Gå til innhold
Hundesonen.no

Første hund i sommer(schäfer)- hjelp!


Nybegynner09

Recommended Posts

Hei

Nå er det slik at jeg lenge har tenkt på å skaffe hund, og planene har gått mot å skaffe valp denne sommeren i forbindelse med ferie. Jeg har kommet i dialog med en oppdretter av schäfer, men deres positive holdning gjør meg ikke sikker på at jeg kan være tilstrekkelig tilstede for valpen. Dette da grunnet at de nok er interessert i salg.

Jeg vil da ha 3 uker hvor jeg vil kunne gi hunden min fulle oppmerksomhet. Etter dette vil det være arbeidsdager hvor jeg vil være borte nærmere 9 timer daglig. Nå har jeg en samboer som har en del fri også, som vil kunne være der en hel del etter mine 3 friuker er over. Det er isåfall snakk om at hun kan være hjemme enkelte dager, men hun har som meg også jobb.

Etter sommeren er det enda et studieår (på universitetsnivå), med forelesninger, eksamener og alt annet som følger med. Jeg er 100% innstilt på å gi denne hunden et godt hjem, og velger rasen fordi jeg er aktiv og interessert i å gi hunden godt med turer og trening. Men, likevel er jeg selvfølgelig urolig over om jeg vil ha mulighet til å håndtere denne oppgaven godt nok.

Derfor ville jeg blitt svært takknemlig dersom dere kan gi meg både argumenter for og mot. Gjerne også gi uttrykk for deres egen situasjon, for det er vel ikke bare meg som er opptatt på ukedager, håper jeg..

Takk på forhånd.

Tilleggsopplysning: Er kennel Manto's Negro's. Har noen erfaring med dem?

Jeg kommer med flere spørsmål etterhvert som tråden utvikler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Jeg har studert dette året, fra hunden min var 5 mnd gammel. Ikke noe problem i det hele tatt, har jo hatt korte dager som regel, maks 5 timer, og i det hele tatt et veldig fleksibelt år. Kommer sikkert ann på studiet da men, men for meg har det gått kjempebra, har vært mye mer sammen med hunden min enn jeg ville vært om jeg jobbet vanlig. Som student er det egentlig ypperlig å ha en ung hund mener nå jeg, man er ikke like bundet som ved fast arbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert dette året, fra hunden min var 5 mnd gammel. Ikke noe problem i det hele tatt, har jo hatt korte dager som regel, maks 5 timer, og i det hele tatt et veldig fleksibelt år. Kommer sikkert ann på studiet da men, men for meg har det gått kjempebra, har vært mye mer sammen med hunden min enn jeg ville vært om jeg jobbet vanlig. Som student er det egentlig ypperlig å ha en ung hund mener nå jeg, man er ikke like bundet som ved fast arbeide.

Absolutt, de fleste dager er det 4 timer jeg blir borte siden det ofte kun er en forelesning. Men, det som gjør meg urolig at det enkelte dager kan bli flere forelesninger, grupper (kollokvie m.v). Jeg har tenkt å ta ham med på kurs og lignende aktiviteter når skolen kommer igang igjen, men det grunnleggende problemet er jo hjemmetiden. Jeg vil ikke få en ulykkelig hund. Jeg har en relativt grei hage hvor jeg bor, vil den kunne være ute på dagene om man har et slags gjærde rundt? (som rullene man kan kjøpe på plantasjen og andre lignende butikker)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sisteårs- student på videregående og jeg fikk valpen min i fjord november. Jeg har samboer så han har hjulpet mye de dagene jeg har hatt lekser. Ingen problemer her i gården. Det blir alltid tid til at jeg også kan gå med ham :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri vært student, men jeg hentet meg valp for tre uker siden.

Jeg hadde fri første uken, og så var det 80% uke etterpå. Det jeg har gjort er at jeg har tatt med valpen på jobb. Nå går det bedre og bedre for hver dag. Hun ligger i bur, og jeg lufter henne når hun våkner, samt at hun er sammen med meg i lunsjen. Dette går veldig fint. Nå etter tre uker ser jeg at hun godt kan ligge perioder i bilen også, etter hvert som det blir bedre temp ute.

