen har blitt sånn. Men man må jo vudere etter individ.

Men ingen grunn til å diskutere det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...