Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele

Recommended Posts

Skrevet

Jeg laget en tråd i bildeforumet med bilder av Embla. Der spurte jeg om selen satt godt på henne, men jeg fant ut at det blir litt for uryddig å spørre der. Derfor lager jeg en ny tråd. Sitter selen til Embla godt nok på henne?

Her er ett bilde, og dere kan se fler bilder på bildeforumet:

9vb8y9.jpg

Skrevet

seleverkstedet har en nome sele som de også kan feste dragringer på, men da må du spørre dem om det bare:) og så har de en dragsele som visstnok også er bra.)

Skrevet

Som noen andre har nevnt; det ser ut som den ligger bra, men at halsen kanskje er litt stor. Det er ikke godt å si av noen bilder bare. :D Men hvis hun ikke har problemer når hun trekker, og siden den ligger såpass bra som den gjør, ville jeg ikke giddet å investere en halv tusenlapp i en ny sele. Jeg vet det kanskje virker litt poppis å kjøpe sele fra seleverkstedet nå, men det ser slett ikke ut som om du trenger det. :)

Det du ville merket det på hvis halsen var veldig dårlig, var at hun fikk problemer når hun trakk med at hun manglet luft; at hun peste mer enn hun ville gjort, eller at hun blir veldig rød i øynene (litt rødlig er greit), at hun kanskje hostet og harket, og til og med kastet opp, og i verste fall besvimte.

Når du legger på selen, kan du få hunden til å stå i ro, og noen til å trekke i selen der du fester snoren. Så finner du det punktet på halsen/brystet hvor halsdelen går over til brystdel (ser ut som en Y). I krysset der de reimene møtes, kjenner du hvor selen ligger på hunden. Den skal ligge helt øverst på brystbeinet, rett under halsgropa. Hvis den ligger ca der er det bra. Det er bedre at selen ligger litt nedenfor halsgropa på brystbeinet enn opp i halsgropa, og merkelig nok vil en mindre sele hjelpe på dette (fordi trekkpunktet er så lavt av når hunden trekker vil det dra selen fra under hunden, om du skjønner hva jeg babler om..).

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...