Så det jeg tenkte på i ditt tilfelle var om valpen ikke kunne bli med å ligge i bilen de dagene du må være lengre borte? Da kan du lufte den i pausene, og lunsjen, og kanskje om du har en fritime el. lig. Vet at enkelte får lov å ta med hunden inn på lesesalen også, om de er rolige og ikke bråker.

Håper det ordner seg for deg, valpen tilpasser seg sitt nye liv veldig raskt! Herlige skapningene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det jeg tenkte på i ditt tilfelle var om valpen ikke kunne bli med å ligge i bilen de dagene du må være lengre borte? Da kan du lufte den i pausene, og lunsjen, og kanskje om du har en fritime el. lig.

Frykter at bilen kan bli altfor varm når jeg jobber i sommer (den vil stå i fullt sollys). Jeg skal snakke med sjefen, men siden arbeidsplassen er på sykehusområdet er jeg skeptisk til om det vil fungere.

Det beste hadde kanskje vært å la valpen være hjemme og gi ham et eget rom? Men blir vel mulighets for liten plass med bare 9 kvadratmeter å bevege seg på hele dagen (jeg ville iallfall følt meg innestengt om jeg var den, hehe). Huset er såklart flere rom, men om den ikke takler det vil den vel begynne å rive ned det meste?

Så derfor lurte jeg litt på hageløsningen nevnt over, men da vil jo poenget med å være hjemme alene (og inne) forsvinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha hunden ute mens du er borte, er det nok lurt å investere i en ordentlig hundegård. Hagegjerder og sånn hopper de jo over hvis de har lyst til det, så det ville jeg ikke tatt sjansen på.

9 kvm går helt fint, hunden ligger jo bare og sover uansett som regel. Tenk på hvor mange som bruker bur hele dagen (ikke ute etter å starte debatt her forresten, dere burmotstandere! :blink: ). Jeg bruker selv bur på min av og til, fordi jeg er rotete, og han er rampete. Men sånn ellers er han inne på soverommet mitt når jeg er borte, og det er vel rundt 10 kvm tror jeg. Så ikke noe problem

Jeg har også dager der jeg er nødt til å være endel borte, men det går også helt fint. Er jo som regel hjemme mer enn den gjengse hundeeier. Sånn personlig synes jeg 9 timer er for lenge å være borte fra en hund, uansett alder, men jeg skjønner jo at man kan bli nødt til det, særlig om man har litt reisevei. For en valp er det jo ingen tvil om at det er for lenge, så der må vel en barnevaktordning til ja. 9 timer alene kan vel ikke en valp ha før den nærmer seg 8 mnd eller noe (?).

Som sagt, noen ganger må man bare være litt lenger borte, ved kollokviegrupper osv. Sånn er livet, og det tåler hunden helt fint (men kanskje lurt å dra hjem for å lufte hunden i en pause eller noe da). Student+hund er bare helt supert :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker deg lykke til og håper det løser seg. Kanskje du evt kan finne flere å spille på som kan hjelpe med pass.

Men hvis du må være borte fra valpen i flere timer en dag eller to, så gjør det vondt både for deg og valpen om det ikke går bra!

Vi hadde planlagt at det skulle gå bra at valpen måtte være alene i en - to timer 1, 2 dager i uka, men når det kom til stykket så gikk ikke det bra. Heldigvis har vi fått løst det så hun slipper, og godt er det. Det er vondt å komme hjem til en redd valp som har hatt det fælt mens du har vært borte..

Selv om det kunne gått bra med en annen valp, det vet man jo ikke før man lærer hunden sin å kjenne, men jeg ville ikke tatt sjansen.

Iallefall ikke i 9 timer! Hvis jeg forstod rett ang at det kan være fare for at valpen må være alene de dagene verken du eller samboeren din kan være hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for alle svar.

