Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg til en venninne


Lola Pagola

Recommended Posts

Jeg har en venninde som har lyst på hund iløpet av de nærmeste årene. Hun er ikke så veldig mye på nettet, så jeg tilbød meg å lage en tråd for henne... eller, jeg hadde jo skikkelig lyst til det:P

Hun er ganske aktiv, type friluftslivlinje i to år, og liker veldig godt å sykle, noen ganger jogge.

Hunden kommer til å få ca 1,5 -2t aktivitet hver dag, minst tror jeg, og det sa hun selv og.

Men likevel må den klare roligdager også, hvor det ikke skjer så mye.

Utseende:

Funksjonell kropp, ikke mye lepper, hud osv. Ikke "siklehund", og hun vil ikke ha med kort snute. (bortsett fra boxer, de nevnte hun at hun synes var fine. Hvor mye hun vet hva som bor i dem vet jeg ikke, og jeg vet ikke så mye jeg heller.) Hun vil ikke ha mynde. Hun liker utseende til irsk setter og toller.

Størrelse:

Medium. Minimum finsk lapphundtispe str. og maksimum casper (altså 61 cm)

Pels:

Ikke helt korthåret type dalmatiner, og ingen dreads. Hun liker "kosepels", altså type toller, og lapphund. Men kan godt være type labrador også. Krøller er ikke utelukket. Helst lettstelt, selv om vi har vært inne på raser som trenger litt mer (kommer til det senere)

Hun ønsker seg en hund som kan gå løs rimelig naturlig, altså som ikke stikker av så snart den får sjansen. Vet at dette er noe man kan trene frem på de fleste raser, men hun vil altså ha en hund som det ikke er så mye arbeid med å lære den det, så settere og andre jakthunder er utelukket. En førerorientert hund heter det kanskje, men rimelig kort radius.

Hun vil gjerne ha en lettlært hund, dette er hennes første egne hund (familien nå har toller, og har hatt lappnhund). Hun er ikke like hundegal som meg, og sånn bortsett fra hvordan de forskjellge rasene ser ut, vet hun ikke så mye hva som er på innsiden. Så må være en grei førstegangshund.

Hun vil ha en hund som kan være med på det meste, glad i dyr og mennesker, og i det hele tatt omgjengelig.

Hun kunne godt tenkt seg dalmatiner, men pelsen er for kort, og hun reagerer på ham. Og her er jo aberet, for hun er allergisk mot endel. Pollen, sitrus, hester, og noen hunder. Hjemme hos familien har de en toller, men denne har hun ikke reagert på enda.

Det jeg har foreslått er portugisisk vannhund, jeg tror at denne kunne passet henne bra. Hun er derimot litt reservert ovenfor løveklippen, og skal hun ha en slik type hund så skulle den vært lammeklippt. Hun kunne godt tenke seg å stille hunden, og puddel blir egentlig utelukket, for hun har ikke lyst på en puddel i utstillingspels. Klippen til vannhunden kan hun sikkert lære å leve med, selv om hun ikke er helt sikker akkurat nå. Men hvordan er det med vannhunden, må den være løveklippt for å kunne stilles? Tar gjerne imot info om rasen på godt og ondt som jeg kan vidreformiddle.

Hun har lyst på toller, hun liker familiehunden godt iallefall, men jeg vet ikke hvor lurt det er å ta sjansen på en rase hun kan reagere på jeg da.

Denne hunden må tåle å være med på lange skiturer, sykkelturer og fjellturer. Gjerne kunne trekke litt på ski, men er ikke et must. Men må iallefall ikke bukke under av en 3 -4 timers sykkeltur (selv om de såklart ikke kommer til å være noe som skjer dagelig). Hunden må ikke gå på veggen av å ikke bli brukt hele tiden, og må kunne slappe av greit inne.

Håper ikke det ble alt for rotete, også håper jeg også folk kommer med innspill :icon_redface:

Edit: selv om hun er allergisk mot mye, vil vi gjerne ha tips om alle mulige raser som fyller disse rotete kriteriene. Selv om en allergivennlig hund i bunn og grunn nok vil være å foretrekke.

Edit: hun er som sagt ikke så inne i "hundeverdenen", og jeg vil ikke at hun skal gå på en smell.

