Gå til innhold
Hundesonen.no

Alle disse testene/prøvene?


SoppenCamilla

Recommended Posts

Jeg er veldig nysgjerrig på de forskjellige testene og prøvene hundene kan gå (MH, K-test, ferdselsprøve osv), og lurer på om noen vil fortelle i korte trekk det viktigste om hver av testene?

Jeg lurer også på noe litt mer konkret; er det skuddtesting på alle testene/prøvene?

Står folk med hundene sine rundt og ser på, eller er det bare en og en hund ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun en og en hund inne i løypa på alle testene. Alle testene avsluttes også med skuddprøve.

K - test: En liten test med momentene tilgjengelighet, håndtering, passiv figurant - som er tildekket, lydfølsomhet (skrammel), aktiv figurant - tildekket figurant som beveger seg raskt på skrå forran hunden, skuddprøve. Premieres med bestått/ikke bestått

Beskrivelse og regelverk:

http://www.nkk.no/nkk/public/getAttachment...D=1097758821200

MH: Adferdsbeskrivelse. Momenter som tilgjengelighet, håndtering, lekelyst, jakt lyst, aktivitetsnivå, avstandslek, sammarbeid, skarphet/overaskelse, lydfølsomhet, forsvarslyst, skuddberørthet. Testen beskriver kun det hunden gjør, ingen bedømmelse eller analyse på de mentale egenskapene til hunden. Hunden må gjennomføre alle momentene for å få gjennomført MH beskrivelse. I MH'en får hunden mye mer hjelp og mye mer tid pr moment enn de andre testene, da det viktigste er å beskrive hvordan hunden løser de forskjellige momentene..

Beskrivelse og regelverk:

http://www.nkk.no/nkk/public/getAttachment...D=1097758821200

Funksjonsanalyse: Mentaltest som beskriver de fleste av hundens egenskaper. Hunden testes for tilgjengelighet, jaktlyst, sosial kamplyst, dominans, skarphet, forsvar, koordinering, mot, avreaksjoner, konsentrasjon, temprament og skuddberørthet.

Beskrivelse og regelverk:

http://www.nkk.no/nkk/public/getAttachment...D=1097758821200

Jeg anbefaler deg å se litt i regelverkene, der står det godt beskrevet hvordan de forskjellige momentene utføres. I alle fall på MH og FA. Jeg anbefaler deg også å dra å se på noen tester, testene er åpen for publikum. Det er nesten håpløst å beskrive i detalj hvordan slike tester gjennomføres, det blir rett og slett for omfattende.

Her er noen bilder fra tester:

Lek 1 MH

Chika_.png

Jakt MH

Chika_2.png

Sheru_4.png

Avstandslek MH

Chika_3.png

Kjeldress - er både i MH og FA

Sheru_2.png

Lydfølsomhet MH ( Ser litt annerledes ut i en FA , på MH er det kjetting som blir dratt over en blikk plate )

Duracell_3.png

Spøkelser - er både i MH og FA

Diva_5.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Er det sånn at det ikke er noe vits i å teste en hund man vet er skuddredd?

Det er mulig å ta MH å avstå fra skudd. Du får da en ikke gjennomført test, men man vil jo alikevel få en beskrivelse av hunden sin som man kan ha nytte av i trenings sammenheng. Man kan også ta et skudd og på den måten få gjennomført test på en MH, men jeg synes da spørsmålet er hvor skuddredd/berørt hunden er. Jeg ville ikke latt en skikkelig redd hund bli utsatt for skudd, men er den berørt og avreagerer ville jeg hatt mindre betenkeligheter med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I MH'en får hunden mye mer hjelp og mye mer tid pr moment enn de andre testene, da det viktigste er å beskrive hvordan hunden løser de forskjellige momentene..

Åh, nå lærte jeg noe nytt. Jeg følte på MH'en at de fikk forholdsvis kort tid på seg før jeg måtte bevege på meg, men det føltes kanskje bare sånn. :) Vet forresten du om man har anledning til å ta MH på nytt selv om de fikk gjennomført på første?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, nå lærte jeg noe nytt. Jeg følte på MH'en at de fikk forholdsvis kort tid på seg før jeg måtte bevege på meg, men det føltes kanskje bare sånn. :) Vet forresten du om man har anledning til å ta MH på nytt selv om de fikk gjennomført på første?