Jeg er enig med dere at 9 timer er alt for lenge, og jeg synes ikke det virker forsvarlig. Nå er det slik at en hjemme-alene tid på så mye som 9 timer bare vil være aktuell i en periode på 5 uker hvor jeg jobber i ferien. Utenom dette vil det være studiene som ligger på 7 timer maksimalt men vanligvis 4. Jeg skal også gjøre alt i min makt for at hunden ikke skal være alene mye under arbeidsperioden, siden jeg fremfor alt ønsker en hund som ikke er trist, stresset eller har det dårlig mentalt.

Fysisk vil den som minimum få 3 lengre turer (45 minutter pr tur minimum) daglig. I helger o.l vil jeg ha mulighet til å være med hunden 100%.

Jeg har nå også hatt en lenger prat med oppdretter som fremstår som svært seriøs, og meget dyktig når det kommer til råd o.l. Så nå blir det møte med valp på lørdag :D

Jeg kunne tenke meg å lage et budsjett over hva jeg vil bruke pr. måned på mat, forsikring, leker osv.

Har søkt litt rundt men har for det meste funnet svenske forum med eldre tråder. Dette blir jo en forholdsvis stor hund etterhvert som jeg antar kan sluke godt med mat. Vil noen av dere kunne vise frem hva hundeutgiftene deres er hver måned?

Og hva er det viktigste jeg bør tenke på nå som det nærmer seg, hva bør jeg skaffe absolutt først? Jeg antar at det er bur, skåler, seng, bånd, leker osv?

Takk igjen for alle svar så langt, jeg håper dere orker skrive litt mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at om dere er flinke til å trene på å være alene fra første stund så kan valpen fint være alene et par-tre-fire timer etter tre uker. Men som Marie og Ellie sier kan det jo være litt skummelt å regne med det dersom det ikke skulle gå. Ni timer vil jeg si er alt for lenge etter bare tre uker, så dere bør da organiserer dere slik at en av dere kan være hjemme med hunden eller alliere dere med familie og venner. Er det ingen du kjenner som kunne hatt hunden på dagtid i de fem ukene? Du sier at det bare er snakk om en femukersperiode, men når ni timer er for mye så vil jo fem uker med ni timer hver dag være for mye også :D Når du begynner på studiene igjen til høsten vil jeg tro dere er kommet så langt med alenetreningen at det ikke skal være noe problem at du er borte 4-7 timer, men det forutsetter jo at man aldri er borte mer enn det valpen "tåler" tidlig i treningen. Om man er borte mange timer og valpen ikke tåler det ser jeg for meg man kan få større problemer med treningen enn man ville hatt dersom man tok det gradvis og i hundens tempo. Om det hadde vært omvendt, at du hadde vært hjemme tre uker, deretter borte 4-7 timer i fem uker, og deretter 9 timer hadde det vært enklere å trent på for dere. Det beste er jo å øke etterhvert som man kommer inn i rutiner og ser hvordan valpen reagerer.

Om det er mulig kunne jo dere sett om det gikk an å bytte vakter eller lignende slik at hunden hadde færre timer å være alene. Om en av dere jobbet dagtid og en kveldstid. Vet ikke om dere jobbet et sted hvor det hadde vært mulig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 9 timer høres fryktelig lenge ut for en så liten valp.

Min hund har vært en drøm å ha i forhold til alene-hjemme-trening, og likevel synes jeg 9 timer er for lenge å måtte være alene hjemme for henne. Selv om hun nå er snart to år og vant til å være alene noen timer om dagen, ville jeg ikke vært komfortabel med å la henne være alene i ni timer, hver dag.

Jeg syne eple har gitt deg et godt svar, håper dere finner en annen ordning enn disse 9-timersdagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei- som sagt så er jeg enig med dere om at 9 timer er fryktelig lenge. Jeg er derfor i kontakt både med arbeidsgiver og slekt.

Om noen har noen svar til meg vedrørende overstående spørsmål om kostnader osv ville jeg blitt svært takknemlig for det også.

