Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjell på V&H og norwegian Polar?

Midas

Recommended Posts

Jeg har fått tilbud om å få kjøpt større mengde NP av en jeg jobber sammen med som fórer hunden sin på det. Det vil bli litt billigere og mye enklere for meg å kjøpe 20kg i gangen. Hva er egentlig forskjellen på disse to? Noen som kan fortelle om sine erfaringer med NP? Dina fungere veldig bra på V&H og jeg vil ikke bytte om det er veldig stor forskjell på de to. Livredd for at kløen skal komme tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NP er jeg meget fornøyd med. jeg valgte dette istedet for VH fordi det er mer "enkelt i bruk" altså ingen større opphakking. Det er ingen lukt eller avrenn av blod. Ja mer renslig enn det råe. Og så er det varmebehandlet og vitaminisert og ikke rått, som noen hunder kan reagere på og det er lettere å gro bakterier i det. NP får du i opprutet blokk som du deler med et skrujern i 2 kg biter. Så pakker man de bitene i hver sine poser og stabler i frysern. Så kan det ligge i kjøleskapet 1 uke. Ingen avsmitting av lukt på andre matvarer. Ja enkelt og delikat :) hehe

Min hund var ømfintlig for masse før, men jeg tok sjangsen på å gå rett over på NP uten tilvenning og hunden hadde ikke diare i det hele tatt! Det er veldig sjeldent hun har hatt det. pelsen er utrolig flott også!

Altså jeg tviler ikke på at VH er også topp! Men for meg syns jeg NP er mer passende for meg. Selv om det er litt dyrere.

Eneste problem er hvis vi skal på ferie. da har vi frysebag, men er jo litt avhengig av kjøleskap /fryser hvis vi er en lengere periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen, bortsett fra prisen, er at NP inneholder mais, og er varmebehandlet. Konsistensen blir mer lik leverpostei, mens V&H er mer lik kjøttdeig. Smaksmessig ser det ut til at de fleste hunder liker dette. Prismessig er NP litt dyrere enn V&H, men til gjengjeld holder det lenger når det er opptint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir likevel mye billigere å kjøpe NP for meg enn VH fordi jeg kjøper VH i så små porsjoner. Da betaler jeg 19,- for 500g, mens på NP vil det koste meg 15,- pr kg. Er det negativt at det er varmebehandlet fremfor å gi rått? Jeg får vel bare prøve det og se, det er positivt at det holder seg lengre i kjøleskap, synes VH lukter snodig bare etter et par dager... Håper bare ikke Dina får noe reaksjoner på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt NP mer eller mindre som eneste fòr i 6 år. Bare avbrutt av perioder der jeg måtte ty til tørrfòr fordi den ene hunden ble litt for rund og nå når jeg har hatt valp.

Jeg har vært veldig fornøyd. Har ingenting negativt å si. Med et lite forbehold. Gamlingen på 9 år er begynt å få litt dårlig mage av NP. Årsaken er nok ene og alene at han får mye mindre mosjon enn før (dårlige knær) og dermed blir NP for kraftig for magen hans.

Valpen får en kombinasjon av tørrfòr og NP. Ikke så ofte jeg blander, men av og til bytter jeg ut tørrfòrmåltidet med NP.

Jeg har ingen problemer med å anbefale det. Det er ganske fettrikt og har man hunder som legger lett på seg må man passe litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg lurte på, hvilken mengde skal de ha ift kroppsvekt på NP? Dina har ikke så lett for å legge på seg, men det kan jo forandre seg etterhvert som hun blir eldre, så får bare følge med på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt NP mer eller mindre som eneste fòr i 6 år. Bare avbrutt av perioder der jeg måtte ty til tørrfòr fordi den ene hunden ble litt for rund og nå når jeg har hatt valp.

Jeg har vært veldig fornøyd. Har ingenting negativt å si. Med et lite forbehold. Gamlingen på 9 år er begynt å få litt dårlig mage av NP. Årsaken er nok ene og alene at han får mye mindre mosjon enn før (dårlige knær) og dermed blir NP for kraftig for magen hans.