Edit: det med 3-4 timers sykkeltur er ikke noe som skjer ukentlig, men en time eller to iallefall. Hunden kommer iallefall til å få nok mosjon, og fint hvis den tåler kulde litt bedre enn dalmatineren iallefall. Hun trenger ikke noen superutholdende hund alla. husky, og som sagt må den ikke være alt for krevende for en fersk hundeeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar
Denne hunden må tåle å være med på lange skiturer, sykkelturer og fjellturer. Gjerne kunne trekke litt på ski, men er ikke et must. Men må iallefall ikke bukke under av en 3 -4 timers sykkeltur (selv om de såklart ikke kommer til å være noe som skjer dagelig). Hunden må ikke gå på veggen av å ikke bli brukt hele tiden, og må kunne slappe av greit inne.

Håper ikke det ble alt for rotete, også håper jeg også folk kommer med innspill :icon_redface:

Kanskje en husky, med mindre den blir litt stor?

Edit: Tror de skal være ganske utholdede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg har jo "mine" tre høyt elskede raser som jeg i grunn anbefaler alle jeg kan; Dalmis (men hvis det er utelukket, så er det jo desverre det..), dobermann og aussie...

Min søster reagerte litt på Charlie, men har ikke hatt noe som helst reaksjon på pelsen til Tia pr. i dag.. Hun røyter også myyye mindre enn han gjorde, kan ha litt med det å gjøre.. :icon_redface: Ellers er jo både aussie og dobermanner hunder som skal ha en brukbar av/på-knapp, og ja.. Herlige hunder.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en husky, med mindre den blir litt stor?

Du så kanskje ikke den biten om førerorientert? En hund som ikke stikker av om den får muligheten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en husky, med mindre den blir litt stor?

Edit: Tror de skal være ganske utholdede

Den blir nok for stor, og er ikke en type hund hun er ute etter, jeg tror ikke den typer raser vil passe henne.

Haha, jeg har jo "mine" tre høyt elskede raser som jeg i grunn anbefaler alle jeg kan; Dalmis (men hvis det er utelukket, så er det jo desverre det..), dobermann og aussie...

Min søster reagerte litt på Charlie, men har ikke hatt noe som helst reaksjon på pelsen til Tia pr. i dag.. Hun røyter også myyye mindre enn han gjorde, kan ha litt med det å gjøre.. :yawn: Ellers er jo både aussie og dobermanner hunder som skal ha en brukbar av/på-knapp, og ja.. Herlige hunder.. :icon_redface:

Dalmatiner er nok utelukket, selv om jeg mer enn gjerne skulle prakket på henne det :blink:

Jeg trooor doberman blir i største laget, og er jo like korthåret som dalmatiner. Men sånn førstehundsmessig, hvordan tror du den da er? Jeg mener, hun er ikke så inne i raseforskkjeller og sånn. Men jeg skal uansett nevne den for henne, tror vi glemte den helt i dag :lol: Vakker vakker rase, så hadde ikke hatt noe imot en dobber som nabo.

Aussie vet jeg ikke helt, hun ville ikke ha border collie iallefall, og jeg vet ikke om aussie kanskje blir i meste laget? Mulig jeg bare har fått feil inntrykk fra forumet her, men virker som de trenger så mye hjernetrim, og at det skal skje noe hele tiden (men nå sier jo du de har en av og på knapp da). Men absolutt, utseendemessig er det nok en hund hun kunne vurdert. Noteres!

Du så kanskje ikke den biten om førerorientert? En hund som ikke stikker av om den får muligheten..

Husky blir nok uaktuelt ja :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både dobberen og aussien krever en goooooood del hjernetrim for å trives jo...!

Dobberen er jo en arbeidshund som skal kunne jobbe i bra kontakt med sin fører, så man skal nok kunne ha den i nærheten ja. De individene jeg har møtt (som begynner å bli en del nå, juhuuu :icon_redface: ) har vært velfungerende, førerorienterte hunder, som har hatt stor arbeidslyst.. Min lille dame er seff for ung å uttale seg om pr. i dag, men hun er veeldig konktaktsølende, og vil helst jobbe mest mulig med meg. Digg... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med collie? :yawn:

Ja hun nevnte faktisk det i dag. Hverken jeg eller hun har møtt noen i virkeligheten :icon_redface: og jeg har ikke akkurat så mye kunnskap om rasen. Men utseendemessig liker hun den iallefall, skal undersøke litt på den. :lol:

Båder dobberen og aussien krever en goooooood del hjernetrim for å trives jo...!