Forresten vil jeg overta valpen når han er hele 16 uker, vil dette by på ekstra problem knyttet til trening siden han da begynner å bli "ung-hund"?

- Om noen har gode tips til noen hundekurs i Bergensområdet utover sommeren, høsten ville det vært veldig fint også! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten vil jeg overta valpen når han er hele 16 uker, vil dette by på ekstra problem knyttet til trening siden han da begynner å bli "ung-hund"?

Da har du mistet de viktigste ukene i hundens liv når det gjelder sosialisering. Etter 16 uker kan du ikke sosialisere mer, da er det kun læring og miljøtrening som nytter :D

Var jeg deg ville jeg også snakket med flere oppdrettere enn bare denne ene. Det er X antall Schæferoppdrettere i Norge og ikke alle er like dyktige. Selv om de virker sånn. Ville også ha sjekket leddstatistikker NØYE på søsken til foreldre, besteforeldres søsken OSV Hjelper lite om foreldrene er HD frie om søsken til foreldre har det. Det samme gjelder allergier og temperament!

Ekstremt viktig på en rase med så dårlig rykte.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du mistet de viktigste ukene i hundens liv når det gjelder sosialisering. Etter 16 uker kan du ikke sosialisere mer, da er det kun læring og miljøtrening som nytter :D

Var jeg deg ville jeg også snakket med flere oppdrettere enn bare denne ene. Det er X antall Schæferoppdrettere i Norge og ikke alle er like dyktige. Selv om de virker sånn. Ville også ha sjekket leddstatistikker NØYE på søsken til foreldre, besteforeldres søsken OSV Hjelper lite om foreldrene er HD frie om søsken til foreldre har det. Det samme gjelder allergier og temperament!

Du har nok meget rett i at jeg burde sjekke slikt mye bedre. Det meste jeg har fått vite er at moren (som jeg også treffer lørdag) skal være meget rolig, og fikk også beskjed om at hennes søsken var lik. (Men her har jeg jo bare ord fra oppdretter). Far kunne jeg ikke treffe siden han kom fra en annen kennel.

Hvordan kan jeg sjekke leddstatistikker, er det bare oppdretters ord som gjelder her også? (stamtavle følger forøvrig med, om det hjelper?)

Jeg kommer nok til å gå på en hel del førstegangstabber her etter hva det virker som. Og jeg har absolutt vært i kontakt med en flere oppdrettere, men hos Manto's Negro's kunne jeg som sagt få en som ville passe med min egen situasjon (altså tidsmessig).. selv om det nok ikke er det beste.

Ang. sosialiseringen så lurer jeg litt hva du mener, vil den ha vanskelig for oss (nye eiere) og de rundt oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 uker er ganske sent å få en valp ja, særlig en slik rase som trenger mye miljøtrening og sosialisering den første tiden. (Det er mitt inntrykk iallefall).

Jeg synes også foreldrene hadde veldig "bananrygg", men det er vel smak og behag. Iallefall viktig å undersøke nøye som Lucky Lucas skriver!

Jeg hentet min hund da han var 11 uker, litt senere enn hva som er normalt (pga. mattilsynet og sånn). Etter jeg hadde hentet ham gikk ting utrolig fort, og det skjer MYE på de fire ukene fra 12 til 16! Det er mye som må oppleves, masse som må møtes, og i det hele tatt er det vel den viktigste perioden av valpens liv.

Derfor, hvis du skal ha den valpen, så er det utrolig viktig at oppdretter er flink til å sosialiere før du henter, at den blir tatt med på alt mulig rart, får opplevd forskjellige ting og i det hele tatt blir utsatt for verden. Og det er det ikke en selvfølge at alle oppdrettere har tid til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan jeg sjekke leddstatistikker, er det bare oppdretters ord som gjelder her også? (stamtavle følger forøvrig med, om det hjelper?)

Stamtavla får du trolig først etter at valpen er kjøpt og betalt, og da er det for sent å oppdage noe.