Valpen får en kombinasjon av tørrfòr og NP. Ikke så ofte jeg blander, men av og til bytter jeg ut tørrfòrmåltidet med NP.

Jeg har ingen problemer med å anbefale det. Det er ganske fettrikt og har man hunder som legger lett på seg må man passe litt på.

Jeg tror NP er litt for sterkt for Emma sin mage også. Hun har begynt å spise en del gress nå i det siste, tror det er for å regulere magen, og hun kan bli sår i rompa etter å ha bajsa. Tror bajsen blir veldig hard når hun ikke spiser noe annet enn NP.

Hos My fungerer det supert uansett.

Kanskje jeg skulle blandet i litt tørrfor i Emma's skål? Tråle igjennom dyrebutikkene å se om det er noen gratispakker med tørrfor å hente en plass for å se om det er noe vits kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Er nok ikke enig med sistnevnte her! Vi har brukt NP til våre settere i over 2 år nå - både under hvileperioder og trening / jakt. Vi øker bare mengden mot og under jakta. Hundene har fungert bedre enn noensinne på NP - og vi har prøvd det meste! Pels og poter, magetilstand etc. har vært upåklagelig :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma regnet på omsettelig protein i NP, og det er under 30%, så det er ikke noe for veldig aktive hunder, iallefall ikke uten tilskudd :icon_redface:

Har det så mye å si når hunden får karbohydrater fra maisen? For det er helst når det ikke finnes karbohydrater at proteinmengde bør være på 30%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i aktive hunder? Hunder som blir brukt til f.eks hundekjøring eller hunder som går tur og trener to-tre timer om dagen? Jeg kommer nok til å fortsette å gi kruskakli sammen med våtfóret som jeg har gjort på VH, det er vel ikke mer fiber i NP? Hun blir hard i magen ved for lite fiber i fóret. Skal omsettelig protein ligge på 30% uansett hvilken bruk hunden er til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er mer fiber i NP pga maisen. V&H er kun kjøtt/rått animalsk, og inneholder fint lite fiber og heller ingen karbohydrater. NP inneholder mais, og maisen sørger for karbohydrater og fiber. At det er mye, skal jeg ikke påstå, men LITT er det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da får man jo bare prøve seg frem å se hvordan besjen blir da. Har fått en prøveposjon til henne nå som jeg skal prøve når den har tint. Får vel bare gi ca lik mengde som VH og tilpasse etterhvert som jeg ser om hun får nok eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, jeg har brukt silver shade-dekken til hest om sommeren, og min erfaring er positiv. Materialet reflekterer sollys godt og bidrar til å holde hesten kjøligere, spesielt på veldig varme dager. Det gir også en viss beskyttelse mot insekter, selv om det ikke erstatter et eget fluedekken. Det er viktig å velge riktig størrelse og sikre at det sitter godt, slik at det ikke gnager. Jeg opplevde at hesten virket mer komfortabel, særlig under opphold på beite i solsteiken.
    • Lyden av ordet diary..  Vurderte i går å oppdatere om suksessen med ris, havregrøt, gulrot og brokkoli mos, ren kyllingfilet og egg, med en gradvis reintrodusering av tørrfor. Etter 2x kakao kunstverk av perfekt konsistens, som bare var å plukke fra gresset uten any smear, så det ut som en suksess, og Ede fikk V&H blandet med litt gulrotmos til kvelds. I morges viste det seg at jeg var litt snar med å trekke konklusjoner i går, og min vurderingsevne før morgenkaffe er heller ikke noe å skryte av. Det første som kom ut var fint, så jeg avfeide den siste klatten med softis som ingenting. ..og jeg glemte å tenke på at Ede ikke har fått intimbarbering på en stund. Rævskjegget hadde rukket gro nok til å kunne forveksles med ansiktet på en nykonvertert islamist, noe jeg smertelig ble gjort oppmerksom på da jeg noen timer senere måtte tørke stumpen hans fra en ladning med viskositet lik brun kjøttkakesaus ved 278°K. Det som først så ut som en grei tørkejobb viste seg å være det verste tilfellet av danglebær jeg ikke har hørt om før. Ord kan vanskelig beskrive den følgende halvtimen.  Det ble tørket og vasket og lugget i det nyanlagte talibanskjegget uten antydning til å nærme seg måloppnåelse. Ede begynte bli sår i stumpen og protesterte mot behandlingen, men forstod alvoret i situasjonen og samarbeidet tålmodig for å la meg prøve fikse problemet med dobbel effileringssaks, noe som heller ikke var noen quick fix. Vurderer begynne kalle ham Harald nå, etter Harald Hårfagre. Etter at effileringssaksen hadde gjort hva den kunne, så var det fortsatt en absurd mengde småsmuler av brun sement stuck i fløyelen rundt kaviarstjerna på den heltemodige pompen. Å finne frem sjampoen hadde liknende effekt på Ede som på røverne i Kardemommeby. Den heltemodige roen og tålmodigheten slo over i engstelse og han ville ikke samarbeide mer. Fordi han er hjernevasket fra barnsben til å forbinde dusjen med mat, så gikk han allikevel med på å la meg lukke døren bak ham, i håp om lysere tider, men forstod han var fanget i en felle øyeblikket etter, da jeg skrudde på dusjen uten at det luktet mat der inne. Ikke tale om at han ville gå med på det der. Han er for stor til å kunne tvinges nå, så å få den stumpen der inn over kantene på dusjsonen var det bare å glemme. Løsningen ble å massere inn sjampoen midt på gulvet og omstendelig vaske den ut igjen med vaskekluter og håndklær i flertall, mens han benyttet anledningen til å styrketrene muskulaturen rundt halefestet for å være bedre rustet til fremtidige konflikter av samme art.  Da det begynte vibrere truende i halsbåndet var jobben heldigvis gjort.  Nå som veslefjeset er rent og pent og utenfor PSTs søkelys, så er neste oppgave på tapetet å overbevise Harald om at det å stå stille med halen hevet mens jeg romsterer rundt analåpningen hans med en oppladbar, vibrerende, rosa plastdings er nødvendig for å gjøre neste tømming av belgen til en mindre traumatisk opplevelse for oss begge. ..med gulrot- og havregrøt som "lokkemiddel". Godt han ikke kan skrive Finn-annonser for omplassering eller ringe Dyrebeskyttelsen selv. 
    • Jeg tror nok forslaget var å få ny hund umiddelbart etter du har mistet den du har, ikke før. Det er fordeler og ulemper. Og ikke minst, folk er forskjellige.  Nå kan ikke jeg få ny hund pga. sykdom, men selv om jeg hadde kunnet det hadde jeg nok brukt god tid før neste kom i hus. Nå er det to år(!) siden vi mistet våre, og jeg kjenner jeg er mentalt klar for en ny hund. Men for min del sier helsa nei da, så det blir ikke med det første. Uansett tenker jeg det viktigste er å sette pris på den tiden man har, og ta vare på minnene når de er borte.
    • Tankk. Skal sjekke Librela. Når det gjelder ny hund så har jeg faktisk fått det forslaget av en del. Men hu blir sjalu på andre hunder hvis jeg er for "overstrømmende" så det blir evt om lenge til.
    • Fin tradisjon! Har ikke pleid å sette noen spesielle mål for hundeholdet, men kanskje det kan hjelpe på motivasjonen for ulike ting. Så, her er mine ikke så ambisiøse mål for resten av 2025 (om enn litt sent, hehe): - Har en del hundebøker liggende som jeg gjerne vil komme gjennom. Jeg leser igrunn lite bøker generelt, så blir ganske fornøyd hvis jeg kommer gjennom 2 i løpet av de neste 5 månedene - Sydney har muligens ikke så altfor lenge igjen, så hovedmålet blir å gi henne en så god pensjonisttilværelse som mulig og gjøre mitt beste for å holde henne i god helse.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...