Dobberen er jo en arbeidshund som skal kunne jobbe i bra kontakt med sin fører, så man skal nok kunne ha den i nærheten ja. De individene jeg har møtt (som begynner å bli en del nå, juhuuu :blink: ) har vært velfungerende, førerorienterte hunder, som har hatt stor arbeidslyst og vært meget førerorientert.. Min lille dame er seff for ung å uttale seg om pr. i dag, men hun er veeldig konktaktsølende, og vil helst jobbe mest mulig med meg. Digg... :blink:

Kan hende de blir litt for krevende for henne, men likevel så kan iallefall aussie være noe å undersøke litt mer om. Jeg vet ikke om hun er så interressert i å begynne med noe organisert, lydighet eller agility, men... det kan jo bli aktuelt det og, siden vi nok flytter til samme by, og jeg har lyst til å begynne på litt forskjellig, agility og rundering bla. så det er jo egentlig godt mulig at hun henger seg på der.. Men tror ikke det er nødvendlig med en hund som når opp i elite liksom, kan holde seg på dalmis-nivå :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er nok utelukket. Dessuten vil hun gjerne drive litt med utstilling :icon_redface:

Ok.

Men det høres ut som Husky er det perfekte for henne!

Så siden hun ikke vill ha alaska husky, hva med Alaskan malamute, Grønlandshund, Siberian husky, Jâmthund, akita, Amerikansk akita?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Men det høres ut som Husky er det perfekte for henne!

Så siden hun ikke vill ha alaska husky, hva med Alaskan malamute, Grønlandshund, Siberian husky, Jâmthund, akita, Amerikansk akita?

Men de er jo ikke særlig førerorienterte akkurat? Og vil som sagt ha en hund hun kan trene litt lydighet med, og som kan egne seg for agility etterhvert også kanskje. Jeg tror ikke noen polarhunder er tingen for henne. Dessuten blir jo de fleste av disse alt for store. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bearded Collie?

Passer til mye av det du skriver og er i tillegg delvis allergivennlig? Lettrent og glad hund er min erfaring :icon_redface:

Blir kanskje for mye pelsstell men man kan jo vurdere å klippe hvis man ikke skal stille ut. (lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bearded Collie?

Passer til mye av det du skriver og er i tillegg delvis allergivennlig? Lettrent og glad hund er min erfaring :icon_redface:

Blir kanskje for mye pelsstell men man kan jo vurdere å klippe hvis man ikke skal stille ut. (lengre)

Takk for tips, den hadde jeg ikke engang tenkt på! Jeg vet 0 om rasen, så dette skal undersøkes. Pelstell-kravet kan sikkert fires ned på om det er en rase som passer sånn ellers :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portis høres da bra ut for henne :blink: Hun kan jo droppe klippen i perioder med lite utstillinger?

Ja jeg synes det jeg og nemlig! Passe størrelse, pen, og allergivennlig. Men jeg vet jo ikke så veldig mye om den da, men innbiller meg at den passer mange av kriteriene hennes. :icon_redface:

Hvor lang tid bruker pelen på å komme tilbake i utstillingskond. etter den er klippt ned? Hun kommer nok ikke til å bli helt utstillingsfreak, men noen utstillinger tror jeg hun har lyst til å prøve seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes så absolutt collien kan passe bra ut i fra det du skriver at hun er ute etter.

Bare å spørre mer spesifikt rundt collien, så skal jeg svare så godt jeg kan :icon_redface:

Ja men det høres bra ut!

Du må bare unnskylde meg hvis dette er dumme spørsmål, men er det store likheter mellom bearded og "vanlig" collie? Sånn bortsett fra utseende mener jeg? Og kort/langhår, er de like, bortsett fra lengen på pelsen?

Og hvordan er det med allergi, er det en type hund de som har allergi alltid reagerer på, eller er det en av de som er mer milde?

Hun må iallefall hilse på hunder av raser hun er interressert i, og finne ut om hun reagerer.