Det jeg skrev kom ikke helt riktig frem ser jeg... Tida før en hjelper hunden er den samme på MH og FA. Om hunden ikke jobber har man 15 sekunder før man hjelper hunden, dvs halve strekken frem, helt frem, snakker til momentet osv osv... Men på en FA så stryker man hunden når man har kommet til et hvist punkt i hjelpen, mens på MH'en så beskriver man jo bare det hunden gjør. På MH'en så har man også 2 kontroll ganger på overaskelses momentene og skal være sikker på at hunden er avreagert før man går videre. Så mye hjelp får ikke hunden i en FA. På MH'en skal også hunden ha 2 minutter i mellom hvert moment å komme seg på, mens på FA så har man bare tiden det tar å gå til neste moment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg skrev kom ikke helt riktig frem ser jeg... Tida før en hjelper hunden er den samme på MH og FA. Om hunden ikke jobber har man 15 sekunder før man hjelper hunden, dvs halve strekken frem, helt frem, snakker til momentet osv osv... Men på en FA så stryker man hunden når man har kommet til et hvist punkt i hjelpen, mens på MH'en så beskriver man jo bare det hunden gjør. På MH'en så har man også 2 kontroll ganger på overaskelses momentene og skal være sikker på at hunden er avreagert før man går videre. Så mye hjelp får ikke hunden i en FA. På MH'en skal også hunden ha 2 minutter i mellom hvert moment å komme seg på, mens på FA så har man bare tiden det tar å gå til neste moment.

Skal det gå 15 sekunder fra overraskelsen til man beveger på seg? Det siste der med 2 min pause i mellom ble ikke praktisert i helgen, men for vår del hadde ikke det hatt noe å si.

Noen andre som vet om man kan ta MH på nytt selv om man har 'bestått'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det gå 15 sekunder fra overraskelsen til man beveger på seg? Det siste der med 2 min pause i mellom ble ikke praktisert i helgen, men for vår del hadde ikke det hatt noe å si.

Det skal gå 15 sekunder fra når hunden slutter å jobbe til testleder skal begynne å sende hundefører nærmere momentet. Med det så mener jeg at hunden skal være ferdig reagert før man starter stoppeklokka.

Noen andre som vet om man kan ta MH på nytt selv om man har 'bestått'?

Enn så lenge så kan man det. Jeg tror det har vært diskutert å endre det i alle fall på FA da det i enkelte miljø begynner å bli en trend at man vil gå flere tester i håp om at hunden skal gå en bedre test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det ønsket at hunden skal reagere på spøkelset ?

Er det positivt hvis hunden bare er glad og vil hilse, eller er det bra at den reagerer litt på noe som er uvant og ser skummelt ut ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal gå 15 sekunder fra når hunden slutter å jobbe til testleder skal begynne å sende hundefører nærmere momentet. Med det så mener jeg at hunden skal være ferdig reagert før man starter stoppeklokka.

Enn så lenge så kan man det. Jeg tror det har vært diskutert å endre det i alle fall på FA da det i enkelte miljø begynner å bli en trend at man vil gå flere tester i håp om at hunden skal gå en bedre test.

Ok, tusen takk for svar. Skal jo ta FA, men har lurt litt på å prøve oss på korning også, kjenner du noe til den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, øver man på ting? Øver man på momentene på en MH før man går den, eller det juks? :)

Edit: Også lurer jeg på dette med skudd - skyter de fire skudd dersom de ser at hunden har problemer med det? Og hvis de ikke gjør det, får de ikke godkjent da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, øver man på ting? Øver man på momentene på en MH før man går den, eller det juks? :)

Poenget med mentaltesten forsvinner vel litt hvis man øver på momentene. Vi har ikke øvd på en damn dritt, og det håper jeg de fleste ikke gjør, selv om det innimellom er hunder på test som man kan lure på om har trent på momentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med mentaltesten forsvinner vel litt hvis man øver på momentene. Vi har ikke øvd på en damn dritt, og det håper jeg de fleste ikke gjør, selv om det innimellom er hunder på test som man kan lure på om har trent på momentene.