Er du medlem av en hundeklubb? Hvis du er det, har du tilgang til DogWeb - en database med informasjon om HD- og AA-røntgenfotograferinger på hunder i Norge. Da kan du selv sjekke både foreldredyr, tidligere avkom, tanter og onkler, halvsøsken, besteforeldre, grandforeldre, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang kurs og utgifter:

Vi går på Fjellanger hundeskole på Stend på valpekurs og er fornøyd med det, men vet det er en del andre rimeligere alternativer rundt om. Jeg mener Charpi her inne skulle begynne på et annet valpekurs (om hun ikke allerede er begynt) så mulig hun har mer oversikt over de ulike kurstilbudene. Vi har valp + unghundkurs som koster ca 4000, men det er ganske dyrt har jeg inntrykk av. Du kan sikkert få valpekurs til 1500-2000 :D Fjellanger får fort fyllt opp kursene sine så om du vil gå der er det lurt å melde seg på tidlig. De driver med positiv innlæring ved bruk av godbiter og lek, og driver med klikkertrening. Bare valpekurset er selvsagt billigere enn det vi går på.

Har ikke regnet på utgiftene (og det vil jeg ikke heller :D ), men jeg beregnet over 20 000 i startsum for valp (10 000) og leker (1700), utstyr som bilbur (2400), kurs, tøybur/seng, seler, bånd, vaksine, forsikring, mat og godbiter den første tiden osv. Om du handler leker, bånd og utstyr på nettet så blir det billigere enn å kjøpe i butikken :) Annet utstyr som er greit å ha er flåttfjerner, klotang, børste, hundeposer, klikker om du skal klikkertrene og hundebøker.

Forsikring varierer fra rase til rase så der bør du ringe selskapene og fra prisoverslag. Vi brukte ca 20 kg fôr den første måneden, noe som kostet oss ca 500. Men det kommer jo helt an på hvilken hund du har, hvilket fôr du bruker, hvor mye de koster, hvor drøyt det er. Vi har en collie, de blir en del mindre enn schäferen og spiser vel derfor en del mindre også. Å ta 1. og 2. gangs vaksine kom på ca 500 tilsammen (Myrbø dyreklinikk).

Har dessverre ikke noe mndbudsjett over hundeholdet, og jeg har jo en mindre hund så det hadde kanskje ikke hjulpet deg uansett? Kanskje noen med større hund har satt opp et budsjett ;)

Når det gjelder sosialisering så tror jeg Lucky Lucas mener at før hunden er blitt 16 uker (jeg trodde det var 12 men så feil kan man ta) så generaliserer den inntrykkene veldig bra. Så om en motorsykkel ikke er farlig, så vil den generaliserer dette til å gjelde alle motorsykler den ser. Om den ikke har sett en motorsykkel før etter den er ca 16 uker så finner den kanskje ut at denne motorsykkelen ikke er farlig, men den må finne det ut hver gang den ser en motorsykkel fordi den ikke får generalisert inntrykkene. Om du vet det er ting valpen må tåle når den blir voksen (eks bymiljø, bråk, skudd, store menn med skjegg og briller, små skrikende barn osv) så er det lurt å trene på dette fra valpen er 8-16 uker. Oppdrettere har kanskje ikke kapasitet til å sosialisere valpen med mange ulike typer hunder, barn, ungdommer, voksne, gamle, biler, geiter osv.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med schäferfolk her inne og få anbefalinger på oppdrettere og kull. Da kan du kanskje få en del hjelp til å finne ut av helse og gemytt på de ulike linjene osv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grovt overslag på månedsbudsjett på 33 kilos dalmatiner (det var myye mer i begynnelsen, for da skulle jo alt det som eple skriver kjøpes inn:

Mat: 15 kilos Proplan lam og ris kr. 630. Det går ca en slik sekk i mnd.

Tyggebein, griseører osv: 100

Dette er vel basics iallefall.