Jeg skal vidreformidle forslag, også kan jeg skrive inn spørsmål etter det. Kjempeflott :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men det høres bra ut!

Du må bare unnskylde meg hvis dette er dumme spørsmål, men er det store likheter mellom bearded og "vanlig" collie? Sånn bortsett fra utseende mener jeg? Og kort/langhår, er de like, bortsett fra lengen på pelsen?

Og hvordan er det med allergi, er det en type hund de som har allergi alltid reagerer på, eller er det en av de som er mer milde?

likheten mellom bearded collie og "vanlig" collie skal jeg ikke påberope meg at jeg har sånn kjempe stor kunnskap om.

Kort og langhårs collien er lik utssendemessig - pelslengden ja. Den korthårede varianten ( sånn jeg har fått erfaring på nå i noen uker) er mye mer turbo, og de er mer høyt og lavt og har litt mer energi og trenger en del mer hjernetrim for å få roet seg ned ( man kan selfølgelig få sånn type hund, med lang pels også, men jeg har fått inntrykk av at det oftest forekommer på korthåren.)

Samboeren min er egentlig dødens allergisk, men han har ikke reagert på colliepelsen i allefall.

Collien er i allefall en ypperlig førstegangs hund ( den langhårede varianten - er en litt mildere hund, som jeg kan anbefale på det varmeste) - Man får da en hund som er kontaktsøkende, holder seg i nærheten, vil være med der det skjer, og en hund som elsker deg uhemmet.

Hun må iallefall hilse på hunder av raser hun er interressert i, og finne ut om hun reagerer.

Jeg skal vidreformidle forslag, også kan jeg skrive inn spørsmål etter det. Kjempeflott :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres supert ut, særlig at samboeren din ikke reagerer! Dette skal undersøkes videre, innmari synd at jeg faktisk ikke har sett en collie på maange år. Skal se etter oppdrettere og sånn i nærheten etterhvert som det går ann å hilse på, og stikke nesa langt ned i pelsen på. altså... på hundene :blink:

Hvis rasen er interresant for henne da, det gjenstår jo å se. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres supert ut, særlig at samboeren din ikke reagerer! Dette skal undersøkes videre, innmari synd at jeg faktisk ikke har sett en collie på maange år. Skal se etter oppdrettere og sånn i nærheten etterhvert som det går ann å hilse på, og stikke nesa langt ned i pelsen på. altså... på hundene :D

Hvis rasen er interresant for henne da, det gjenstår jo å se. :D

Da får du komme til meg! Det bor opptil flere her :) Og en av de vakreste jeg noensinne har sett (tilogmed penere enn den som var på crufts i år!) bor også her :D

Jeg tok canis sin rasevelger og svarte utifra hva du har skrevet; disse kommer opp..Er jo flere som er uaktuelle ihnt til førerorientert vil jeg tro. sammen med allergi. jeg vet ikke?

Akita

American Akita

Berner sennenhund

Dalmatiner

Grosser schweizer sennenhund

Kaukasisk ovtcharka

Newfoundlandshund

Shiba

Vorstehhund langhåret

edit: GSS'n kanskje hadde vært noe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rasevelgeren på Canis bør man ta med en DIGER klype salt...

Jeg syns ikke at portis høres så veldig dumt ut. Det var jo det med klippen da. Men det er bedre med en klipp man ikke liker, enn et temperament man ikke liker - eller i verstefall en hund man ikke tåler. Men siden vi er inne på vannhunder kan kanskje lagotto være noe? Den skal jo ha en jevn klipp og passer vel også godt til kriteriene hennes?

EDIT: Mitt inntrykk er også at lagotto kanskje er hakket enklere enn en portis? (Har ikke hatt noen av rasene selv, men har gjort litt research da jeg selv har vurdert/vurderer disse rasene. :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rasevelgeren på Canis bør man ta med en DIGER klype salt...

Selvsagt! Men det er jo ingen hemmelighet at den i det minste kan bringe raser på tankebanen :) DEt var vel egentlig ikke ment som noe annet enn det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare slenge med at da jeg var yngre var jeg allergisk, men har vokst det mer og mer av meg med årene. Og på mitt verste kunne jeg ha noe særlig med familiekatten og gjøre, men min venninnes collie reagerte jeg aldri på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...