Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele


Recommended Posts

Jeg laget en tråd i bildeforumet med bilder av Embla. Der spurte jeg om selen satt godt på henne, men jeg fant ut at det blir litt for uryddig å spørre der. Derfor lager jeg en ny tråd. Sitter selen til Embla godt nok på henne?

Her er ett bilde, og dere kan se fler bilder på bildeforumet:

9vb8y9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen andre har nevnt; det ser ut som den ligger bra, men at halsen kanskje er litt stor. Det er ikke godt å si av noen bilder bare. :D Men hvis hun ikke har problemer når hun trekker, og siden den ligger såpass bra som den gjør, ville jeg ikke giddet å investere en halv tusenlapp i en ny sele. Jeg vet det kanskje virker litt poppis å kjøpe sele fra seleverkstedet nå, men det ser slett ikke ut som om du trenger det. :)

Det du ville merket det på hvis halsen var veldig dårlig, var at hun fikk problemer når hun trakk med at hun manglet luft; at hun peste mer enn hun ville gjort, eller at hun blir veldig rød i øynene (litt rødlig er greit), at hun kanskje hostet og harket, og til og med kastet opp, og i verste fall besvimte.

Når du legger på selen, kan du få hunden til å stå i ro, og noen til å trekke i selen der du fester snoren. Så finner du det punktet på halsen/brystet hvor halsdelen går over til brystdel (ser ut som en Y). I krysset der de reimene møtes, kjenner du hvor selen ligger på hunden. Den skal ligge helt øverst på brystbeinet, rett under halsgropa. Hvis den ligger ca der er det bra. Det er bedre at selen ligger litt nedenfor halsgropa på brystbeinet enn opp i halsgropa, og merkelig nok vil en mindre sele hjelpe på dette (fordi trekkpunktet er så lavt av når hunden trekker vil det dra selen fra under hunden, om du skjønner hva jeg babler om..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...