...også blir det jo gjerne litt småting her og der, en leke, et halsbånd, noe annet (mye unødvendig som man ikke trenger bruke penger på.)

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at schäferhundklubben her i Bergen har valpekurs, som visstnok skal være (veldig) mye rimeligere enn Fjellanger. Tror de har sånne kurs ganske ofte, du kan jo ta kontakt med dem. Der har du sikkert også muligheter til å trene videre, noe som er positivt når det kommer til klubb. Selv gikk vi på kurs hos Fjellanger, og jeg var veldig fornøyd med dem til tross for at det var ganske dyrt. Instruktørene er veldig dyktige og det trenes utelukkende positive metoder, noen av dem trener klikkertrening, og noen bruker klikkeren mer som et verktøy. I unghundsdelen av kurset får du også anledning til å prøve mye forskjellige ting.. feks litt agility (hovedsakelig slalom og andre mindre belastende hindre for store hunder) og rally lydighet, noe som vi i alle fall syns var veldig gøy :D

Når det gjelder budsjett generelt så tror jeg du må regne med minst 20 000,- Må innrømme det har gått litt i glemmeboken hvor mye penger jeg brukte på Bea da hun var valp.. heh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen kjekke linker. Kennel XO har veldig mange schæferlinker på sidene sine. Mye om helse og slikt. Verdt å ta en kikk på :D

Wolfdog.no

NKK

Kennel XO

Sosialisering av valper (Canis)

Vil også anbefale deg å melde deg inn i NKK. Da får du tilgang på DogWeb og kan selv undersøke leddstatistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittet innom dogweb nå (der man kan sjekke hunder og stamtavle og sånn om man er medlem i nkk), og jeg fant ikke moren da, men fant faren. Bare A og B hofter, så det så jo greit ut da... men noen andre kan kanskje sjekke litt bedre enn meg, jeg er fersk på dogweb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittet innom dogweb nå (der man kan sjekke hunder og stamtavle og sånn om man er medlem i nkk), og jeg fant ikke moren da, men fant faren. Bare A og B hofter, så det så jo greit ut da... men noen andre kan kanskje sjekke litt bedre enn meg, jeg er fersk på dogweb...

Tusen takk for at dere hjelper meg så aktivt. Det ville vært kjempefint om noen kan finne informasjon som jeg bør vite om. I annonsen er det oppgitt at valpene er etter Dragor vom Deutschen og Cayira's Elke. Jeg har selv kun googlet navnene, og fikk på resultat på Dragor, men jeg kan ikke si om det er rett hund, eller utlede noe informasjon ifra det jeg fant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hjelper mer en gjerne kommende hundemennesker :)

Finner som sagt ikke moren på dogweb, kan det være at hun er registrert i utlandet eller noe?

Edit: der fant jeg reg.nr iallefall, kan prøve igjen :D

Edit 2: dataen blir seig som snørr når jeg søker på dogweb nå, så noen andre kan sikkert sjekke bedre enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bananrygg"? Hehe. Det er mye informasjon her som får meg til å bli mer urolig enn om jeg hadde ventet barn :D

Når det kommer til utstilling o.l så vil det neppe være aktuelt for min kommende hund, siden jeg for det meste ønsker en aktiv familiehund. Så om stakkaren har bananrygg i slekten så får det nå være :) Selvsagt kan denne innstillingen sikkert endre seg etter noen måneder med hunden. Såfremt det ikke er skadelig for den, for det er sykdom og slikt jeg uroer meg for etter en dag på forumet ^^

Ang. sosialiseringen så lurer jeg på om det vil være umulig eller bare svært vanskelig? Bor utenfor bysentrum, men er fortsatt en god del trafikk, lyder osv. den kan få høre/se daglig. Forhåpentligvis treffer man på både voksne og barn på tur som vil hilse osv. Jeg har som sagt også fått rekommendert at han skal være hos meg en dag i uken ukene før jeg henter ham. Men kanskje jeg kan klare 2-3 dager. Da er valpen ikke 16 uker enda, og er kanskje litt mer mottakelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...