Ja, jeg gikk og tenkte på det i stad. For jeg kunne godt tenke meg å gå med Nemi, ho hadde nok klart de aller fleste øvelsene veldig bra, ihvertfall. Men om jeg skulle gått med Baghera, så ville jeg gjerne prøvd ihvertfall dette med skudd først, for han er skuddredd, men jeg vet ikke om han er SKUDDredd, eller om han bare er torden- og fyrverkeriredd. Også hadde det vært fint å vite om han hadde planer om å rive av meg armen, dersom han BLIR redd. Kanskje droppe hele MH'en på Baghera, og heller kanskje prøve på Nemi en vakker dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er juks å finne ut på forhånd om hunden er skuddredd eller ikke. Jeg testet skudd på Cane når han var noen måneder gammel fordi jeg ville vite om han var skuddfast, selv om jeg regnet med han var det. Dersom han hadde vært berørt ville jeg jo jobbet med det fra så tidlig som mulig med tanke på at han var tiltenkt en karriere i bruks. Og han har jo skudd i hver eneste konkurranse han går i i bruks nå, så han er jo på en måte vant til det, men han har heller aldri reagert da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig dilemma dette, egentlig. :) Jeg VET jo at Baghera er redd for torden og fyrverkeri, men han reagerte ikke da de sprengte etellerannet borti her for et par uker sida. Jeg får tenke på det, tenkte uansett at det gikk ann å gå med Nemi først (en eller annen gang, hadde sikkert vært fint å få gjort mtp at ho skal ha kull), også se hvordan det går, også evt gå med Baghera seinere. Er det en øvre aldersgrense, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig dilemma dette, egentlig. :) Jeg VET jo at Baghera er redd for torden og fyrverkeri, men han reagerte ikke da de sprengte etellerannet borti her for et par uker sida. Jeg får tenke på det, tenkte uansett at det gikk ann å gå med Nemi først (en eller annen gang, hadde sikkert vært fint å få gjort mtp at ho skal ha kull), også se hvordan det går, også evt gå med Baghera seinere. Er det en øvre aldersgrense, forresten?

Nei, det mener jeg bestemt at det ikke er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det ønsket at hunden skal reagere på spøkelset ?

Er det positivt hvis hunden bare er glad og vil hilse, eller er det bra at den reagerer litt på noe som er uvant og ser skummelt ut ?

Ønsket atferd er raseavhengig, i den forstand at raser jo har ulik atferd/mentalitet/what ever.

Det er heller ingen fasit - det blir beskrevet hvordan hunden oppfører seg, en får ikke pluss- eller minuspoeng ut fra dette.

Det en kan, er jo å sammenligne sin hunds beskrivelse med rasegjennomsnittet, for dermed å se om hunden avviker fra eller samfaller med sine rasefrender. Men så er det jo individforskjeller, det må en også ta hensyn til.

MH er vel opprinnelig utviklet for å danne seg et bilde av hundens ulike egenskaper som en trenger og ønsker i brukssammenheng. Men samtidig er det interessant å sette en hund i nye og mer pressede situasjoner enn de møter i hverdagen, for å se hvordan de reagerer. Tåler de press? Hvordan håndterer de overraskelser? Takler de uvante situasjoner? Selv om alle hunder primært er familiehunder, er det etter min mening ikke bare brukshunder det er viktig at takler ulike situasjoner gjennom et liv. Også en ren familiehund bør være stødig nok til å tåle litt forskjellig, og ikke bare sofakos og den faste turrunden.

Som et avlsverktøy ønsker en vel å se hele kull/mange avkom beskrevet, for å se etter tendenser. Men om en tispe klapper helt sammen og ikke klarer å gjennomføre en MH bør jo det også kunne si noe om henne?

Nå synser jeg nok mer enn godt er, for jeg kan ikke mye om dette, men forsøker å sette meg inn i det, og leter etter en MH til X'en for å lære mer om dette og se hvordan det kan foregå. Men MH'er gror ikke på trær og blir fortere fulle enn jeg så for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk for svar. Skal jo ta FA, men har lurt litt på å prøve oss på korning også, kjenner du noe til den?

Kjenner jo litt til korningen, men er absolutt ingen verdensmester på den. Korningen i dag er litt forskjellig fra FA. Spøkelsene er blandt annet tatt bort, sosial kamplys utføres med lek i stede for aggresjon, det er også en søksbit i den og noen momenter utføres annerledes enn i Norge. Så vidt jeg har hørt skal det opp til diskusjon i Norge om FA etterhvert skal erstattes med korningen slik at testene blir lik i begge land.

Men altså, øver man på ting? Øver man på momentene på en MH før man går den, eller det juks? :icon_redface:

Edit: Også lurer jeg på dette med skudd - skyter de fire skudd dersom de ser at hunden har problemer med det? Og hvis de ikke gjør det, får de ikke godkjent da?

En skal ikke trene på momentene i en mentaltest, det annses som juks. Men å teste hunden på skudd er ganske normalt. Som Belgerguri sier, så må en vite om hunden er skuddberørt eller ikke om man skal konkurrere i bruks.

Om hunden er skuddredd skytes ikke mer enn ett skudd. Dommerne stopper om hunden viser tegn til reddsel. På hunder som er berørt kan det ofte bli at de skyter to skudd, for å se om ubehaget til hunden vokser eller avtar. Om det blir skutt ett eller fire skudd i en MH så er testen gjennomført, selv om hunden er skuddberørt.

Hvordan er det ønsket at hunden skal reagere på spøkelset ?

Er det positivt hvis hunden bare er glad og vil hilse, eller er det bra at den reagerer litt på noe som er uvant og ser skummelt ut ?

Det er som Emma sier avhengig av rase iforhold til hva som er ønsket reaksjon. Det som testes på spøkelsene er forsvarslysten til hunden, skal rasen ha forsvar er det ønskelig at hunden viser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jo litt til korningen, men er absolutt ingen verdensmester på den. Korningen i dag er litt forskjellig fra FA. Spøkelsene er blandt annet tatt bort, sosial kamplys utføres med lek i stede for aggresjon, det er også en søksbit i den og noen momenter utføres annerledes enn i Norge. Så vidt jeg har hørt skal det opp til diskusjon i Norge om FA etterhvert skal erstattes med korningen slik at testene blir lik i begge land.

Igjen takk for svar. Vet du om det er mulig å få tatt begge deler av korningen samtidig slik at man slipper å reise til Sverige to ganger? Det er jo litt langt herfra til Sverige. :D Hva er det egentlig de kikker etter på eksteriørdelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som Emma sier avhengig av rase iforhold til hva som er ønsket reaksjon. Det som testes på spøkelsene er forsvarslysten til hunden, skal rasen ha forsvar er det ønskelig at hunden viser det.

Takk for svar begge to :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk for svar. Vet du om det er mulig å få tatt begge deler av korningen samtidig slik at man slipper å reise til Sverige to ganger? Det er jo litt langt herfra til Sverige. :ahappy: Hva er det egentlig de kikker etter på eksteriørdelen?

Det er opp til arrangør om de arrangerer både eksteriørdel og mentaldel samtidig. Det er litt variabelt om arrangør har med begge deler. Du finner det ut om du ser i terminlista til SBK.

Hva de ser etter på eksteriørdelen vet jeg ikke, men regner med at de ser om hunden er rasetypisk.

En annen ting er at KORAD tittelen ikke blir registrert av NKK lengre, så det er ingen offisiell tittel i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Er det stor forskjell? :icon_cry:

Men årsakene kan vel være mange, mangel på "dommere" og figuranter etc... Her i Nord-Norge er det MH 1-én- gang i år (tror jeg), og den koster 500 kr. Har mine mistanker om at "dommer" må flys inn og liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...